Författare Ämne: De mest idiotiska politiska besluten i Sverige - Tyck till!  (läst 7221 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
De mest idiotiska politiska besluten i Sverige - Tyck till!
« skrivet: lördag 21, januari 2012, 13:28:41 »
Jag tänkte i yttrandefrihetens namn genomföra en liten undersökning här på forumet, som visserligen inte är lika ekonomiskt inriktad som politiskt. För att ni skall få lätta era frustrerade hjärtan och spy galla över politiker, tänkte jag härmed att vi ska försöka lista de största idiotiska politiska besluten i Sverige i modern tid!

Vad stör dig mest? Det aktuella ESM som säkerligen blir verklighet? FRA-lagen? Utförsäljning av statliga företag? Pantsättningen av Vattenfall? Avskaffandet av tjänstemanna-ansvaret?

Jag själv stör mig exempelvis mycket på EU, men då det faktiskt folkomröstades om saken räknar jag inte det som enbart ett politiskt beslut. Många galenskaper som sedan införts från EU-håll har dock inte varit frivilliga ur folkets synvinkel.

Det finns garanterat en hel del exempel som ni stör er på, så ut med språket. Tänk på att det inte är bra att hålla aggressioner och frustration inom sig, så nu har ni er chans att få lätta lite på trycket  ::)
« Senast ändrad: lördag 21, januari 2012, 16:43:03 av Silverräven »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: De mest idiotiska politiska besluten i Sverige - Tyck till!
« Svar #1 skrivet: lördag 21, januari 2012, 16:07:05 »
Tjänstemanna ansvaret stör mig

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: söndag 22, januari 2012, 01:16:43 »
Avskaffandet av tjänstemannaansvaret och "Världens modernaste grundlag" vars främsta funktion tycks vara att agera rundningsmärke för självgoda och maktkåta politiker. Får vi inte ordning på dem så är vi dömda att långsamt sjunka ner i misär, övriga idiotbeslut påverkar bara takten.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #3 skrivet: söndag 22, januari 2012, 10:33:06 »
Omöjligt att svara på, speciellt med tanke på att vi långt ifrån sett det slutgiltiga resultatet av den politik som förts under 00-talet, 90-talet och kanske även 80-talet. Ett generellt svar kan vara att man gått ifrån den gamla fina försiktighetsprincipen - som i korthet innebär att man inte gör för stora ändringar på det som faktiskt fungerar. Exempel: Utbildningsväsendet fungerade utmärkt fram till kanske 80-talet, men då kom man på att så kan vi inte ha det och flummade till allt något alldeles förskräckligt. Försvarspolitiken, som sedan 50-talet gått ut på att förbereda hela samhället och samtidigt ha ett så starkt försvar att eventuella fiender skulle avskräckas, har nu bytts mot att inte ha något riktigt försvar eller några förberedelser överhuvudtaget. Invandringen, som tidigare varit helt inriktad på arbetskraftsinvandring från närliggande kulturer och samtidigt varit ganska begränsad, har nu bytts mot fokus på "mångkultur" och byggande av enklaver av helst så exotiska kulturer som möjligt.
De dummaste politiska besluten är de som är svårast att rätta till. EU kan vi faktiskt gå ur när "vi vill", det är egentligen bara formaliteter och ett långfinger som behövs. Samma med tjänstemannaansvaret - ett par ändringar i lagen och en örfil som signalerar att nu jävlar är det slutlekt och saken är ordnad. Frågan är dock hur man rättar till hela generationers brist på utbildning, hur man skaffar sig ett riktigt försvar på kort tid, hur man integrerar/assimilerar enklaver den folk varken kan språket, har utbildning, jobb, eller kunskap om den svenska kulturen?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: söndag 22, januari 2012, 10:48:21 »
De dummaste politiska besluten är de som är svårast att rätta till. EU kan vi faktiskt gå ur när "vi vill", det är egentligen bara formaliteter och ett långfinger som behövs. Samma med tjänstemannaansvaret - ett par ändringar i lagen och en örfil som signalerar att nu jävlar är det slutlekt och saken är ordnad. Frågan är dock hur man rättar till hela generationers brist på utbildning, hur man skaffar sig ett riktigt försvar på kort tid, hur man integrerar/assimilerar enklaver den folk varken kan språket, har utbildning, jobb, eller kunskap om den svenska kulturen?

Det finns många saker som skulle gå att förbättra relativt enkelt, men - då måste man (dvs makthavare) först erkänna att problemen existerar. Senast jag tittade efter så var svenska politiker väldigt bra på att förneka olika problems existens överhuvudtaget. Sådant ger mig väldigt lite hopp inför framtiden för Sveriges del =/

sisu

• Gäst
« Svar #5 skrivet: lördag 28, januari 2012, 18:48:03 »
Medlemskapet i EU, mångkulturalismen, avfolkningen av landsbygden, byggandet av den svaga sossemänniskan samt kvinnlig rösträtt;)

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: lördag 28, januari 2012, 20:44:29 »
Att alla svenskar över 18 från och med 1989 fick rösträtt genom att begreppet omyndigförklaring avskaffades

sisu

• Gäst
« Svar #7 skrivet: lördag 28, januari 2012, 20:53:06 »
Att alla svenskar över 18 från och med 1989 fick rösträtt genom att begreppet omyndigförklaring avskaffades
WORD! :D

Utloggad munkdo

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: fredag 24, februari 2012, 00:13:12 »
Jag tänkte i yttrandefrihetens namn genomföra en liten undersökning här på forumet, som visserligen inte är lika ekonomiskt inriktad som politiskt. För att ni skall få lätta era frustrerade hjärtan och spy galla över politiker, tänkte jag härmed att vi ska försöka lista de största idiotiska politiska besluten i Sverige i modern tid!

Vad stör dig mest? Det aktuella ESM som säkerligen blir verklighet? FRA-lagen? Utförsäljning av statliga företag? Pantsättningen av Vattenfall? Avskaffandet av tjänstemanna-ansvaret?

Jag själv stör mig exempelvis mycket på EU, men då det faktiskt folkomröstades om saken räknar jag inte det som enbart ett politiskt beslut. Många galenskaper som sedan införts från EU-håll har dock inte varit frivilliga ur folkets synvinkel.

Det finns garanterat en hel del exempel som ni stör er på, så ut med språket. Tänk på att det inte är bra att hålla aggressioner och frustration inom sig, så nu har ni er chans att få lätta lite på trycket  ::)

Jag var ganska ung när vi gick med i EU, men nu på efterhand har jag hört att det var ett väldigt propagandiserat val. Det var mycket åsikter för och inte mycket emot i media.

Men jag var bara en liten unge då så det är bara vad jag läst på nätet nu i efterhand.

Kommer ihåg euron däremot, det var ju inte så många år sen. Tror jag var för euron då, och när jag tänker på det i efterhand hade jag nog inte så smarta anledningar till varför. Det var lite enkelspårigt då också, typ; "om vi går med i euron behöver ingen växla pengar när ni åker utomlands," och sen pratade dem på TV om hur jobbigt det var att växla pengar och det var typ argumentet, även hemma kommer jag ihåg.. ."men om vi går med i euron behöver vi inte växla pengar". Och den svenska kronan var ju ändå så svag + skvalpvaluta...

och sen var det väl nåt om att det blir bättre för svenska företag... bara bättre för alla, ingen förlorar.Och det är inte så farligt bara att gå med, men erbjudandet gäller inte alltid...

Det var så jävla bra som helst, och så lätt och självklart alltså... och sen kraschar skiten 9 år senare. (2003 - 2012 RIP). Det var som vi missade en kula mot huvet. Som vi inte gick på planet som sen störtade rakt ner i havet; inga överlevande.

Jag kommer ihåg DN artikeln där det skrev efter valet om nej till euron att vi borde skita i vad svenska folket sa och köra på ändå, Jag undrar var DN är nu med sina åsikter om vad vi borde och inte borde göra, det glöms jävligt lätt....

undrar vad de skulle säga om nån grävde upp den OP-ED:en inklusive egna kommentarer och publicerade den så alla kan läsa

PS mer om euron, kolla på deta. undrar om hon fortfarande tycker att det är aktuellt med folkomröstning
« Senast ändrad: fredag 24, februari 2012, 00:22:46 av munkdo »

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: fredag 24, februari 2012, 17:17:06 »

Visar kanske på att "val" numera endast fyller funktionen att befolkningen skall tro att dom kan påverka, men i själva verket spelar det absolut ingen roll öht vilket parti som "leder" landet.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Idag kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Idag kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72