Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1805366 gånger)

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #405 skrivet: lördag 16, mars 2013, 23:53:10 »
Där ser man, lite bearbetning av Tradera fungerar trots allt :)

Jag gick igenom alla hans gamla auktioner i denna tråd och kollade även vilka som gett omdömen och hittade dessa användarnamn:

araundhevens
ghorstfelqet
genaprasenorit
undesvauborve
glundesorh4
grelberlangent
geturalantiwe
buvekbadf4
kirjauqmitie
claesredy
philbauer2
urferstenielghe
hegjustrouten
uwefru1

Vissa användarnamn är ännu inte aktiva som säljare utan har endast lämnat omdöme. Dyker nog upp så småningom även som säljare >:(

Jag har skickat listan till Tradera och uppmanar även alla av er som orkar att göra detsamma.
« Senast ändrad: måndag 08, juli 2013, 18:26:10 av Goldfinger »

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #406 skrivet: söndag 17, mars 2013, 10:01:02 »
Citera
Jag gick igenom alla hans gamla auktioner i denna tråd och kollade även vilka som gett omdömen och hittade dessa användarnamn:

araundhevens
ghorstfelqet (avstängd)
genaprasenorit
undesvauborve
glundesorh4
grelberlangent
geturalantiwe (avstängd)
buvekbadf4
kirjauqmitie
claesredy (avstängd)

Snyggt jobbat. "Genaprasenorit"´s auktion Christian IX ligger dock kvar och avslutades i går.

Hur gör Tradera med kunder som betalar men aldrig får något? Ersätter de köparen för att tysta ner problemet eller? Speciellt om Tradera fått flera varningar från tex. detta forum utan att agera, så ser det ju illa ut även om Tradera inte har något formellt ansvar, enligt deras regelverk.

Denna form av bedrägeri har ju egentligen inget med PM att göra, det funkar givetvis lika bra att sälja typ Iphones eller surfplattor som man inte heller har så det kan ju finnas ganska många skojare där ute.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #407 skrivet: onsdag 20, mars 2013, 09:46:59 »
Vad skall man säga om denna? Känns mönstret igen?

http://www.tradera.com/george-iii-1801-guld-halv-guinea--auktion_220211_178066416

Från Sverige denna gång, men om man nu bor i Ahus så vet man väl att det stavas med Å ::)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #408 skrivet: onsdag 20, mars 2013, 20:00:03 »
Där ser man, lite bearbetning av Tradera fungerar trots allt :)

araundhevens
ghorstfelqet (avstängd)
genaprasenorit
undesvauborve
glundesorh4
grelberlangent
geturalantiwe (avstängd)
buvekbadf4
kirjauqmitie
claesredy (avstängd)

Vissa användarnamn är ännu inte aktiva som säljare utan har endast lämnat omdöme. Dyker nog upp så småningom även som säljare >:(

Jag har skickat listan till Tradera och uppmanar även alla av er som orkar att göra detsamma.

Med anledning av ovanstående så mejlade jag Traderasupporten och frågade vad som gäller för personer bosatta utanför Sverige när de registrar ett konto hos dem. Vi som bor i Sverige skall som bekant registrera oss med vårt personnummer och kan bara registrera ett konto.

Jag fick bl.a. följande till svar:

"När det kommer till utländska konton så använder vi oss av PayPals verfiering och ibland även ytterligare åtgärder beroende på hur det ser ut.

I brist på tillgång till personnummer/folkbokföring - kräver vi dock att man har ett verifierat PayPal konto som stämmer med de uppgifter man registrerar hos oss. Därefter finns det även en del tekniska bitar vi tittar på som jag dessvärre inte kan gå in så detaljerat på."

Jag har själv inget "PayPal-konto" och vet inte om man på ett enkelt sätt kan undvika att bestyrka sig själv.
Något PayPal-konto har dock ingen av ovanstående alias haft som betalningsalternativ på sina annonser.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #409 skrivet: fredag 29, mars 2013, 08:42:55 »
Vad skall man säga om denna? Känns mönstret igen?

http://www.tradera.com/george-iii-1801-guld-halv-guinea--auktion_220211_178066416

Från Sverige denna gång, men om man nu bor i Ahus så vet man väl att det stavas med Å ::)

Hmmmm.... Och att Skanor stavas med ö

http://www.tradera.com/emirates-guld-2-5-gram-guld-bar-24-karat--auktion_302605_178763115

BTW. "indsteighers" från "Ahus" är nu avstängd

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #410 skrivet: söndag 14, april 2013, 10:29:19 »
Övertejpat serienummer på Silvertacka ..Hur skall man tolka detta. Stulen?

http://www.tradera.com/1-kg-silvertacka-credit-suisse-auktion_302605_179920811

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #411 skrivet: söndag 14, april 2013, 12:56:49 »
Övertejpat serienummer på Silvertacka ..Hur skall man tolka detta. Stulen?

http://www.tradera.com/1-kg-silvertacka-credit-suisse-auktion_302605_179920811

Med tanke på tidigare omdömen, beskrivningen, kvitto finns, samt att han förklarar anledningen så tror jag snarare det beror på att han vill vara så anonym som möjligt om tackans nummer nu skulle kunna kopplas till honom via tidigare affärer eller liknande. Det är vad jag tror. Om inte annat kan man alltid kontakta säljaren och fråga. Exempelvis om hans namn finns på kvittot. Men det är ju inte så svårt att kontrollera tackans nummer sedan eller kanske redan innan man slutför affären i så fall.

Utloggad Ichnoz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #412 skrivet: måndag 15, april 2013, 20:14:06 »
EldOpal27 har 4 st auktioner på Tradera som slutar idag.
De är alla guldtackor på 62,8 gram till 65 gram som enligt säljaren har måtten 40x20x0,7mm och skall vara av rent 23k guld. Jag får inte den vikten att gå ihop med densiteten om de skulle vara 23k helt igenom dessa tackor. Eller tänker jag fel?

http://www.tradera.com/guld-tacka-pa-62-8-gr-23-ct-guld-utrop-1-kr-galet--auktion_302605_179683355

http://www.tradera.com/guld-tacka-pa-64-1-gr-23-ct-guld-utrop-1-kr-galet--auktion_302605_179683388

http://www.tradera.com/guld-tacka-pa-65-gr-23-ct-guld-utrop-1-kr-galet--auktion_302605_179683495

http://www.tradera.com/guld-tacka-pa-63-7-gr-23-ct-guld-utrop-1-kr-galet--auktion_302605_179683538

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #413 skrivet: måndag 15, april 2013, 21:56:13 »
"40x20x0,7mm" är definitivt en felskrivning då tackorna är relativt tjocka av bilderna att döma. Möjligtvis skall det vara 40x20x7mm och då får jag volymen till 5,6cm3 vilket borde bli ca: 108g om det är rent guld.

Profilbilden verkar vara samma på alla fyra tackorna.
Texten "har varit å syratestat dem nyligen å blev nöjd med resultatet" känns lite kryptisk. Visade testet 23 karat eller?

OBS! Bara mina tankar. Jag har ingen åsikt i frågan om det är seriöst eller inte.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #414 skrivet: måndag 20, maj 2013, 22:47:09 »
Jag har mina misstankar om att en säljare på Tradera säljer falska 1 oz Sunshine tackor.
Den här auktionen.
Det är inte en förfalskning som är uppenbar, men ifall man tittar närmare på detaljerna så tycker jag mig se tillräckligt stora avvikelser från en äkta tacka.

Först och främst så var det ytan på tackan som såg misstänkt blank ut, som silverplätterad dynga brukar göra. På texten .999 FINE, och vidare så är mellanrummet mellan siffrorna och bokstäverna större på den äkta. Solstrålarna går ända ut vid V:et och till vänster. Bokstäverna EAGLE är närmare den omgivande ringen på den äkta tackan. Hörnen har  också en annan avrundning.

« Senast ändrad: tisdag 21, maj 2013, 09:14:29 av Sarek »

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #415 skrivet: tisdag 21, maj 2013, 07:27:27 »
Bra spottat Sarek, det stämmer, det där är en falsk Sunshinetacka.

Finns att läsa mer om de tackorna här:

https://www.kitcomm.com/showthread.php?t=112154

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #416 skrivet: tisdag 21, maj 2013, 09:17:08 »
Tack för feedbacken MrLibertad.

Då är det bara att anmäla auktionen hos Tradera. En köpare har redan tidigare betalt 340:- för en likadan oäkta tacka. Och nu får det räcka.

Utloggad klindstein

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
« Svar #417 skrivet: tisdag 21, maj 2013, 14:22:41 »
Jag har ett litet knep som hjälper lite iaf när man köper något på Tradera.

Man skickar en fråga till säljaren, sedan så får man svar från deras email tillbaka. Man kopierar sedan emailen och söker på den på facebook så bör dess facebookprofil komma upp om det inte är en "andra email" eller nyskapad email. Sedan kan man ju göra bedömningen därifrån på personens "face value" och även lite annan info.

Jag har iaf kunnat kolla alla säljare på facebook som är privatpersoner på det sättet när det är nya säljare eller med få ratings.

Kanske är fler som gör som jag?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #418 skrivet: tisdag 21, maj 2013, 18:16:52 »
Då är det bara att anmäla auktionen hos Tradera.

Tradera har agerat snabbt och nu stängt ner auktionen. Och det tackar vi så mycket för. Bra gjort!

"Auktionen du försöker visa har stängts ner och är inte längre tillgänglig."

Inte bara vi tackar, utan även den som till sist hade blivit vinnare av auktionen och som nu slapp bli lurad.
Också säljaren som inte vet bättre skall vara glad att denne inte behöver tänka på att få något obehag i efterhand efter att ha sålt en falsk silvertacka. Var glad att vi finns här… även för dig!

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #419 skrivet: tisdag 21, maj 2013, 19:28:08 »
Det är en fantastiskt värdefull tjänst som ni utför hör. Hatten av och kudos.

Men detta till trots måste jag säga att jag undrar hur framtiden ser ut vad gäller försäljning (och användning!) av silver mellan privatpersoner.

Jag spekulerade tidigare i våras i någon annan tråd om det faktum att eftersom silver har så mycket lägre densitet än guld så kommer det att vara enklare att förfalska och jag tycker vi hör mer och mer om just detta.

Jag kan föreställa mig en framtid där silver har ökat nog i värde för att jag skall bli en säljare snarare än en köpare. Just nu är det dock en bit kvar ;-)

Men jag kan också föreställa mig att då är förfalskningarna så bra (rätt vikt, god prägling, etc) att man inte vågar köpa annat än från trygga leverantörer (inte privatpersoner). Det gör att min enda försäljningskanal blir "LS inköpspris".

Då försvinner i praktiken möjligheten till anonym försäljning och även möjligheten till direkt användning som "pengar" (dvs byteshandel, vara mot silver). Anonym handel är viktigt som försvar mot windfall taxes från Statens sida efter en uppvärdering av PM.

Jag måste erkänna att detta bekymrar mig lite. Å andra sidan finns det ju även positiva tecken, som t ex den där Androidappen som lyssnar efter resonansfrekvenser. Så allt är givetvis inte dåligt.

Men jag tror att vi kommer att höra mycket mer om förfalskat silver de närmaste åren.

august
Leg. Forumpessimist

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz