Författare Ämne: Investera i guld, för sent ute?  (läst 20433 gånger)

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
Investera i guld, för sent ute?
« skrivet: lördag 07, januari 2012, 22:57:53 »
Har under ett par månader köpt på mig ett 50-tal 1oz silvermynt som start på min ädelmetall-samling. Läser ofta om rekommendationer där man även bör köpa guld då detta anses som en "säkrare" investering. Vad anser ni om detta? Jag tycker det känns som en riktigt stor chansning att köpa guld idag efter ett par år där guldpriset stigit fruktansvärt snabbt?
Ska man köpa bara silver, eller balansera med guld, det är frågan?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2040
  • Affärsomdömen: 225
SV: Investera i guld, för sent ute?
« Svar #1 skrivet: lördag 07, januari 2012, 23:07:38 »
Det finns en massa info och diskussioner om detta i gamla trådar i detta forum.

Just nu skulle jag nog hellre köpa silver än guld, men hade jag inget guld så vore lite guld första prio ändå.

Guld och silver har ju olika för och nackdelar. Svårt att säga vad som är bäst i olika tidsperspektiv och framtida politiska och ekonomiska utveckling.

Jag har båda. I värde förhållande typ 75% silver 25% guld med nuvarande priser. Men fördelningen är upp till var och en att lista ut...

/H
« Senast ändrad: lördag 07, januari 2012, 23:11:08 av mega_n »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: söndag 08, januari 2012, 00:30:20 »
Som jag tidigare påpekat finns det inga rätt eller fel i balansen mellan guld och silver. Personligen har jag ungefär 50/50, vilket för mig har funkat fint. Rent historiskt har silver varit mer volatilt än guld, men med senaste prisnedgången talar mycket för silver. Hur du väljer att göra är i slutändan dock upp till dig själv, men jag rekommenderar att du kollar igenom forumet för att bilda dig en egen uppfattning.

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: söndag 08, januari 2012, 10:09:29 »
Fundera inte så mycket!
Börja med att köpa sånt som är vackert, intressant eller billigt vare sig det är mynt, tackor eller silverkandelabrar, det viktiga är att du köper något överhuvudtaget som är värdebeständigare än fiatvaluta.
Börja samla, din strategi kommer med tiden.

Lycka till!

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #4 skrivet: söndag 08, januari 2012, 13:08:39 »
Ska man köpa bara silver, eller balansera med guld, det är frågan?

Svårt att svara på naturligtvis, men jag skulle nog säga att du gott kan fortsätta att köpa silver ett tag till. Samtidigt brukar jag säga att ju mindre guld man har desto större anledning att köpa så börja åtminstone läsa på om vad man kan köpa inom guld. Gör dock inga dumheter som att minska amorteringar på eventuella lån osv., utan fortsätt med småköp då och då. Bergstrollet har nog rätt, tänk inte så mycket utan köp något du gillar.

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: söndag 08, januari 2012, 16:44:30 »
Fundera inte så mycket!
Börja med att köpa sånt som är vackert, intressant eller billigt vare sig det är mynt, tackor eller silverkandelabrar, det viktiga är att du köper något överhuvudtaget som är värdebeständigare än fiatvaluta.
Börja samla, din strategi kommer med tiden.

Lycka till!

Funderar på att göra så, köpa lite som jag känner för helt enkelt. Funderar lite på Brittisk Soverign som verkar ge mycket guld för pengarna och ser helt ok ut.
Någon som har koll på hur guldmynt levereras. Kommer dom i kapslar? med äkthetsintyg?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #6 skrivet: söndag 08, januari 2012, 19:21:09 »
Jag har alltid fått dem i myntkuvert. Sovereigns är rätt tåliga, de cirkulerade ju en gång i tiden. Det är nog bara prrofmynt som kommer i kapslar och/eller med intyg.

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 08, januari 2012, 19:33:04 »
Jag har alltid fått dem i myntkuvert. Sovereigns är rätt tåliga, de cirkulerade ju en gång i tiden. Det är nog bara prrofmynt som kommer i kapslar och/eller med intyg.

Kollat runt lite och är lite skeptisk mot gamla mynt, känns som det kan bli misstanke om kopior om man bara har myntet.. tror jag kommer satsa på 5g tackor istället.. Känns lite "säkrare" som långsiktig investering.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 951
  • Affärsomdömen: 208
Re: Investera i guld, för sent ute?
« Svar #8 skrivet: söndag 08, januari 2012, 20:10:57 »
Sovereigns är ett mycket bra alternativ om du vill köpa några mindre enheter guld. Förhållandevis mycket låg premie och ett av de mest kända guldmynten världen över. Små tackor har alldeles för hög premie. Att sälja eller byta en sovereign är och kommer inte vara några problem. Annars handlar jag mest välkända 1 oz mynt som Eagle, Maple Leaf, Krugerrand, Philharmoniker. Inte heller med dessa medföljer äkthetsintyg eller liknande, och det är inget problem.

Utloggad Be

• Silvermedlem
SV: Re: Investera i guld, för sent ute?
« Svar #9 skrivet: måndag 09, januari 2012, 16:52:58 »
Sovereigns är ett mycket bra alternativ om du vill köpa några mindre enheter guld. Förhållandevis mycket låg premie och ett av de mest kända guldmynten världen över. Små tackor har alldeles för hög premie. Att sälja eller byta en sovereign är och kommer inte vara några problem. Annars handlar jag mest välkända 1 oz mynt som Eagle, Maple Leaf, Krugerrand, Philharmoniker. Inte heller med dessa medföljer äkthetsintyg eller liknande, och det är inget problem.

Har läst på lite och det blir nog ett par Brittisk guldsovereign till att börja med ändå, det är ju mycket guld för pengarna.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: måndag 09, januari 2012, 19:07:23 »
Har läst på lite och det blir nog ett par Brittisk guldsovereign till att börja med ändå, det är ju mycket guld för pengarna.

Tycker jag du gör rätt i Be! Viktigt att kika runt lite och läsa på. Men det är mycket guld för pengarna sett till storleken på myntet. Och det är ett av de mest kända guldmynten. Premien är extremt låg om man jämför med de mindre mynten av välkända investeringsmynt som tex 1/4 oz Krugerrand, samt mindre tackor. Så vill man investera i guld i mindre enheter är det ett av, eller kanske rent av det bästa alternativet. Handlar du dina mynt av en seriös handlare är riskerna minimala anser jag. Och de är inte svåra att avyttra. För övrigt tycker jag riskspridning är viktigt. Alltså mängd guld i förhållande till silver/portfölj/övriga investeringar samt att sprida köpen lite. Alla tycker vi olika givetvis, vissa kör all in i en metall och jag säger inte att något är fel då jag själv tror mycket på både fysiskt guld och silver, men fundera lite på det innan så du känner dig bekväm med dina investeringar. USD är som bekant en faktor att ta stor hänsyn till för oss som handlar ädelmetaller i SEK. Lycka till med dina köp!
« Senast ändrad: måndag 09, januari 2012, 19:12:06 av Silver »

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #11 skrivet: måndag 09, januari 2012, 19:32:48 »
Tack för tipsen. Har kollat runt på olika sidor och det blir nog en beställning från tavex, verkar inte vara någon direkt ide att köpa från utlandet, det gör så ytterst lite på priset så bara frakten äter upp den lilla vinsten.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: måndag 09, januari 2012, 21:14:38 »
Tavex är bra. Guld är ju momsfritt i Sverige så några större skillnader är det inte. Någon gång när jag beställt silver från Tyskland har jag passat på att handla guld samtidigt och då skiljde det runt 100-200 kr / oz. Men det har ju lite med valuta och hur snabbt de uppdaterar sina priser att göra också.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: måndag 09, januari 2012, 23:04:03 »
5 grams tackor har en hel del premium, så köp mer sällan eller välj gamla mynt typ soverins eller vrenli, vilka alla är hur gångbara son helst i europa

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: fredag 13, januari 2012, 03:20:08 »
Små tackor har alldeles för hög premie.

jag har kollat runt på bla gold.de och efter lite uträkning och grejjande har jag kommit fram till att det är någon krona billigare/g att köpa 10g tackor istället för Brittisk guldsovereign. I alla fall i dagsläget. Finns det något som talar för att jag bör välja Brittisk guldsovereign framför tackor?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
Igår kl. 09:26

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom