Författare Ämne: Hjälp mig att investera i Silver. (Förstagångs investerare)  (läst 8495 gånger)

Utloggad Silver86

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
Hjälp mig att investera i Silver. (Förstagångs investerare)
« skrivet: tisdag 17, januari 2012, 22:46:50 »
Hej,

Jag är en ny medlem som behöver er hjälp med att köpa silvermynt, jag har aldrig tidigare köpt silver el. guld som investering. Jag har "hängt" på forumet ett bra tag men har inte registrerat förens nu.

Lite info om mig: Jag bor och jobbar i Norge sedan 1 år tillbaka, jag har permanent Norsk personnummer. Jag spenderar mer tid i Sverige än i Norge men jag jobbar heltid i Norge och har inget arbete i Sverige. Jag bor hos mina föräldrar i Sverige och har eget boende i Norge.

Jag har följt Guld/Silver marknaden i flera år men jag har inte investerat i det pga svag ekonomi. Jag rekommenderade många jag kände att investera i guld när guldet var relativt billigt, men jag hade själv inga pengar för att kunna investera i det. Nu när guldpriset har gått upp så är jag inte lika sugen på att investera i det även om jag tror att vi kan få ett guldpris på 5000 usd/ounce om 3-5 år. Jag tror vinsten för silver blir större än för guld därför väljer jag silver före guld.

Jag valde mellan Maple Leaf framför US Silver Eagle för att den är renare.

Eftersom jag aldrig har investerat i silver förut så behöver jag er hjälp med att hitta en billig och pålitlig återförsäljare.

Att köpa "Maple Leaf 1 Ounce" Silver i Sverige:

Libertysilver.se: 500 st * 295kr = 147 500 SEK

http://www.libertysilver.se/kopa/produkt/canadian+silver+maple

Tavex.se: 500st * 305kr = 152 500 SEK 

http://www.tavex.se/index.php?main=533&productID=1225

Att köpa i Norge:

Goldsource.no 500st = 105 670 NOK = 126 951,94 SEK (Enligt Forex)

Silverinvest.no 500st = kr 104 060 NOK =125 017,68 SEK (Forex)

Att köpa i Tyskland:

geiger-edelmetalle.de 500st = 13100 EUR (utan moms) = 120 730,91 SEK (Forex). Jag vet dock inte hur mycket frakten kostar ?

silber-corner.de 500st = 12799 EUR (utan moms) = 117 956,86 SEK (Forex). exkluderad frakt.

Så borde jag köpa 500st Maple Leaf silvermynt från Tyskland och silber-corner.de, (är de pålitliga)? Eller är det något jag har missat?

Jag har en fråga till angående momsen, Om jag har förstått det rätt så betalar jag inte tysk moms på silvret om jag beställer det till Norge, men frågan är då måste man vara Norsk medborgare eller räcker det med att man bor och jobbar där?

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
SV: Hjälp mig att investera i Silver. (Förstagångs investerare)
« Svar #1 skrivet: tisdag 17, januari 2012, 23:12:17 »
Till att börja med: Välkommen till forumet!

Sen måste jag nog säga att hade jag varit du så hade jag handlat där det var billigast om dessa t.ex är medlem (berufsverband der deutschen munzenfachhandels) en symbol på sidorna med en ring och en gubbe i mitten, så bör det vara säkert, dock kanske man inte kan veta hundra procent hur smidig en viss handlare är med leveranser etc. utan att ha läst recensioner. Annars har du ju en bra möjlighet att handla till vettigt pris även på hemmaplan.

Sen att välja maples är nog väldigt smart, med tanke på renheten.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: tisdag 17, januari 2012, 23:36:59 »
Skillnaden är nog ännu lite större, forex kurser är rätt dåliga. Antar att de avser sedlar, tittar du på en bank så finns det två kurser, den som avser sedlar är alltid sämre.

