Författare Ämne: Bra/billig liten "förvaringsbox" att ha hemma?  (läst 13927 gånger)

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
Bra/billig liten "förvaringsbox" att ha hemma?
« skrivet: lördag 21, januari 2012, 17:36:30 »
Jag är på jakt efter en liten smidig box att förvara mitt silver i. Har ni något tips?
Behöver inte gå plats mer än kanske ett 20-30 tal "silver-rör" för framtida samling.
« Senast ändrad: lördag 21, januari 2012, 22:33:21 av Be »

Svetlana

• Gäst
SV: Bra/billig liten "förvaringsbox" att ha hemma?
« Svar #1 skrivet: söndag 22, januari 2012, 11:14:13 »
Hej !
Jag har själv tittat runt och letat efter ett skåp att förvara silver och annat jag vill skydda. Mitt enkla tips är följande;
köp ett större skåp än vad du tror behöver. Ditt skåp kommer snabbt bli fyllt med värdesaker.

I Sverige säljs det mycket vapenskåp till jägare. Dessa skåp är därför mycket prisvärda. Ett litet vapenskåp som rymmer fyra gevär kan man få från 4000 kr. Du kommer i ett sådant skåp få plats med allt silver du någonsin kommer att köpa.

Vapenskåp är inte lika säkra som kassaskåp, men de är betydligt mer svår forcerade än de billiga skåp du kan köpa på någon stormarknad.

Om du har råd så välj ett skåp med kodlås. Det är jobbigt att alltid bära med sig nyckel. Nycklarna är större och mer otympliga än man kan tro.

Det är viktigt att du förankrar ditt värdeskåp ordentligt. Gärna både i golv och vägg.

Lycka till,

Hälsningar Svetlana

mrSju

• Gäst
« Svar #2 skrivet: lördag 15, mars 2014, 11:00:03 »
Jag behöver tips på förvaringssätt för inplastade investeringsguldtackor. nästan alla lådor och etuier jag sett är för myntsamlingar. Kassaskåp känns lite överdrivet, än.
Nån låsbar snygg välbyggd trälåda skulle kännas ultimat.
Känner ni till några sidor för sånt här?

Känns lite B att ha familjens guldreserv i en IKEA-matlåda.

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #3 skrivet: lördag 15, mars 2014, 11:53:09 »
Låsbara trälådor eller gedigna vapenskåp framstår ur säkerhetssynpunkt som ett skämt med dagens tillgång på billiga vinkelslipar. Finns ju i dag även batteridrivna sådana inte större än de ryms innanför jackan.  En låst trälåda tar man ju dessutom lätt under armen och vandrar iväg. Det enda någorlunda säkra är ett gediget kassaskåp förankrat i betonggolv/vägg. Bor man i en villa finns det dessutom hur många bra lösningar på fiffiga gömställen som helst. Det är bara fantasin som sätter gränser. Jag tror inte att tjuven tar sig tid att riva hela huset. Det kan absolut vara värt en snickare för att förverkliga det hela om man själv har tummen mitt i handen.  Det sista tippset ( men kanske det allra säkraste) Gräv ner det på tomten eller långt ute i skogen!
Bankerna & Pappa Staten är icke att lita på när det krisar. Nergrävandet kände man till redan för 2000 år sedan och det fungerar fortfarande.
« Senast ändrad: lördag 15, mars 2014, 12:54:03 av Condor2ooo »

mrSju

• Gäst
« Svar #4 skrivet: lördag 15, mars 2014, 12:05:13 »
nackdelen med ett gediget kassaskåp är väl att dom är ganska svåra att gömma, (om man bor i lägenhet) och väcker säkert frågor hos folk som råkar få se det. Skulle antagligen bara öka inbrottsrisken.

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: lördag 15, mars 2014, 12:20:40 »
nackdelen med ett gediget kassaskåp är väl att dom är ganska svåra att gömma, (om man bor i lägenhet) och väcker säkert frågor hos folk som råkar få se det. Skulle antagligen bara öka inbrottsrisken.

