Författare Ämne: Svenska Jubileumsmynt 1000 kr - finns förfalskning?  (läst 9392 gånger)

Utloggad Freeedrik

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
Svenska Jubileumsmynt 1000 kr - finns förfalskning?
« skrivet: torsdag 08, september 2016, 08:51:50 »
Hej alla mynt-experter!

Vet ni om det finns några svenska 1000kr jubileumsmynt i omlopp som är förfalskningar? Jag har köpt ett på tradera (från 1996) och funderar på att köpa fler, men är ingen expert, jag tycker myntet ser välgjort ut och det var plomberat med en tejpbit där det stod ”Förseglat vid Myntverket”, innan jag bröt förpackningen(!) för att väga det, mäta det (ca 1 mm tjocklek, hittade inte hur tjock den ska vara), densiteten verkar stämma ungefär, ”ping-testet” blir det resonans jättelänge efteråt, men det tycker jag det blir på 50-öringar från 80-talet också! :) Hittar ingen bra bild på nätet hur det ska se ut, ska det vara räfflat runtom på kanten, det är inte mitt?

Har ni några tips på fler sätt att kolla om de är äkta eller bara en välgjord kopia?
Någon som vet om det finns kopior på dessa mynt?

Tacksam för alla tips!

Mvh
Fredrik

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
SV: Svenska Jubileumsmynt 1000 kr - finns förfalskning?
« Svar #1 skrivet: torsdag 08, september 2016, 09:59:41 »
Jag kollade på min 96:a.

Vikt: 5,8 gram
Diameter: 21 mm
Tjocklek: 1,3 mm
Kanten är slät.

Här är en sida med info och bilder (klicka på bilderna för större).
http://en.numista.com/catalogue/pieces77418.html

...och välkommen.  :)

Utloggad Freeedrik

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: torsdag 08, september 2016, 15:38:04 »
Tack! Har ingen exakt våg eller skjutmått, men allt stämmer ungefär åtminstone!

Är det något som alla oroar sig för så alla har syra hemma för att testa guld/silver, och/eller elektronisk testare? Eller man litar på folk?

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #3 skrivet: torsdag 08, september 2016, 17:33:33 »
Tack! Har ingen exakt våg eller skjutmått, men allt stämmer ungefär åtminstone!

Är det något som alla oroar sig för så alla har syra hemma för att testa guld/silver, och/eller elektronisk testare? Eller man litar på folk?

Nej, man litar inte på folk!

Vad gäller tradera kolla tidigare omdömen, Verkar säljaren handla med mynt och är priset för bra för att vara sant? Är det det brukar det heller inte vara sant.

Blocket är värre många fula fiskar där. Bästa är att träffa personen som du vill göra affär med.

Att handla med medlemmarna på detta forumet känns säkert!

Utloggad Freeedrik

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: torsdag 08, september 2016, 21:15:38 »
Jag tenderar nog att vara lite extrem åt andra hållet, att inte lita på någon alls :)

Om jag handlar med en tradera motpart med massa omdömen om 99%+ positiva, och priset är vad det ska vara, och det man köper ser rätt och äkta ut så vitt jag kan se - så har jag ju ändå ingen aning om i fall det är äkta eller bara en skickligt gjord kopia!? Den kan ju varit såld vidare i flera led i god tro.

Hur många av er har riktiga test hemma som ni använder alltid när ni handlat silver och guld?

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #5 skrivet: torsdag 08, september 2016, 22:37:22 »
1000 kr guld är nog för okänt och kostsamt för att förfalska. Tror inte det finns förfalskningar.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #6 skrivet: fredag 09, september 2016, 19:44:22 »
Jag tenderar nog att vara lite extrem åt andra hållet, att inte lita på någon alls :)

Om jag handlar med en tradera motpart med massa omdömen om 99%+ positiva, och priset är vad det ska vara, och det man köper ser rätt och äkta ut så vitt jag kan se - så har jag ju ändå ingen aning om i fall det är äkta eller bara en skickligt gjord kopia!? Den kan ju varit såld vidare i flera led i god tro.

