Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 855292 gånger)

Utloggad CryptoConny

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1635 skrivet: lördag 05, december 2020, 01:59:27 »
Har sett helt uppenbart fake:ade guldtackor från "Perth Mint" också. Kände igen dem direkt då jag utforskade darknet för 4-5 år sedan där jag såg dessa kopior överallt på diverse marknadsplatser. Nu när guld är lite som bitcoins var 2018 så attraherar det såklart många orutinerade köpare i jakt på.. ja.. guld.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 507
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1636 skrivet: onsdag 09, december 2020, 19:34:41 »
Falskt guld på Tradera

På Tradera är nu ute en FALSK 10 g Pamp Suisse guldtacka.  Jag har i bilden nedan jämfört den med två äkta guldtackor, där avvikelserna är utmärkta. Och det är inget tvivel om att Traderaobjektet är FALSKT.

En bild finns också med på Tradera på objektets baksida, men jag kan inte någonstans på nätet finna den designen, med SUISSE längst upp inom ram. För silver finns den designen, men inte för guld.

Känner någon för att anmäla Objektsnr: 434895532 till granskning så är det bara att kopiera och klistra in följande i en anmälan till Tradera:

Objektet är falskt guld och all info med bildbevis finns på Ädelmetallforum och tråden Oseriösa säljare på Tradera och Svar # 1636 URL http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=726.1635

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1483
  • Affärsomdömen: 57
« Svar #1637 skrivet: onsdag 09, december 2020, 20:41:35 »
Säljare och Tradera kontaktade om deras respektive ansvar och påföljder
Förhoppningsvis försvinner den imorgon

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1638 skrivet: onsdag 09, december 2020, 20:46:45 »
Det gick fort :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1639 skrivet: onsdag 09, december 2020, 20:48:29 »
Det gick fort :)
Svar från säljare

Tusen tack som uppmärksammade detta!

Idag, 20:40

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2723
  • Affärsomdömen: 90
« Svar #1640 skrivet: onsdag 09, december 2020, 20:52:17 »
Falskt guld på Tradera

På Tradera är nu ute en FALSK 10 g Pamp Suisse guldtacka.  Jag har i bilden nedan jämfört den med två äkta guldtackor, där avvikelserna är utmärkta. Och det är inget tvivel om att Traderaobjektet är FALSKT.

En bild finns också med på Tradera på objektets baksida, men jag kan inte någonstans på nätet finna den designen, med SUISSE längst upp inom ram. För silver finns den designen, men inte för guld.

Känner någon för att anmäla Objektsnr: 434895532 till granskning så är det bara att kopiera och klistra in följande i en anmälan till Tradera:

Objektet är falskt guld och all info med bildbevis finns på Ädelmetallforum och tråden Oseriösa säljare på Tradera och Svar # 1636 URL http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=726.1635

Det var nog den sämsta förfalskning jag någonsin sett. Sådana får de gärna göra.
Att avvikelserna var "utmärkta" var ju ändå något positivt.  :)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1641 skrivet: onsdag 09, december 2020, 21:52:19 »
Säljare och Tradera kontaktade om deras respektive ansvar och påföljder
Förhoppningsvis försvinner den imorgon

Utmärkt av sff som ordnade upp detta på en gång!

Det var nog den sämsta förfalskning jag någonsin sett. Sådana får de gärna göra.
Att avvikelserna var "utmärkta" var ju ändå något positivt.  :)

Och här fick Birka in en poäng, och så kan han vara nöjd med dagen ;- )

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1642 skrivet: torsdag 10, december 2020, 11:46:45 »
Undrar över äktheten på dessa tackor:
Tacka 1: https://www.tradera.com/item/344288/434652111/guldtacka-999-perth-mint-1oz
Tacka 2: https://www.tradera.com/item/344288/434996925/guldtacka-pamp-suisse
Tacka 3: https://www.tradera.com/item/344288/434934739/pamp-50g-guldtacka
Det kommer ut nya varje dag...

Guldtacka Perth Mint 1 oz _ Seven7eleven är FALSK. Det ser man tydligt i bildjämförelsen nedan. Det som skall se ut som ett kvitto från Perth Mint på Traderabild nr.3 har ingen relevans i sammanhanget. Guldet är FALSKT så den auktionen kan du Chrille anmäla direkt till Tradera för "Försök till bedrägeri" på Objektsnr: 434652111

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1643 skrivet: torsdag 10, december 2020, 12:41:45 »
En till falsk:
https://www.tradera.com/item/344288/434996925/guldtacka-pamp-suisse

Säljaren/bedragaren visar inte ens framsidan, då den ju avslöjar ännu mer..
Men den ser otvetydigt för tjock ut. Ska vara 1,7mm vilket är något tunnare än en svensk enkrona av den nya lilla förkopprade modellen.
Trots det har den redan fått bud!

Jag bävar för den dan dom har laserskannat tackorna med högupplösning, lägger i tungsten och gör perfekta kopior. Nu verkar det vara kinesiska gravörer som kopierar på fri hand och gör dom fulare och tjockare för att hålla vikten.
På eBay har jag även sett att en del av de falska är något större i yttermåtten också. Finns massor med falska där med. Ska också vara vanligt att dom visar en äkta och skickar en falsk.

Tydligen skiter eBay och PayPal (ägaren både till Tradera & eBay) fullständigt i att det läggs ut falska tackor och har gett order om att inte undersöka saken ytterligare eller ta upp anmälan från 3:e part.
Dom tycker väl att det är kundernas ansvar att upptäcka det när dom väl köpt och göra anmälan då.

Fan att ingen köpare rör upp himmel och jord utan bara fortsätter samla på dom i mängd! Finns det ingen som jämför med en äkta eller kollar upp vad dom köpt?
Eller finns det bara falska, så köparna aldrig sett en äkta och dom falska har blivit referensen? Märkligt....
Kanske ingen vill förlora ansiktet och erkänna att dom blivit lurade eller hur tänker dom?
Speciellt samlaren av tackor på Tradera med nicket "Rashid" som har köpt äkta och falska tackor om vartannat och flera gånger av bedragarna "Seven7eleven" och "Sveneken" som nämts ovan och som får grönt omdöme för alla sina falska tackor.......
Märkligt igen........

Edit:
Här har säljaren "milena55" i sin tur köpt den falska tackan i annonsen ovan, av bedragaren "simme70" som förekommit förut i tråden.
https://www.tradera.com/item/2943/410960898/pamp-1oz-guldtacka-
Lite mera foton, samma falska faktura och speciellt ett foto som visar den omskrivna tjockleken! Och ett foto som visar den falska fakturans andra tacka!

Edit2:
Har skickat bild och talat med Tavex och fakturan i Simme70 bild är FALSK
« Senast ändrad: torsdag 10, december 2020, 13:28:00 av JohanB »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1644 skrivet: torsdag 10, december 2020, 13:35:37 »
En till falsk:
https://www.tradera.com/item/344288/434996925/guldtacka-pamp-suisse

Säljaren/bedragaren visar inte ens framsidan, då den ju avslöjar ännu mer..
Men den ser otvetydigt för tjock ut. Ska vara 1,7mm vilket är något tunnare än en svensk enkrona av den nya lilla förkopprade modellen.
Trots det har den redan fått bud!

Jag bävar för den dan dom har laserskannat tackorna med högupplösning, lägger i tungsten och gör perfekta kopior. Nu verkar det vara kinesiska gravörer som kopierar på fri hand och gör dom fulare och tjockare för att hålla vikten.
På eBay har jag även sett att en del av de falska är något större i yttermåtten också. Finns massor med falska där med. Ska också vara vanligt att dom visar en äkta och skickar en falsk.

Tydligen skiter eBay och PayPal (ägaren både till Tradera & eBay) fullständigt i att det läggs ut falska tackor och har gett order om att inte undersöka saken ytterligare eller ta upp anmälan från 3:e part.
Dom tycker väl att det är kundernas ansvar att upptäcka det när dom väl köpt och göra anmälan då.

Fan att ingen köpare rör upp himmel och jord utan bara fortsätter samla på dom i mängd! Finns det ingen som jämför med en äkta eller kollar upp vad dom köpt?
Eller finns det bara falska, så köparna aldrig sett en äkta och dom falska har blivit referensen? Märkligt....
Kanske ingen vill förlora ansiktet och erkänna att dom blivit lurade eller hur tänker dom?
Speciellt samlaren av tackor på Tradera med nicket "Rashid" som har köpt äkta och falska tackor om vartannat och flera gånger av bedragarna "Seven7eleven" och "Sveneken" som nämts ovan och som får grönt omdöme för alla sina falska tackor.......
Märkligt igen........

Edit:
Här har säljaren "milena55" i sin tur köpt den falska tackan i annonsen ovan, av bedragaren "simme70" som förekommit förut i tråden.
Lite mera foton, samma falska faktura och speciellt ett foto som visar den omskrivna tjockleken! Och ett foto som visar den falska fakturans andra tacka!

Edit2:
Har skickat bild och talat med Tavex och fakturan i Simme70 bild är FALSK
Fler bilder på samma tacka vid tidigare försäljning

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1645 skrivet: torsdag 10, december 2020, 13:36:01 »
Guldtacka Perth Mint 1 oz _ Seven7eleven är FALSK. Det ser man tydligt i bildjämförelsen nedan. Det som skall se ut som ett kvitto från Perth Mint på Traderabild nr.3 har ingen relevans i sammanhanget. Guldet är FALSKT så den auktionen kan du Chrille anmäla direkt till Tradera för "Försök till bedrägeri" på Objektsnr: 434652111

Tradera har tagit bort auktionen ovan. Det ser man om man klickar på länken till den. Fram kommer: "Sidan kan inte hittas".

Tack så mycket Tradera för att ni plockade bort den auktionen på 1 oz FALSKT GULD, som redan var uppe i över 16.000 SEK. Det är mycket pengar att bli lurad på. Så tack igen för det!
« Senast ändrad: torsdag 10, december 2020, 17:52:44 av Tyr »

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
« Svar #1646 skrivet: torsdag 10, december 2020, 21:52:19 »
Denna tråd kallas för oseriösa säljare på Tradera. Tradera själv är inte heller så seriöst. De har en robot som kundtjänst med fasta frågor och svar, vilket är något som verkligen irriterar mig.

Vet någon hur man kontaktar en levande person på Tradera? Jag skulle vilja kontakta dem eftersom de har problem med fraktkalkylatorn.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 289
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1647 skrivet: torsdag 10, december 2020, 23:02:39 »
Verkligen en ny dimension på Tradera bedrägeriet när säljaren dessutom förfalskar kvitton.

Att sälja en fake tacka kan man ju alltid spela dum med genom att påstå att man själv köpt tackan i god tro.

Men när man i annonsen kopplar serienumret från faketackorna till ett förfalskat kvitto med samma serienr, växer ju bedrägeriet enormt i mina ögon.
Detta måste få helt andra åtgärder än att bara få sin annons nerplockad.

Tradera & Tavex tillsammans borde se till att denne säljare åtalas.
Hela branchen får en dålig klang av sånt här.

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
« Svar #1648 skrivet: torsdag 10, december 2020, 23:27:05 »
Fakturan är sannolikt en kopia av en original faktura. Jag tror inte att fakturan är falsk. Någon har förmodligen beställt en falsk guldtacka för att matcha numret på en annan guldtacka där en faktura finns.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1649 skrivet: torsdag 10, december 2020, 23:55:39 »
Fakturan är sannolikt en kopia av en original faktura. Jag tror inte att fakturan är falsk. Någon har förmodligen beställt en falsk guldtacka för att matcha numret på en annan guldtacka där en faktura finns.

Nej, "fakturan" är helt FALSK. Bekräftat av ansvarig företrädare på Tavex per telefon i dag efter jag mailat över bilden på "fakturan".
Titta på foten av "fakturan" där org.nr., moms, IBAN, SWIFT, bank/postgiro m.m. står, så ser du själv. Hitta-på-siffror!

Fakturamall från vismaspcs.se står det också längst ner till höger!
« Senast ändrad: torsdag 10, december 2020, 23:59:51 av JohanB »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Corona, inte ölen by hasse_A
Igår kl. 19:43

Idag köpte jag by Birka
Igår kl. 18:22

Guldtackor by Morgan
Igår kl. 18:20

Banken blir otillgänglig. by hasse_A
Igår kl. 16:47

[AVSLUTAD] 1 dukat säljes *uppdaterad* by Gripen