Nu var väl inte tanken att skåpet skulle ståta i finrummet.  Vilka av våra/dina vänner går in i garderoberna och rotar?  30 oz Guld eller 20st 1-kilos silvertackor. Sätt dig ner och räkna på hur stort kassaskåp det kräver  ;)

mrSju

• Gäst
« Svar #6 skrivet: lördag 15, mars 2014, 12:58:32 »

Nu var väl inte tanken att skåpet skulle ståta i finrummet.  Vilka av våra/dina vänner går in i garderoberna och rotar?  30 oz Guld eller 20st 1-kilos silvertackor. Sätt dig ner och räkna på hur stort kassaskåp det kräver  ;)

Precis. eftersom dyrgriparna inte tar speciellt stor plats, så är dom väldigt lättgömda, vilket inte ett värdeskåp är. (minsta väger runt 100kg+?) ett fastbultat 40kilos skåp plockar tjuvarna med sej på 5 minuter.
faktum är att jag har kollat på värdeskåp ett tag, men beslutade för att det kommer göra mer skada än nytta. Men så är inte guldhögen speciellt stor än heller.
Men du får gärna länka till ett passande skåp, så kanske jag tänker om.

Att ha investeringsguldet i ett träetui vs matlåda var mer för att få en känsla av exklusivitet, inte för att hålla bovarna borta.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #7 skrivet: lördag 15, mars 2014, 13:15:47 »
Det finns väggkassaskåp som man kan montera på väl vald gömd plats i väggen. Bakom tavlan är väl lite väl klassiskt dock ;)

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: lördag 15, mars 2014, 13:39:45 »
Citera
Ett fastbultat 40kilos skåp plockar tjuvarna med sej på 5 minuter. Att ha investeringsguldet i ett träetui vs matlåda var mer för att få en känsla av exklusivitet, inte för att hålla bovarna borta.

Ett (Gediget) kassaskåp. Översättning: Godkänt kassaskåp = Pålitligt, Äkta, Godkänt.  Är enligt dagens termer ett skåp fastbultat (inifrån) i betong eller annat svårforcerat gods, tex metall. . Dvs. Du måste först (öppna) skåpet för att kunna lösgöra det från förankringen/bultarna i det beständiga fundamentet. Om skåpet väger 40 eller 100 kg har egentligen mindre betydelse. Arbetsinsattsen består i att öppna och lösgöra skåpet från fundamentet.

Det finns som du säger billiga matlådor/träetuin på IKEA. Välj helt enkelt det som gör dig trygg & lycklig. Lycka till med ditt stackande.  :)
« Senast ändrad: lördag 15, mars 2014, 15:43:15 av Condor2ooo »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #9 skrivet: lördag 15, mars 2014, 14:41:57 »
Det finns väggkassaskåp som man kan montera på väl vald gömd plats i väggen. Bakom tavlan är väl lite väl klassiskt dock ;)

Eller så tar man en IKEA matlåda fyller den med guldtackor och placerar den i kylskåpet, vilken tjuv letar där.
Vill bara säga låt inte fantasin begränsa er.

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: lördag 15, mars 2014, 15:33:57 »
Citera
Eller så tar man en IKEA matlåda fyller den med guldtackor och placerar den i kylskåpet, vilken tjuv letar där.

Tyvärr Kristensson!  Med all respekt för dina stora kunskaper i ämnet ädelmetaller.  (Dina inlägg hör till dem jag hela tiden ser fram emot) När det gäller kylskåpet så är det idag år 2014 motsvarigheten till våra föräldrars madrass. Tjuvarnas (i dag ofta narkomaner) favoritgömställe för sina droger har allt sedan 90-talen varit just Kylskåpet och Frysen blandat med matvaror . Något som dagens Polis är väl medveten om.  Dvs. de dagar "hen" orkar lämna bilen  ;)
« Senast ändrad: lördag 15, mars 2014, 21:39:04 av Condor2ooo »

Utloggad vonGold

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #11 skrivet: lördag 15, mars 2014, 20:46:39 »

Men du får gärna länka till ett passande skåp, så kanske jag tänker om.

[/quote]

Här finns lite om säkerhet.
http://nivex.se/

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: lördag 15, mars 2014, 21:02:04 »
Bra/billig liten "förvaringsbox" att ha hemma?
Jag hade en sån förvaringsbox för guldtackor hemma, bra, billig (man får den gratis när man köper skorna), relativ snygg, även totalt ouppmärksamhet och ointressant för dom flesta när man har den i förrådet eller garaget.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #13 skrivet: lördag 15, mars 2014, 21:06:05 »
...
Nån låsbar snygg välbyggd trälåda skulle kännas ultimat.
Känner ni till några sidor för sånt här?
...

Annars en medlem visade en snygg välbyggd låda här på forumet, han skrev även var man kan köpa dom i sin tråd.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #14 skrivet: lördag 15, mars 2014, 21:23:11 »
Ja, en sådan fin låda är säkert begärlig, och den är ju lätt att ta med sig!!

http://www.davidsonsskomakeri.com/skovardslador/walnut
« Senast ändrad: söndag 16, mars 2014, 09:17:58 av Sarek »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 23:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 23:30

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi