Författare Ämne: Varför ädelmetall?  (läst 4269 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2069
  • Affärsomdömen: 64
Varför ädelmetall?
« skrivet: söndag 18, december 2016, 20:54:07 »
Vad var det som fick er att från början investera i ädelmetall?

Själv var jag på en tråkig datakurs och började surfa på Youtube. Där började jag titta på en snubbe som jag tyckte verkade intressant. Fastnade för hans resonemang och hann nog titta på 10 av hans klipp innan kursen var över. Det var så klart Mike Maloney.

I samma veva våren 2015 så klappade börsen ihop. Jag sålde snabbt det mesta av mina innehav i fonder och aktier, lyckades rädda det mesta. Mycket tack vare Mike Maloney.
Jag var liksom förberedd.

Mina första inköp under ett par veckor blev 6 oz guld och tre kilo silver. Sen var jag fast.

Som sagt, vore kul att höra er historia.

Inloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 285
  • Affärsomdömen: 4
SV: Varför ädelmetall?
« Svar #1 skrivet: söndag 18, december 2016, 21:14:34 »
Jag har alltid vart nyfiken på om det ens var möjligt att få tag på silver och guld förrutom i Smyckesform, men jag trodde inte att det var en grej som folk gjorde så jag googlade och det fanns en hel outforskad värld inom silver/goldstacking. :D

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2069
  • Affärsomdömen: 64
« Svar #2 skrivet: söndag 18, december 2016, 21:22:39 »
Jag har en bror som börjat intressera sig lite för guld.
Han frågade hur man köper guld. Går man till en guldsmedsaffär och ber dem klippa av en bit? :-)

Inloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 285
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: söndag 18, december 2016, 21:29:38 »
Jag har en bror som börjat intressera sig lite för guld.
Han frågade hur man köper guld. Går man till en guldsmedsaffär och ber dem klippa av en bit? :-)

Kan inte förneka att jag har tänkt typ likadant innan jag visste vart man skulle vända sig :P

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: söndag 18, december 2016, 23:21:17 »
Vid 2010 sysslade jag endast med aktier och fonder, men hade lärt mig att man skulle diversifiera sina tillgångar. Lyckades hitta Liberty Silver, vill minnas det var genom en tråd på Flashback. Beställde ett rör av deras egna mynt, första upplagan. Blev även affiliate åt dem och fick in den del silver och guld som provis på försäljningar. Gick rätt så bra där i början.

Slutade senare med börsen för att helt gå över till ädelmetaller. Kort därefter fick jag kontakt med Mr Libertad och vi beslöt oss för att starta det här forumet. Resten är, som de säger, historia :)

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: söndag 18, december 2016, 23:48:23 »
Strax efter finanskrisen 2008 började jag intressera mig för världsekonomi efter att en god vän hade nämnt att ädelmetaller nog inte var så dumt att ha.
Efter lite googlande inser jag att allt inte står rätt till. Det som förvånade mig var att alla länder verkade ha stadsskuld. Jag ställde mig frågan vem som var långivare till alla dessa länder. Skuld till vem frågade jag mig. Det ena leder till det andra och efter ett tag börjar jag förstå att hela vårt monetära system är ett pyramidspel och att systemet kommer att sluta på samma sätt.
Något år senare börjar jag försäkra mig mot den kommande kraschen genom att köpa fram för allt silver och senare också guld.

Inloggad Smaug

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: söndag 18, december 2016, 23:58:25 »
Jaså, är detta forum så pass ungt? Ni har legat i!

Våren 2015 försökte jag lista ut hur man skulle diversifiera sin portfölj korrekt för god riskjusterad avkastning. Kom fram till att en del av kapitalet bör vara bundet i något slags krockkudde mot börsens nycker.

När jag sedan läste på vad QE och det nya minusränteklimatet innebar var det uppenbart att något slags slags fysiska tillgångar var rimligt att grunda portföljen med. Fick inspiration av Bolmesons blogg Rika Tillsammans om att man faktiskt kan äga guld/silver fysiskt själv. Googlade mig vidare till Liberty Silver, Tavex och slutligen hit  :)

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 267
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #7 skrivet: måndag 19, december 2016, 01:21:17 »
Det hela började för cirka tre år sedan när jag läste om vad fractional reserve banking är. Det var ett uppvaknande som heter duga när en livslång monetär verklighetsuppfattning åkte ut genom fönstret. Sedan låg det nära till hands att upptäcka att PM i princip är definitionen av sunda pengar.
Dessutom har fenomenet inflation gjort mig smått förskräckt sedan jag gick i mellanstadiet och fick förklarat för mig vad det var för första gången. Det faktum att man inte kan spara undan en slant på ett säkert sätt och vara säker på att värdet bevaras. Lösningen på det gick att finna i PM-sfären många år senare.
« Senast ändrad: måndag 19, december 2016, 01:38:28 av glimbert »

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: lördag 08, juni 2019, 00:23:59 »
Väcker liv i denna tråd. Det kan vara kul med lite bakgrund och nyanser till de inlägg man skriver.

2011-nu: Successivt och allt mer influerad av Hayek och Mises (som syns på min profilbild), men egentligen på ett ideologiskt plan mer än detaljkunskaper om ekonomi. Läser sedan allt mer. Hazlitts välkända bok var nog den första bok om ekonomi jag läste. Tog mig an lite av Human Action och den var... tung. Tyckte (och tycker fortfarande) att de första 100-200 sidorna är de mest intressanta och gjorde att jag blev mer intresserad av kunskapsteori än om ekonomi, och om byggstenarna vilka österrikisk ekonomi bygger på. Detta vill jag (kanske en rationalisering) frikoppla från just ädelmetaller, p.g.a. mitt intresse för ädelmetaller började först under sommaren 2018... och allt annat hade mer eller mindre kommit i omgångar från 2011 tills idag.

Nåväl. Min mamma har alltid påtalat att lån är pengar som man skall betala tillbaka. Hon har alltid påtalat att "vad du än gör, sätt dig inte i skuld i onödan". Hon hade under en längre period ett eget företag och mitt under brinnande finanskris på 90-talet med 500% ränta hörde hon om företag som fick finansiella problem. Hon själv hade sitt företag helt obelånat. (En rolig parentes: Hon sålde sitt företag för några år sedan och min mamma skulle avsluta sitt bankkonto. Bankiren var förvånad att företaget var helt obelånat: "Det var ovanligt", sa vederbörande.) Dessa skräckhistorier om vad som kan hända om man är i skuld måste nog ha fått fäste. Hon har ingen officiell utbildning, utan sunt förnuft. Hon har pratat om att bostadsrätter gick att köpa för 1 SEK. (Hur i hela fridens namn har vi hamnat där vi är idag? Jag lider med många utav mina kollegor utan att de ens vet om det och man skulle betraktas som högfärdig om man skulle redogöra för sin position - på tal om vad de själva gör när de letar efter fundamentala skäl till varför bostadsbubblan inte är en bubbla...)

Med ovanstående mentalitet kommer jag ut i arbetslivet efter åratal av studier under början av 2018. Småläser lite runt vad man ska göra med sina slantar. Jag halkar en kväll in på Börje Lindström. Fascineras och fastnar. Därefter löper det på. Schiff, Maloney, Rickards et al. kommer in i bilden. Det är först här jag kopplar ihop vad de argumenterar för med den ekonomiska teori jag tidigare snappat upp. (Finner ekonomiförklaringar från riksbankirer, ekonomer på Dagens Indsutri o.s.v., analytiker, mäklare o.s.v bristfälliga, och grundläggande satser helt felaktiga.)

Nåja. Antingen är man hjärntvättad eller bra på att bilda sig sin egen uppfattning. (Jag är övertygad om vilken del vi tillhör, men man ifrågasätter sig själv väldigt ofta. "foliehattar", "barbarisk relik", "amortering är sparande", "räntorna kommer aldrig stiga", "bostäder har alltid långsiktigt varit en bra investering", "varför bor du i hyresrätt?" o.s.v.)

Historien ger oss en vägledning om hur civilisationer har hanterat stora skulder och därför vartåt det förmodligen barkar framöver. Det blir därför en fråga om man tror att det är annorlunda denna gång. Det tror inte jag.
« Senast ändrad: lördag 08, juni 2019, 00:25:37 av Lu »

Utloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 982
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #9 skrivet: söndag 09, juni 2019, 08:03:35 »
History does not repeat itself....
But it does rhyme!

Frågan jag ställer mig är inte OM det är annorlunda denna gång utan hur det är annorlunda denna gång.

Denna gång handlar det inte om en stat/land/rike som devalverar sina guldmynt. Det handlar om alla världens länder och folk överlag är okunniga om detta för siffror manipuleras, framförallt inflationssiffror.

Dessutom är valutan inte lika påtaglig idag, guld används inte längre och man kan inte stoppa de bättre pengarna i fickan och betala med de nya oxiderade mynten. Kontanter finns knappt längre vilket gör valutan än mer abstrakt.

Jag undrar vad som egentligen sker när man konstgjort håller ekonomin under vingarna och trycker nya pengar. Det har ju provats länge nu och folket ser ju aldrig pengarna så inflationen uteblir, förmodligen inte för alltid dock.

Jag är övertygad om att vi får en hög(re) verklig inflation än dom vill meddela oss och att det finns en risk att även den vi får serverad kommer bli högre än den är just nu men vad blir resultatet?

Kommer folk fly till bitcoin eller guld eller annat av inbillat värde?
Guld är inbillat värde för övrigt (förutom den lilla del som används) men det är så vedertaget av alla stater och institut, även privatpersoner, genom millennium att det kommer fortsätta vara så.

Jag tror inte att folk kommer att göra det för jag tror inte inflationen kommer tillåtas att gå så fort, guld kommer stiga i värde, eventuellt enormt mycket men otroligt få kommer ha nytta av det.

Bostadsbubblan?
Jag anser också att det är en bubbla när huspriserna konstlat stigit snabbare än reallönerna, betyder det att priserna kommer falla? Inte säkert... Nästan 100% säkert är dock att i reellt värde så kommer bostadspriserna sjunka. Tex har vi redan sett priserna sjunka massivt sett i guld och utländsk valuta och vi kommer troligtvis att se priserna sjunka vidare sett till reallönerna.

Det finns en överhängande risk att bostäder inte blir mycket billigare men står stilla i pris medans allt annat kommer ikapp. Detta scenario bortser visserligen ifrån att det blir en riktigt tuff lågkonjunktur med ökande arbetslöshet för då sjunker bostadspriserna av den anledningen.

Frågan blir då, köpa bostad trots galna priser och förlora reellt värde över tid? Låter dumt faktiskt men är man belånad så sjunker även lånet i värde frågan är om det är värt risken att vara belånad och det faktum att jag kan ha helt fel :D

Jag ska iaf köpa bostad, jag köper för att bo inte för att priserna kommer gå upp eller ner. Min ekonomi kan klara det oavsett och jag har försiktighetsåtgärder på plats för en extremt ökande bolåneränta även om det ser avlägset ut idag.

bifogar denna om någon är intresserad av en djupare analys av bostadspriserna
https://www.riksgalden.se/contentassets/b450c141e8c840c8899d301ec55ba2d6/2019-05-28-fokusrapport-bostadsprisernas-utveckling.pdf

Utloggad Stol81

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #10 skrivet: söndag 09, juni 2019, 12:07:40 »
Min ädelmetallresa började våren 2013 då jag kom fram till att jag ville diversifiera mina portfölj av aktier, räntebärande papper samt min bostad som är relativt sett ganska lågt belånad.
Mitt första PM-köp var en 20 grams guldtacka från Guldcentralen.....jag ringde in beställningen, allting utvecklas  :D

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 196
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #11 skrivet: måndag 10, juni 2019, 14:49:16 »
Jag tänker liksom en del andra här att jag inte vill ha några skulder. Nu är jag nog ungefär mitt i livet (hoppas jag), äger mitt boende och är helt skuldfri. Inte för att jag har någon superhög lön eller rika släktingar, men för att det kändes viktigt att inte låna för mycket, och att prioritera amorteringar högt. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att låna pengar igen. Det kanske man måste i någon situation.

Anledningen till att jag blev intresserad av ädelmetaller är nog främst att jag gruvar mig över inflationen, och var den tar vägen i framtiden. Sen är det en bekväm investering om man har andra intressen än ekonomi. Jag kan köpa lite guld och i stort sätt glömma bort det, till skillnad från investeringar i fastigheter eller aktier som måste underhållas eller ses över.

Två saker till var det som gjorde mig intresserad. Det ena är att mina barn ska kunna få ärva någonting reellt och värdefullt. Det andra är att det känns fantastiskt att köpa och äga ett fint guldmynt, och ändå inte ha "spenderat" pengarna. Det är ju som att växla till en annan valuta, eller som att äta kakan och ha den kvar :)

Utloggad Kiml

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #12 skrivet: onsdag 19, juni 2019, 11:23:03 »
En god vän nämnde att han valde att göra en liten investering i PM och den vägen blev det, började googla lite och fann forumet.....
Nu fastnade man för PM själv, är mest intresserad av att investera lite sporadiskt i bullion för framtida pension eller liknande då man har många år kvar av arbetslivet. Så här sitter man och väntar på att få lite betalmedel till övers som man kan investera med. Tyvärr strök hela mitt kök med i en vattenläcka nu så det står relativt still här...  :'( 

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 321
  • Affärsomdömen: 31
« Svar #13 skrivet: måndag 01, juli 2019, 12:56:08 »
-17> I efterhand skulle jag säga att det handlade om att förstå ekonomi från botten till toppen med syftet att börja ta ett eget ansvar för min ekonomi och förverkliga de mål jag har med livet. Det har varit och fortsätter vara en tuff resa där en del mål förverkligats, andra omformulerats och på sistone mål som jag har tvingats överge.

Jag tycker inte att ekonomi i teknisk mening är särskilt intressant men samtidigt ser jag hur otroligt begränsad man kan bli av en dålig ekonomi och PM blev då ett enkelt val.

Över tid kommer jag nog minska min procentuella exponering mot PM men jag tror att alternativen får komma till mig. Just nu så är det nästan omöjligt att prisbestämma saker på ett förutsägbart sätt som jag ser det.
« Senast ändrad: måndag 01, juli 2019, 12:58:59 av Ritva »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2571
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #14 skrivet: onsdag 03, juli 2019, 17:51:08 »
Började köpa PM 2014 (15 år innan pensioneringen) för att inte vara beroende av aktier mm utan ha något mer beständigt som extra pensionskapital.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Rödlöga
Igår kl. 21:45

Nybörjare - vill beställa Krugerrand från Belgien by Ritva
Igår kl. 17:04

Panda i Shanghai 2019 by pezon
Igår kl. 10:54

U.S. Federal Reserve by Cash Is King
Igår kl. 00:32

[Säljes] 10 st QB ,2 oz, Black Bull 2018 by Birka
onsdag 18, september 2019, 20:40:20