Författare Ämne: Bankkonto o bolån hos centralbanken?  (läst 3129 gånger)

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
Bankkonto o bolån hos centralbanken?
« skrivet: lördag 17, december 2016, 23:53:54 »
http://evonomics.com/central-banks-for-everyone-nicholas-gruen/

Känns ju som en helt lysande ide. Bankerna skulle förstås säga att det är omöjligt/orättvist...

Utloggad Unmanipulatable

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: Bankkonto o bolån hos centralbanken?
« Svar #1 skrivet: söndag 18, december 2016, 00:54:57 »
Jag tror också att det vore bra om vi kunde använda centralbankspengar istället för räntebärande skulder och fordringar som valuta i Sverige. Inte för att jag tycker om centralbanker men jag tycker ändå att det är mer sunt om den stat som tvingar oss att betala skatt också står för penningskapandet jämfört med att privata banker tillåts skapa valuta i obegränsad mängd nästan och sedan äger rätten att bli räddade av skattebetalare när det gått åt pipan. Underförstått att centralbanken då är statlig vilket inte alla centralbanker är. Typ FED.
Elektroniska centralbankspengar som är tillgängliga för vanligt folk skulle dock tydliggöra att banker oftast är en ineffektiv och onödig parasit/mellanhand i hur de praktiskt fungerar.  Det skulle hota deras makt.


Tänk vilket överkrångligt system vi har idag. Eftersom kontosparande bara är skulder så vill inte bankerna ta över varandras skulder när vi gör överföringar till varandra mellan konton i olika banker.  Bankerna måste gå via Riksbanken där bankerna har digitala kronor efter att man kvittat ut skulderna så långt det är möjligt. Vore bättre att använda pengar istället för skulder som valuta.

Någon som inte är rädd om karriären eller rädd för att dö skulle kunna försöka genomföra detta.  Det brukar inte gagna ens hälsa tyvärr. Själv försöker jag i största möjlig utsträckning använda papperslappar märkta Sveriges Riksbank som betalmedel.    Dessa försöker man nu ta bort från svenskarna så troligen är man inte intresserad av att ge oss elektroniska pengar heller. Vi ska använda skulder som de riktiga slavar de vill ha oss till.








http://evonomics.com/central-banks-for-everyone-nicholas-gruen/

Känns ju som en helt lysande ide. Bankerna skulle förstås säga att det är omöjligt/orättvist...

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 08:41

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23