Vart du är medborgare spelar ingen roll, du bor i Norge, det är dit du beställer, alltså ska du inte betala någon moms. Däremot har det väl varit lite si och så med att få tyskarna och den norska tullen att förstå det tror jag mig ha förstått av en del medlemmar här som också bor i Norge men det verkar ha löst sig i slutändan. Jag tror tom det finns en tråd för att importera till Norge om du söker. Kanske kan få något tips där.

Sen det här med Maples vs Eagles. Den lite högre renheten i Maples är inget du ska betala extra för direkt, oftast brukar enligt min erfarenhet dock Maples vara billigare än Eagles. Oavsett, lycka till.

Utloggad Aurum Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #3 skrivet: onsdag 18, januari 2012, 00:15:44 »
Hej,

gjorde mitt första silverköp den 2:e januari och det från Geiger Edelmetalle. Fungerade klockrent för mig, väldigt nöjd.

Gjorde en banköverföring 4/1, fick bekräftat att det tagit emot betalningen fre 6/1. Fick leverans en vecka senare 13/1, till dörren av UPS.

Enda problemet var när jag skulle gå till kassan på deras webbsida, då kunde jag inte genomföra köpet för att jag ville ha det till Sverige. Men jag ringde deras support. Pratade med en mycket tillmötesgående kvinna (lät snygg) på engelska som tog emot min order på telefon.

Efter fråga av mig förklarade hon också att det senare under året (vilket kommer gå på några dagar) nått deras exportkvot till Sverige numera ändå kommer kunde ordna så att det går att beställa tack vare någon partner de har som inte har någon kvotgräns. Hur det hänger ihop vet jag inte, men hon sa att det inte kommer vara några problem.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #4 skrivet: onsdag 18, januari 2012, 07:42:04 »
Jag är som dig en Svensk som bor och jobbar i Norge. Jag har köpt silver från både Silber-Corner, Geiger-Edelmetalle och Silber-Werte de senaste 12 månaderna. Man måste alltid räkna med att snacka lite tyska/engelska(använde Google translate) med leverantören så att man får leveransen momsfritt till Norge men se tipsen i den separata tråden om detta. http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=70.0

Silber-Corner var min favoritleverantör i 2011, pga lågt pris på Maples. Jag gillar dem stenhårt!
Lycka till!!

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #5 skrivet: onsdag 18, januari 2012, 09:29:11 »
Auruminvest är väl inkörda på handel till Norge då jag har beställt ett tiotal gånger. Frakten är 21€. Mer info i tråden Silver och norsk momslagstiftning som fortsatt är aktuell.

Mäktig första beställning förresten!
« Senast ändrad: onsdag 18, januari 2012, 13:38:45 av Baltikinkasso »

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 1
  • Det är fult att spara.
« Svar #6 skrivet: onsdag 18, januari 2012, 12:34:51 »
Jag valde mellan Maple Leaf framför US Silver Eagle för att den är renare.
Att Maple Leaf mynt kan garantera en renhet på 99,99 % jämfört med Silver Eagle mynt på 99,9 % är en fis rymden. Skillnaden är försumbar och är inget som skulle påverka mitt beslut.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #7 skrivet: onsdag 18, januari 2012, 14:56:43 »
Jag håller med Arkivet om renheten, den ær inte viktig. Orsaken jag væljer Maples som bread-and-butter-coins ær att jag tycker de ær snyggast av de 3 mynt jag hittar billigast pris før.(Philharmonics/Noahs Arks/Maples)

Eagles ær ofta lite dyrare och æven lite fulare!  :)

Utloggad Dicky Swing

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #8 skrivet: onsdag 18, januari 2012, 19:49:34 »
Håller helt med mowi_af angående maples-mynten, maples är ryggraden i min silversamling just för att de är snyggast av de billigare mynten.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #9 skrivet: onsdag 18, januari 2012, 20:37:23 »
Eagle och Maple är de mest kända silvermynten i stora delar av världen, så ska man välja någon av dom så köp det du får bäst pris på.
Pratar vi monsterbox så har Maple snyggaste boxen utan "klumpigt" disponerat utrymme i boxen

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac