Författare Ämne: Mark Dice försöker sälja ett 1 oz guldmynt för 50$  (läst 14897 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Mark Dice försöker sälja ett 1 oz guldmynt för 50$
« Svar #15 skrivet: onsdag 24, juni 2015, 23:23:46 »
Fast jag förstår inte vad han vill bevisa med detta.

Jag köper inte heller "guld" vid vägkanten av den stackars rumänen som bara behöver lite pengar till bensin för att besöka sin sjuka mor på sjukhuset.

Med tanke på det stora antalet förfalskningar av både guld och silver. Med tanke på förekomsten av stöldgods är det knappast förvånande. Snarare ett sundhetstecken hos folk.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1670
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #16 skrivet: onsdag 24, juni 2015, 23:54:34 »
Jag köper inte heller "guld" vid vägkanten av den stackars rumänen som bara behöver lite pengar till bensin för att besöka sin sjuka mor på sjukhuset.

Med tanke på det stora antalet förfalskningar av både guld och silver. Med tanke på förekomsten av stöldgods är det knappast förvånande. Snarare ett sundhetstecken hos folk.
Jag funderade också lite på detta. Och just detta med stöldgods var det som triggade mig för givetvis vill man inte agera hälare åt en tjuv.

Men när jag tänkte lite mer på saken så kom jag fram till att både guld och silvermynten var legal tender och alltså "pengar". I och med att de är legal tender spelar det ingen roll om någon annan ser dem som "råvaror", dvs hela debatten om PM är pengar eller råvaror kan läggas åt sidan. Och att erbjuda legal tender (mynt i guld eller silver) mot legal tender (pappersbit) är rimligen en växlingsoperation och därmed ingen risk för häleri.

Och kommer det någon och undrar om han kan få växla lite USD mot SEK, eller SEK mot Euro, eller Västafrikanska Franc mot CHF och jag råkar ha detta så ställer jag upp. Och så även om någon vill växla ett 50 CAD 1oz gold maple mot 50 pappers-USD, I'm your man, I'm so there for you all.

Just try me ;-)

Det sagt så tror jag inte för ett ögonblick att polisen skulle se det på samma sätt. De skulle säkert se växlingsoperationen som häleri om myntet var stulet och jag skulle få skaka galler. Men jag tycker faktiskt att det vore principiellt fel.

august

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #17 skrivet: torsdag 25, juni 2015, 00:38:23 »

Men om någon förstod vad silver/guld var och kände till priserna skulle de ju överväga, åtminstone för ett ögonblick. Fast vi vet ju inte hur många som klipptes bort. Kanske var den övervägande andelen tillfrågade i själva verket köpare. Nu tror jag visserligen inte det, men vi vet inte.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1666
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #18 skrivet: lördag 11, juli 2015, 23:03:08 »
Idag så får alla som går förbi välja mellan att gratis få en "chocolate bar" eller en "10 oz silver bar". Hur tror ni det går? Valet borde ju vara mycket enklare den här gången, eller?

Mark Dice offers random people their choice of a free chocolate bar or a free 10 oz silver bar (Worth $150) in an experiment. You have to see what happened next!

Free Candy Bar over Free 10 oz Silver Bar in Experiment
« Senast ändrad: tisdag 14, juli 2015, 15:51:50 av Sarek »

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 382
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #19 skrivet: söndag 12, juli 2015, 10:50:54 »
The horror!

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1666
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #20 skrivet: söndag 12, juli 2015, 11:00:43 »
Ja, nu finns det inga ursäkter längre...  :D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2611
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #21 skrivet: söndag 12, juli 2015, 17:15:48 »
Man undrar är alla amerikaner sådana gottegrisar eller fanns det någon som tog silvret och blev bortklippt?

Utloggad ikonane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #22 skrivet: måndag 27, juli 2015, 13:10:46 »

Håller med.
Jag är t.ex. alltid passivt inställd om någon kommer fram till mig på stan även om de bara vill ge ett reklamblad. Särskilt om någon kommer fram med mikrofon och kamera då hade jag bara sagt "nej tack" utan att tänka och gått vidare.

Den sista videon dock med silver vs choklad hade jag tagit silvret utan att tänka.  ;D
Känns som att de klippte bort några också, men vem vet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Fråga om hjälp med att gjuta en berlock by Nils
Idag kl. 07:24

[SÄLJES] 1kg svenska silvermynt (2-kronor) by Carambola
Igår kl. 19:35

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 16:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by I_am_mine
Igår kl. 14:13

Säljes: silver! by tekopp
torsdag 17, september 2020, 17:30:44

Pålitliga silveraffärer för internetköp tyskland? (lunar 3 mouse 2020) by Sheepy1
torsdag 17, september 2020, 16:26:24

Ny medlem? Läs detta först! by cyber
torsdag 17, september 2020, 15:14:43

Svenska silvermynt LOT by Tsilver
torsdag 17, september 2020, 11:06:39

COMEX leveranser by JL_GBG
torsdag 17, september 2020, 09:28:27

Perth mints produktionsår 2020 mus vs 2021 oxe by Nubben100
torsdag 17, september 2020, 09:23:56

Säljes 20st Gustav VI silvermynt jubileum från 1972, 10 Kronor by Salbazios
onsdag 16, september 2020, 22:49:31

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by I_am_mine