Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1463802 gånger)

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 37
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #2340 skrivet: onsdag 22, januari 2025, 23:29:53 »
Jag gissar att Tradera kommer börja undra efter ganska få auktioner varför folk vinner auktioner av dig som aldrig går till avslut på sidan.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 228
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #2341 skrivet: torsdag 23, januari 2025, 08:14:14 »
Alltså man gör köpet på tradera men man väljer avhämtning men kommer överens med säljaren att köpa frakten utanför tradera då kommer man undan köpskyddet som är kopplat till traderas frakt.

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #2342 skrivet: torsdag 23, januari 2025, 12:49:23 »
Alltså man gör köpet på tradera men man väljer avhämtning men kommer överens med säljaren att köpa frakten utanför tradera då kommer man undan köpskyddet som är kopplat till traderas frakt.

Ok, jag trodde skyddet var kopplat till auktionen.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1974
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #2343 skrivet: torsdag 23, januari 2025, 13:00:25 »

Ok, jag trodde skyddet var kopplat till auktionen.

Det tror jag också. Verkar som om man erbjuder annat fraktsätt typ rek fri frakt så finns köpskyddet ändå kvar. Däremot blir skyddet sämre för säljare i det fallet. Dom varnar för det.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #2344 skrivet: torsdag 23, januari 2025, 16:20:16 »
När säljaren erbjuder fri frakt så innebär det väl ändå fortfarande att frakten bokas genom tradera. När jag gjort mina två senaste köp så har jag valt avhämtning och där med kunnat välja bort säkert köp.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #2345 skrivet: torsdag 23, januari 2025, 17:30:56 »
Tror inte rek kan bokas via traderas tjänst. Därför annat fraktsätt men fortfarande köpskydd.
/H

Utloggad Jakob264

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2346 skrivet: fredag 24, januari 2025, 11:19:30 »
Ni måste ju här i forumet bara vara säkra till 200% innan ni hänger ut säljare så här hänsynslöst bara. Och ha konkreta bevis för vad ni menar. Inte för att jag själv säljer eller köper på Tradera, jag har inget konto där. Inte på Blocket heller brukar jag köpa begagnat skit eller någon annanstans heller. Det verkar som ni bara killgissar här i forumet och leker poliser och detektiver liksom. Vad bryr ni er om att andra blir lurade och om de verkligen blir lurade? Är ni inte här som överallt annars att ni bryr er om er själva som alla andra idioter i samhället och på nätet? Varför är det annorlunda här? Bara för det handlar om ädelmetaller, eller vad fan håller ni på med liksom? Jag tycker båda parter är bara löjliga, både säljare ni hänger ut och ni här i forumet som låtsas bry er om affärerna på Tradera. Och vad tror då Traderas anställda om det här forumet? Töntigt hela grejen. 8)

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #2347 skrivet: fredag 24, januari 2025, 13:27:04 »
Du är likgiltig för att någon blir lurad men upprörd över att någons annons blir granskad.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 389
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #2348 skrivet: fredag 24, januari 2025, 13:47:46 »
Ni måste ju här i forumet bara vara säkra till 200% innan ni hänger ut säljare så här hänsynslöst bara. Och ha konkreta bevis för vad ni menar. Inte för att jag själv säljer eller köper på Tradera, jag har inget konto där. Inte på Blocket heller brukar jag köpa begagnat skit eller någon annanstans heller. Det verkar som ni bara killgissar här i forumet och leker poliser och detektiver liksom. Vad bryr ni er om att andra blir lurade och om de verkligen blir lurade? Är ni inte här som överallt annars att ni bryr er om er själva som alla andra idioter i samhället och på nätet? Varför är det annorlunda här? Bara för det handlar om ädelmetaller, eller vad fan håller ni på med liksom? Jag tycker båda parter är bara löjliga, både säljare ni hänger ut och ni här i forumet som låtsas bry er om affärerna på Tradera. Och vad tror då Traderas anställda om det här forumet? Töntigt hela grejen. 8)

Och vad gör du här då egentligen? Och varför är du kränkt ?

Vi bryr oss för vi bryr oss om communityn som samlare och som folk som kanske investerar sina livsbesparingar i ädelmetaller. Vi anser att det är en fin hobby men även en bra investering. Såna idioter som säljer falska grejer förstör det. De förstör marknaden. De kan förstöra för någon så att de inte vill syssla med detta och för en dålig upplevelse istället för en bra.

Här är medlemmar som har lång erfarenhet och mycket kunskap som är oftast snabba med att bekräfta eller avfärda äkthet.

Så nej du "Jakob", ingen har hängts ut hänsynslöst. Luktar som att du är en sån som blåser folk.  8)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1825
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #2349 skrivet: fredag 24, januari 2025, 15:48:50 »
Jakob eftersom du jobbar på tradera så blir inlägget lite partiskt ;)

Nu är det så att när vi lägger ut något här så är vi säkra på vår sak!
Det är inget amatör forum du trillat in på  här finns hög kompetens och lång erfarenhet av ädelmetaller
Jag tror inte du hittar motsvarande kunskapsbank i Sverige

Och vi har stängt ner hundratals Tradera annonser som annars gott till avslut,
vilket har räddat många budgivare från stora ekonomiska förluster

Något tack från Tradera får vi aldrig så det vi gör är helt ideellt och kräver mkt tid.

Nu är våran insats marginell då tusentals förfalskningar omsätts på Tradera årligen,
så det handlar om miljontals kronor som köpare blir lurade på.

Det dom får i brevlådan är oftast Guldpläterat skräp från kina värt några kronor,
personerna ifråga kanske lagt alla sina besparingar på en guldtacka a 90.000kr.

Tror inte detta forum är för dig men åsiktsfrihet råder så jag bemöter din idioti med ett trevligt svar :)
« Senast ändrad: fredag 24, januari 2025, 15:52:02 av sff123 »

Utloggad Jakob264

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2350 skrivet: lördag 25, januari 2025, 11:48:06 »
Asså är ni dumma i huvudet här på riktigt, eller är ni bara vanliga idioter? 8)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #2351 skrivet: lördag 25, januari 2025, 12:18:54 »
Asså är ni dumma i huvudet här på riktigt, eller är ni bara vanliga idioter? 8)

JAG hade tänkt posta några rader om sunt förnuft och verifiering av uttalanden i sammanhanget. Men...

efter att ha läst "Jakob264" senaste inlägg så är det INGEN IDÉ att skriva någonting mer om detta. Mannen i fråga har ju redan bevisat sig själv, så det räcker och blir över...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #2352 skrivet: lördag 25, januari 2025, 12:34:22 »
Jakob264 avstängd.

/mod mega_n

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 126
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #2353 skrivet: fredag 31, januari 2025, 18:31:06 »

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 115
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #2354 skrivet: fredag 31, januari 2025, 21:21:49 »
https://www.tradera.com/item/344288/659647002/gold-nuggets-from-california-and-yukon-1-gram-

Är detta äkta, vad tror ni?

Ser OK ut efter fotoanalys, men kan givetvis inte garantera någonting.

Köp- och säljomdöme verkar Ok även om det finns en del negativa betyg som ändå verkar vara möjliga att föklara genom enkla misstag.

Generellt sett verkar det vara OK. Andra får gärna bedöma och ge fler kommentarer.

« Senast ändrad: fredag 31, januari 2025, 23:03:44 av RemusTh »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

silvermynt köpes by Spade
Idag kl. 15:15

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Idag kl. 14:20

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09