Författare Ämne: Ruthenium  (läst 27094 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Ruthenium
« Svar #15 skrivet: måndag 05, juni 2017, 10:19:40 »
En relaterad fråga: det är väl bara guld som är momsbefriat i Sverige av alla ädelmetaller? Om man beställer från någon av de nämnda sajterna kanske man i så fall får ha med i beräkningen att det kommer ett oönskat påslag från tullen.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #16 skrivet: måndag 12, april 2021, 22:26:36 »
Nu när Rutenium nyss gått om Osmium i värde, kanske det är dags att blåsa liv i denna gamla tråd igen!? Den enda av länkarna i tråden där (så långt jag kan finna) det idag går att få tag på Rutenium är elementsales (som jag iofs gjort lite trevliga affärer med tidigare), men $515 för en kula på 1 oz (där dessutom maximal renhetsgaranti endast är 0.999 och säljaren ej är bullionshandlare/köper tillbaka PM från kunder) plus moms och eventuell tull, är ett pris som jag betackar mig för. Någon här som känner till någon handlare inom EU, som säljer Ruteniumtackor (renhet helst minst 0.9995)?

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #17 skrivet: tisdag 01, juni 2021, 04:42:53 »
Nu när Rutenium nyss gått om Osmium i värde, kanske det är dags att blåsa liv i denna gamla tråd igen!? Den enda av länkarna i tråden där (så långt jag kan finna) det idag går att få tag på Rutenium är elementsales (som jag iofs gjort lite trevliga affärer med tidigare), men $515 för en kula på 1 oz (där dessutom maximal renhetsgaranti endast är 0.999 och säljaren ej är bullionshandlare/köper tillbaka PM från kunder) plus moms och eventuell tull, är ett pris som jag betackar mig för. Någon här som känner till någon handlare inom EU, som säljer Ruteniumtackor (renhet helst minst 0.9995)?

Fast såhär en dryg månad i efterhand, när priset på Rutenium fördubblats, visar det sig att jag inte borde ha betackat mig för det priset, numera tar elementsales $920 per kula. Och istället för att erkänna mitt misstag, bita ihop, och köpa en eller ett par kulor till det nya priset, är jag återigen dum nog att fråga efter handlare inom EU som säljer Rutenium som investeringsmetall.

Ni här på forumet som stackar Rutenium (eller ni som känner till seriösa handlare av metallen): var inom EU kan man få tag på några troy oz?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #18 skrivet: onsdag 02, juni 2021, 21:03:10 »
Ni här på forumet som stackar Rutenium (eller ni som känner till seriösa handlare av metallen): var inom EU kan man få tag på några troy oz?
Colour me skeptical.

För att investera i någonting fysiskt (dvs med kostnader för transporter, tull, moms, etc) krävs det i mina ögon en likvid marknad. Annars är risken stor att man sitter där med sin metallbit som på pappret är värd massor, men bara får ett genomuselt skambud från en metallgrossist när man behöver sälja. För en investering så är det ju bara spread som räknas.

Om det däremot mest är en skoj grej så spelar ju möjligheten till snabb försäljning nära spot mindre roll. Men i såfall borde ju även lite överpris i inköpsänden gå att skriva av på hobbykontot eftersom du redan accepterat en usel spread.

Som jag ser det är det enda rationella att klassa det som hobby, blunda och betala. Eller låta bli helt.

Det sagt så sade jag liknande saker för flera år sedan då en annan forummedlem pratade sig varm för att köpa fysiskt palladium och rodium. ”Finns ingen likvid marknad” sade jag. ”Usel spread”. Med tanke på vad som sedan hände med priset på dessa metaller är det bara att konstatera att man inte bör lyssna på mig...

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
« Svar #19 skrivet: söndag 13, juni 2021, 02:15:26 »
Colour me skeptical.

För att investera i någonting fysiskt (dvs med kostnader för transporter, tull, moms, etc) krävs det i mina ögon en likvid marknad. Annars är risken stor att man sitter där med sin metallbit som på pappret är värd massor, men bara får ett genomuselt skambud från en metallgrossist när man behöver sälja. För en investering så är det ju bara spread som räknas.

Om det däremot mest är en skoj grej så spelar ju möjligheten till snabb försäljning nära spot mindre roll. Men i såfall borde ju även lite överpris i inköpsänden gå att skriva av på hobbykontot eftersom du redan accepterat en usel spread.

Som jag ser det är det enda rationella att klassa det som hobby, blunda och betala. Eller låta bli helt.

Det sagt så sade jag liknande saker för flera år sedan då en annan forummedlem pratade sig varm för att köpa fysiskt palladium och rodium. ”Finns ingen likvid marknad” sade jag. ”Usel spread”. Med tanke på vad som sedan hände med priset på dessa metaller är det bara att konstatera att man inte bör lyssna på mig...

Har ingenting att invända i sak mot det du skriver, men gränsen mellan investering och hobby är lite flytande när det gäller mig. Eftersom jag huvudsakligen stackar guld (och guld är den ädelmetall som jag tror är klart bäst på längre sikt att investera i, ifall man tar hänsyn till såväl risk som andra faktorer), så är egentligen alla andra ädelmetaller lite av kuriosa för mig. Men samtidigt skulle jag nog ha föga intresse för ädelmetaller överhuvudtaget, ifall jag inte trodde på, att det troligaste är att de alla är lönsamma på längre sikt. En dålig spread är förvisso ingenting roligt, men med tanke på exempelvis den enorma prisstegringen på rodium de senaste åren, så finns det personer på detta forum som gjort rejäla vinster ändå, ja. Palladium har inte ökat riktigt lika kraftigt, men där har väl även likviditeten blivit bättre, ifall jag förstått saken rätt. Iridium och Rutenium har gått upp ganska kraftigt på relativt kort tid, men vet ej hur det är med likviditeten där, vet inte ens om Degussa verkligen köper tillbaka tackor, eller om de bara påstår sig göra detta.

Hursom så är de små mängder Iridium och Rutenium jag äger inköpta från Metallium Inc och visserligen rena (. 999), men Metallium Inc köper inte tillbaka dem till någon spread överhuvudtaget, eftersom företaget inte tillhör  bullionsmarknaden. Det är lite därav jag frågar efter återförsäljare inom EU. Ifall jag skall köpa lite (för mig) större mängder Rutenium, så vill jag göra detta från någon som även har ett köppris, om än till dålig spread. Jag är då medveten om att väntevärdet vid en eventuell försäljning (speciellt om jag vill sälja snabbt) kanske t.o.m. är lägre än inköpspriset, så om det vore ren investering, så skulle det troligtvis ändå vara en dum affär. Men det är där den flytande gränsen kommer in; jag skulle inte köpa Rutenium (eller strikt talat någon annan ädelmetall än guld överhuvudtaget) om det inte vore för att jag även gillar ädelmetallen ifråga. Ungefär som om man köper en häftig bil; säljer man den efter ett tag så går man troligtvis med förlust. Att köpa bil är en mycket dummare investering än att köpa bostad. Men gillar man bilar, så köper man iallafall.

Canvas

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Idag kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Idag kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Idag kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Idag kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Igår kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Igår kl. 15:15

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12