Författare Ämne: Donald Trump! Mannen Myten Legenden  (läst 31887 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2575
  • Affärsomdömen: 42
SV: Donald Trump! Mannen Myten Legenden
« Svar #30 skrivet: måndag 26, december 2016, 14:47:11 »
Nu plockar Trump in ännu fler från Goldman till Washington. Känns mer och mer som att Trump kommer vara en klassisk republikansk president (inte lika crazy på vissa områden som han verkade innan valet, men inte heller särskilt intresserad av att faktiskt rensa upp i etablissemanget)

https://www.bloomberg.com/view/articles/2016-12-09/economists-are-out-goldman-is-back-in

Bara en konspiratorisk tanke, men Trump har ju gjort det oväntade förut.
Tänk om herrarna från Goldman under de tuffa Senatsförhören får "byxorna neddragna" inför öppen ridå, då är dom rökta.
Och tänk om detta var avsikten!!!

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #31 skrivet: tisdag 27, december 2016, 02:01:49 »
Nu plockar Trump in ännu fler från Goldman till Washington. Känns mer och mer som att Trump kommer vara en klassisk republikansk president (inte lika crazy på vissa områden som han verkade innan valet, men inte heller särskilt intresserad av att faktiskt rensa upp i etablissemanget)

https://www.bloomberg.com/view/articles/2016-12-09/economists-are-out-goldman-is-back-in

Om man tänker ädelmetallpriser och börs/marknad så tycker jag det är lite svårläst. Han har ju utlovat spenderbyxor på, vilket i praktiken kommer innebära ökande statsskuld och inflation. men räntan är ju samtidigt på väg upp och ädelmetallpriser är ju mest beroende av realräntan (ränta minus inflation), och vart den går vet nog bara Yellen & co (om de nu får sitta kvar)

Alla som har anknytning till Goldman Sachs behöver inte vara "onda". Det finns ju fördelar också, som att de förmodligen har insyn i en värld dold för andra. Annars har jag noterat att de människor Trump tar in i laget redan är framgångsrika och rika. Det senare är viktigt i en värld full av lobbyister och ett politiskt system som bygger på donationer. Lagmedlemmarna blir helt enkelt svårare att köpa. De verkar i regel också vara principfasta och tillsammans med tidigare framgångar betyder det att de både kan gå och stå emot etablissemanget. Man ska också ha i åtanke om att det rör sig om patrioter som försvarar sitt land från angrepp inifrån. De tror (som amerikaner alltid gör) att staterna tillsammans är oövervinnerliga och vi får se vad de har att säga när den illusionen spricker. Då är det redan försent och de kommer vara fullt upptagna med att få kontroll i sitt eget land. Om nu Trump överlever så länge vill säga.

När det handlar om att gissa sig till hur marknaderna reagerar utefter Trumps politik så är min övertygelse att det varken i det korta eller medellånga perspektivet spelar någon roll. Det är redan förutbestämt, något som borde vara väldigt tydligt för de flesta med tanke på hur marknaderna reagerade efter den "oväntade" valsegern. Innan valet ansåg hela världen att om Trump vann skulle "allt gå åt pipan" men efter valet ser det helt annorlunda ut bland förståsigpåare. Endast i längre perspektiv har Trumps politik reell betydelse och allt "negativt" han hittar på kommer försöka balanseras upp av dem som verkligen bestämmer. Troligtvis är han så pass bakbunden att han inte kan göra speciellt mycket.

Vad vi tycks glömma bort är att den globala ekonomin är beroende av långt många fler faktorer än vi normalt får ta del av. USA utgör relativt sett en liten del men de amerikanska marknaderna och därför också det amerikanska valet dominerar nyhetsflödet stort. Jag brukar då och då fråga min omgivning om händelser som ägt rum i t.ex. Yemen, Filipinerna, Indien eller Venezuela och de vet ingenting av den verkliga verkligheten utan känner bara till den verklighet propaganda våra propagandakanaler häver ur sig. Även ädelmetallintresserade fastnar lätt i siffror från COMEX (och LBMA) och tycks vara omedvetna om att den fysiska marknaden mer eller mindre lämnat London. Kanske mycket beroende på att informationen vi mestadels läser kommer från de engelsktalande västländerna. IMF och västvärldens centralbanker försöker "avmonetärisera" guldet medan stora delar av världen gör tvärt om och i stället sakta men säkert lämnar dollarhegemonin och ser ut att vara på väg att monetärisera guldet. I asiatiska länder skriver media om detta mer eller mindre varje dag. Skulle t.ex. Kina eller Ryssland gå aggressivt fram är det en krigshandling så i stället låter de dollarn och euron tillsammans med USA och EU falla på egen hand. Trump kan inte göra mycket åt den saken. Tyvärr ska sägas, för det är inget vi vill uppleva.

Utloggad Odalmannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #32 skrivet: onsdag 28, december 2016, 21:29:14 »
Murbyggar landet Israel har Trumps stöd i sin bosättarpolitik. Jag anar ugglor i mossen Make America Israel great again!

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-uppmanar-israel-sta-pa-sig
« Senast ändrad: onsdag 28, december 2016, 21:32:02 av Odalmannen »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 769
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #33 skrivet: onsdag 28, december 2016, 23:44:23 »
Utspelet kanske görs av hälsofrämjande skäl.  Menar då Trumps hälsa. Man kan inte  dra några säkra slutsatser av detta. 

Förespråkandet av ett utlandsstöd på 4 miljarder dollar till landet ifråga och ett indirekt militärt stöd på .....ja hur mycket som helst..  anses neutralt i den anti s emi tis ka skalan.

Så det krävs inte så mycket för att få diverse etiketter om man säger.

Fråga Ron Paul. Kan även fråga Obama och Margot Wallström.

Utloggad Odalmannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #34 skrivet: fredag 30, december 2016, 00:50:38 »
Trump har inte bryt sig om etiketter hittills, jag tycker han kunde varit tyst istället om han är rädd för hälsan.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 437
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #35 skrivet: onsdag 04, januari 2017, 18:17:27 »
Trump utser nya bossen över SEC - vem passar bättre än en advokat som försvarat banker mot stämningar efter finanskrisen?

http://money.cnn.com/2017/01/04/investing/jay-clayton-sec-trump/index.html?category=investing

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #36 skrivet: måndag 16, januari 2017, 11:24:27 »
 :P :D ;D :) :) :) :) :)

Trump tackar nej till Davos – ”vill inte svika rörelsen”

USA:s tillträdande president Donald Trump kommer inte att skicka någon representant till World Economic Forum i schweiziska Davos nästa vecka, säger Trumps talesperson Hope Hicks till Bloomberg.
En medlem i den tillträdande presidentens övergångsteam säger till nyhetsbyrån att Trump anser att han skulle ”svika sin rörelse” om han deltog i konferensen. De miljardärer och politiska ledare som deltar i toppmötet representerar den maktstruktur som ”eldade på den populistiska ilska som hjälpte Trump till valsegern”, säger den anonyme medlemmen till Bloomberg.

http://omni.se/trump-tackar-nej-till-davos-vill-inte-svika-rorelsen/a/Mlow5

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #37 skrivet: onsdag 18, januari 2017, 18:55:05 »
Nu talas det om World economic forum i trollmedia.

Det är så vansinnigt viktigt och underbart att inte Trump är med parasiteliten i Davos ahhahah. För detta måste Trump ha en eloge! Jag kan inte sluta le när jag tänker på hur de sitter där och funderar över Donald Trump.   Han är den viktigaste personen och han är inte ens där haha.  Självklart kan allt vara ett spel för gallerierna men det har likväl underhållningsvärde! Sitter de och pratar om hur de ska avskaffa kontanterna eller hur de ska mörda Trump ?   I vilket fall som helst så finns det få förutsättningar för att det skulle kunna komma någoning bra från detta evenemang.

Skattekollektivet betalar motsvarande 600 000kr per skalle för deltagarna.   Vi betalar för vårt eget slaveri.  Socalismen är ett jättebra sätt att föda den lilla eliten.
Trump går förbi medierna... och använder sig av Twitter hahah....Han går ut direkt med vad han vill göra. Han retar gallfeber på gammelmedia.  Twitter (ägarna till Twitter) tror jag inte gillar det heller egentligen ?

"Jag har utsett Trumps twitterkonto till den största globala risken 2017, säger Tina Fordham, politisk chefsanalytiker på den amerikanska storbanken Citi till journalister på ett av lyxhotellen i Davos."

Stefan Röfvén var i rutan på "fake"media SVT och talade om att man måste visa "ledarskap" 

Det är hans kodord för att han vill lära oss undersåtar att vi är inne på fel spår när det gäller globalisering massmigration och folkvandringar och inteventionism.     Han använder förstås inte ord som massmigration och interventionism utan han kallar det för "isolationism". Om man är emot att skapa flyktingströmmar genom att sprida "kärlek" med bomber och drönare , om man är emot att byta ut sitt lands traditioner och man är emot EU och Nato folk då är man en inåtvänd isolationist. Egentligen räcker det med att man inte vill bomba sönder andra länder för att kallas isolationist har jag märkt.

Inloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #38 skrivet: måndag 23, januari 2017, 23:18:39 »
Professor Emeritus Carl B. Hamilton avger sin dom idag på SvD.

" Han bryter mot 70 års handelspolitik, vi har inte sett något liknande sedan andra världskriget"

http://www.svd.se/trumps-besked-i-dag-ger-eko-paverkar-sverige/om/usas-nye-president

Vadan detta ? Vilken handelspolitik bryter Trump emot ? Ska vi ringa brandkåren ?  Det visade sig vara ett beslut av Trump som signerade ett avslut för TPP för USA:s del.

Kruxet ligger i låglöneimporten till USA, som temporärt håller konsumtionen igång, men när det sedan fallerar, så finns det få återstående ben att vila på när väl DET fallerar. Dags att diversifiera ekonomin så länge det utrymme kvar att agera. Eller har nästan alla liberala ekonomister tänkt att Kina skall fortsätta att försörja planeten med tillverkade statssubventionerade industrier som tillverkar sekunda varor för en spottstyver och tillfredsställa konsumenterna i väst. Och verkligen komma undan med det ? I Längden ? 

Kinas "Kapitalism" liknar inget annat kapitalistiskt system som vi känner till. Den är designerat att pumpa ut piratkopierat crap till minsta möjliga pris för konsumenten och inhösta största möjliga profit till affärspartners och accociates . Det är helt naturligt att Svenska företag, helt och hållet investerade i US dollar och har affärer med Kina, faller i onåd med Trumps nya dekret. Men, vem bryr sig om dessa tröga crybabys ? Hulka fram en spalt på SvD. Ja. Ok. Men sen då ?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #39 skrivet: tisdag 24, januari 2017, 01:49:30 »
Kruxet ligger i låglöneimporten till USA, som temporärt håller konsumtionen igång, men när det sedan fallerar, så finns det få återstående ben att vila på när väl DET fallerar. Dags att diversifiera ekonomin så länge det utrymme kvar att agera.
...
Detta är en rätt komplicerad fråga. Det finns en mängd fördelar med handelsutbyte generellt och frihandel i synnerhet. Men om vi bara tittar på just den ekonomiska aspekten så blir ju ett naturligt "endgame" av frihandel (så länge transporten är tillräckligt billig) att den största och billigaste producenten tar världsmarknaden.

Dock tenderar det över tid leda till att löneläget går upp hos denna producent vilket i förlängningen medför att någon annan blir billigare. Men för konsumenten är det ju samma läge, oavsett vem som är billigast: oförmåga att konkurrera leder till att den industrigrenen dör.

Detta gör att jag på senare år finner mig själv bli allt mer skeptiskt till "globalisering" som en bra lösning på den stora världsekvationen. Det är kanske bättre att inte ha frihandel och därmed kunna ha konkurrenskraftig lokal produktion (trots högre kostnad) på den lokala marknaden. Ur det perspektivet tycker jag att Trump har rätt när han sågar TPP. (TPP är mycket mer än frihandel, dock...)

Men sedan finns det ytterligare aspekter att ta hänsyn till. En är att om man tar mantrat för EUs inre marknad som exempel: "fri rörlighet för varor, tjänster, arbeten och kapital" och plockar bort varor och tjänster så är det ju inte så svårt att inse att den fria rörligheten för arbeten och kapital också kommer att påverkas. Då minskar inte bara handelsutbytet utan allt utbyte mellan nationer. Det är den traditionella vägen till krig... oavsett vad man tycker om EU så är det bra att komma ihåg att EU ursprungligen var ett fredsprojekt, och den delen har funkat väldigt bra.

En annan aspekt är konsekvenser för dollarns status som reservvaluta. En konsekvens av Bretton-Woods var att USD måste ha ett underskott i sin handelsbalans. De måste exportera dollar (dvs importera varor) eftersom det annars inte finns några dollar utanför USA för ROW (rest of world, resten av världen) att använda i sitt handelsutbyte. Nu är det ett faktum att dollarns dominans som handelsvaluta är i avtagande ändå. Jag har inga siffror tillhands men jag tror att den är nere runt 70% eller så. Antag nu att Trump lyckas göra USA mer isolationistiskt, de producerar mer lokalt, importerar mindre. Då exporterar de även färre dollar. Då blir det på sikt dollarbrist i ROW och dollarns roll som smörjmedel i all internationell handel kommer att funka allt sämre.

Min poäng är att jag tror att ett isolationistiskt USA riskerar att accelerera trenden bort från dollarn som reservvaluta. Och det gör att USA tar en oerhörd risk om de gör så eftersom även om det på kort sikt känns bra för dem om handelsunderskottet minskar så påskyndar de sitt eget endgame där deras främsta exportprodukt, dollar, inte längre är intressant för ROW att köpa (för varor). Men dit är det åratal, så initialt kommer det säkert att se bra ut.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #40 skrivet: onsdag 01, februari 2017, 18:17:41 »
Rolig artikel: marknaden chockas över att Trump faktiskt genomför vad han lovat  ;D

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-01-31/gold-set-for-best-month-since-june-as-investors-fret-over-trump

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 879
  • Affärsomdömen: 59
« Svar #41 skrivet: lördag 18, februari 2017, 11:13:20 »

Utloggad snus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #42 skrivet: lördag 18, februari 2017, 12:41:01 »
Rolig artikel: marknaden chockas över att Trump faktiskt genomför vad han lovat  ;D

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-01-31/gold-set-for-best-month-since-june-as-investors-fret-over-trump

Onekligen ett problem att vi har politiker som genomför sina vallöften.
/Stefan Löfven

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #43 skrivet: fredag 07, april 2017, 09:43:29 »
Neokonservative Trump gav order att intervenera i Syrien. Avfyrat 59 missiler mot en Syrisk flygbas.
Förutom finansoligarkerna Storbritannien
så har även filantroperna i  Israel och Saudiarabien har gett sitt stöd till att USA
och mysfarbrorn McCain är jättenöjd. Ett härligt gäng!

Som jag förstår det så angrep Syrien terroristers vapenfabrik och då läckte gas ut vilket har blåsts upp i gammelmedia.
Det är ju belagt att främmade makt har beväpnat terrorister i Syrien för att få bort Al Assad. Så det låter rimligt.

Har aldrig sett Trump som något annat än en sten i skon hos globalisterna vilket är en bra men ganska obetydlig sak. Jag gillar hur han tryckte ned gammelmedia. Politiken är underordnad det finansiella systemet som finansierar allt som händer. Har aldrig haft några större förväntningar på att han ska göra underverk.
Men nu blev jag ändå väldigt besviken på Trump måste jag säga. Det här är det värsta han gjort hittills och det vill inte säga lite.

http://www.zerohedge.com/news/2017-04-06/us-launches-air-strike-syria-over-50-tomahawk-missiles-hit-syria

FUCK YOU Trump

lyder kommentarer på Zerohedge.

Inloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 414
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #44 skrivet: fredag 07, april 2017, 10:00:41 »
Som jag förstår det så angrep Syrien terroristers vapenfabrik och då läckte gas ut vilket har blåsts upp i gammelmedia.

Nu tänker jag inte ta ställning till vad som är rätt och fel angående nattens agerande av Trump och USA, dock finns det inga konkreta bevis(som vi vanliga dödliga har tillgång till) för vem som ligger bakom och varför. Det är Ryssland som har kommit med den förklaringen du pekar på och de är ju inte direkt kända för att alltid fara med sanning.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

AVSLUTAD Säljes: 2 st OII 20kr by Micromax
Igår kl. 17:28

Köpes: 2 oz The WHITE LION of MORTIMER by norrlandssilver
måndag 18, november 2019, 18:00:29

Bilder på silver. by Birka
måndag 18, november 2019, 15:42:55

Rwanda proofs + silica låda by Ritva
söndag 17, november 2019, 19:39:23

[Säljes] Silver: 2019 Britannia, Sedelbanderoller. by Cyberdyne
söndag 17, november 2019, 10:12:14

Värdering silvermynt by simy55
söndag 17, november 2019, 07:41:29

Bad jokes. by Birka
lördag 16, november 2019, 22:14:45

Guldtacka, 2st á 50g, köpes by TheHun
lördag 16, november 2019, 18:20:45

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. - HELGERBJUDANDE FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:08:50

Förstatliga banker? by CLF
fredag 15, november 2019, 20:07:51

Svenska silvermynt m.m säljes! -HELGERBJUDANDE + FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:06:34

Köpes Guldtackor by CLF
fredag 15, november 2019, 20:02:58

Bankfack/Värdefack? by CLF
fredag 15, november 2019, 19:42:32

Sigma pro eller Sigma standard + precisionsvåg by CLF
fredag 15, november 2019, 19:39:28

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB