Författare Ämne: VPN - Frihet på internet  (läst 9321 gånger)

Utloggad Benke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
VPN - Frihet på internet
« skrivet: lördag 03, september 2016, 21:19:58 »
Återigen ett litet tips för den som är ute och snurrar på nätet, både i den "vita" och "svarta" zonen.
VPN (Virtual Private Network) är ett bra sätt att dölja var du befinner dig och vad du laddar ner/upp. Oavsett om det är streaming, P2P eller allmän censur från diverse länder så är det bra att hålla sig så anonym som möjligt. Hålla sig under radarn , helt enkelt.
En VPN tjänst som jag tycker fungerar mycket bra är https://hide.me/en/ , det positiva med bolaget är att det är från Malaysia och där är kravet om loggfilar och datainsamling obefintligt. Naturligtvis finns det en uppsjö av olika VPN leverantörer, men den här tycker jag fungerar klanderfritt och till en rimlig peng, 50 kr /månad. Fungerar på både stationära och mobila enheter.
Vad använder ni själva, ädelmetallfilurer ? 

Inloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 5
SV: VPN - Frihet på internet
« Svar #1 skrivet: lördag 03, september 2016, 22:37:19 »
Nu när spridningskollstjafset har kommit igång så funderar jag på vad jag ska skaffa så jag kollar efter alla alternativ jag kan hitta

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: söndag 04, september 2016, 08:23:02 »
Jag hade denna för något år sedan. https://www.privateinternetaccess.com
Funkade riktigt bra. Dom har många servrar över hela världen som man kan byta till "on the fly" så att säga.
Kostar under 30:- månad om man köper 12 månader.

edit: och för den riktigt "hemlige" går det att betala med bitcoin ;)

« Senast ändrad: söndag 04, september 2016, 09:22:26 av Brageson »

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 259
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: söndag 04, september 2016, 12:53:13 »
 Jag kör Window 10 med VPN och valt SecurityKISS som leverantör, anledningen är att dom har en enkel installation för Linux/Ubuntu.
 Har experimenterat med olika Linux varianter och ska övergå helt till Ubuntu.

Man kan testa sin VPN tjänst på ipleak ...

MVH
« Senast ändrad: söndag 04, september 2016, 12:55:37 av sputnik »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
« Svar #4 skrivet: söndag 04, september 2016, 13:17:51 »
Tack för alla tips!
Spridningskolltjafset ? Vad är det ?
Win 10 ska ju vara spyware säger dom...Ett spionprogram om man inte konfigurerar det aktivt och omsorgsfullt. Bara det att de prånglade ut det gratis i början borde väl väcka misstankar. Ubuntu Linux och sådana alternativt till Microsoft är nog bra val.
Kul att fler fattar att det inte bara är hemlige Arne knarklangare terrorister och kriminella som behöver ha rätten att inte bli spionerad på. Vi hederliga behöver skyddas mot överheten, slavägarna staten bankerna.   Vi vet inte vilka som styr om några år famåt. Tyvärr håller vi på att bygga upp ett kontrollsamälle som en framtida fiende kan använda sig av mot undersåtarna. I Storbritannien har de kameror överallt. London iaf.   Rent mjöl i påsen? Bah! Älskar att det går att betala med Bitcoin på https://www.privateinternetaccess.com

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: söndag 04, september 2016, 13:34:22 »

Jag kör Windows 10 och har familj album och andra privata filer på dator men känner mig inte säker, trots VPN och brandvägg/antivirus.
Vad jag har förstått så kan man göra intrång trots antivirus och brandvägg om viljan finns och om dom tycker det är värt allt arbete.
Finns säkert också sätt att tjuvtitta på filer.

Kanske ni läste om webcam hack, så jävla enkelt att kolla in i en annan människas hem genom deras webkamera.
Sök tjänsten Shodan listar alla, samt ger default settings lösenord med mera.
Nu när jag förstått det har jag satt svart tejp framför webkameran och min Mor har satt ett plåster framför webkameran.

Man funderar ibland på att övergå till Fort-Knox och köra Linux operativ från "read only media" typ CDR eller DVDR eller SD kort read only.
Då sparar man 500 kr då man slipper brandvägg/antivirus per år samt att det inte går att göra intrång på ett operativ på ett read only medium.
Snowdan använde Tails som kör från read only medium och startar Tor Network som default istället för VPN samt om du ska göra bankärenden så finns en vanlig webläsare (https)
Alla filer sparar du på USB sticka och krypterat, säkert.
Finns även andra alternativ.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 04, september 2016, 13:46:53 »
En annan variant är att köra Tor.
https://www.torproject.org

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: söndag 04, september 2016, 14:11:18 »

Ska nämnas att man behöver inte ladda ned filmer via olika tjänster.
 Idag finns Popcorn och Dreamfilm.

Popcorn hänvisar även innan du börjar titta/strema filmen att använda VPN.
 Vill rekommendera Popcorn, vilken du kan se online eller ladda ned deras program/app, men bör inte ses utan VPN.

Tor kan vara långsamt ibland och då är en VPN tjänst betydligt snabbare.
 Samt inte så bra att göra bankärenden genom Tor Network ...

MVH

Utloggad Benke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: söndag 04, september 2016, 23:03:53 »
Ett litet problem med både Dreamfilm & Popcorn är att möjligheterna till Cromecasting. Tyvärr...

En helt annan sak, alla ni som är hockey/sportnördar, from den 12:e september höjer Cmore priset på sitt sportabonnemang till 399:-/månad. Nu kostar det 299:-/månad.
Kanske läge att slå till på det innan hockeysäsongen börjar, i annat fall får man hålla till godo med "fulstream" typ http://livetv.sx/en/ 

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: torsdag 08, september 2016, 13:11:59 »
Detta är lite OT men handlar ändå om säkerhet på nätet.

Det passar alla "hemlige Arne"...  :)

Protonmail https://protonmail.com
Din mailbox hos protonmail är automatiskt krypterad så att ingen tekniker på protonmail, eller någon annan än du själv kan läsa dina mail.
Alla mail som skickas mellan protonmailkonton krypteras automatiskt. Vill du själv kryptera epostmeddelanden till andra konton är det superlätt.

När du har reggat ditt konto så får du ett lösenord för att logga in, och ett för att dekryptera din inbox.
Jag har testat detta några månader nu och det funkar kanon. Det finns en gratisvariant och en betaldito.

Så nu har google gmail och yahoo läst min epost för sista gången  ;)
« Senast ändrad: torsdag 08, september 2016, 14:49:07 av Brageson »

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #11 skrivet: torsdag 08, september 2016, 17:26:15 »
Använd Bahnhof om ni har möjlighet, ett väldigt bra bolag som inte lämnar ut uppgifter om det gäller exempelvis upphovsrättsbrott. De lämnar definitivt inte ut några uppgifter angående det här nya spridningskollen. De har till och med skapat en kampanj emot detta initiativ. Bahnhof har också alltid stått upp för hemlighålla uppgifter och personlig integritet online. Det genom bland annat gå i klinch med post och tele styrelsen och polisen åtskilliga gånger när de kräver ut uppgifter. De erbjuder också olika sorters anonymitets tjänster för den som vill ha dem.

Förövrigt är de väldigt driftsäkra också och har alltid hög kundnöjdhet.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: fredag 09, september 2016, 13:36:09 »

Bahnhof har väldigt dålig information om deras VPN tjänst på hemsidan, kunde inte hitta någon information om hur många datorer du kan koppla upp med deras VPN tjänst.
 De flesta hem har ju mer än en dator som man kopplar upp till nätet + surfplattor och mobiler.

Kunde inte läsa eller se att dom hade någon programvara till mobilen med deras VPN tjänst, där gäller ju samma integritet när man surfar med mobilen.
 Nej tycker att Bahnhof information om tjänsten suger.

40 kr i månaden eller 480 kr per år kan inte sägas vara dyrt eller billigt för du vet inte vad du får för pengarna.

Jag har SecurityKISS och dom tar 89 Euro eller ca: 890 kr per år eller 74 kr per månad.
 Kan koppla upp tre datorer med tre unika ip adresser/servrar som är svenska och om man vill så kan man använda dom övriga 63 ip adresserna/servrarna från andra länder.

Dom har programvara för mobilen, så du kan använda deras VPN tjänst med mobilen eller surfplattan, vilket jag gör.
 Ska även nämnas att dom har en super bra guide för hur man installerar och använder deras VPN tjänst med Linux.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2624
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #13 skrivet: måndag 17, oktober 2016, 20:06:15 »
Tyckte denna rubriken var passande för denna artikel i zerohedge om tystnaden av wikileaks på internet.

http://www.zerohedge.com/news/2016-10-17/wikileaks-activates-contingency-plans-after-unknown-state-party-cuts-julian-assanges

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: måndag 17, oktober 2016, 20:50:32 »
Tyckte denna rubriken var passande för denna artikel i zerohedge om tystnaden av wikileaks på internet.

http://www.zerohedge.com/news/2016-10-17/wikileaks-activates-contingency-plans-after-unknown-state-party-cuts-julian-assanges

! No longer available

Ontopic igen :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Igår kl. 12:49

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Igår kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
tisdag 20, april 2021, 21:33:42