Jag tror också att det vore bra om vi kunde använda centralbankspengar istället för räntebärande skulder och fordringar som valuta i Sverige. Inte för att jag tycker om centralbanker men jag tycker ändå att det är mer sunt om den stat som tvingar oss att betala skatt också står för penningskapandet jämfört med att privata banker tillåts skapa valuta i obegränsad mängd nästan och sedan äger rätten att bli räddade av skattebetalare när det gått åt pipan. Underförstått att centralbanken då är statlig vilket inte alla centralbanker är. Typ FED.
Elektroniska centralbankspengar som är tillgängliga för vanligt folk skulle dock tydliggöra att banker oftast är en ineffektiv och onödig parasit/mellanhand i hur de praktiskt fungerar. Det skulle hota deras makt.
Tänk vilket överkrångligt system vi har idag. Eftersom kontosparande bara är skulder så vill inte bankerna ta över varandras skulder när vi gör överföringar till varandra mellan konton i olika banker. Bankerna måste gå via Riksbanken där bankerna har digitala kronor efter att man kvittat ut skulderna så långt det är möjligt. Vore bättre att använda pengar istället för skulder som valuta.
Någon som inte är rädd om karriären eller rädd för att dö skulle kunna försöka genomföra detta. Det brukar inte gagna ens hälsa tyvärr. Själv försöker jag i största möjlig utsträckning använda papperslappar märkta Sveriges Riksbank som betalmedel. Dessa försöker man nu ta bort från svenskarna så troligen är man inte intresserad av att ge oss elektroniska pengar heller. Vi ska använda skulder som de riktiga slavar de vill ha oss till.
http://evonomics.com/central-banks-for-everyone-nicholas-gruen/
Känns ju som en helt lysande ide. Bankerna skulle förstås säga att det är omöjligt/orättvist...