Författare Ämne: Nackdelar med att köpa mynt hos Liberty istället för Tyskland?  (läst 13723 gånger)

Utloggad egge78

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • Affärsomdömen: 0
Nackdelar med att köpa mynt hos Liberty istället för Tyskland?
« skrivet: onsdag 11, januari 2012, 08:21:15 »
Hej. Köper man Libertys egna mynt är det ju noll spread om man vill sälja. Köper man från tyskland blir det väl 7% moms plus prispremien som blir spreaden om man vill sälja det sen I Sverige? Eller kan man sälja hos det stället man köpte hos i Tyskland och få tillbaka de 7% som är moms?

Enda nackdelen att köpa Libertys egna mynt är väl ifall dom går omkull, blir uppköpta och tidigare köp raderas så att man inte får tillbaka momsen?  Eller att dom höjer spreaden rejält på deras egna mynt?

I viss mån i en värld i kaos ses väl Libertys mynt som mindre värt än välkända silver eagles, buffalo eller maples etc men huvudsaken är väl att det är silver då när man flytt till Ukraina och ska köpa tändstickor i ett tält av en skäggig gammal gubbe.

Tankar om detta någon?

Inloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #1 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 09:04:07 »
Nackdelen så här direkt är att du betalar 284:- styck (vid köp av 500) för liberty silvers runda tackor jämfört med tex 236:- styck för Maples från t ex Kettner.

Det är 17% dyrare det varför det är en i mitt tycke dum affär.
« Senast ändrad: onsdag 11, januari 2012, 09:40:12 av MrLibertad »

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
SV: Nackdelar med att köpa mynt hos Liberty istället för Tyskland?
« Svar #2 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 09:21:11 »
Jag tycker "återköp" utan spread är ett svagt argument för att välja Liberty med tanke på att du får så mycket mer silver vid Tysklandsköp. Att få så mycket silver som möjligt är väl ändå det viktigaste? Jag tror det är ytterst tveksamt att Liberty kommer leva upp till löftet att köpa tillbaka utan spread i en situation där fysiskt silver dumpas, Torgny och gänget kommer med sin goda marknadsinsikt givetvis dra i bromsen i god tid.

Utloggad egge78

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 09:42:01 »
A det e bra argument. Det e mycket möjligt att mina barn ska sälja om 60 år och då e det väl inte så troligt att Liberty finns/håller nuvarande köpvillkor....

Inloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 09:45:13 »
En liten snabb uträkning.

500 LS tackor kostar 142000:-.

För samma 142000:- får du 601 stycken Maples från Kettner.

Det är 4 rör med extra silver det, det borde räcka som argument.

Utloggad egge78

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 10:07:13 »
Jojo, men ska jag sälja i mon får jag 142000-frakt av liberty. Hur mycket får jag för det tyska silvret var ju min fråga. Du måste väl hålla med om att det är en bättre affär att köpa LS: mynt om du vet att du garanteras ett återköp med noll spread och noll momsförlust?

Men jag har en tidshorisont på minst fem år och således ökar risken med LS:s mynt.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #6 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 12:21:35 »
Skall du sælja imorgon får du mest på Tradera, hær på vårt forum och liknande stællen. Jag tycker MrLibertads utrækning sæger allt.

Utloggad egge78

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 13:37:27 »
Skall du sælja imorgon får du mest på Tradera, hær på vårt forum och liknande stællen. Jag tycker MrLibertads utrækning sæger allt.

fel. jag får tillbaka momsen hos liberty

Inloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 14:02:10 »
Jo, men du är just låst till LS också, du kan inte sälja ditt silver någon annanstans eftersom prisskillnaden är så stor. Priset du skulle vara tvungen att ta ut om du skulle sälja privat blir skrattretande högt och ingen skulle vilja köpa eftersom dom flesta skulle jämföra pris med silver från Tyskland.

Sen får du ha i åtanke att du kanske inte måste/behöver sälja hela boxen på en gång utan du kanske bara vill sälja ett par rör, då kommer du att känna att du har köpt för dyrt silver.

Köper du en monsterbox Maples i Tyskland kan du t ex sälja den privat med omedelbar vinst.

Lägger man ihop för och emot så finns det INGET som talar för att köpa dyrt silver. Om du dessutom får MER silver för pengarna någon annanstans borde det faktiskt inte vara något att tänka på, a no-brainer skulle jag vilja påstå.
« Senast ändrad: onsdag 11, januari 2012, 14:22:44 av MrLibertad »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #9 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 15:29:34 »
Jag kan inte heller se några direkta fördelar med upplägget LS har. Deras inköpspris baseras som sagt på att de finns kvar när man vill sälja, och tvingas man sälja på annan plats får man räkna med att de prissätts efter exempelvis Maples eller Philharmonics, dvs som billigaste bullion.

Min tanke i det hela är att det finns en ganska så betydande motpartsrisk för att man ska tjäna på innehavet den dagen man skall sälja. Har du köpt silver från Tyskland med 7% moms (och dessutom fått 4 rör extra pga lägre pris) har du ingen motpartsrisk alls, utan kan troligen casha hem en avkastning då 7% tysk moms borde vara intjänat på några års sikt utan problem. Varför ha en motpartsrisk för att kunna tjäna på investeringen, känns bara onödigt riskfyllt?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #10 skrivet: onsdag 11, januari 2012, 22:17:51 »
Om det skulle bli så att momsen på Silver togs bort (iofs inte troligt i dagsläget) så skulle LS mynt sjunka 20% och de Tyska ca 6%.
Så fallhöjden är då större på LS mynten.
Många faktorer  att ta hänsyn till. Om några år kanske du är glad att du överhuvudtaget köpte nu alldeles oavsett moms.
Idag hade jag definitivt gått på Tysklansvarianten och fått lite x-tra rör.

Utloggad Aurum Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #11 skrivet: onsdag 18, januari 2012, 01:02:08 »
Huruvida du får tillbaka momsen är ju helt beroende på om LS finns kvar i framtiden. Eftersom du skriver att det är en investering som skall stoppas längst in i byrålådan så finns det ju en betydande risk att LS inte finns kvar den dag du önskar sälja. Så jag kan bara instämma med övriga, Tysklandsalternativets fördelar överväger, speciellt om det är på lång sikt.

Utloggad Casamannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: onsdag 18, januari 2012, 22:38:49 »
Jag kan bara instämma med det som flera andra säger här.
Själva grundskälet till att köpa silver måste ju vara att man tror att metallen kan bevara värdet bättre än papperspengar och de flesta av oss tror väl också att värdet på silver kommer att öka (rejält) över tid och då är svaret givet - Mera silver för pengarna är bättre än mindre silver för pengarna!

Utloggad Aurum Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #13 skrivet: fredag 20, januari 2012, 00:52:16 »

fel. jag får tillbaka momsen hos liberty

Jag är en av få som aldrig sålt något på tradera, när jag idag kollade upp lite hur det fungerade blev jag överraskad att de tar 8% i provision (max 100:-) på försäljningspriset. Jag reagerade på att det var väldigt mycket, men fortfarande är det försäljningsprismässigt bättre än att sälja till tyskland eller sälja till LS (såvida det inte är köpt på LS). Bäst är väl att sälja privat utan inblandning av tredje part. Eftersom jag är både ny på forumet och relativt ny vad gäller intresse för silver har jag än ingen bra koll på hur det skall gå till att hitta köpare på annat sätt. Men det kanske reder sig framöver när min kunskapsbank fylls på.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: fredag 20, januari 2012, 06:39:44 »

Eftersom jag är både ny på forumet och relativt ny vad gäller intresse för silver har jag än ingen bra koll på hur det skall gå till att hitta köpare på annat sätt. Men det kanske reder sig framöver när min kunskapsbank fylls på.

Vill man inte sälja direkt till handlare eller på Tradera så har vi ju alltid vår egen köp & säljdel här på forumet ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by sff123
Igår kl. 21:13

Nästa steg guld och silver by august
lördag 20, december 2025, 20:58:27

Tävling: gissa silverpris x aktiekurs! by Maestro
lördag 20, december 2025, 15:54:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 19, december 2025, 17:09:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by fåtöljpanda
torsdag 18, december 2025, 20:00:42

Säljes: Swea 13, 14 & 15 by Silversamlare
onsdag 17, december 2025, 21:27:49

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 16, december 2025, 17:35:35

Ryzzland säljer av från guldreserven by laban77
tisdag 16, december 2025, 09:26:58

Equinox Gold (EQX) by gbz
måndag 15, december 2025, 10:56:49

Hälsningar ädla samlare av metaller by Au
lördag 13, december 2025, 16:38:24

Säljes Silver kilo Johnson Matthey, Elefant, Tupp by Coltrane
lördag 13, december 2025, 14:03:41

Ny medlem by Nils
lördag 13, december 2025, 12:51:12

En försenad hälsning by Nils
fredag 12, december 2025, 16:30:59

Säljer silver: bullion & svenska minnesmynt till 89% av spot sterling by Argentum
tisdag 09, december 2025, 20:48:46

Sälja stort smycke? by pezon
söndag 07, december 2025, 19:07:08