Författare Ämne: Kontantlöst samhälle - Snart i ett land nära dig?  (läst 20567 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Kontantlöst samhälle - Snart i ett land nära dig?
« skrivet: söndag 15, januari 2012, 12:01:37 »
Hittade en intressant artikel om hur bankerna steg för steg minskar möjligheterna för oss att använda kontanter, se Räkna med ett kontantlöst samhälle hos SVD.

Det är väl i dagsläget ingen hemlighet att banker inte vill att vi betalar kontant. Min senaste erfarenhet var att ett av Swedbanks centrala kontor här i Göteborg helt slutade med kontanthantering och hänvisade mig till ett kontor på andra sidan stan. Nästa gång jag skulle dit var hela kontoret nedlagt, vilket i sig iofs inte var någon förlust. I stället fållas vi mer och mer in i användningen av konto/kreditkort, något bankerna tjänar stora pengar på. Nu säger jag inte att detta enbart är av ondo, men alla bör fråga sig vems ärenden man går varje gång man halar upp sitt plastkort ur plånboken.

I mitt tycke bidrar det kontantlösa samhället till möjligheten att godtyckligt övervaka medborgarna samt att göda bankerna på handelns bekostnad. Men vad gör man inte för att slippa få jobbiga växelpengar när man handlat?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Kontantlöst samhälle - Snart i ett land nära dig?
« Svar #1 skrivet: söndag 15, januari 2012, 16:08:18 »
Detta är tyvärr inget nytt.

Som vanligt försöker man behandla symptomen på en sjukdom, istället för själva sjukdomen som sådan. Flera organisationer ställer sig också bakom kraven på kontantlöshet. Finansförbundet, flera fackförbund tillhör dessa. Frågan är om de verkligen vet vad de ropar efter?

Det kontantlösa samhället öppnar ju för möjligheten för total kontroll av medborgarna.

Ropen efter kontantlöshet är inte heller de enda kraven.

Samhället förbjuder möjligheten att betala för bussbiljetten med kontanter. Det har till och med gått så långt, att man inte ens kan använda en oregistrerad kontantkortstelefon för att betala för resan i kollektivtrafiken genom SMS-tjänsten.

Det ökade antalet våldtäkter skall lösas genom bättre belysning i parker och mindre buskar för våldtäktsmän att gömma sig bakom.

Jag hörde en politiker som efter alla skjutningar i Malmö framförde att det borde bli svårare att kunna skaffa vapen och att en starkare kontroll av vapenägarna var önskvärt. Inte olagliga vapen då, utan givetvis de ostraffade personer som äger lagliga vapen. Få se nu, resonemanget är alltså, samhället blir allt våldsammare och då skall man göra det svårare för laglydiga att ha vapen att försvara sig med?

Frågan är då varför man inte istället ser vad som verkligen skapat problemen med ett allt våldsammare och kriminellare samhälle. Vad som gjort att samhället har successivt kommit att bli allt brottsligare. Från politiskt håll talas om att det beror på ökade klyftor, och polarisering. Verkligheten är att Sverige varit betydligt fattigare och klyftorna betydligt större utan att det för den skull varit ens i närheten av dagens brottslighet. I dagens samhälle behöver ingen vare sig arbeta eller stjäla för att ändå vara garanterad mat på bordet.

Vilka är det då som borde begränsas, våra politiker och de som står för brottsligheten, eller kontanterna?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #2 skrivet: söndag 15, januari 2012, 22:06:59 »
Våt dröm för banker möjligen, men jag har svårt att se att det är praktiskt genomförbart. Gjordes det inte försök med ett kort för småbetalningar för några år sedan - "Cashcard" eller något likna vill jag minnas att kortet hette. Fiasko i vilket fall.
Om så ändå sker lär silver och guld i alla dess former bli populärt för att göra byteshandeln och svarthandeln smidigare.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: söndag 15, januari 2012, 22:52:50 »
Gjordes det inte försök med ett kort för småbetalningar för några år sedan - "Cashcard" eller något likna vill jag minnas att kortet hette. Fiasko i vilket fall.

Även om det blev fiasko i Sverige så finns det fungerande kort för småbetalningar i mer utvecklade länder. Främst är nog Hongkong med Octopus-kortet, där har man inte behövt prägla nya mynt sedan 1998 eftersom Octopus tagit över så mycket av småbetalningarna. Även Japan (med PASMO och Suica-korten), Sydkorea (T-money card) osv går framåt.

Detta är samma kort man använder för att åka tunnelbana, buss och i vissa fall taxi.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: söndag 15, januari 2012, 23:03:00 »
Våt dröm för banker möjligen, men jag har svårt att se att det är praktiskt genomförbart. Gjordes det inte försök med ett kort för småbetalningar för några år sedan - "Cashcard" eller något likna vill jag minnas att kortet hette. Fiasko i vilket fall.

När jag gick i högstadiet försökte banken sälja in konceptet till oss vid ett studiebesök hos dem. En person i hela klassen hade det meningslösa kortet, och jag nappade aldrig på det. Under kommande åren skickade de regelbundet ut erbjudanden om att få trisslotter eller 150 kr påladdat på kortet. Experimentet slog aldrig, och till slut lades det ner över hela landet.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #5 skrivet: fredag 11, december 2015, 13:59:05 »
Ett bra citat från bitcoinvännen Andreas Antonopolous :

"If we are going to get a cashless society it better be a bankless society at the same time. Else it would be to horrible to comprehend."

/H

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: fredag 11, december 2015, 14:25:53 »
"If we are going to get a cashless society it better be a bankless society at the same time. Else it would be to horrible to comprehend."
WFM. Och jag har faktiskt börjat undra om det är där vi kommer att hamna till slut. Det dyker upp allt fler "branded currencies" som backas av företag eller liknande snarare än någon stat eller bank. Bitcoin är ju givetvis det tydligaste exemplet, men Suica och andra kortbaserade saker hör också hit. Fakka är en sorts bråkdelar av "air-time minutes" som Vodafone distribuerar i Egypten och används som växel istället för småmynt. Etc, etc.

Amazon Coin anyone?

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
« Svar #7 skrivet: fredag 11, december 2015, 20:00:30 »
Nordea satsar på Bitcoin-teknik
http://www.realtid.se/ArticlePages/201510/28/20151028160406_Realtid291/20151028160406_Realtid291.dbp.asp

Låt oss inte bland ihop bankmaffians och elitens utsugande av den produktiva ekonomin med privata decentraliserade valutor som Bitcoin.   Jag är inte emot elektroniska valutor av princip.

Skälen mot avskaffandet av kontanter är inte enbart nostalgiska.   Alternativet är att betala med tex kort vilket antingen är nya skulder om det är ett kreditkort eller  om det är ett debetkort eller banköverföring bankskulder som redan har skapats genom lån..  vilket inte är pengar....En fordring på riksbankspengar kan inte vara pengar. Det är två olika saker.

Har skrivit så mycket om varför kontanter är inte bara viktigt utan helt avgörande för det anständiga samhällets funktion och existens samt skrivit så mkt om mina egna ansträngningar för att cirkulera och efterfråga kontanter.. så jag ska inte skriva något mer här...

Jag låter istället mannen som är underställd endast Kristus i kunskap och gudomlighet berätta om kontanterna :) :)

https://youtu.be/PCcxED2rYQg

Utloggad ikonane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
« Svar #8 skrivet: tisdag 12, januari 2016, 12:09:30 »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 2
Kontantlöst samhälle - Snart i ett land nära dig?
« Svar #9 skrivet: lördag 06, februari 2016, 03:03:22 »
74-årige Kjell Åberg fick problem vid betalning med enkronor i matbutik då kassören inte ville ta emot mynten. Efter att ha samrått med butikschefen accepterades dock betalning med enkronorna. Se artikel i Aftonbladet via nedanstående länk.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22215694.ab

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #10 skrivet: lördag 06, februari 2016, 09:43:37 »
Nordea satsar på Bitcoin-teknik
http://www.realtid.se/ArticlePages/201510/28/20151028160406_Realtid291/20151028160406_Realtid291.dbp.asp

Låt oss inte bland ihop bankmaffians och elitens utsugande av den produktiva ekonomin med privata decentraliserade valutor som Bitcoin.   Jag är inte emot elektroniska valutor av princip.

Skälen mot avskaffandet av kontanter är inte enbart nostalgiska.   Alternativet är att betala med tex kort vilket antingen är nya skulder om det är ett kreditkort eller  om det är ett debetkort eller banköverföring bankskulder som redan har skapats genom lån..  vilket inte är pengar....En fordring på riksbankspengar kan inte vara pengar. Det är två olika saker.

Har skrivit så mycket om varför kontanter är inte bara viktigt utan helt avgörande för det anständiga samhällets funktion och existens samt skrivit så mkt om mina egna ansträngningar för att cirkulera och efterfråga kontanter.. så jag ska inte skriva något mer här...

Jag låter istället mannen som är underställd endast Kristus i kunskap och gudomlighet berätta om kontanterna :) :)

https://youtu.be/PCcxED2rYQg

Book of Job, Job 27 16:17 :)

Utloggad Guldfisken1000

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #11 skrivet: onsdag 28, september 2016, 08:24:07 »
Som ny här vet jag inte om det är rätt att lägga in ett inlägg under tidigare debatt eller skapa nytt ämne. Är öppen för vägledning.

Till saken. Per Bolund har gått ut och vill ha kontanthanteringen löst på samma sätt som posten och apoteken har läst sina distributionsproblem - Genom ombud. Se artikel i DN:

http://www.dn.se/ekonomi/samarbeten-kan-losa-kontanttillgang/

"Görs inte tillräckligt kan lagstiftning om bankers kontanthantering bli aktuell, säger Bolund". Det ska bli intressant att följa utvecklingen här. Jag tror att det trots allt går att påverka genom att skriva till våra politiker. De har inte fullt svängrum men jag tror att t.ex. pensionärernas intresseorganisationer pressar på i denna fråga.

Det kommer även att tillsättas en utredning om "penningpolitiska ramverket och riksbankslagen. Inom den kommer också Riksbankens och andra aktörers ansvar för kontanttillgången utredas.". Jag är optimistisk men inte naiv...Vi får se om vi får behålla våra kontanter. När besluten är på plats känner jag mig tryggare.

/Guldfisken

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
« Svar #12 skrivet: onsdag 28, september 2016, 15:57:14 »
Inlägget passar ihop med rubriken så det är ju inga som helst problem att återuppliva en tråd i träda :)   

Bolunds förslag är väl kanske OK  givet att hela systemet är ruttet från grunden. 
Han kanske inte har varit på Bilderbergmötet än? Alternativt så är detta lite alibiutspel i väntan på att folk som använder kontanter ska dö ut.

Strategin är att steg för steg ta bort kontanterna, vid denna succesiva försämring så kommer inte de massiva protesterna.  Det gör inget om missnöjet ligger o pyr under ytan så länge folk inte säger ifrån.     Man gör det också under största möjliga tysssssstnad.   Aldrig någonsin ställer bankerna upp på officiella debatter eller liknande för att motivera för oss undersåtar varför kontanterna är så dåliga för vårt eget bästa.  De vill inte förklara sitt slutmål som är total skuldavskrivning för bankerna.

Kontoinnehav är inte pengar utan en skuld på riksbankspengar.   Risken för att människor tar ut pengar är ett enormt hot mot bankerna eftersom de inte har pengarna som de är skyldiga sina kontohavare.

Allting när det gäller finansväsendet är förvridet falskt och destruktivt. Varför heter det Bank?   Vad betyder ordet bank ?
Minnesbank sandbank osv är alltså ett lager av något ? Minne eller sand.   men bank...vad är det ett lager av?  Banker är inte ett lager av pengar ?  Banker har bara skulder..  En skuldbank kanske är bättre beskrivning av vad en bank är.  De har ett aktiekapital eget kapital osv men skulder på miljarder och åter miljarder.   Vinsterna på att producera ingenting går i privata fickor.  Förlusterna står vi skattebetalare för.   När banken lånar ut pengar som inte finns så stjäls köpkraften från befintligt sparkapital. Denna stöld tar banken ränta på haha..

Tänk om man kunde separera sådant som folk tror att banker gör från det som det gör i verkligheten.   
Man skulle kunna ha inrättningar som förmedlar betalmedel, kassatjänster osv.  Ungefär Bolunds förslag.  Jag undrar hur det kommer tas emot. 
Då blir det tydligare för folk att se att finanssektorn egentligen inte tillför något och att de egentligen bara finns för att gynna en liten elit, sig själva på övrigas bekostnad.

Banksektorn har iofs tusentals anställda som jobbar på "golvet" som inte egentligen tillhör denna elit  men med alla pengar som skulle kunna sparas på finanssektorn så skulle man kunna efterfråga annat och andra produktiva jobb skulle kunna skapas.     
Vänstern där Bolund ingår har en sund aversion mot bankväldet. Dock så har de ingen aning om varför eller vad de ska göra åt det.  Bolunds idé är ju knappast att  angripa roten till det onda.
Det onda är att sammanblanda skapandet av betalinfrastruktur och den valuta som de kräver av oss att vi betalar skatt med och som är lagligt betalmedel med privata vinster.   
Den skapas av privata intressen i obegränsad mängd och är dessutom räntebärande till privata intressen. Den som styr över penningmängden styr över allting.    Antingen så ska man ha makten för att den tillfallit en  i  demokratisk ordning eller så har man makt och vinster för att en fri marknad gett dig den möjligheten eller via frivilliga ömsesidiga avtal mellan parter.   

Det finns inget demokratiskt frivilligt eller marknadsekonomiskt med finansväldets makt. Det är ren ondska.  Detta vi har nu det är bara fascism.

Det finns en blindhet hos folk som tror att de är höger typ moderater gällande finanssektorn för de tror  att banker är företag samt idkar kapitalism vilket de inte gör.

Tyvärr så är det förenat med evig bannlysning från karriär att sticka upp emot finanseliten som politiker eller säga emot gränslöshet och globalism.  Det är inte politiskt korrekt. Med globalism menar jag inte frihandel och ömsesidiga avtal mellan individer länder och sådana positiva företeelser utan sådant som kommer uppifrån och centralt.

Det är därför inte självklart att politiskt arbete är lösningen på bankväldet eftersom jag menar att politiken är underställd bankeliten. Men visst bör man lägga viss energi på det. 
Det finns saker som varje människa bör göra. Genom underlåtelse att efterfråga skuldvalutan så havererar det ohederliga systemet inifrån.   

Använd därför  guld silver Bitcoin och liknande decentraliserade lösningar så långt det är möjligt. Det är även viktigt att öka kunskapen hos folket.
Upplysning fakta och historia jobbar på vår sida.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #13 skrivet: onsdag 28, september 2016, 16:38:04 »
Kuriosa: Ordet bank har samma ursprung som ordet bänk.
De första bankverksamheterna uppstod i Florens där man gjorde bankaffärer på gatan sittandes på bänkar.

Utloggad Guldfisken1000

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #14 skrivet: onsdag 28, september 2016, 18:28:32 »
Jag misstänker att redan idag är kontantsystemet "tight" hållet. En "bank run" kan knappas ske i sverige. Bankomater fylls helt enkelt inte på om det ser ut att sina i systemet. Ska man rädda sina slantar så ska man göra det innan det hettar till.

Jag vet inte om någon annan har hört Ingves säga "bruket av kontanterna försv...går ned!. Det kan bero på att det ligger på ytan av hans medvetande men får inte kommuniceras. Det kan också bara vara ett misstag och det finns ingen underliggande diskussion om detta.

1.07.40 in i utfrågningen Gör han uttalandet.
http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/oppen-utfragning/oppen-utfragning-om-penningpolitiken_H3C220160223ou1

För övrigt intressant att han talar om att det enda alternativet till bankkonto är kontanter....Guld/Silver eller andra fysiska former av värde då, undrar jag? ;)

/gulsfisken

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:41

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16