Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 655064 gånger)

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 343
  • Affärsomdömen: 166
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1320 skrivet: tisdag 29, januari 2019, 20:32:04 »
Tackar och bugar.. :)

Utloggad Aurum_Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1321 skrivet: söndag 17, februari 2019, 15:34:13 »
Ok, ok. Jag VET inte om följande är oseriöst. Och så är det på blocket.

https://www.blocket.se/stockholm/Coca_Cola_Guldmynt_83621989.htm?ca=11&w=1

Men hiskligt smaklöst är det allt. Passa på nu, när premium för dyrgripen har fallit från 110k/oz till bara 70k/oz!

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 788
  • Affärsomdömen: 25

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 788
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #1323 skrivet: söndag 17, februari 2019, 15:56:42 »
Ok, ok. Jag VET inte om följande är oseriöst. Och så är det på blocket.

https://www.blocket.se/stockholm/Coca_Cola_Guldmynt_83621989.htm?ca=11&w=1

Men hiskligt smaklöst är det allt. Passa på nu, när premium för dyrgripen har fallit från 110k/oz till bara 70k/oz!
250k slabbad så det är rena fyndet :D :D :D

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1324 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 20:46:45 »
Jag tror inte att det här 1 oz 1975 guld Kruggerand är äkta. När jag först tittade på myntet tyckte jag "finishen" såg konstig ut, och gjorde därför en bildjämförelse.
I den ser man när man zoomar in att avståndet mellan R:et och A:et är mindre på Traderamyntet. Likaså är mellanrummet mellan 7:an och 5:an klart mindre. Sedan ser jag inte alls de tre bokstäverna, signauren, som finns på alla äkta Krugerrand guldmynt.

! oz Krugerrand på Tradera

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 345
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #1325 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 23:12:31 »
Jag tror inte att det här 1 oz 1975 guld Kruggerand är äkta. När jag först tittade på myntet tyckte jag "finishen" såg konstig ut, och gjorde därför en bildjämförelse.
I den ser man när man zoomar in att avståndet mellan R:et och A:et är mindre på Traderamyntet. Likaså är mellanrummet mellan 7:an och 5:an klart mindre. Sedan ser jag inte alls de tre bokstäverna, signauren, som finns på alla äkta Krugerrand guldmynt.

! oz Krugerrand på Tradera

Är den inte bara väldigt suddig? Jag tycker åtminstome man anar signaturen..

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
« Svar #1326 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 11:22:57 »
Visst Traderabilden är oskarp och man kan som Cyber skriver skönja de tre bokstäverna på Traderamyntet. Men det är inte för att Traderabilden är oskarp som gör att bokstäverna knappast syns, inte ens i en förstorad bild. Utan det är falskprånglaren som misslyckats med att få fram de fina konturerna och bokstäverna i myntet.

Min hypotes är att efter att kopian gjorts i någon billig metall, så efter en pläterring så har fina konturer och bokstäverna nästan helt försvunnit.

Faktum kvarstår också att mellanrummet mellan 7:an och 5:an är för litet. Du ser inte den uppställningen på något äkta 1 oz Krugerrand 1975 guldmynt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1276
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #1327 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 11:47:45 »
Jag säger också falsk.

Men detta med suddig bild får mig att tänka på en annan sak, aprops våra tidigare diskussioner om hur man skulle få Tradera att bli en aningen säkrare handelsplats för PM. Tidigare har vi pratat om tydligare identifiering av säljaren, för att stänga för de som försöker prångla ut skräp via hackade konton eller som skapar throw-awaykonton.

Men detta adresserar inte problemet med bilder kopierade från nätet (händer regelbundet) och inte heller suddiga bilder där inte ens de med koll har möjlighet att se tillräckligt med detaljer för att avgöra äkthet. Problemet med suddighet är lite att amatörer inte lika lätt inser hur mycket information som saknas.

Men antag att Tradera krävde att i bilder på PM så måste säljarens användarnamn finnas någonstans i bilden. Detta skulle fylla två funktioner, dels skulle det omöjliggöra bilder från nätet, dels skulle det tydliggöra även för amatörer hur suddigt det är när det är svårt att se om användaren heter ”pelle” eller ”polle”.

Nackdelen är som alltid att mer regler och kontroller på något sätt skapar mer kryphål och höjer kostnader. Men medan jag är emot att göra Tradera till en äkthetspolis (kontrollansvaret skall ligga på köparen, inte handelsplatsen) så är jag för att möjliggöra för köparen att så långt som möjligt verifiera äkthet.

I slutänden är jag fortfarande till 100% av uppfattningen att en köpare som förlorar ett antal tusen på att köpa ett falskt mynt baserat på en suddig bild och bristande egen erfarenhet faktiskt förtjänar det han får. Det jag är ute efter är inte i första hand att skydda korkskallar från att förlora pengar (om de inte blir av med pengarna på Tradera så kommer de att hitta något annat sätt att bli av med sina pengar).

Målet är snarare att möjliggöra en aningen mer seriös handel med PM via Tradera genom att sänka risken för de som faktiskt har lite koll. Själv har jag fullständigt slutat att handla PM där, eftersom det inte går att veta ens om bilden avbildar ett objekt i säljarens ägo.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #1328 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 12:05:01 »
Kan vara fake, kan vara äkta. Mycket svårt att bedöma även avstånden pga suddigheten imho.

Inte för att jag själv skulle chansa och köpa, men jag skulle säga att det är långt ifrån säkert att den är fake.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #1329 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 13:53:28 »
Förresten är bilden inte tagen riktigt rakt ovanifrån, och du har roterat den. En snett fotograferad bild kommer ha avvikelser i proportioner, och med en rotation på det så är det helt omöjligt att veta nånting..

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #1330 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 16:12:15 »
Kanske det, men tittar man på en av köparnas bilder till den där så är avståndet mellan R & A *större* än på det äkta myntet, så är det en förfalskning är det nog knappast den.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #1331 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 16:18:43 »
Vad som triggar mina varningsklockor är snarare tradera-profilen. Massa försäljningar, men långt bak i tiden och nästan inget på det sistone, och nästan ingen PM. Kan vara ett kapat konto.

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
« Svar #1332 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 16:31:23 »
Förresten är bilden inte tagen riktigt rakt ovanifrån, och du har roterat den. En snett fotograferad bild kommer ha avvikelser i proportioner, och med en rotation på det så är det helt omöjligt att veta nånting..
Men nu är bilden på myntet tagen rakt ovanifrån. Det ser man inte minst på att om bilden hade tagits från sidan så skulle man se kanten på myntet och dess räfflor.
Titta igen på bilden i Svar #1326 och det som står i den posten om avståndet mellan 7:an och 5:an och det övrigt skrivna.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #1333 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 16:43:02 »
Hm. Jag kollade och du har rätt, den är nästan rakt ovanifrån (för den är rund). Jag lurades lite av reflektionen av kameran och skuggan.

Jag tror inte nån kan avgöra på en så suddig bild och jag ser inte riktigt avvikelserna du ser, men det är ok, vi får väl ha olika åsikter då.

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
« Svar #1334 skrivet: torsdag 07, mars 2019, 13:33:45 »
Nu är någon ute igen på Tradera och auktionerar ut en 1 oz 100 mills .999 silver, som om det vore en silvertacka. Men det är en koppartacka som är pläterad med .999 silver, vilket det som det står på tackan syftar på, pläterat med .999 silver.
Således ett objekt i fel kategori, skall till kuriosa om någonting. Och felaktig objektbeskrivning då det inte är silver, som där står, utan koppar som tackan till mer än 99% består av. Och inte alls är värd de 180 SEK som den nu är uppe i. Grund för anmälan med andra ord...

https://www.tradera.com/item/344289/341683503/silver

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

kontantlös affär by Strokur
Igår kl. 22:53

Airtites by Bosse68
Igår kl. 19:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by dmannen74
Igår kl. 15:35

AVSLUTAD Säljes: Guld! by Micromax
Igår kl. 10:16

Köpes : Ether (ETH) och Bitcoin (BTC) by Fantom