Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1651983 gånger)

Utloggad Micke

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
  • Affärsomdömen: 58
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #945 skrivet: onsdag 04, november 2015, 15:16:45 »
Visste att det var nått mysko med försäljaren..
Tur att man aldrig budade, lider med alla som betalat för varorna.. Hoppas PayPal gör sitt jobb :)

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #946 skrivet: onsdag 04, november 2015, 15:40:02 »
BästOnline har nu svarat på mitt mail igen:
"
Hej
Som jag har sagt, jag säljer för kunde dessa varor.
Nu har de blivit så sena med leveranser mm.
Jag skulle aldrig lura någon, man får antingen varan eller pengarna tillbaks.
Det gäller alla!
Får du eller någon annan inte sin vara så skickar jag pengarna tillbaks.
Mvh
"
Vi får se på tisdag, han har trots allt tagit sig mödan att öppna ett företag innan han började sälja på tradera.
Att de sålt för tavexpriser, ja men någon eller några % under tavex får ju allt att verka mer verkligt och troligt. Om priset låg på 1000-2000kr/10gram vore jag riktigt skeptisk.

Trist historia. Rapportera gärna hur PayPal sköter sig i denna härva.

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #947 skrivet: torsdag 05, november 2015, 16:59:37 »
Den här användaren är också intressant
- kommer med väldigt många mynt vid ett och samma tillfälle (varningsklocka),
- har inga reservationspriser (varningsklocka),
- sitter inte i Sverige (varningsklocka)

Samtidigt - HAR rätt många (bra) betyg, fast inga från det senaste året. Och de senaste som är på profilen är dåliga (varningsklocka). Det är alltså inte _uppenbart_ ett försök till bedrägeri, men känns "lite olustigt", om man inte vet mer om säljaren, och eftersom de tidigare affärerna är sedan så länge ser man inte vad affärerna gällt för varor?

http://www.tradera.com/Profile/Items/List?alias=seller&memberId=730885

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #948 skrivet: torsdag 05, november 2015, 17:36:27 »
Den här användaren är också intressant
- kommer med väldigt många mynt vid ett och samma tillfälle (varningsklocka),
- har inga reservationspriser (varningsklocka),
- sitter inte i Sverige (varningsklocka)

Samtidigt - HAR rätt många (bra) betyg, fast inga från det senaste året. Och de senaste som är på profilen är dåliga (varningsklocka). Det är alltså inte _uppenbart_ ett försök till bedrägeri, men känns "lite olustigt", om man inte vet mer om säljaren, och eftersom de tidigare affärerna är sedan så länge ser man inte vad affärerna gällt för varor?

http://www.tradera.com/Profile/Items/List?alias=seller&memberId=730885

Jag tror att denna är OK av dessa anledningar.

Alla tidigare affärer är inköp. Nu har han ont om deg och vill sälja lite.
Av säljarnamnen i feedback att döma har han köpt mynt.
Det är inte ett kapat konto (vilket är vanligt av bedragarna) då han stavar köp "köpp" på samma sätt i annonserna, som i feedback 2012. Alltså samma snubbe, annars riktigt smart.
Bilderna verkar vara egna.

Brasklapp, jag kan ha fel.  :)

• Silvermedlem
« Svar #949 skrivet: lördag 07, november 2015, 16:29:21 »
Hmm. Känns lite riskigt ändå - med massa samtidiga annonser och sedan inga fler. Det känns som upplagd för att ingen ska kunna läsa eventuella dåliga omdömen i affärerna. Eller är det bara jag som är överdrivet misstänksam.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 715
  • Affärsomdömen: 2
Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #950 skrivet: måndag 09, november 2015, 01:06:54 »
Tradera säljare "Lilleragnar" har lagt upp en förfalskad Hereaus guldtacka under kategori "Guldtackor". I auktionens rubrik står det "Fin gf tacka" där gf troligtvis står för guldförgylld. För närvarande är ledande bud 8101 kr och man blir fundersam huruvida budgivarna känner till att det rör sig om en förfalskning eller om de helt enkelt blivit lurade och tror att det rör sig om äkta vara. Vid en kontroll av budgivare återfinns tradera namn som själva säljer förfalskade guldtackor. Det känns som att upplägget är att buda upp priset på den förfalskade Hereaus guldtackan och sedan hoppas på att någon tror att den är äkta och lägger ett vinnande bud. När sedan den lurade personen betalat och fått hem tackan och inser att den är förfalskad kan säljaren slingra sig och hävda att han angett att det rör sig om en guldförgylld tacka "gf" när köparen vill ha sina pengar tillbaka. Enligt min uppfattning borde Tradera rensa bort alla auktioner med förfalskade guldtackor under kategori "Guldtackor". Om nu förfalskningar överhuvudtaget ska säljas borde de hamna under kategori krimskrams.

http://gamla.tradera.com/item/344288/244722353/fin-gf-tacka
http://gamla.tradera.com/item/344288/244959884/johnson-matthey-1-gram-999-guldplaterad-replika-guldtacka

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 402
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #951 skrivet: måndag 09, november 2015, 02:05:12 »
Tok-anmält! Enligt Traderas regler ska det framgå tydligt att det rör sig om en förfalskning.

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #952 skrivet: måndag 09, november 2015, 12:11:47 »
Även jag försökte anmäla denna annons, men då '' uppstod ett fel '' så det gick inte.
några budgivare har många omdömen men inga negativa så risken finns ju att någon blir blåst..

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
« Svar #953 skrivet: tisdag 10, november 2015, 08:28:12 »
Nu har säljaren lagt till att den är "guldfylld". Det är väl just vad den inte är.

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #954 skrivet: tisdag 10, november 2015, 08:50:14 »
Nu har säljaren lagt till att den är "guldfylld". Det är väl just vad den inte är.

Även ganska underligt, då det inte ska vara möjligt att ändra en annons så fort det finns budgivare.
är endast möjligt att skriva ett tillägg som klart och tydligt visar en ändrad text sen annons starten!

Annars kan man ju blåsa folk hur som helst genom att ändra det som säljs >:(

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1489
  • Affärsomdömen: 96
« Svar #955 skrivet: tisdag 10, november 2015, 09:36:19 »

Även ganska underligt, då det inte ska vara möjligt att ändra en annons så fort det finns budgivare.
är endast möjligt att skriva ett tillägg som klart och tydligt visar en ändrad text sen annons starten!

Ja precis. Känns som att tradera måste varit inblandat och ändrat åt kund...

• Silvermedlem
« Svar #956 skrivet: tisdag 10, november 2015, 13:44:37 »

Ja precis. Känns som att tradera måste varit inblandat och ändrat åt kund...

Nu anges tackan (äntligen) som "guldförgylld". Man har alltså "förtydligat" (igen). Man kan möjligen ifrågasätta om det finns något annat att förgylla med än guld. Hade man emellertid från början skrivit "guldpläterad" hade det ju varit klarare.

Man kan ju emellertid fråga sig A) om de som bjudit på den hittills (före dess att den nämnts som "förgylld") fortfarande måste se _sitt_ bud som bindande, då annonsen ändrats under tiden? B) Ingenstans i annonsen framgår att den ändrats under auktionens gång - varför? Jag tycker att det hela är väldigt olyckligt.

Lämpligare agerande av Tradera hade ju varit att 1 - ändra på annonsen, så att det klart framgick att det var en kopia/replika av en guldtacka. 2 - ta om budgivningen från början. Ingen lär vara beredd att betala över 8000 kronor för ett oz av något guldpläterat?

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
« Svar #957 skrivet: tisdag 10, november 2015, 13:59:11 »
Det duger fortfarande inte enligt mig. Det står att det är en tacka och den ligger under kategorin guldtackor. Hur svårt ska det vara att vara tydlig? *KOPIA* *REPLIKA* *FÖRFALSKNING* Det bästa vore som någon var inne på att totalförbjuda falska tackor att ligga i samma kategori, man riskerar ju ändå att någon stackare får slanta tusenlappar för skräp. Och absolut borde man fimpa annonsen helt vid ett sådant överpris. "Gör om, gör rätt eller bli avstängd".
« Senast ändrad: tisdag 10, november 2015, 14:03:34 av glimbert »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2226
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #958 skrivet: tisdag 10, november 2015, 17:20:53 »

Nej det skall inte gå att ändra själv efter ett första bud och då är det någon på Tradera som gått in och gjort det.

Nu anges tackan (äntligen) som "guldförgylld". Man har alltså "förtydligat" (igen). Man kan möjligen ifrågasätta om det finns något annat att förgylla med än guld. Hade man emellertid från början skrivit "guldpläterad" hade det ju varit klarare.

Jag har inte varit med från början på den här auktionen, men har beskrivningen ändrats en gång till av Tradera så kan man anta att de läser här på forumet, och den här tråden, och det är ju bra.
Och helt riktigt så kan man bara "förgylla" med guld. Jag såg en gång en auktion på Tradera där säljaren skrev att objektet var silverförgyllt. Det rätta orden skulle ha varit silverpläterad koppar.

Va, hade någon verkligen ändrat till det!? Jag tar mig också för pannan..

Jag gjorde en bildsökning på Traderaobjektet och hamnade hos en välkänd firma som säljer förfalskade saker. Där var den slutsåld, men en motsvarande 1 oz förfalskad guldtacka  kostar ca. 17:- och då förstår man att mängden guld vid guldplätering är helt försumbar.

Som någon skrev här att pläterad skräp inte skall få finnas i samma kategori som guld- och silvertackor, det har vi påpekat många, många gånger till Tradera och sagt att det finns kategorier som "Samlarsaker - Kuriosa" där de lämpligen kan vara, och där ingen kan ta miste på om det är äkta vara eller pläterad dynga. Ibland har Tradera flyttat en och annan auktion, efter våra påpekanden, men sedan kommer det nya saker igen, och några skrivningar om hur det skall fungera i det här avseendet kommer inte Tradera med.

Så till den aktuella auktionen på ett stycke pläterad koppar.

Låt oss säga att en större auktionsfirma auktionerar ut en tavla av någon välkänd konstnär, och när priset på objektet har kommit upp till betydande belopp och auktionen går mot sitt slut så säger auktionsförrättaren: Det är en sak till med den här tavlan och det är att den är inte äkta utan det är en förfalskad tavla..... Va??

Folk skulle suttit med öppna munnar och undrat ifall de drömde. Sånt förekommer naturligtvis inte, men på Tradera går det tydligen bra. Och har någon på Tradera gått in och ändrat i beskrivningen till att det är guldpläterad vara, efter våra anmälningar, och inte bara stängt auktionen, med ett pris på när på fullpris för äkta vara, så är det helt enkelt  SKANDAL.

• Silvermedlem
« Svar #959 skrivet: tisdag 10, november 2015, 20:10:01 »
Sarek - jag tror det är ett rimligt antagande att Tradera inte läser den här tråden, eftersom man ofta inte reagerar alls, eller i flera fall då antingen auktionen redan gått till avslut eller precis ska göra det, trots att man har flera anmälningar.

Det enda sättet att få bort den här annonsen nu är rimligen att anmäla den för att den varit otydlig och att man först i efterhand ändrat objektsbeskrivningen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tävling: gissa silverpris x aktiekurs! by august
Idag kl. 15:23

Bad jokes. by hasse_A
Igår kl. 20:30

Säljes 50 st Rwanda African Wildlife 1 oz 2017 Flodhäst by Finnishman
Igår kl. 17:42

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
Igår kl. 17:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
Igår kl. 11:19

17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by DEScypher
Igår kl. 07:59

Traderas köparskydd by zodiac
fredag 28, november 2025, 21:53:39

CME's datacenter nedstängt pga kylningsproblem. by Coltrane
fredag 28, november 2025, 16:53:44

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
torsdag 27, november 2025, 01:48:06

Ryzzland säljer av från guldreserven by Tyr
måndag 24, november 2025, 19:41:32

0% spread på guld hos Tavex Göteborg 24/11-2025 (spot +1,5%) by JL_GBG
måndag 24, november 2025, 18:21:39

Annons avslutad/ Admin: 1 styck Gold Maple leaf by sff123