Författare Ämne: Äkta vara?  (läst 12124 gånger)

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 2
Äkta vara?
« skrivet: torsdag 29, september 2016, 10:02:46 »
Fick mina 2 första 2 oz lunar mynt igår. Har testat pinga med hjälp av en app på telefonen som heter bullion test. Varje gång jag pingar hästen så får den det till att pinget inte matchar och ungefär varannan gång med draken så matchar den. Har ej tillgång till ett digitalt skjutmått än och har beställt en myntvåg. När jag pingar mynten så blir det en ljus klang som hänger kvar i några sekunder. Finns det något annat knep för att kolla äktheten på dessa mynt? Hade så gärna velat att mina två absolut första mynt hade varit åtminstonde äkta.... har bifogat 2 bilder på mynten. Då filerna endast får vara 300 kb så kanske det inte är bästa bildkvalite'n.
Vh Markus

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2222
  • Affärsomdömen: 73
SV: Äkta vara?
« Svar #1 skrivet: torsdag 29, september 2016, 10:54:46 »
Du kan referera mot den här sidan när du kollar vikt och mått.

http://www.silber.de/lunar-ii-australien.html

En annan sak är priset.
Oftast är mycket billigt för bra för att vara sant.

Har du köpt mynten från en respektabel säljare så behöver du nog inte oroa dig.

Annars tycker jag att mynten ser autentiska ut.

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: torsdag 29, september 2016, 11:05:33 »
Budade hem dem från en som kallar sig jmimport  på tradera. Priset hamnade på strax över en tusenlapp. Så så himla billigt var det ju inte. Jag skickade honom ett meddelande och frågade hur han visste att mynten var äkta varpå han svarade att hans bror importerar mynten därav äktheten. Kollade även igenom hans omdömmen och där fanns inte ett enda som var negativt. Min fundering är ju lite att om man har diverse olika "tester" så bör dem väl vara tillförlitliga? Typ så som appar eller pingtest. Annars kan man ju gå miste om äkta vara om den visar på false. ? Har ju som sagt än så länge inget skjutmått och heller ingen tillförlitlig våg så jag får väl vänta med detta. Men om dem kan förfalska självaste metallen så kan dem väl även förfalska storleken på myntet? Känns som om det vore det lättaste av självaste förfalskningen.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1390
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #3 skrivet: torsdag 29, september 2016, 11:14:28 »
Nej. Man kan förfalska mynt och dess motiv med annan metall. Men storleken och vikten går inte att förfalska då ingen idag känd metall har samma densitet som silver/guld. Så använder man annan metall/material kommer det återspeglas i måtten och eller vikten. Tungsten är nära silver men inte tillräckligt nära för att inte upptäcka det med densitetstest samt pingtest.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: torsdag 29, september 2016, 11:16:07 »
Jag skulle iofs också avråda dig att att öppna kapslarna på Lunar. Det kommer då med all sannolikhet få missfärgningar med tiden, speciellt om du tar i dem med händer. Det svåra med dessa mynt är att förfalska motivet då det är av helt annan kaliber än en ex maple, ase eller dylikt.

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: torsdag 29, september 2016, 11:22:36 »
Det var betryggande att höra att dem är så svåra att förfalska. Tur att man valde den serien att samla på :) att dömma av vad man sett på tex youtube så ska det gå att rengöra mynten på olika sätt utan att skada dem? Sen är ju frågan. Har ska kan kunna mäta och väga utan att ta dem ur plast fodralet? Sen att handskas med mynten la jag ut en tråd häromdagen då jag önskade köpa lite slit å släng silver som man kundr fingra på :) anntar att det är nyhetens behag som gör att man vill "känna lukta smaka" detta var som sagt det absolut första silvret jag någonsin köpt så det är ju såklart svårt att hålla fingrarna borta ;)

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 29, september 2016, 12:39:00 »
Nackdelen med att rengöra mynt är att det inte går att göra på ett perfekt sätt, du skadar på något sätt myntet samt utsätter det för luften och dess föroreningar. Så på längre sikt kommer det myntet med största sannolikhet att missfärgas. Visst ska du mäta och väga det måste du handskas med myntet, därav är det smidigare att göra med ej numismatiskt silver för att ej skada samlarvärdet. jag kan varmt rekommendera poured silver, helt underbart att handskas med. Tyvärr en bristvara i Sverige då det är momsbelagt.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 450
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #7 skrivet: torsdag 29, september 2016, 13:49:47 »
Nej. Man kan förfalska mynt och dess motiv med annan metall. Men storleken och vikten går inte att förfalska då ingen idag känd metall har samma densitet som silver/guld. Så använder man annan metall/material kommer det återspeglas i måtten och eller vikten. Tungsten är nära silver men inte tillräckligt nära för att inte upptäcka det med densitetstest samt pingtest.

Magister Brageson här  ;)
Tungsten, även kallat volfram ligger väldigt när guldet i densitet.

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: torsdag 29, september 2016, 13:58:22 »
Volfram är väl även den metall med högst smältpunkt. Och brukar användas innom lampindustrin?

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: torsdag 29, september 2016, 14:01:18 »
Är det verkligen värt att försöka sig på att smälta och gjuta några fjuttiga mynt som man sedan säljer som counterfits? Låter som riktiga gangsterfabriker ;p

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: torsdag 29, september 2016, 15:38:25 »

Magister Brageson här  ;)
Tungsten, även kallat volfram ligger väldigt när guldet i densitet.
Så sant så sant. Tack för rättelsen!

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: torsdag 29, september 2016, 15:40:36 »
Är det verkligen värt att försöka sig på att smälta och gjuta några fjuttiga mynt som man sedan säljer som counterfits? Låter som riktiga gangsterfabriker ;p
När man talar om guld, mynt och tackor så är det utan tvekan värt det för bovarna som gör det. Annars skulle dem inte envisas med att göra det. Du behöver inte sälja eller lura så många på en en 100g guldtacka för 30-40k med tillverkningskostnader på en bråkdel av det för att tjäna på det. Speciellt med tanke på att tackorna med all sannolikhet inte tillverkas av några högavlönade arbetare i ett i-land.

Utloggad Tattoofreak13

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: torsdag 29, september 2016, 16:14:42 »
Så sant så sant. Bovar och banditer är skit..

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 450
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: fredag 30, september 2016, 09:06:12 »
För den riktigt seriöse stackern så kan man köpa en sådan här:

! No longer available

Kostar ca 8000:- men verkar ju riktigt bra.
Man kan ju gå ihop några och sedan skicka runt för att testa sitt innehav.

edit: det coolaste är att den läser igenom slabbas, capsules och andra förpackningar....samt ser igenom eventuella metall-överdrag.

edit2: eller så köper forumet en och hyr ut veckovis?...bara en idé. MrL?

« Senast ändrad: fredag 30, september 2016, 09:23:57 av Brageson »

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 884
  • Affärsomdömen: 91
« Svar #14 skrivet: fredag 30, september 2016, 09:35:21 »
Var hittar man en sådan?
Tycker att 8000:- verkar vara rimligt pris

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guldletarkartan by mega_n
Idag kl. 13:23

Guldmynt köpes by sff123
Idag kl. 11:41

Goderafton alla samlare by Sarek
Idag kl. 11:38

Bankfack/Värdefack? by Tyr
Igår kl. 19:04

Aktuella moms- och skatteregler 2019 by Birka
Igår kl. 18:29

Europa - Hur har dom/vi det by I_am_mine
onsdag 04, december 2019, 20:36:11

Miniatyrmynt, info? 2 x 50 peso och 1 x portugisisk/brasiliansk 960 Réis by sff123
onsdag 04, december 2019, 16:46:28

Varför olika pris? by sff123
onsdag 04, december 2019, 09:53:25

Bad jokes. by I_am_mine
tisdag 03, december 2019, 20:02:39

Guld säljes (Uppdaterad) by Carambola
måndag 02, december 2019, 15:11:10

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Lassiter
måndag 02, december 2019, 07:41:24

Ny här (Arte_2) by Kungsleden
söndag 01, december 2019, 22:22:54

För den som behöver vatten på sin kvarn 😉 by Frassekatt