Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1812503 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 729
  • Affärsomdömen: 2
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #885 skrivet: söndag 27, september 2015, 02:27:33 »
Värdet på dessa guldmynt Indian Ten Dollar Gold Coin och Indian five Dollar Gold Coin ligger på $572 resp  $316, eller i svenska pengar 4839 SEK och 2673 SEK.
Den som tror att man kan få köpa äkta guldmynt av dessa på Tradera för under 400 SEK, som buden ligger på nu 2 timmar kvar av auktionen, är nog inte bara lite naiva.

Jag har gjort en jämförelse av Traderamynten mot äkta mynt och där ser man tydligt på five och ten dollarmynten att stjärnornas placering inte överensstämmer med de på de äkta. De ligger för långt ifrån kanten på bägge mynten. Om man ser på myntens yta så ser man också att det är fejk.

Det är enligt lag förbjudet att saluföra kopior av lagligt betalningsmedel, där det inte klart finns en text på objekten att det är just kopior. Jag har anmält bägge auktionerna till Tradera och hänvisat till den här tråden, där det framgår på bilderna att mynten är falska.

Framför allt var det myntens yta och färg samt det låga priset som gjorde mig misstänksam bra att ni lyckades hitta ytterligare indikationer på att mynten är falska såsom stjärnornas placering. Ibland kan det vara svårt att avgöra äktheten enbart genom att titta på en bild då ytan är sliten eller när färgen är missvisande pga tex belysning.

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #886 skrivet: fredag 09, oktober 2015, 13:38:30 »
Vad tror ni falska eller äkta?

http://gamla.tradera.com/item/220208/241045698/10-dollar-usa-1909
http://gamla.tradera.com/item/220208/241046204/5-dollar-usa-1911

Värdet på dessa guldmynt Indian Ten Dollar Gold Coin och Indian five Dollar Gold Coin ligger på $572 resp  $316, eller i svenska pengar 4839 SEK och 2673 SEK.
Den som tror att man kan få köpa äkta guldmynt av dessa på Tradera för under 400 SEK, som buden ligger på nu 2 timmar kvar av auktionen, är nog inte bara lite naiva.

Jag har gjort en jämförelse av Traderamynten mot äkta mynt och där ser man tydligt på five och ten dollarmynten att stjärnornas placering inte överensstämmer med de på de äkta. De ligger för långt ifrån kanten på bägge mynten. Om man ser på myntens yta så ser man också att det är fejk.

Det är enligt lag förbjudet att saluföra kopior av lagligt betalningsmedel, där det inte klart finns en text på objekten att det är just kopior. Jag har anmält bägge auktionerna till Tradera och hänvisat till den här tråden, där det framgår på bilderna att mynten är falska.

Samma mynt (liksom de ryska) är ute igen...

Eftersom användarnamnet är i princip identiskt med det förra (fast nu med ett nytt namn - snarlikt det förra, utan några affärsomdömen) utgår jag ifrån att det är samma säljare...

http://www.tradera.com/profile/items/4054430/aligatorek5

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #887 skrivet: fredag 09, oktober 2015, 15:42:04 »
När jag ser hans andra auktion :"KROGERANT MYNTEN KOMMER FRÅN EN DÖDSBO KAN INGET OM MYNT DÄRFÖR STARTAS BUDGIVNINGEN FRÅN 1 KR LÄS MIN ANNONS JAG TAR INTE TILLBAKS KÖPTA MYNT" http://www.tradera.com/item/220205/242441120/krogerant-1967

...får jag lust att reggga Tradera-alias "Detta _är_en_värdelös_kopia" och bjuda 13 kr..  >:(

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #888 skrivet: fredag 09, oktober 2015, 15:56:35 »
Här är några auktioner som avslutades för två veckor sedan, från säljare med nästan samma alias:
http://www.tradera.com/profile/items/2874007/aligator4?itemStatus=Ended

Nu heter han aligatorek5, för två veckor sedan aligator4. Snacka om dålig fantasi.....och bilderna på rubel-mynten är dessutom identiska.

Man undrar varför det inte har blivit någon negativ feedback på dessa. Det är uppenbarligen några som har blivit lurade.
« Senast ändrad: fredag 09, oktober 2015, 16:00:20 av Brageson »

• Silvermedlem
« Svar #889 skrivet: fredag 09, oktober 2015, 16:39:06 »
Ja, det var ju de annonserna på bl.a. 5- och 10$ myntet som drogs upp förra gången. Den här gången är både 5-dollarmyntet det samma som på bild då (som bevisades vara förfalskat) och 5- respektive 10-rubelmynten (de med röd kulspetspenna på myntkuverten) - är PRECIS samma som på bilderna i de annonserna.

Dessa anmäldes väl av en rådig användare här på forumet, vill jag minnas? Kanske är det dags att anmäla även den här användaren - och helst INNAN auktionerna går ut?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #890 skrivet: fredag 09, oktober 2015, 17:38:22 »
Vid en anmälning av "säljaren" till Tradera så kan vi hänvisa till denna tråd och denna post #890 där jag har samlat de mynt som säljs igen.

5 RUBEL MYNT 1891 _ Aligator4  Såld 26 sept. för 2561:- Inga omdömen efter affären från varken köpare eller säljare

Samma 5 RUBEL   ailgator5  som säljs en gång till...

10 RUBEL MYNT 1910 RYSK   aligator4 Såld 26 sept. för 3506:- Inga omdömen efter affären från varken köpare eller säljare

Samma 10 Rubel 1910   aligator5 som sälj en gång till...

5 DOLLAR USA 1911   aligator4  Såld 26 sept. för 835:- Inga omdömen efter affären från varken köpare eller säljare

Samma 5 DOLLAR 1911  aligator5 som säljs en gång till...

Vad som är skumt med bilderna på mynten är att de är fotade med olika bakgrund men samtidigt så finns de inte på nätet vid en bildsökning. Den enda bilden som finns där är
1 oz Krugerrand 1967
Den bilden är hämtad från en polsk sajt och där står det i klartext att det myntet är
Kopie i falsyfikaty som med Google översättning betyder:  Kopior och förfalskningar

Angående texten i objektsbeskrivningen:
"MYNTEN KOMMER FRÅN EN DÖDSBO KAN INGET OM MYNT DÄRFÖR STARTAS
BUDGIVNINGEN FRÅN 1 KR LÄS MIN ANNONS JAG TAR INTE TILLBAKS KÖPTA MYNT"

så har vi sett att scammare ofta använder sig av just det uttrycket i sina auktioner
Se Svar #751 från en tidigare post

• Silvermedlem
« Svar #891 skrivet: lördag 10, oktober 2015, 16:54:48 »
Sarek - hur anmäler man det här till Tradera? Jag försökte under gårdagen, både i deras online-chatt (då jag tänkte att det blev pedagogiskt att så att säga visa i "realtid". Och dels på telefon till deras kundtjänst. Både i supportchatten och hos kundtjänst berättar man att "det här är en godkänd auktion - vi har granskat den" och när jag berättade att det var _uppenbara_ försök till att sprida förfalskad valuta uppmanade man mig att polisanmäla.

Auktionerna är emellertid kvar. Jag antar att jag gjort något fel, eftersom tradera inte "tog i det".

Du som verkar ha gjort sånt här förut - hur anmäler man sånt här och till rätt människa?

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #892 skrivet: lördag 10, oktober 2015, 17:26:25 »
Jag anmälde denna http://www.tradera.com/item/220205/242441120/krogerant-1967
i går kväll (9:e okt) med hänvisning till denna tråd samt länken till den polska websidan där bilden är snodd.

Tyvärr har inte Tradera agerat ännu. Det kanske behövs att fler anmäler.

På varje auktionssida så finns det en länk "Anmäl till granskning".
« Senast ändrad: lördag 10, oktober 2015, 17:29:31 av Brageson »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #893 skrivet: lördag 10, oktober 2015, 19:21:35 »
Sarek - hur anmäler man det här till Tradera?

Jag brukar börja med att klicka på "Anmäl till granskning" på auktionssidan, när det är gott om tid kvar på en auktion. Är det större värde på objektet och det är uppenbart försök till bedrägeri och ont om tid så brukar jag använda online-chatten. Ibland sitter där emellertid folk som inte kan eller vågar göra någonting och då händer det att folk blir lurade på auktionsobjektet.

För de objekt som säljs igen i detta här fallet så har jag bett dem kolla upp "säljaren" och hur det gått för köparna som köpt samma auktionsobjekt tidigare.

För Krugerrandauktionen så skrev jag i anmälningen:

"Myntet i auktionen 1 oz Krugerrand är lagligt betalningsmedel och kopior av dessa utan tydlig och permanent märkta med ordet KOPIA på själva myntet är enligt Traderas egna regler förbjudna att säljas. Se tråden http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=726.msg48006;topicseen#new på Äf Svar #890"

I Traderas regler för säljare står det:

Grundregel: I de flesta länder förbjuder lagen försäljning av förfalskad valuta...

Vad gäller för replikor av mynt?
Alla reproduktioner, replikor och kopior av mynt (svenska eller utländska) måste vara tydligt och permanent märkta med ordet KOPIA. Det skall alltid tydligt framgå om objektet är en nyprägling av ett äldre mynt. Hänsyn ska dock alltid tas till svensk lagstiftning.

På riksbanken sajt står det: "Det är också straffbart att inneha falska sedlar eller mynt om man har för avsikt att sprida dem."

Saken är därmed klar med auktionen "1 oz Krugerrand" och den skall ner.

• Silvermedlem
« Svar #894 skrivet: lördag 10, oktober 2015, 22:13:20 »
Tack. Har nu också anmält 10-dollarsmyntet (igen) samt rubelmynten (som ju "såldes" av samma användare under snarlikt namn för några veckor sen).

• Silvermedlem
« Svar #895 skrivet: söndag 11, oktober 2015, 11:01:22 »
Nu skriver användaren om 5-rubelmyntet: http://www.tradera.com/item/343827/242439603/5-rubel att "Tillagt i objektsbeskrivningen 10 okt 15:17
MÅSTE AVSLUTA BUDGIVNINGEN PÅ JUST DEN HÄR ANNONSEN DEN SÅLDES PÅ MIN TIDIGARE AUKTIONEN PÅ TRADERA VÄLDIGT LEDSEN DEN BARA SLANK GENOM HAR KONTAKTAT TRADERA OM BORTTAGNING MEN SER ATT DEN ÄR AKTIV FORTFORANDE"

Det är inte utan att man funderar på om man inte borde ställa en fråga till säljaren angående alla de mynt som "såldes" i september, och fråga varför A) de är ute igen (då det BEVISLIGEN är samma bilder) och B) varför det aldrig skrevs några omdömen om affärerna i september?

Tradera LÄR ju ha fått ett antal anmälningar nu - gällande de här auktionerna. Jag kan inte förstå att de fortfarande får vara uppe?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #896 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 14:41:59 »
"Säljaren" aligatorek5 har nu lagt ut fler mynt till försäljning på Tradra. Jag gjorde en bildjämförelse på objektet "1 RUBEL 1739"

Han skriver att "RUBEL MYNTEN KOMMER FRÅN EN DÖDSBO KAN INGET OM MYNT DÄRFÖR STARTAS BUDGIVNINGEN FRÅN 1 KR"

Då kan jag upplysa om att MYNTET ÄR EN FÖRFALSKNING. Kan möjligen denne här "säljaren" ha hämtat åtminstone några av sina auktionsobjekt från denna polska sajten och från underkategorin:  Kopie i falsyfikaty betydandes Kopior och förfalskningar

Och bildjämförelsen av andra sidan myntet talar helt för sig själv:

• Silvermedlem
« Svar #897 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 15:03:24 »
Det verkar dock - tyvärr - som att Tradera (i alla fall ännu) inte gjort något åt problemet. Man måste ju ha vetat sedan åtminstone to-fre förra veckan att den här användaren saluför ett antal förfalskningar. Känns ju inte värt att hålla på och anmäla när de inte gör något...

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #898 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 17:20:08 »
Tradera har nu agerat och stängt den oseriöse säljarens konto.

Omdömessida om  aligatorek5   

Utloggad Hg_82

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #899 skrivet: fredag 16, oktober 2015, 22:23:21 »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser