Författare Ämne: För er etablerade investerare/samlare  (läst 17345 gånger)

Utloggad Viscos

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 0
För er etablerade investerare/samlare
« skrivet: torsdag 15, september 2016, 21:02:44 »
Som nybörjare med inte särskilt mycket pengar (relativt sett antar jag) vill jag vara säker på att guldtackan eller guldmyntet jag köper är äkta. Kanske är jag onödigt orolig men ingen gillar ju att bli blåst. Så hur vet man t.ex. att den förseglade hundragramstackan PAMP Fortuna som man köper över disk på Tavex är 999 rent guld eller om myntet man beställer hem från LS t.ex. är äkta? Hur gör ni som har varit med i gameat ett tag?

Utloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3348
  • Affärsomdömen: 142
SV: För er etablerade investerare/samlare
« Svar #1 skrivet: torsdag 15, september 2016, 21:56:56 »
Personligen så ser jag det som en försäkring att allt är OK när jag handlar ocirkulerat från en etablerad handlare.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: torsdag 15, september 2016, 22:29:37 »
Så länge man köper nyproducerat från etablerade handlare kan man vara lugn. Det är när man köper begagnat från privatpersoner man bör vara extra vaksam. Den som säljer kanske inte är en bedragare, men säljer ovetandes en förfalskning.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: torsdag 15, september 2016, 23:02:47 »
Gör man inte egna tester så kan man inte vara helt säker. Så är det. Man kan testa varorna. Men ska man gå ännu ett steg så hur vet man att testutrustningen inte är ett falsifikat? 

Enligt min bedömning så är det tryggt att köpa från handlare som sålt tiotusentals gånger och utan att man hört klagomål om förfalskningar. Kan man inte lita på det så kan ju i stort sett inte lita på någonting alls i livet som man inte har 100% kontroll på. Kan man verkligen lita på sig själv? Skämt åsido.
Handlar man från en etablerad handlare, Liberty Silver, Tavex osv så är ju risken mindre att bli lurad än om man köper från en okänd person/handlare och inte har möjlighet att testa äktheten i godset. 

Det som jag tycker känns tryggast just nu är att köpa över disk kontant. Det är även härligt att inte behöva se köpet på ett kontoutdrag eller liggandes på onödigt många datatbaser i evig tid.
Överheten och parasiterna har ju en benägenhet att frysa konton till verksamhet de inte gillar såsom guldhandlare i Sverige och Estland, Wikileaks Ryssland och annat smått och gott.

Att eliten ingriper och försöker stoppa ditt köp på ovan nämnda sätt är ju en större risk och ett större  hot än risken för att få falskt guld eller sliver.

Att köpa av privatpersoner via detta forum är heller inte så dumt. Om du ser att säljaren har fått gott betyg av många köpare, funnits länge på forumet och skrivit några inlägg som du tycker verkar genuina så är det troligen väldigt säkert.    En säljare här kan dock ha köpt förfalskningar i god tro som de sedan omedvetet säljer vidare. Därför kan det vara vettigt att fråga efter varornas härkomst. Om de köpt från etablerat håll så är det lugnt. Så tänker jag.

PS Gillar din misstänksamhet  ;D :P DS

Utloggad Viscos

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: lördag 17, september 2016, 08:13:38 »
Man kan alltså lita på att det är nyproducerat man får om man köper från etablerade handlare? Som jag förstått är den chansen större om man beställer via nätet än om man köper över disk. Tydligen kan det förekomma cirkulerade varor i över-disk-handel. Dock har man väl möjligheten att inspektera varan och be om en annan om man tycker att den av någon anledning inte ser ny ut.

Ja, det där med tester har jag tänkt på men man vill ju så gärna slippa bryta förpackningar och undvika att utsätta de stackars varorna för slipsten och syror. :) Å andra sidan är det värdefullt att själv veta vad man har.

Håller helt med dig Unmanipulatable, kontanter är bäst för att undvika alla skitregistreringar och en opålitlig regerings bokföring. Ändå undrar jag om det spelar någon roll när handlarna trots allt måste registrera alla köp över 10 kSEK, oavsett om det sker kontant eller med kort. Man kan förstås köpa mindre mängder spridda över tid. Men kan tänka mig att det känns skönare att hålla i en 100-gramstacka än en 5-grams. :)

Gällande handel privatpersoner. Förutsatt att den är pålitlig, vad är era tips om transaktioner sinsemellan? Säg att någon säljer en Bolidentacka för 40 tkr. Blir det inte misstänksamt att plötsligt ha det på kontot? Kan tänka mig andra betalningssätt men smidigast är väl ändå via banken?

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #5 skrivet: lördag 17, september 2016, 11:49:55 »
Man kan alltså lita på att det är nyproducerat man får om man köper från etablerade handlare? Som jag förstått är den chansen större om man beställer via nätet än om man köper över disk. Tydligen kan det förekomma cirkulerade varor i över-disk-handel. Dock har man väl möjligheten att inspektera varan och be om en annan om man tycker att den av någon anledning inte ser ny ut.
Det kan förekomma cirkulerade varor, men då är de (åtminstone om handlaren är seriös) flaggade som cirkulerade och säljs normalt för ett aningen lägre pris. Sedan kan man givetvis grubbla väldigt länge över om aning billigare är bättre än aningen säkrare och där lär väl olika köpare hamna i olika läger.

Sen är det även viktigt att inse att allt är inte modernt, nypräglat bullion. Det finns en hel värld av skojiga historiska mynt. Jag råkar t ex gilla sovereigns och när man talar om mynt från 1800-talet blir liksom detta med cirkulerat eller ocirkulerat helt irrelevant.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #6 skrivet: lördag 17, september 2016, 14:02:09 »
Instämmer i det som redan skrivits. Kanske svårt att göra en lista med de "mest riskfria sätt att köpa guld" men att köpa våra svenska minnesmynt (som diskuterades i annan tråd) borde komma högt upp på en sådan. Under snart 20 år som jag varit mynt samlare / investerare så har jag aldrig träffat på eller ens hört talas om att det funnits falska sådana.

Guldtackor har jag bara några få av flera skäl, även jag är kanske lite nojig men jag får för mig att risken är högre att förr eller senare råka ut för en falsk välgjord guldtacka än tex ett mindre guldmynt som österrikiska 1 ducater. Just Sovereigner är väl annars ett av undantagen, jag har också flera stycken men det gäller att va lite på sin vakt, det finns kopior, även välgjorda sådana tillverkade bla i mellanöstern.

Om man är riktigt orolig och tänkt investera lite större summor så är väl det absolut säkraste sättet att köpa guld att köpa direkt från tillverkare, jag har inte gjort det men det är ju fullt möjligt att beställa från tex Österrikiska myntverket:

https://www.muenzeoesterreich.at/eng

Utloggad WINWIN

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
« Svar #7 skrivet: lördag 17, september 2016, 15:17:20 »
Köp en neodynium magnet på ebay
https://www.youtube.com/watch?v=nOxEHduLRC4

Utloggad WINWIN

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
« Svar #8 skrivet: lördag 17, september 2016, 16:43:15 »
För på ebay kostar de 30kr inkl frakt och jag får det hem i brevlådan.
Varför gå till classe och då verkligen behöva GÅ över ån efter vatten ;-D
Skickades från England, tog 3 dar.

Utloggad Viscos

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: lördag 17, september 2016, 17:59:26 »
Det var intressanta förslag på tyska och belgiska handlare. Tack! Jag ska definitivt kolla in deras utbud.

Ja Micromax, det har faktiskt slagit mig att handla direkt från tillverkare. Har bland annat tittat på PAMPs site, ty jag eventuellt är intresserad av 100 grams Fortuna, i både guld och silver :). Men av det jag kunde se så var det inte möjligt att handla direkt av PAMP som privatperson, alternativt var inte hemsidan tillräckligt användarvänlig  :P. Btw så verkar guldfortunan vara lättare att få tag på generellt än silverfortunan.

Hmm neodyniummagnet verkar vara ett intressant och relativt harmlöst test. Dock verkar det på koppar också.

! No longer available

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #10 skrivet: lördag 17, september 2016, 21:40:26 »
Det var intressanta förslag på tyska och belgiska handlare. Tack! Jag ska definitivt kolla in deras utbud.

Ja Micromax, det har faktiskt slagit mig att handla direkt från tillverkare. Har bland annat tittat på PAMPs site, ty jag eventuellt är intresserad av 100 grams Fortuna, i både guld och silver :). Men av det jag kunde se så var det inte möjligt att handla direkt av PAMP som privatperson, alternativt var inte hemsidan tillräckligt användarvänlig  :P. Btw så verkar guldfortunan vara lättare att få tag på generellt än silverfortunan.

Hmm neodyniummagnet verkar vara ett intressant och relativt harmlöst test. Dock verkar det på koppar också.

! No longer available

Btw så verkar guldfortunan vara lättare att få tag på generellt än silverfortunan.

Helt riktigt. Svårt att få tag på silvret. Jag ska fixa en liten beställning av silver fortuna.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #11 skrivet: söndag 18, september 2016, 09:45:25 »

Helt klart är att dina ädelmetallköp alltid riskerar att registreras för evig tid eftersom alla databaser läcker och vi aldrig kan vara säkra på att digitala spår raderas. Men din bank får iaf inte automatiskt kännedom om vad du gör när du betalar kontant. Det är "guld värt" :) 

Jag tycker det är viktigt att ta varje litet myrsteg man kan bort från registrering. Det kan bli avgörande.

Jag tycker man bör använda kontanter så mycket som möjligt till dess att fascistregimen har förbjudit dem eller försvårat användningen av dem till den grad att det är nästan omöjligt. Jag vet inte hur länge tex Tavex måste spara data om dina köp men antar att det är några år. Jag tror inte Tavex har något intresse av att spara uppgifterna en sekund längre än nödvändigt. Därför bekommer det mig väldigt mycket mindre om Tavex motvilligt har dessa uppgifter än om en part som älskar att förstöra för och kontrollera oss såsom staten eller banker har samma uppgifter.

TAVEX
Vid köp över 10 000 SEK vill de se en giltig legitimation, det är skatteverket som enligt lag kräver detta på köp/försäljning av investeringsguld över 10000 SEK. Denna information,  ID-kopian, lämnas ej vidare till någon annan part om inte skattemyndigheten begär ut denna information gällande någon specifik person i något specifikt fall.
Vid köp över 150 000 SEK frågar de om varifrån pengarna kommer.

Det här med att visa varifrån pengarna kommer kan bli ett lite h-e om man som jag flyttar runt sin vita ärliga sparlikvid mellan konton i många led under lång tid.

Det som alltid numera gäller är att om du har stora belopp på konton så ska du tänka dig väldigt noga för innan du flyttar runt tillgångarna mellan olika konton och gör transaktioner. Låt skiten ligga på samma ställe så mycket som möjligt till det är dags att omvandla detta till riktiga pengar dvs guld/silver eller byta dessa bankskulder som de egentligen är mot varor och eller tjänster.  Spara alla kontoutdrag gör skärmdumpar osv. Det kommer bli en stor hög med papper. Lås in i värdeskåp.    Härskarna har sett till att dina kontanter ska bli nästan värdelösa i och med arbetet med att visa varifrån de kommer osv.

Utloggad Viscos

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: söndag 18, september 2016, 14:08:13 »

! No longer available

Btw så verkar guldfortunan vara lättare att få tag på generellt än silverfortunan.

Helt riktigt. Svårt att få tag på silvret. Jag ska fixa en liten beställning av silver fortuna.

Jag skulle så småningom också vilja beställa en sådan. Vart gör du det någonstans? Efter lite googlande såg jag att Sweden Gold Bullion säljer sådana. Är de pålitliga? Har någon av er erfarenhet av att handla från SGB?

Utloggad Viscos

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: söndag 18, september 2016, 14:26:26 »

Jag vet inte hur länge tex Tavex måste spara data om dina köp men antar att det är några år.

Har för mig att det är sju års lagring så det är ändå rätt länge tycker jag, om det stämmer vill säga.

Håller i stort sett med i övrigt, det är lite oroväckande med ett monetärt system som alltmer utvecklas åt det digitala hållet, ett binärt system som i princip vilken duktig hackare som helst kan ändra på och fiffla med. Det går som tur är att vidta vissa försiktighetsåtgärder, som t.ex. skärmdumpar och kontoutskrifter precis som du säger och använda som bevis om något skulle skita sig. Dock är jag lite osäker på vem man ska bevisa för om allt havererar och skiter sig ordentligt. Staten, Riksgälden, Banken, Riksrevisionen?  ::)

Utloggad Cyberdyne

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #14 skrivet: söndag 18, september 2016, 16:59:18 »
Har själv köpt en 100gr PAMP silver tacka ifrån SGB. Finns inget att klaga på. :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
söndag 24, maj 2026, 21:47:37

Köp pågår : Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
söndag 24, maj 2026, 16:59:08

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King