Författare Ämne: Nu blir det Verisure!  (läst 9330 gånger)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Nu blir det Verisure!
« Svar #15 skrivet: onsdag 11, januari 2017, 00:55:17 »
Ett larm tillsammans med ett graderat skåp innebär ofta mycket högre (x2) beloppsgräns. Olika bolag har olika regler och beloppsgränser så det är värt att höra sig för. Avslöja inte för mycket bara.

Som privatperson bör man också fråga sig om det är värt att ha en större eller extra försäkring. Frågeställningen gäller inte enbart att man avslöjar att det finns något av värde i hemmet utan är i högsta grad också en ekonomisk fråga. Det kräver förvisso att man själv ansvarar för att ha kapital nog att täcka eventuella ekonomiska förluster p.g.a. oförutsedda händelser. Som regel gäller att ju större värden det rör sig om desto mer motiverad kan en försäkring vara men det måste ställas i relation till premier och risk.

I normalfallet betalar inte försäkringar sig själva. Betänk att dina avgifter betalar delar av försäkringsbolagets kostnader. Avsikten med en försäkring är att skydda sig mot ekonomisk katastrof oavsett om den riskerar inträffa p.g.a. minskade inkomster, ökade utgifter eller kapitalförstörelse. Om för många råkar ut för en katastrof samtidigt går försäkringsbolagen fria. Det fick många erfara under "Husbykravallerna" då hundratals bilar brändes ned och ytterst få fick kompensation.

Många luras att tro att en försäkring kan bota sjukdomar, få den kraschade bilen tillbaka eller huset återuppbyggt. Det fungerar inte så.... Endast en del av det av försäkringsbolaget uppskattade värdet av skada eller förlorad egendom betalas tillbaka om omständigheterna är tillräckligt gynnsamma.

Under de senaste decennierna har ett par förändringsinriktningar varit tydliga i Sverige.

# "Varje försäkringstyp skall bära sig själv" (Om många cyklar stjäls höjs premierna för cykelförsäkringen eller så återbetalas färre eller lägre belopp)
# Försäkringsbolagens egna utredare är mer nitiska och dömande än polis- och domstolsväsendet (kan säga mer om vårt rättsamhälle)
# Höjda självrisker. (Sker samtidigt som tjänster och varor blir billigare. Skumt...)
# Försäkringsbolagen inkräver bevis de inte har rätt att kräva eller omöjligt kan finnas. (Patienssäkerhetslagen gäller exempelvis fortfarande i detta land men det struntar många försäkringsbolag i)
# Försäkringstagare kläms mellan stolarna när försäkringsbolag A lastar skuldfrågan på B. (Folksam skyller på stadsdelsförvaltningen som skyller på en entreprenör som absolut inte gjort något fel och eftersom ingen kan göras ansvarig för hålet i marken betalas endast "schablonersättning" ut {mycket lågt belopp} oavsett om samtliga har samma försäkringsbolag)
# Fractional reserve brukas inte bara i bankväsendet. (Framtida betalningsåtaganden kommer inte att kunna uppfyllas)

För att omstätta detta i praktiken.

Någon bröt sig in i min bil för ett par år sedan. Man stal saltlakrits, 7 kronor i mynt och en reservdunk. En fimp hittades också i mugghållaren men polisen var inte intresserad. Man hittade inte sedelbunten eller de riktiga mynten (som jag inte berättar var de ligger) Reparationen gick på ca 1000 kr över självrisk för den försäkring jag inte hade. Under årens lopp har det blivit många mynt i obetalda hel- och halvförsäkringar och för mynten kan jag köpa mer än en bil.

Bättre: Grannen har många sportbilar. Han försäkrar dem inte eftersom årskostnaden för dem alla är lika hög som för ytterligare en bil.

En "bekants bekant" fick innehållet i förrådet förstört av råttor och det skyddade just inte den personens försäkring mot. En annan fick in en mås i vindsförrådet och kompensationen uteblev för att måsen inte ansågs vara ett skadedjur av det bolaget.

Cykeln var 3 år gammal och tappade 90 % i "värde". Endast 50 % av cykelns värde betalades tillbaka efter 3 år och efter inflation fick försäkringstagaren tillbaka motsvarande ca 3,5 % av en likadan ny cykel. Räknat annorlunda motsvarade det 70 % av försäkringskostnaden. (Tips: Ta inte sådana försäkringar och förstå vilka vinster bolagen gör på dessa!)

Lite annorlunda gäller stora värden eller kostnader med låg risk och med det också låga premier. Ett bra exempel är hem- och husförsäkringar. Läcker din diskmaskin och grannens lägenhet blir vattenfylld är det roligt att ha betalat 100 kr / månad under ett helt liv. Likaså är det värt kostnaden enbart för risken att huset brinner ned p.g.a. att en råtta gnagt av en ledning. (För du har väl kastat alla träljusstakar och glömmer väl heller inte att släcka de levande ljusen när du lämnar rummet?) Speciellt gäller detta om man förvarar stora delar av sin egen försäkring i samma hus.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 335
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #16 skrivet: onsdag 11, januari 2017, 11:52:29 »

Vi har också folksam men till mig sa dem att mynt och guldtackor räknas in i det vanliga lösöre så vi har tex en hemförsäkring med 1 miljon i lösöre så om vi har guld för 700 får vi ha möbler mm för 300 och har vi guld för 300 så får vi ha möbler mm för 700.
Räcker inte miljonen till kunde man teckna en speciell mynt försäkring tydligen.
Känns lovande/seriöst att dem säger olika till olika kunder 🤔
Får nog ringa dem igen tror jag.
[/quote]

Skriv gärna vad de säger. Jag får kanske också ringa igen.
[/quote]

Tog mig tid att ringa Folksam idag igen.

Fick samma svar som innan att mynt och ädelmetaller räknas in i det vanliga lösöret men de rekommenderar en värdeförändringar om man köper en specifik produkt att extra försäkra, tex om jag köper ett mynt, en tavla eller guldtacka för 400000kr så kan man ta en värdeförsäkring på just denna pryl.
Om jag har 1000 mynt/silvertackor som är värda 400kr/st så har de ingen extra försäkring utan vid små enskilda belopp räknas det in i lösöret på vanliga försäkringen.
Hon sa att det finns andra bolag som har speciella samlar/hobbyförsäkringar och om jag ville ha en speciell försäkring så fick jag googla för hon fick inte rekommendera ett annat bolag.

Det hon ville lägga till var att oavsett om det rör sig om 20 tackor/mynt eller 2000st så ska man alltid dokumentera i form av foto och kvitto. Vid köp av privatperson räknar de en banköverföring med referens till aktuell produkt eller ett mail där det framgår summa och vad man köpt som ett kvitto.
Iaf i teorin för jag litar nog inte på att de godkänner det som ett kvitto när det väl händer något så försäkringen ska utnyttjas!
Ett bra/säkert/godkänt kassaskåp vad också att rekommendera vid högre värden.

Får väl tro de räknar ädelmetaller som lösöre då när 2st olika personer sagt samma sak med 1års mellanrum.
Peppar peppar att det aldrig händer något så försäkringen behöver utnyttjas!

Har du pratat med dem igen Birka?

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 327
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #17 skrivet: onsdag 11, januari 2017, 17:04:35 »
Ja en miljon i lösöre räcker inte långt i dagens läge att fylla ett hus, räkna bara vad kläder kostar idag.
Frågan är om 100 000kr räcker för en familj på 2-3 pers, ta bara skor...jag har typ 12 st och räknar på ett snittpris på 800kr det är 10000kr bara det och sen frun har väl 40 par :-\
(Någon som känner igen symtomen...) ska vi gissa 25000kr?
Underkläder kostar ju viktmässigt som silver skulle jag gissa, 50kr st för billiga? Och vad kvinnors underkläder kan jag bara gissa men jag tror inte 50kr räcker till en bh.
Ytterkläder och fiskekläder är inte billigt sen alla byxor, tröjor skjortor mm,
Då har du 900 000kr kvar att fylla upp allt i huset igen till minsta soppslev, skarvdosa, skruvmejsel, gardin, hemmabioanläggning, sängar, soffor, locktång, spegel och allt mellan golv och tak du ser varje dag i ditt hem men inte tänker på och då har du inte fått en enda krona än för all din PM >:(
Nä det är dags att försäkringsbolagen höjer upp den där standardmiljonen tycker jag.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2230
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #18 skrivet: onsdag 11, januari 2017, 19:05:29 »
Morgan, jag tänkte höra igen när jag ringer och anmäler mitt nya larm.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #19 skrivet: onsdag 11, januari 2017, 20:18:26 »
Frågade faktiskt igen om gränsen för lösöret idag (1år sen jag kollade det senast också) också och hon sa att dem höjt vår gräns till 1.5 miljon. Om det är standard eller för att vi har försäkringen genom sambons fackförbund vet jag inte dock.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 450
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #20 skrivet: torsdag 12, januari 2017, 04:29:24 »
Frågade faktiskt igen om gränsen för lösöret idag (1år sen jag kollade det senast också) också och hon sa att dem höjt vår gräns till 1.5 miljon. Om det är standard eller för att vi har försäkringen genom sambons fackförbund vet jag inte dock.

Jag tror att det är standard.
Jag har också Folksam och min är på 1,5M för lösöre.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #21 skrivet: lördag 14, januari 2017, 18:39:44 »
Jag pratade med Moderna Försäkringar innan jul och passade på att fråga om ädelmetaller. Det spelade tydligen ingen roll med larm eller kassaskåp och maxbeloppet var 250k. Så det finns andra bolag med bättre villkor, uppenbarligen.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: söndag 15, januari 2017, 01:18:05 »

Jag tror att det är standard.
Jag har också Folksam och min är på 1,5M för lösöre.

Kusinen berättade att han har Folksam via facket och där gäller:

Ingen övre ersättningsgräns för värdet på ditt lösöre

Låter för bra för att vara sant. Vari ligger haken?

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #23 skrivet: söndag 15, januari 2017, 10:11:09 »
Vi har försäkringen via sambons fackförbund men vi har en gräns på 1.5 mille ändå.
Låter för bra att inte ha någon gräns tycker jag.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: söndag 15, januari 2017, 12:50:53 »
Vi har försäkringen via sambons fackförbund men vi har en gräns på 1.5 mille ändå.
Låter för bra att inte ha någon gräns tycker jag.

Jag gick in på Folksams hemsida och letade lite. Fick bl.a. fram:

https://www.folksam.se/forbund/jusek/hemforsakring

Man bör nog ringa och kontrollera.

Inloggad JohanB

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #25 skrivet: söndag 18, augusti 2019, 16:51:29 »
Jag pratade med Moderna Försäkringar innan jul och passade på att fråga om ädelmetaller. Det spelade tydligen ingen roll med larm eller kassaskåp och maxbeloppet var 250k. Så det finns andra bolag med bättre villkor, uppenbarligen.

ICA’s hemförsäkring, som har ett samarbete med Moderna och i princip är Modernas, har andra villkor!

https://www.icaforsakring.se/hemforsakring/hyresratt-och-bostadsratt/

”Smycken, äkta pärlor, ädelstenar m.m.

• Smycken och andra föremål – helt eller delvis av ädel metall
• Äkta pärlor
• Ädelstenar
ersätts med vad det kostar att i allmänna handeln köpa motsvarande nytt föremål, så kallad nyprisersättning....”

Med extra villkor för av Stöldskyddsföreningen godkänt värdeskåp:

”Särskilda aktsamhetskrav....
Smycken och andra värdeföremål helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor, ädelstenar, mynt, sedlar, frimärken, fick- och armbandsur som enskilt eller sammanlagt är värda mer än 100 000 kronor måste vid förvaring i bostaden förvaras i värdeskåp godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningen. Vanligt förvaringsskåp är inte värdeskåp. Värdeskåpet måste vara monterat enligt tillverkarens anvisningar.”

Ingår således i lösöret om det förvaras i typ godkänt vapenskåp, vad jag kan uttyda.

Vad jag också är ute efter och som ingår i både Moderna och ICA-försäkringen, är en 60 dagars reseförsäkring i stället för 45 dagars som alla andra har.

Inloggad pezon

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #26 skrivet: söndag 18, augusti 2019, 21:56:12 »
verkar vara en djungel.
Frågade Länsförsäkringar Norrbotten när jag tog över en mindre myntsamling och började samla på guld och sliver.

de sa att myntsamling täcks bara upp till 50000kr,annars krävdes tillägsförsäkring.  Men om det är silver eller guldmynt "utan samlarvärde" så går de under det vanliga lösöret.

Spelade ingen roll om det var inlåsta i kassaskåp eller bara i en "bokhylla"...?

Det beloppsgränser som folk här talar om gäller väl bara förvaring av kontanter i kommersiella lokaler/företag?

Vem kommer undan med att ha ett grade VII med 1,65 MSEK i tillåtet innehåll och göra ett seriöst claim på det?  8)

Inloggad JohanB

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #27 skrivet: måndag 19, augusti 2019, 18:20:28 »
Har talat med en vederhäftig person på Moderna.
Max 200.000 ersätts beträffande ”stöldbegärlig egendom” såsom föremål helt eller delvis av ädelmetall. Detta oavsett typ av förvaringsplats i hemmet.
Jag sade att jag hade diverse silversaker värt 250.000 och hon sade då att jag var underförsäkrad och rekommenderade bankfack eller höra med ett annat försäkringsbolag. Dom hade ingen extraförsäkring, förvaringsvillkor eller annan lösning på problemet.
Så se upp, alla som har Moderna!!

Kollade med ICA som jag refererat till i tidigare post (då också 60 dgr reseförsäkring ingår)
Dom har nu enligt uppgift inte längre samarbete med Moderna!

Frågade om definitionen på ”värdeskåp godkänt av stöldskyddsföreningen” och fick till svar där (av Marcus Karlsson efter samråd med kollegor) och bekräftat att vapenskåp enligt normen SSF-3492 (fastbultat enligt tillverkarens föreskrifter) är godkänt som värdeskåp för förvaring i hemmet av ”stöldbegärliga” ädelmetaller mm sammanlagt värt över 100.000 och uppåt enligt villkoren.

Vad övriga försäkringsbolag egentligen har för villkor, när det kommer till skarpt läge, får man undersöka mer noga, då många där på ”kundtjänst” faktiskt svarar fel eller inte vet så mycket om de finstilta villkoren då man ringer runt och frågar mer detaljerat......

Att samla ädelmetaller är inte så etablerat hos försäkringsbolagen, utan en del vill hänföra det till ”myntsamling” eller ”smycken, helt eller delvis av ädel metall”, som har starka begränsningar i många villkor.....

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #28 skrivet: måndag 19, augusti 2019, 18:39:09 »
En betraktelse HELT off topic:

När jag läste ovanstående post av JohanB såg jag annonsen undertill, som jag tog ett skärmklipp på. Och jag konstaterar att annonsörerna är allt skickliga på att lägga in passande annonser till det som skrivs här. Man kan undra om de som sköter den ruljansen också läser här. Nä, det är nog en robot som de har programmerat skickligt...

Inloggad Jukka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #29 skrivet: måndag 19, augusti 2019, 18:51:36 »
Ja, det var ju träffsäkert. Jag har aldrig fått något liknande utan det är helt baserat på min webhistorik. Har jag surfat på kikare så kommer det reklam för det och har jag läst om kreditkort så kommer allsköns blancolånsreklam snart.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

ENGLAND by Unmanipulatable
Idag kl. 00:11

Köpa silver från utlandet by I_am_mine
Igår kl. 23:17

1oz guld Känguru -19 *sänkt pris* by JL_GBG
Igår kl. 22:40

Guld 10or Oscar II - 1900 kr/st by Prolantie
Igår kl. 21:34

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 16:59