Författare Ämne: Banken blir otillgänglig.  (läst 64791 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 607
  • Affärsomdömen: 9
SV: Banken blir otillgänglig.
« Svar #120 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 12:21:59 »
Största risken som jag ser det är att bli rånad / hotad en kväll ute på stan. Då har man både mobil och bankID med sig. På det sättet var det bättre med en bankdosa hemma.

Mm... men hur vanligt är det där egentligen? Man lämnar ju ett saftigt paper trail efter sig om man rånar någon och swishar pengar till sitt eget konto tänker jag :)

På så sätt är nog risken större med att ha ett vanligt bankkort på sig (som rånaren kan ta ut cash med)
« Senast ändrad: onsdag 06, maj 2020, 12:28:37 av cyber »

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 120
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #121 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 12:49:54 »

Krångligt? ja, om du tar datoren med på café för att swisha. Jättebra att ha om det bara ska loggas in på internetbanken ett par gånger om månaden.  :)

Ja det beror förstås på ens livssituation. Själv använder jag bankid i snitt kanske en gång om dagen (för att t ex logga in och kolla dotterns schema på skolan, betala nån räkning, betala parkering, fylla på SL-kortet, lägga upp löneutbetalning från mitt bolag etc etc)

Det är verkligen sällan jag har spontana ärenden. Det går att planera och utföra alla ärenden på ett lugnt tidpunkt vid datoren. Pen och papper är bra till planering om inte de gråa cellerna kan komma ihåg.  ;)

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #122 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 12:58:01 »
Mm... men hur vanligt är det där egentligen? Man lämnar ju ett saftigt paper trail efter sig om man rånar någon och swishar pengar till sitt eget konto tänker jag :)

På så sätt är nog risken större med att ha ett vanligt bankkort på sig (som rånaren kan ta ut cash med)

Teoretisk går det att köpa något med mobilen och sen lämna tillbaks mobilen i t.ex. väskan. Det tar inte många minuten. Pappersspåret visar att du är köparen.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #123 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 13:02:49 »
Då har man både mobil och bankID med sig.

Självklart. Mobilt BankID finns på mobilen. Eller du tänkte kanske på något annat, kanske digipass?  :)

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #124 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 13:50:15 »
Nej jag menar bara att man har mobilt bankID med sig, dvs allt som behövs för att göra större transaktioner och köp. Visst lämnar sånt spår, men anta rent hypotetiskt att polisen har mycket att göra och sånt här läggs på hög, eller att rånaren är hög och inte bryr sig om morgondagen, eller att han använder en målvakts konto för transaktioner.

Kanske inte är ett dugg vanligt, men det känns olustigt.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #125 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 14:08:38 »

Precis. Och hur många kollar sina transaktioner i efterhand? Kanske nån pundare köpt gräs för 300 spänn, men vem har nån aning?

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #126 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 16:37:44 »
Nej jag menar bara att man har mobilt bankID med sig, dvs allt som behövs för att göra större transaktioner och köp. Visst lämnar sånt spår, men anta rent hypotetiskt att polisen har mycket att göra och sånt här läggs på hög, eller att rånaren är hög och inte bryr sig om morgondagen, eller att han använder en målvakts konto för transaktioner.

Visst, men jag tror inte den känslan är särskilt rationell. Går man redan runt med leg och kontokort på fickan (eller allra värst ur stöldsynpunkt: kontanter!) så ökar inte risken nämnvärt för att man också har en mobil med bankid på. Bankerna har dessutom spärrar på överföringar (swish brukar ligga på 10kkr, och "vanliga" banköverföringar går ju inte i realtid så de går ofta att stoppa efteråt).

Teoretisk går det att köpa något med mobilen och sen lämna tillbaks mobilen i t.ex. väskan. Det tar inte många minuten. Pappersspåret visar att du är köparen.

Nu pratade vi ju om rån och inte stölder, men ja, teoretiskt kan tjuven:
* spionera på dig när du använder både din mobiltelefonkod och din bankid-kod (och det funkar inte om du använder tumavtryck/faceID för något av dessa steg)
* stjäla mobilen utan att du märker det
* föra över pengarna/köpa något snabbt som tusan
* smyga tillbaks mobilen utan att du märker det

Det låter som något från en spionroman, men tjuvarna kanske blivit lurigare än jag trodde :)
« Senast ändrad: onsdag 06, maj 2020, 16:41:35 av cyber »

Inloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 288
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #127 skrivet: fredag 08, maj 2020, 00:07:25 »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #128 skrivet: fredag 08, maj 2020, 08:13:54 »
Nu har bank-id blivit utsatt för attack.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/marknader/bank-id-utsatt-f%c3%b6r-attack/ar-BB13JXVm?li=BBqxCu3&ocid=mailsignout

Ja fast det handlade om i tisdags, det som startade diskussionen :) intressant att det var en överbelastningsattack och inte bara skit bakom spakarna (eller ett riktigt intrång) dock.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 437
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #129 skrivet: söndag 10, maj 2020, 21:49:50 »
Dagens Industri rapporterar att BankID legat nere under söndagsförmiddagen.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 661
  • Affärsomdömen: 2
Banken blir otillgänglig.
« Svar #130 skrivet: måndag 25, maj 2020, 14:02:56 »
BankID har upphört att fungera igen. Kan det bero på att det är den 25:e och löneutbetalningsdag för många? Eller att det är måndag, första dagen i veckan efter helg? Känns inte alls bra att vara allt mer beroende av BankID som inloggning inom allt fler tjänster och för att sluta avtal. BankID är inte bara en säkerhetsrisk utan hotar även möjligheten att ha kontroll över sina tillgångar då makten i allt högre utsträckning överförs till bankväsende och överliggande karteller.

Utloggad Gripen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 246
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #131 skrivet: måndag 25, maj 2020, 14:07:31 »
Det var bättre när man hade kort med koder som man skrapade. Trots att den lösningen fick oförtjänt mycket skäll i många tidningsartiklar.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #132 skrivet: måndag 25, maj 2020, 14:49:40 »
Det var bättre när man hade kort med koder som man skrapade. Trots att den lösningen fick oförtjänt mycket skäll i många tidningsartiklar.

Hur var det bättre? Säkerhetsmässigt är det ju en katastrof, och det finns väl ingen anledning att tro att ett sådant system skulle ha lättare att hantera lasten den 25:e...

Utloggad Gripen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 246
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #133 skrivet: måndag 25, maj 2020, 15:04:41 »

Hur var det bättre? Säkerhetsmässigt är det ju en katastrof, och det finns väl ingen anledning att tro att ett sådant system skulle ha lättare att hantera lasten den 25:e...

En part mindre som kan ha tekniskt problem. Hos min bank hade man engångskoder plus personlig kod för inloggning och verifikation. Nu krävs endast bank-id. Således två parter som båda kan ha tekniska problem, men bara en kod. Jag vidhåller att det äldre systemet var bättre.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #134 skrivet: måndag 25, maj 2020, 16:05:19 »

En part mindre som kan ha tekniskt problem. Hos min bank hade man engångskoder plus personlig kod för inloggning och verifikation. Nu krävs endast bank-id. Således två parter som båda kan ha tekniska problem, men bara en kod. Jag vidhåller att det äldre systemet var bättre.

Helt sant. Men BankId har i allmänhet fantastisk upptid, frågan är om den inte är bättre än vad bankernas eventuella hemmasnickrade inloggninglösningar skulle ha haft (för det är ändå ett till system, även om det är samma part). Nu har de varit nere två gånger den senaste månaden och det är förstås anmärkningsvärt, men under hela 2019 var tjänsten nere som mest i två timmar (och bara det gjorde att det tog hus i helvete, med granskning från PTS etc, https://www.pts.se/sv/nyheter/internet/2019/tjansten-for-avancerad-elektronisk-underskrift-i-bankid-uppfyller-sakerhetskrav/).

Och ärligt talat, hur kul skulle det vara med en lösning för banken, en annan för skatteverket, en tredje för din kortutgivare etc...

Många banker tillåter fortfarande inloggning med certifikat (antar de skickar en engångskod till mobilen?), det kan ju vara en bra fallback.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Gigantisk guld förfalsknings skandal China. by maggan
Idag kl. 13:11

Corbettreport och Technocracy News och SolariReport. by RuttenFisk
Igår kl. 23:53

[Köpes] 10 gram Guldtackor by Fantom
Igår kl. 22:40

COMEX leveranser by JL_GBG
Igår kl. 18:34

Pausad. [Säljes] Silver. Samlarmynt från Perth Mint. Svanar. SÄNKT PRIS! by Birka
Igår kl. 18:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
Igår kl. 17:32

Peter Schiff by Unmanipulatable
Igår kl. 17:08

Säljes för Spot, 20 Franc - Marianne och Tuppen - 5,8g Guld by Cyberdyne
Igår kl. 16:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Igår kl. 15:26

Dragon bar 2020 dubbel dragon 1 oz ag by dmannen74
Igår kl. 13:19

Säljes Blandade Silvermynt. Tillagt samt prisändringar. by T