Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 877529 gånger)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 2
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1755 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 12:45:49 »
Traderaobjektet är en pläterad koppartacka! som man köper hos

DHgate Argor-Heraeus  1 Ounce plated bar ­_ Non Magnetic

Jämför serienumret på Traderaobjektet 209025 och serienumret på första bilden på Argor-Heraeus kopian 209944!
Att utropspriset är på 10 000 kr är inte förvånande, då den s.k. "säljaren" köpt objektet för ett par hundralappar.
Traderas säkerhetsavdelning - är ni med?

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1756 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 16:50:19 »
https://www.tradera.com/item/344288/447827817/guldtacka-5-gram-24-k-?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category

Betvivlar starkt den här 5-grammarens äkthet.
Ser ut som en gjuten kinesisk kopia!
De 2 stora avvikelserna som sticker ut:

1) Kängurunas avtryck i insidan av ramen finns inte på någon äkta!
2) Typsnittet på serienumret fel, ska vara tryckt med punktmatris på äkta!

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1757 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 19:06:33 »
https://www.tradera.com/item/344288/447827817/guldtacka-5-gram-24-k-?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category

Traderas 5 g Perth Mint Objnr: 447827817 är falsk vara. 
Som skrivits i posten ovan så stämplar inte Perth Mint kängururna uppe på vänster kant som det man ser på Traderatackans baksida. Förpackningen har ett flertal avvikelser ifrån en förpackning med en äkta 5 g Perth Mint guldtacka. Man ser avvikelserna tydligt i min bildjämförelse nedan.

Inloggad agave

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1758 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 19:09:34 »

Efter att ha läst några sidor på denna tråd så skulle jag inte våga köpa guld på tradera. Skulle nog handla hos Tavex trots priserna :)
Med det sagt. Just denna säljare (i tradera länken ovanför) skiljer sig mot andra arketypiska säljare av misstänkta förfalskningar.
Observera att jag inte diskuterar äkthet här, det har jag ingen kunskap av alls. Däremot har säljaren en halvsolid historik + en hel del pågående annonser på ädelmetaller. En "typisk förfalskare" brukar ha mycket svagare bakgrund enligt min amatörmässiga bedömning.
"Tyvärr" har guld stigit i värde så att det har blivit lönsamt att göra kopior även på minstingarna.

Inloggad agave

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
« Svar #1759 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 19:20:59 »

Efter att ha läst några sidor på denna tråd så skulle jag inte våga köpa guld på tradera. Skulle nog handla hos Tavex trots priserna :)
Med det sagt. Just denna säljare (i tradera länken ovanför) skiljer sig mot andra arketypiska säljare av misstänkta förfalskningar.
Observera att jag inte diskuterar äkthet här, det har jag ingen kunskap av alls. Däremot har säljaren en halvsolid historik + en hel del pågående annonser på ädelmetaller. En "typisk förfalskare" brukar ha mycket svagare bakgrund enligt min amatörmässiga bedömning.
"Tyvärr" har guld stigit i värde så att det har blivit lönsamt att göra kopior även på minstingarna.
Antagligen och sannolikt är 5-grammaren en förfalskning.
Nu börjar min OC-hjärna gå på högvarv. Skulle man inte kunna använda modern teknik för block-chain-id-märkning av ädelmetaller? Jag menar, varje öre av bitcoin är spårbar i produktions- och distributionskedjan. Om alla större tillverkare av ädelmetaller går ihop och bestämmer sig för en ny standard vagt liknande bitcoin så skulle man enkelt kunna anonymt men säkert koppla ihop en köpare-produkt-säljare.
« Senast ändrad: torsdag 18, februari 2021, 21:51:00 av agave »

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1760 skrivet: fredag 19, februari 2021, 12:51:41 »

Varför tycker du Tavex är dyra på guld?
Silver är dyrt där pga att 25%-momsen som kommer ovanpå allt, så det köper du bäst från Tyskland/Belgien eller av forummedlemmar.
Men momsfritt guld, ta t.ex 1oz Maple som ligger på 15750:- hos Tavex, medans på Tradera f.n. begärs fast pris 18000:- på en och en annan på en auktion som f.n. ligger på 15500:-
Övriga guldpriser ligger också på mycket attraktiva nivåer hos Tavex!
Bara deras återköpspriser som suger.......där får du bättre betalt på forumet.

På Tradera vet du ju inte heller vad du får i paketet, om du över huvud taget får något alls. Många som blivit blåsta direkt!
Du har inget köpskydd alls om du inte betalar extra %

Så köp inget guld på Tradera om det inte är från en redan etablerad och pålitlig försäljare eller du kan hämta själv, har utrustning och är expert på att utvärdera äktheten.

« Senast ändrad: fredag 19, februari 2021, 12:59:03 av JohanB »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1761 skrivet: söndag 21, februari 2021, 18:40:15 »
https://www.tradera.com/item/344288/449166254/guldtacka

Jämför serienumret på Traderaobjektet 209025 och serienumret på första bilden på Argor-Heraeus kopian 209944!
Att utropspriset är på 10 000 kr är inte förvånande, då den s.k. "säljaren" köpt objektet för ett par hundralappar.
Traderas säkerhetsavdelning - är ni med?

Auktionen med Objnr: 449166254  blev nerplockad av Tradera - och det var bra. Men direkt efteråt så lägger "säljaren LillaKita92"upp samma objekt igen.

Vi hade uppe en annan FALSK 1 oz Argor Heraeus tacka i Svar #1686 med ett serienummer bara 43 ifrån den som är ute nu på Tradera. I bildjämförelsen nedan ser man tydligt att den förra falska tackan är alldeles för tjock. Och då ser den här likadan ut i verkligheten, när man får se det objektet också från sidan.

Då får vi se hur Tradera gör efter en förnyad anmälan om samma falska guld. Åker auktionen ner igen så tycker jag att "LillaKita"  kan sälja den till Tavex. Men Tavex kollar upp objekten och det vet nog "LillaKita" om... Jag undrar dessutom om inte det är någon annan som har "lånat" LillaKitas kontot på Tradera för den här "affären"!

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1762 skrivet: tisdag 23, februari 2021, 17:46:13 »
Sådär ja...
Tradera plockade ner 1 oz Argor-Heraeus kopian Objektsnr: 449850352 och så slapp någon bli lurad på FALSKT guld. Bra!

Och "säljaren LillaKita" kan ju försöka sälja den till Tavex då...

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1763 skrivet: torsdag 25, februari 2021, 12:56:06 »
Hoppas det var fler som såg den här annonsen på bilden nedan, som låg uppe ett par dagar på Tradera. Den är helt sann i beskrivningen av objektet och eventuellt lurade köpare som ser det här ska omedelbart göra polisanmälan.
Det var bedragaren  "ntense75" i Valdemarsvik som av någon outgrundlig anledning lagt upp den.
Helt borttagen och raderad av Tradera nu, så det inte finns något spår av den.
Den hade annons-id.nr 450406710 och var avsedd att ligga i 7 dagar.
Låg först i kategorin "guld" men flyttades senare till "koppar"

Det är samma serienummer på "koppar-tackan" som på den "guldtackan" "Achilles30" blev lurad på 16000:- i  annonsen 437217220, som granskades och anmäldes här på ÄMF, men som Tradera släppte igenom i alla fall.
Även en likadan falsk Perth Mint köpte "Storgalten" för 16555:- av "ntense75"  i auktion nr 432976270 den 8 dec-20. Vet inte om han upptäckt att den är falsk än.

Vi bedragar-jägare på ÄMF kom överens att hålla tyst i tråden, då vi misstänker att bedragaren "ntense75" läser här på forumet och så att den inte togs ner för fort.
C:a 130 besökare på Tradera hann bli registrerade innan Tradera tog bort den!
« Senast ändrad: torsdag 25, februari 2021, 13:14:01 av JohanB »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1764 skrivet: torsdag 25, februari 2021, 14:09:59 »
Ja, det var falskguldsäljaren i Svar #1656 som fick tillbaka sin 1 oz Perth Mint kopia som blev såld till Achilles30 för 16000 SEK, men som uppdagade att den var falsk och skickade den tillbaka.

Sedan lade falskguldsäljaren upp den på Tradera och skrev där att objektet var en REPLIKA.

Jag tog ett "klipp" hur den auktionen såg ut, medan den var uppe, och har satt ihop bilden med samma tacka som såldes som äkta guld i nämnda auktion.
Se i bildjämförelse nedan, samma tacka med samma serienummer!

Så här stod det nu i objektbeskrivningen:
”Säljer denna utsökta tacka. Det är en väldigt fin replika...Tackan är tillverkad i koppar med 24k guldplätering...”

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1765 skrivet: fredag 26, februari 2021, 00:03:05 »
Den här 5g Perth Mint ser inte äkta ut. Har kommenterats förut i den här tråden i svar #1756 & #1757, men är uppe på nytt nu.
https://www.tradera.com/item/344288/450836050/guldtacka-5-gram-24-k-?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category

Det är baksidan som sticker ut mest där känguruna "blöder" igenom längs innerkanten på ramen, vilket syns tydligt vid förstoring av bilden. Ser aldrig ut så på en äkta!
« Senast ändrad: fredag 26, februari 2021, 00:05:27 av JohanB »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1766 skrivet: fredag 26, februari 2021, 13:06:33 »
Han fick inte sälja den förra gången p.g.a. för högt pris. Han har ju 
ett Utropspris på 3 280 kr när man kan köpa motsvarande ute på nätet för mellan (2651 - 2671) SEK och på Tavex just nu för 2689,62 SEK för en Valcambi,  och 2679 SEK för en 5g Heraeus hos L.S.

Säljaren har ju mycket annat silver och guld ute som är äkta, och det är möjligt att han inte själv vet om att objektet är falskt. Men det är det, som redan skrivits i posten ovan och som man ser på tackans baksida hur kängururna är stämplade på vänster kant, någonting som man inte ser på en äkta vara.

Förpackningen avviker dessutom på ett flertal punkter jämfört med en förpackning som innehåller en äkta 5g Perth Mint guldtacka.

Utloggad Chrille

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #1767 skrivet: fredag 26, februari 2021, 14:16:15 »
https://www.tradera.com/item/344288/450836050/guldtacka-5-gram-24-k-
Men det är ju inga "fötter" under bokstäverna i loggan runt svanen på denna tackan?
Finns det en ny variant ute nu av falska Perth Mint tackor?

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1768 skrivet: fredag 26, februari 2021, 15:03:47 »
Det finns många fler varianter av falska inplastade "guldtackor" nu.
Verkar som halva Kina håller på och förfalska allt som går att förfalska.
Den 5-grammaren i auktionen verkar avgjuten av en äkta pga den grova poriga ytan.
Här är ett utval....suck.....
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20210226055855&origin=y&SearchText=gold+bar+replica

Utloggad Chrille

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #1769 skrivet: fredag 26, februari 2021, 15:20:14 »
Det finns många fler varianter av falska inplastade "guldtackor" nu.
Verkar som halva Kina håller på och förfalska allt som går att förfalska.
Den 5-grammaren i auktionen verkar avgjuten av en äkta pga den grova poriga ytan.
Här är ett utval....suck.....
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20210226055855&origin=y&SearchText=gold+bar+replica
Då blir det svårare att upptäcka dessa falska tackor. Ser att forummedlemen "Tyr" har visat på bildjämförelsen olikheter på förpackningen, om det nu är där det är lättare att se förfalskningen på de nya varianterna?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Chrille
Idag kl. 17:52

Svajigt forum. by MrLibertad
Idag kl. 17:07

Corona, inte ölen by laban77
Idag kl. 15:11

Nybliven medlem by Canvas
Idag kl. 12:35

Bad jokes. by Carambola
Igår kl. 20:18

Svenska Silvermynt by Tsilver
Igår kl. 09:35

Sålt by Grimi
Igår kl. 06:56

Venezuela by cyber
lördag 06, mars 2021, 23:34:27

Förvaring av mynt by august
lördag 06, mars 2021, 17:40:55

[Säljes] Komplett samling Perth mint Lunar 2 silver. 12x 2 oz mynt. SÄNKT PRIS! by Birka
fredag 05, mars 2021, 08:59:23

#silversqueeze by mega_n
fredag 05, mars 2021, 08:53:26

Lösa in minnesmynt? by agave
fredag 05, mars 2021, 08:15:30

*NYTT PRIS* 1kg silver 30 dollar kookaburra 1993 by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 14:10:40

Svenska Silvermynt 3 by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 13:52:59

Svenska Silvermynt 2 by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 13:38:57