Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1651983 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 715
  • Affärsomdömen: 2
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #780 skrivet: söndag 22, februari 2015, 03:27:27 »
Det är ingen här som här råkat ut för denna säljare? Enbart positiva omdömen fram tills för några dagar sedan, efter att jag redan hade betalat för mitt guldmynt jag köpte av vederbörande. Blivit totalblåst. Verkar som att minst ett 10-15 tal andra också blivit blåsta, en del på flera tusenlappar.

Någon här som har något tips på vad man skall göra eller som själv råkat ut för denna person? Sjukt upprörd just nu!

http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1105242

Tråkigt och höra att ni blivit lurad på Tradera. Notera att ovanstående säljare sålt samma mynt flera gånger bla ett gammalt mynt från 1693 som "sålts" 4 gånger. Första gången såldes myntet till en köpare som gav positivt omdöme vilket indikerar att säljaren haft myntet i sin ägo (under förutsättning att köpare gett ärligt omdöme). Hur gjordes betalningen? Om det är till ett konto i en svensk bank kontrollera om kontoinnehavaren är samma person som uppges hos Tradera. Om tradera kontot blivit kapat och betalning skett till utländskt konto blir det nog svårt att komma åt vem som utfört bedrägeriet.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #781 skrivet: söndag 22, februari 2015, 04:48:55 »
Det är ingen här som här råkat ut för denna säljare? Enbart positiva omdömen fram tills för några dagar sedan, efter att jag redan hade betalat för mitt guldmynt jag köpte av vederbörande. Blivit totalblåst. Verkar som att minst ett 10-15 tal andra också blivit blåsta, en del på flera tusenlappar.

Någon här som har något tips på vad man skall göra eller som själv råkat ut för denna person? Sjukt upprörd just nu!

http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1105242

Tråkigt och höra att ni blivit lurad på Tradera. Notera att ovanstående säljare sålt samma mynt flera gånger bla ett gammalt mynt från 1693 som "sålts" 4 gånger. Första gången såldes myntet till en köpare som gav positivt omdöme vilket indikerar att säljaren haft myntet i sin ägo (under förutsättning att köpare gett ärligt omdöme). Hur gjordes betalningen? Om det är till ett konto i en svensk bank kontrollera om kontoinnehavaren är samma person som uppges hos Tradera. Om tradera kontot blivit kapat och betalning skett till utländskt konto blir det nog svårt att komma åt vem som utfört bedrägeriet.

Hej igen. Tänkte bara säga att efter att jag googlade personens mail och sedan fått lite mer info som jag kunde leta vidare med så har jag hittat personen. Hen har en tatuering på ena handen som syns i annonser som hen haft uppe som jag kunnat knyta till bilder som finns på hens facebook. Kommer gå med detta till polisen och både jag och de andra som blivit blåsta kommer förhoppningsvis få upprättelse och pengar tillbaka. Ibland lönar det sig att göra sitt eget detektivgöra.

Med vänlig hälsning

Edit: hen är även vän på fb med personen vars namn står som ägare (fast med en lite annan stavning, så att det skall bli svårare att hitta hen såklart) för Traderakontot. Dock bor denna person i en helt annan stad än vad som anges där.

« Senast ändrad: söndag 22, februari 2015, 05:21:28 av jerseph »

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #782 skrivet: söndag 22, februari 2015, 10:59:58 »
Betänk om det kan vara fördelaktigt att redan nu dra igång en civilrättslig process (ett vanligt fordransmål). Polisen hyser jag ett närmast obefintligt förtroende för. Förslagsvis kan ni gå ihop och föra en grupptalan om det innebär att ni kommer över gränsen för förenklade tvistemål (ett halvt prisbasbelopp).

Jättetråkigt att ni drabbats.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1489
  • Affärsomdömen: 96
« Svar #783 skrivet: söndag 22, februari 2015, 11:12:05 »
Pengar tillbaka är tyvärr väldigt svårt at få. Har en kompis som blev lurad på sin bil. Han fick reda på vem det var, en lokal bilhandlare... Helt sjukt! Det hela slutade med att han blev dömd, men kompisen har varken fått tillbaka bilen (den såldes för underpris till en tredje part) eller en enda krona. Trots det håller jag givetvis tummarna för att det går vägen för er.

Utloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 370
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #784 skrivet: söndag 22, februari 2015, 14:15:45 »
Håller med om tidigare åsikt om polisen. Av egen erfarenhet vet jag att även om de får allt serverat med namn och bostadsuppgifter så kommer det ett brev med meddelande om att målet är nedlagt efter ett par veckor.
GW Persson fick en gång frågan om vilken författare som hade den bästa polisbeskrivningen. Han svarade Astrid Lindgren med Kling och Klang. Jag är böjd att hålla med.
Varför inte konfrontera människan och beskriv vad du tänker göra; civilmål, polis, bråka etc. Kanske har du större chans att få dina pengar tillbaka genom det

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #785 skrivet: söndag 22, februari 2015, 17:59:08 »
Det är egentligen inte pengarna det handlar om för mig, de är försumbara. Det är själva principen, mina pengar är mina och ingen har rätt att lura till sig dem. Det finns folk som blivit av med flera tusenlappar på grund av de här personerna.

Man kanske skulle kontakta dem och säga att man vet vilka de är samt att man kommer anmäla. Så det inte bara är deras offer som får må dåligt.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1575
  • Affärsomdömen: 413
  • "Allting är relativt"
« Svar #786 skrivet: söndag 22, februari 2015, 19:15:47 »
...Tänkte bara säga att efter att jag googlade personens mail och sedan fått lite mer info som jag kunde leta vidare med så har jag hittat personen. Hen har en tatuering på ena handen som syns i annonser som hen haft uppe som jag kunnat knyta till bilder som finns på hens facebook....

...hen är även vän på fb med personen vars namn står som ägare (fast med en lite annan stavning, så att det skall bli svårare att hitta hen såklart) för Traderakontot. Dock bor denna person i en helt annan stad än vad som anges där.

Om du har redan gått så långt och hittade personen, då det borde vara ganska enkelt att hitta adressen och/eller telefonnummer tror jag (vanligt eniro.se typ) och besöka eller ringa till han? Om jag skulle vara på ditt plats då skulle jag vilja gärna besöka han och fråga "vad har hänt?" >:(

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #787 skrivet: söndag 22, februari 2015, 20:41:39 »

Hej igen. Tänkte bara säga att efter att jag googlade personens mail och sedan fått lite mer info som jag kunde leta vidare med så har jag hittat personen. Hen har en tatuering på ena handen som syns i annonser som hen haft uppe som jag kunnat knyta till bilder som finns på hens facebook. Kommer gå med detta till polisen och både jag och de andra som blivit blåsta kommer förhoppningsvis få upprättelse och pengar tillbaka. Ibland lönar det sig att göra sitt eget detektivgöra.

Med vänlig hälsning

Edit: hen är även vän på fb med personen vars namn står som ägare (fast med en lite annan stavning, så att det skall bli svårare att hitta hen såklart) för Traderakontot. Dock bor denna person i en helt annan stad än vad som anges där.

Jag har också hittat personen som finns på bilderna i annonserna.

Samla ihop allt material du kan och släng med det i polisanmälan. Prata med polisen och hör hur de tycker du ska göra. Mitt förslag är annars att du skickar en kopia på anmälan till vederbörande samtidigt som du ber att få pengarna tillbaka eller att personen skickar varorna. Det kan vara svårt för polisen att bevisa att det är samma person men det kan "skrämma" annonsören så att de drabbade får tillbaka sina pengar.

Det finns en del som tyder på att personens ekonomi inte varit superb i det sista och det kan hända att vederbörande är under press. Kanske inte helt ovillig att försöka ställa allt till rätta.

Hör av dig via PM om du vill dubbelkolla namn o.s.v.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #788 skrivet: tisdag 24, februari 2015, 16:48:11 »
Min näsa säger att detta luktar ruttet..

http://www.tradera.com/item/344288/227102957/credit-suisse-28grams-guldtacka

Varför väger den bara 28gram om det är en 1oz tacka plus att det sålts just sådana här fake tackor för 49kr tidigare...

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1489
  • Affärsomdömen: 96
« Svar #789 skrivet: tisdag 24, februari 2015, 16:55:42 »
Den stinker. Bara positiva omdömen som köpare också.

Utloggad Myntochtackor

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #790 skrivet: tisdag 24, februari 2015, 16:57:26 »
Min näsa säger att detta luktar ruttet..

http://www.tradera.com/item/344288/227102957/credit-suisse-28grams-guldtacka

Varför väger den bara 28gram om det är en 1oz tacka plus att det sålts just sådana här fake tackor för 49kr tidigare...

Tjena

Jag säger absolut inte att just denna annons är "äkta" men värt att notera är att ett "riktigt" ounce (AVDP ounce) som man använder som måttenhet i USA väger 28,35 gram medans 1 troy ounce som alla här inne vet väger 31,1 gram. Jag har personligen aldrig sett en guld- (eller silver-) tacka som väger just 1 AVDP ounce men det kan vara anledningen. Speciellt eftersom det är just 28 gram.

Kanske är personen i fråga "novis" eller har ärvt denna, kan inget om ädelmetall och googlade "hur många gram är ett ounce" och fick ovanstående svar.

Kan vara läge för ett klipp!;-)

/Myntochtackor.se

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #791 skrivet: tisdag 24, februari 2015, 17:13:07 »
Nja jag skulle inte chansa på ett klipp då jag har sett flera av dessa fake credit suiss tackor gå för 49kr på tradera sista tiden som såg exakt ut som denna.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2047
  • Affärsomdömen: 225
« Svar #792 skrivet: tisdag 24, februari 2015, 17:14:06 »
Serienumret ser inte rätt ut. Dessutom ser den förgylld ut. Och om den verkligen väger 28 gram naturligtvis också en fake.

/H

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #793 skrivet: tisdag 24, februari 2015, 17:28:46 »
Den stinker. Bara positiva omdömen som köpare också.

Na, som säljare faktiskt.
Men det är bara småsaker han har sålt förut så jag skulle inte slå till på denna.

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 765
  • Affärsomdömen: 80
« Svar #794 skrivet: tisdag 24, februari 2015, 20:25:02 »
Påminner väldigt mycket om denna - http://www.aliexpress.com/item/5pcs-lot-High-Quality1oz-Pure-Gold-plated-bullion-bar-Switzerland-Credit-Suisse-no-copy-gold-bullion/1959164094.html
Kanske är det bara jag som är lite konspiratorisk, men transaktionshistoriken hos säljaren på ali (längst ner på sidan) är intressant att titta på...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tävling: gissa silverpris x aktiekurs! by august
Idag kl. 15:23

Bad jokes. by hasse_A
Igår kl. 20:30

Säljes 50 st Rwanda African Wildlife 1 oz 2017 Flodhäst by Finnishman
Igår kl. 17:42

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
Igår kl. 17:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
Igår kl. 11:19

17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by DEScypher
Igår kl. 07:59

Traderas köparskydd by zodiac
fredag 28, november 2025, 21:53:39

CME's datacenter nedstängt pga kylningsproblem. by Coltrane
fredag 28, november 2025, 16:53:44

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
torsdag 27, november 2025, 01:48:06

Ryzzland säljer av från guldreserven by Tyr
måndag 24, november 2025, 19:41:32

0% spread på guld hos Tavex Göteborg 24/11-2025 (spot +1,5%) by JL_GBG
måndag 24, november 2025, 18:21:39

Annons avslutad/ Admin: 1 styck Gold Maple leaf by sff123