Hur många av er har riktiga test hemma som ni använder alltid när ni handlat silver och guld?

Jag kör med neodynmagnet på silvret och använder densitetsmetoden (väga i vatten) om jag är osäker eller köper från en ny säljare, dock inte på dyröres mynt kanske ;)

Utloggad Freeedrik

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: söndag 11, september 2016, 07:47:30 »
Tack för tipsen, densitetsmetoden har jag provat men insett att jag behöver noggrannare mätinstrument!
Vanlig hushållsvåg räcker nog inte.

Någon som har hittat något falskt med sina kontroller?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #8 skrivet: söndag 11, september 2016, 23:29:13 »
Tack för tipsen, densitetsmetoden har jag provat men insett att jag behöver noggrannare mätinstrument!

Handla från seriösa handelsplatser innan du helt säkert vet vad du sysslar med. Det är inte roligt att börja med ett falskt mynt och sedan jämföra med äkta.

Jag har aldrig stött på falska ädelmetaller. (Fast det vet man ju aldrig...)

Det är inte helt lätt att göra bra förfalskningar av mynt som inte avslöjas av en kännare med lupp. Om det skulle gå igenom okulärbesiktningen så bör det falla i andra tester. Alla varningar om falskt guld som visar "välgjorda" förfalskningar oftast lite väl överdrivna. De är inte så välgjorda när det väl kommer till kritan och man kan se att det är fråga om förfalskningar enbart genom att titta på en dålig bild. Svårigheten kan vara att veta vad man ska titta efter. De som skriver i Traderatråden visar god skicklighet på denna punkt. Mitt tips till alla osäkra är att låta bli att handla på tradera.

En tråd med tips om hur man utför mättester:
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=3859.msg40891#msg40891

En bra våg behöver inte vara dyr, men det är klart att om du vill väga 1kg-guldtackor med 3 decimalers precision kostar vågen en hel del. Å andra sidan har du då råd att köpa en dyr våg :) 200g x 0,01 räcker långt och fungerar även att mäta densitet med.

Ett bra skjutmått är också bra att ha. Jag har kontaktytan i käftarna gjorda i plast efter att en gång repat ett mynt när jag var oförsiktig.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #9 skrivet: måndag 12, september 2016, 10:33:20 »

Inte hittat något men jag köpte medvetet en falsk 1oz tacka på tradera bara för att kunna jämnföra, pingtestet avslöjade den direkt och densitetstestet visade att det var koppar så det fungerar.

Utloggad Freeedrik

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 16, september 2016, 09:49:32 »
Tack för intressanta synpunkter!

Jag älskar ping testet, satt och PINGade ett bra tag med 1 kronor från olika årgångar, och jag tycker nog att det fungerar :)

Jo jag tänker också som du Gripen, om man är en SKICKLIG förfalskare, inte tar man ett svenskt mynt med bara 5,22 gram guld och massa svåra bilder att kopiera!

Precis Asrael, det vet man ju aldrig! :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Coltrane
Igår kl. 19:17

Säljes Silver kilo Johnson Matthey, Elefant, Tupp by Coltrane
Igår kl. 15:06

Varning ⚠️ by MrNook
Igår kl. 13:17

Hälsningar ädla samlare av metaller by Knivmakaren
Igår kl. 12:08

Ny medlem by 9darter
Igår kl. 06:53

Equinox Gold (EQX) by ForzaDIF
onsdag 03, december 2025, 19:44:03

Jag är ny här by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:32:37

Ny medlem by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:31:37

Sökes tuber till Silver Kangaroo Perth Mint by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:29:44

Bad jokes. by fåtöljpanda
tisdag 02, december 2025, 22:16:43

Ankarkedja 14k by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:54:29

Sälja stort smycke? by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:48:28

Smycken utan guldstämpel? by pezon
måndag 01, december 2025, 21:24:40

Såld -17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by cleztone
måndag 01, december 2025, 19:32:05

Verktyg för att kontrollera guld? by HF
måndag 01, december 2025, 17:42:59