Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1812016 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #765 skrivet: söndag 21, december 2014, 15:03:13 »
Det är tråkigt med dessa personer som säljer kopior och pläterad dynga på Tradera. Tittar man på denne säljares omdömessida så ser man vad han sålt tidigare: Morgan dollar Replica, copy och mynt Replica.  Bara dynga med andra ord.
Jag vet inte om man kan kalla säljare som "oseriöst" han skrev i alla fall i rubriken "souvenir coin", dock han borde väl ta bort ordet "silver" eller?!

För att vara helt korrekt så skulle det i stället för "China panda silver mynt souvenir coin 2015" stå China panda silverpläterat mynt, souvenir coin 2015.

Men säljaren skriver i alla fall vad det är han säljer, copy och Souvenir coin, och man kan därför inte säga att han är oseriös, detta i motsats till andra som medvetet mörkar att det är kopior de har. T.ex. säljaren i posterna #758 - #763 ovan. Tradera tog ner de auktioner som vi anmälde, de falska 1 oz silverpandamynten. Först visade han mynten med egna bilder men bytte sedan ut bilderna till produktbilder.
Nu har han lagt ut 1 oz Apmex silvertackor med produktbilder och Googlegenerad text direkt från Apmex hemsida. Men tackorna är knappast köpta därifrån utan det är helt säkert silverpläterad mässing, och som säkerligen är köpta från aliexpress eller liknade sajter.

Pläterade 1 oz Apmex silvertackor Aliexpress för 25:- stycket.

Säljaren har egna bilder på alla sin objekt utom på de som han säljer som 1 oz silvermynt och 1 oz silvertackor... Det är därför svårt att anmäla dessa auktioner som förmodligen är kopior när man inte har mer än indicier att gå på.

Troligen silverpläterad mässing

Samma sak här!

Och här igen!

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #766 skrivet: söndag 21, december 2014, 15:19:45 »
På ebay är det ännu värre vad avser pläterat skit och dylikt.

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #767 skrivet: söndag 21, december 2014, 18:22:59 »
Det är tråkigt med dessa personer som säljer kopior och pläterad dynga på Tradera. Tittar man på denne säljares omdömessida så ser man vad han sålt tidigare: Morgan dollar Replica, copy och mynt Replica.  Bara dynga med andra ord.

Dynga och solklart regelbrott oavsett vad som anges i rubrik/auktionsbeskrivningen, om nu inte jag är helt blind och missar COPY på alla dessa mynt...

Citat från: Traderas regler
Förfalskade sedlar, mynt och frimärken

Grundregel: I de flesta länder förbjuder lagen försäljning av förfalskad valuta och förfalskade frimärken, samt utrustning för att tillverka dessa olagliga produkter. Därför får den här typen av objekt inte säljas på Tradera. 

Några exempel
Följande är exempel på objekt som inte får säljas på Tradera:

• Förfalskade mynt
 • Förfalskade sedlar
 • Förfalskade obligationer
 • Förfalskade postanvisningar och postväxlar
 • Förfalskade värdepapper

Vad gäller för replikor av mynt för samlare?
I lagen finns regler för replikor av mynt, och Tradera insisterar på att användarna följer den.

Alla reproduktioner, replikor och kopior av mynt (svenska eller utländska) måste vara tydligt och permanent märkta med ordet KOPIA. Det skall alltid tydligt framgå om objektet är en nyprägling av ett äldre mynt. Hänsyn skall alltid tas till svensk lagstiftning.

Vad gäller för replikor av frimärken för samlare?
Manipulerade eller förfalskade objekt får inte förekomma på Tradera om det inte tydligt framgår i beskrivningen samt att objektet genom manipulation kan anses ha ett samlarvärde. Med manipulerade objekt avses bland annat:

• Äkta märken med falska eller förbättrade (ifyllda) stämplar.
 • Äkta märken som förvanskas till exempel genom manipulation med tandningen.
 • Falska brev, till exempel där brevet och märkena inte hör ihop.

Förfalskade och väldokumenterade frimärken, där det också tydligt framgår att det rör sig om en förfalskning, får säljas. Ett exempel på en känd förfalskare är Jean de Sperati. Hänsyn skall dock alltid tas till svensk lagstiftning.

Om nytryck eller eftertryck av objekt säljs ska detta tydligt framgå i annonsen.

Mer information

• Om du säljer replikor av mynt, se till att skydda dig själv genom att läsa den tillämpliga lagstiftningen.
 • Säljare som säljer frimärken på Tradera måste följa alla tillämpliga lagar. 

Varför har Tradera den här policyn?
Många förfalskningar av mynt, sedlar och frimärken kan strida mot lag, och därför tillåter inte Tradera att sådana objekt säljs på webbplatsen.

Vid överträdelse av denna policy
Överträdelse av denna policy eller tillhörande riktlinjer kan leda till att åtgärder vidtas mot din annons och/eller ditt Tradera-konto.

Så det är fritt fram för den som känner sig manad att anmäla även dessa typer av annonser om de inte följer ovanstående regler.
Envisas säljare att fortsätta sälja "mynt" som inte följer reglerna så lär väl tradera tröttna tids nog och stänga ner kontot, om tillräckligt antal annonser anmäls och stängs ner utan bättring från säljaren dvs.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #768 skrivet: fredag 09, januari 2015, 18:14:49 »
4 av 6 annonser på Silver Panda mynt 2015 som finns nu på Tradera är falska mynt!
Att vara mer korrekt säljare skriver "Panda silvermynt. Coin 2015 souvenir". Folk läser rubriken "...Panda silvermynt..." och kanske tror att detta ät ett äkta mynt, eller jag vet inte vad folk tror, men jag ser att folk köper sådana mynt i alla fall. Undrar bara varför? :o

http://www.tradera.com/item/220205/223783359/panda-silvermynt-coin-2015-souvenir

http://www.tradera.com/item/220205/223787993/panda-silvermynt-coin-2015-souvenir

http://www.tradera.com/item/220205/223787978/panda-silvermynt-coin-2015-souvenir

http://www.tradera.com/item/220205/223787959/panda-silvermynt-coin-2015-souvenir

Läste igen Sareks svar, så egentligen, man ska säga så här : En seriös säljare som säljer falska silvermynt. :D
« Senast ändrad: fredag 09, januari 2015, 18:17:50 av Fantom »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #769 skrivet: fredag 09, januari 2015, 18:33:51 »
Det är väl hur som en kopia (ett falskt mynt) och därmed ej tillåten att sälja på tradera.

Utloggad Casamannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #770 skrivet: fredag 09, januari 2015, 19:21:45 »
Jag funderade på att lägga ut ett par pandor till försäljning på Tradera, men nu är jag tveksam. Jag har anmält annonserna till granskning.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #771 skrivet: fredag 09, januari 2015, 20:14:19 »
Man kan gott anmäla alla dessa ovanstående auktioner till Tradera med motivering från deras egen policy:

Alla reproduktioner, replikor och kopior av mynt (svenska eller utländska) måste vara tydligt och permanent märkta med ordet KOPIA.

Det är inte dessa kopior och skall därför inte få säljas på Tradera, så alla som känner för det anmäler auktionerna – ös på bara!

Edit:
Läste igen Sareks svar, så egentligen, man ska säga så här : En seriös säljare som säljer falska silvermynt. :D
Nä, jag skulle vilja säga att epitet ”dyngspridare” skulle var mer adekvat…
« Senast ändrad: lördag 10, januari 2015, 11:44:20 av Sarek »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #772 skrivet: fredag 09, januari 2015, 22:49:32 »
Jag funderade på att lägga ut ett par pandor till försäljning på Tradera, men nu är jag tveksam. Jag har anmält annonserna till granskning.

Tveksam att dina Panda mynt är falska? :D

Visa bilder, ifall du är tveksam, då bekräftar jag äkthet (eller bekräftar falska mynt). :)

Utloggad Casamannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #773 skrivet: tisdag 13, januari 2015, 22:25:05 »
Haha, nej då det finns ingen tveksamhet kring äktheten  ;D
Men jag är tveksam till att sälja dom på Tradera eftersom jag inte vill ta risken att folk ska tro att jag säljer skräp..

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #774 skrivet: fredag 16, januari 2015, 19:42:32 »
En till auktion på Tradera med ett falsk Panda mynt 2015

http://www.tradera.com/item/344289/224168802/pandamynt-2015

Har anmält Tradera igår, dock, som vanligt fick inte ens svar tillbaka.  :) 

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #775 skrivet: fredag 16, januari 2015, 20:25:12 »
Det är fem dagar kvar till auktionen går ut så det är tid än att klaga och få auktionen nerstängd, och det är helt klar ett falskt Pandamynt.

Man ser avvikelserna, jämfört med ett äkta mynt, bäst om man jämför myntens baksida, där ser man avvikande detaljer på flera ställen. Kolla bildjämförelsen nedan och anmäl gärna auktionen till Tradera. Skicka med adressen till denna tråd så har de ansvariga där lättare att ta ställning till anmälan.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #776 skrivet: fredag 23, januari 2015, 01:32:20 »
En till auktion med falska mynt, den här gången med 2 falska Panda mynt 2010 och 2015.

Panda silvermynt souvenir 2010/2015

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #777 skrivet: lördag 21, februari 2015, 23:03:56 »
Det är ingen här som här råkat ut för denna säljare? Enbart positiva omdömen fram tills för några dagar sedan, efter att jag redan hade betalat för mitt guldmynt jag köpte av vederbörande. Blivit totalblåst. Verkar som att minst ett 10-15 tal andra också blivit blåsta, en del på flera tusenlappar.

Någon här som har något tips på vad man skall göra eller som själv råkat ut för denna person? Sjukt upprörd just nu!

http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1105242

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #778 skrivet: lördag 21, februari 2015, 23:23:07 »
Det är ingen här som här råkat ut för denna säljare? Enbart positiva omdömen fram tills för några dagar sedan, efter att jag redan hade betalat för mitt guldmynt jag köpte av vederbörande. Blivit totalblåst. Verkar som att minst ett 10-15 tal andra också blivit blåsta, en del på flera tusenlappar.

Någon här som har något tips på vad man skall göra eller som själv råkat ut för denna person? Sjukt upprörd just nu!

Jag hoppas på det bästa för dig och övriga lurade...

Detta är ett bedrägeri planerat långt i förväg och tyvärr inte det första i liknande utförande, först många billiga annonser för att verka seriösa sen boom jättemånga dyra föremål på en och samma gång!

Tradera borde kunna göra ett program som känner av när någon huxflux går från 30kr i medelvärde till 1500kr på så kort tid.

Edit: människan har varit medlem sedan 06! Nu känner jag inte till traderas rutiner vid datahantering men såvida inte kontot är kapat så kan man tycka att något digitalt spår borde ha lämnats vilket iaf skulle kunna ge er en gärningsman.

« Senast ändrad: lördag 21, februari 2015, 23:40:28 av C-vitamin »

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #779 skrivet: söndag 22, februari 2015, 01:41:19 »

Jag hoppas på det bästa för dig och övriga lurade...

Detta är ett bedrägeri planerat långt i förväg och tyvärr inte det första i liknande utförande, först många billiga annonser för att verka seriösa sen boom jättemånga dyra föremål på en och samma gång!

Tradera borde kunna göra ett program som känner av när någon huxflux går från 30kr i medelvärde till 1500kr på så kort tid.

Edit: människan har varit medlem sedan 06! Nu känner jag inte till traderas rutiner vid datahantering men såvida inte kontot är kapat så kan man tycka att något digitalt spår borde ha lämnats vilket iaf skulle kunna ge er en gärningsman.

Ja, det är ett uppenbart planerat bedrägeri, massa billiga föremål för att få bra betyg och sedan lura 20 pers på en gång. Tyvärr är det säkert såpass bra planerat att de troligen har registrerat kontot på någon annans pers nr eller liknande. Finns det någon chans alls att få tillbaka pengarna om de inte får tag i förövaren?

Man blir verkligen så ledsen av att man inte ens kan använda Tradera på ett säkert sätt. Det hjälper uppenbarligen inte att enbart köpa av personer med bra betyg. Då de gör på detta sättet. Detta var troligen sista gången jag handlade via Tradera. Här på ädelmetallforum finns det åtminstone ett antal säljare man kan lita på fullt ut.

Mvh

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43