Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1414216 gånger)

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 20

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 432
  • Affärsomdömen: 11
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #2251 skrivet: lördag 19, oktober 2024, 17:52:22 »
Verkar som ett av myntkopiorna på det här armbandet, som är bortbrutet?

Har anmält till Tradera,

« Senast ändrad: lördag 19, oktober 2024, 18:03:55 av JohanB »

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
« Svar #2252 skrivet: söndag 20, oktober 2024, 16:36:54 »
Har forskat lite. Den i posten ovanför är troligen en 21K libanesisk ”1/4 Lira” på 2g som även kallas ”King Georges coin”  Finns i 2, 4, & 8g Har ingen uppgift på om det är finvikt eller brutto.
Den har inget med Brittiska Sovereign att göra, utom att det är en ren piratkopiering av Sovereign-motivet med kung George V och förekommer öppet kommersiellt i flera arabländer i ME. Även den Lakis1967 hade tidigare i tråden, var en sån!
Här nedan lite exempel på försäljare:
https://lebanor.com/gold-coins
https://www.kyra.ae/king-george-gold-coin
https://www.kvmjewellers.com/shop/coins/gold-coins/2-gram-2/
https://www.zoughaibandsons.com/product/21k-quart-gold-coin-2-00g/

Dom ska alla vara på 21K och uppfyller då inte heller villkoren för investeringsguld (90% el 22K) och vara momsbefriade i västvärlden. Är mer att betrakta som smycken (jewelry)

Jag tror Zodiac har föredömligt skrivit om det tidigare här i tråden, har mer information  och kan komplettera/bekräfta mina uppgifter.

DET KAN INTE VARNAS NOG FÖR DESSA FÖRFALSKNINGAR SOM SÄLJS SOM SOVEREIGNS!

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #2253 skrivet: söndag 20, oktober 2024, 16:53:07 »
Har forskat lite. Den i posten ovanför är troligen en 21K libanesisk ”1/4 Lira” på 2g som även kallas ”King Georges coin”  Finns i 2, 4, & 8g Har ingen uppgift på om det är finvikt eller brutto.
Den har inget med Brittiska Sovereign att göra, utom att det är en ren piratkopiering av Sovereign-motivet med kung George V och förekommer öppet kommersiellt i flera arabländer i ME. Även den Lakis1967 hade tidigare i tråden, var en sån!
Här nedan lite exempel på försäljare:
https://lebanor.com/gold-coins
https://www.kyra.ae/king-george-gold-coin
https://www.kvmjewellers.com/shop/coins/gold-coins/2-gram-2/
https://www.zoughaibandsons.com/product/21k-quart-gold-coin-2-00g/

Dom ska alla vara på 21K och uppfyller då inte heller villkoren för investeringsguld (90% el 22K) och vara momsbefriade i västvärlden. Är mer att betrakta som smycken (jewelry)

Jag tror Zodiac har föredömligt skrivit om det tidigare här i tråden, har mer information  och kan komplettera/bekräfta mina uppgifter.

DET KAN INTE VARNAS NOG FÖR DESSA FÖRFALSKNINGAR SOM SÄLJS SOM SOVEREIGNS!

Stämmer mycket väl att dem säljs öppet kommersiellt och är inga genuina sovereigns. Jag tycker det är helt okej att dem säljs så länge säljaren är öppen med det, om någon vill köpa det för metallens skull men att annonsera det som en sovereign är högst oseriöst. Sen är det som du säger dem uppfyller inte kraven av investeringsguld.

Vet ej hur det är i övriga arabländerna men vet att i Saudiarabien allt som är under 99% renhet är det skatt/moms på.

Edit: Sen får man nog sälja det utanför Tradera då jag tror inte Tradera tillåter kopior.
« Senast ändrad: söndag 20, oktober 2024, 16:56:23 av zodiac »

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #2254 skrivet: söndag 20, oktober 2024, 16:58:25 »
Har nu gjort en utförlig anmäla till Tradera. Får se om det tas ner.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #2255 skrivet: måndag 11, november 2024, 12:01:14 »
https://www.tradera.com/item/650819675

Då var denna  tveksama 10 dollar liberty head uppe igen. Den har diskuterats här i tråden tidigare.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1951
  • Affärsomdömen: 213
« Svar #2256 skrivet: måndag 11, november 2024, 12:17:54 »
Den ser gjuten ut.
Skulle aldrig bjuda på denna.

