Författare Ämne: Lunar bullion vs proof  (läst 4428 gånger)

Utloggad Smaug

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Affärsomdömen: 9
Lunar bullion vs proof
« skrivet: tisdag 27, december 2016, 12:50:39 »
Hallå lunarfantaster!

Tänkte höra era åsikter om vilket av lunarseriens bullion- och proofvarianter som är smartast att skaffa. Jag tänker utefter att man helt krasst vill tjäna pengar på att hålla mynten ett antal år och sedan sälja dem. (Inget eget samlarintresse)

Säg att silverspot är detsamma som dagens om 5 år, vi tittar bara på premiens utveckling. Går man då mest plus på att sälja sina bullion- eller proof- 2017 roosters?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2222
  • Affärsomdömen: 73
SV: Lunar bullion vs proof
« Svar #1 skrivet: tisdag 27, december 2016, 12:58:14 »
Begränsad upplaga brukar påverka priset rejält uppåt. Så ur den synpunkten tror jag att proofmynten ökar mest.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1390
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #2 skrivet: tisdag 27, december 2016, 13:19:40 »
Omöjligt att säga. Två helt olika skolor. Bullion är mer av en investering eller spekulation i silver. Proof är samlande. Så fråga dig själv varför du vill köpa silver. Proof är också svårare/mer tidskrävande att sälja och känsligare för skador/milkspots vilka kan förstöra mer eller mindre hela samlarvärdet.

Har sålt en hel del silver senaste tiden och skulle lätt rekommendera bullion som investering, om du inte är beredd att lägga ned halva ditt liv på försäljning när det väl beger sig. Du tar en mkt större samlad risk i proof mynt enligt mig. Skulle isf reka semi numi så som lunar eller pandor. Där får du lite av båda världar. Men det är bara mina åsikter.

Utloggad Smaug

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #3 skrivet: tisdag 27, december 2016, 20:32:11 »
Har surfat runt på bland annat gold.de och Ebay och kan konstatera att det som du säger verkar vara ett otroligt meck att avyttra proof-mynt. Ska man göra pengar i den branschen krävs mer detaljkunnande, man får liksom gå hela vägen och lägga tid på box-sets och gradering. Det är också svårare att göra snabba affärer med proofmynt till deras motiverade värde, man får liksom vänta in köpare.

Skulle jag handla proofmynt över Ebay skulle jag välja säljare med gedigen god historik, så där är dessutom en startsträcka tills man blir pålitlig säljare. Sedan är marknaden för proofmynt praktiskt taget icke-existerande i Sverige och köpare i USA/Australien har gott om inhemska alternativ med billigare frakt. Ska jag hitta någon fördel med proofmynt i investeringssyftande till skillnad från samlarintresset är det att de tar mindre plats att lagra. :P

Det blir bullionlunars för mig, det ligger närmare anledningen att jag först intresserade mig för ädelmetall - att värdet motiveras av metallmängden. Att ha några seminumismatiska lunars att komplettera tackor och tråkbullion med beror på att du förutom silver spot även exponeras mot en myntpremie.

Ett nytt lunarmynt (icke-proof) kostar idag ca 150% av spot. Två tredjedelar av myntets marknadsvärde är alltså metall och en tredjedel är premie. Silverspot i framtiden är svår att uttala sig om men premien lär knappast minska? Inte om man tittar på dagens priser på övriga lunar II-mynt från 2008 och framåt.

Sammanfattningsvis funkar icke-proof lunars som hedge i ädelmetallportföljen. Sjunker silverspot drabbas den hedgade portföljen inte lika hårt som portföljen med 100% tråkbullion. Står silverspot still ökar dina lunars värde. Och stiger silverspot följer den hedgade portföljen med men inte lika väl som en 100% tråkbullion portfölj.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2222
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #4 skrivet: tisdag 27, december 2016, 20:53:42 »
Du resonerar klokt. Men köp bara de billigaste och nyaste mynten. Perth mints seminumismatiska mynt tenderar att ha en peak. Alltså de stiger i värde till en viss nivå och därefter stagnerar de.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Falsk Walking Liberty halvdollar 1944 by figure4
Igår kl. 20:28

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 16:32

Goderafton alla samlare by LeGo
Igår kl. 00:04

Bankfack/Värdefack? by hasse_A
fredag 06, december 2019, 23:58:57

Guldmynt köpes by Morgan
fredag 06, december 2019, 22:52:49