/H

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
« Svar #2257 skrivet: måndag 11, november 2024, 13:02:11 »
Så uppenbart nånting galet med det där ”myntet”
Ser absolut gjutet eller sandblästrat ut……..
Jag behöver väl knapt skriva vilket som är den äkta, men för den ”ovetande säljaren”, om han ser detta, så är traderamyntet det bleka……..

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #2258 skrivet: måndag 11, november 2024, 13:43:18 »
Jag köpte en motorsåg på tradera från ett konto med många positiva omdömen. Betalade och väntade några dagar utan att något hände så jag kollade på tradera vad som hänt och då hade tradera stängt av kontot så jag inte kunde kontakta säljaren. Försökte kontaka tradera men dom hörde inte av sig. Som tur var hade säljaren samma alias som sitt riktiga namn vilket var ett unikt namn så jag kunde söka upp säljarens telefonnummer och få min såg skickad.

Riktigt illa sköt av tradera att stänga av en säljare under pågående uppgjorda affärer och bryta kontakten för oss som redan betalt.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #2259 skrivet: måndag 11, november 2024, 13:49:58 »
En till grej med tradera nu när alla betalningar ska gå genom dom så får man inte säljaren uppgifter på swish och då blir det svårt att kontakta säljaren när tradera stänger av dom under pågående affärer.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #2260 skrivet: måndag 11, november 2024, 18:18:19 »
Jag köpte en motorsåg på tradera från ett konto med många positiva omdömen. Betalade och väntade några dagar utan att något hände så jag kollade på tradera vad som hänt och då hade tradera stängt av kontot så jag inte kunde kontakta säljaren. Försökte kontaka tradera men dom hörde inte av sig. Som tur var hade säljaren samma alias som sitt riktiga namn vilket var ett unikt namn så jag kunde söka upp säljarens telefonnummer och få min såg skickad.

Riktigt illa sköt av tradera att stänga av en säljare under pågående uppgjorda affärer och bryta kontakten för oss som redan betalt.

Fick du motorsågen till slut? fick du nån kännedom om varför han blev avstängd om han nu ändå skickade din motorsåg så är det ändå ingen skojare?

Tradera kan vara ganska värdelösa när man behöver hjälp tyvärr.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #2261 skrivet: måndag 11, november 2024, 18:21:50 »
Värt att notera är att säljaren ovan är kass på ta bilder och har inte bästa belysning så hans objekt blir oftast konstiga. Kan detta ha med saken att göra eller är det en solklar kopia?

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 694
« Svar #2262 skrivet: måndag 11, november 2024, 19:30:31 »
https://www.tradera.com/item/650819675

Då var denna  tveksama 10 dollar liberty head uppe igen. Den har diskuterats här i tråden tidigare.

Den är inte tveksam. Det är en gjuten kopia med knottrig yta från sandkornen i gjutformen. Jag skulle bli förvånad om den verkligen väger 16,7 gram.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #2263 skrivet: måndag 11, november 2024, 19:33:54 »

Fick du motorsågen till slut? fick du nån kännedom om varför han blev avstängd om han nu ändå skickade din motorsåg så är det ändå ingen skojare?

Jo sågen fick jag hem idag. Jag frågade inte säljaren varför hon blev avstängd för jag var bara angelägen om att få min såg och ville därför inte komma i konflikt med henne utan bara vara trevlig så allt gick bra.

Första steget borde vara att stoppa säljaren från att lägga upp nya annonser och att tradera kontaktar oss köpare innan alla kontakter bryts.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #2264 skrivet: måndag 11, november 2024, 23:15:58 »

Jo sågen fick jag hem idag. Jag frågade inte säljaren varför hon blev avstängd för jag var bara angelägen om att få min såg och ville därför inte komma i konflikt med henne utan bara vara trevlig så allt gick bra.

Första steget borde vara att stoppa säljaren från att lägga upp nya annonser och att tradera kontaktar oss köpare innan alla kontakter bryts.

Nej helt rätt. Skönt att du fick hem din såg iallafall!  :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august