Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1632361 gånger)

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 34
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #2370 skrivet: lördag 17, maj 2025, 19:28:53 »
Bedragarens alias på Tradera är fair-minded_pegasus

När Tradera tar bort en annons för att varan är falsk så går den ej att hitta så jag lägger upp dennes alias här.

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
« Svar #2371 skrivet: lördag 17, maj 2025, 21:53:57 »
Jag har fiskat lite efter fair-minded_pegasus.

Han skickade en bild på en baksida till en 50g pamp tacka samt 2 bilder på den falska kruggerand.

Han skickade även kvitto där namn och adress på honom framgår. Tänker inte lägga ut det här men..

Personen är 23 år. Det är två olika kvitto på krugerranden och 50g tackan men datumet på köpet är samma dag. Han måste han varit 21 vid köptillfället. Hurvida een person i den åldern köper så mycket guld samma dag har jag mina misstankar på men det är bara spekulation...

Personen förekommer även i 4 stk förundersökningsprotokoll.
« Senast ändrad: lördag 17, maj 2025, 21:58:51 av zodiac »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1046
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2372 skrivet: söndag 18, maj 2025, 11:02:24 »
Ali Express säljer kopia av 50 gram Gold Bar - PAMP Suisse Lady Fortuna för 315 SEK/st.

Jag har gjort bildjämförelse med en sådan 50 gram Pamp kopia och bild på en äkta vara från Apmex.

Det skiljer bl.a. på tjockleken och storleken på siffror och bokstäver- Se själva på medskickad bildjämförelse vad övrigt är.

Auktionen på tradera är nedtagen, men jag kommer ihåg att falsksäljaren skrev i objektsbeskrivningen att serienumret på tackan började på C. Zodiak har ju hela serienumret på bild skickad till sig. Det kan vara så att det serienumret ligger i närheten av serienumret på Ali Fakes tacka.

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
« Svar #2373 skrivet: söndag 18, maj 2025, 22:15:59 »
Förlåt för misstaget. Jag skrev det gällde en 50g tacka men det var 1oz guldtacka.

Hur som helst jag lägger upp bilden jag fick av personen.  :)

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #2374 skrivet: måndag 19, maj 2025, 01:33:48 »
Förlåt för misstaget. Jag skrev det gällde en 50g tacka men det var 1oz guldtacka.

Hur som helst jag lägger upp bilden jag fick av personen.  :)

När jag skannar QR-koden på bilden, ger den ingen item code och serial number (som en äkta ska göra). Bara en PAMP-logo på svart botten.
Samma bild som QR-koden ger på den kinesiska 50g:aren ett par poster upp.

Kineserna har inte knäckt Pamps VeriScan-kod än….
« Senast ändrad: måndag 19, maj 2025, 02:20:41 av JohanB »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #2375 skrivet: måndag 19, maj 2025, 10:07:25 »
När jag skannar QR-koden på bilden, ger den ingen item code och serial number (som en äkta ska göra). Bara en PAMP-logo på svart botten.
Kineserna har inte knäckt Pamps VeriScan-kod än….

BRA _ TACK för det!

När QR-koden skannas med en mobil kommer båda koderna (falska som äkta)  till samma webbsida.  Koden på den äkta förpackningen innehåller dock även det individuella serienumret, vilket koden på den förfalskade förpackningen inte gör.

Någon ny aktion har inte lagts ut av ovanstående gube, men jag har ändå gjort en bildjämförelse av 1 oz Pampen och TVÅ olika bilder på äkta pamp.

Det är större hörn på äkta Pampen och tjockare bokstäver. Större bokstäver och siffror i serienumret på de äkta Pampen.  Avstånd som skiljer åt.
Allting framgår av gjord  bildjämförelse med TVÅ äkta 1 oz Pamp.

Utloggad doo

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2376 skrivet: tisdag 27, maj 2025, 19:06:32 »
Nu är samma säljare igång igen:
https://www.tradera.com/item/344288/677445109/pamp-suisse-1-oz-guld

Fattar inte att Tradera inte bara stänger av användaren…

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #2377 skrivet: onsdag 28, maj 2025, 11:46:12 »
Nu är samma säljare igång igen:
https://www.tradera.com/item/344288/677445109/pamp-suisse-1-oz-guld

Fattar inte att Tradera inte bara stänger av användaren…
Tradera har stängt ner den nya aktionen av samma falsksäljare som ovan. Denne hade lagt ut en ny 1 oz guld Pamp Suisse, alltså inte den tackan i bildjämförelsen i Svar 2375. Men den nya Pampen var falsk den också, vilket framgår av bildjämförelsen nedan.

Jag har då bildjämfört det nya Traderaobjektet, som har tagits ner igen av Tradera, med en bild på äkta vara från Apmex.
Veteaxen på det Traderaobjektet stämmer inte. Avståndet från hjässan på Fortuna till överkanten på tackan är för litet. Mun, näsa och haka på Fortuna stämmer inte med bild på en äkta. Mönstren på ymnighetshornet stämmer inte.
Slutsats: FALSK 1 oz Pamp Suisse utlagd på Tradera IGEN!!

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2040
  • Affärsomdömen: 225
« Svar #2378 skrivet: onsdag 28, maj 2025, 15:58:08 »
Jag tror dock att äkta Pamp-tackor har haft minst 2-3 olika designer över åren som inte är identiska.

Jag har dock inte hittat någon definitiv referens på Pamp suisse hemsidor...

/H

Bilden nedan sägs visa två olika äkta designer. Före och efter veriscan.

Källa : https://www.reddit.com/r/Gold/comments/15zrwrq/pamp_suisse_lady_fortuna_versions_and_removed/
« Senast ändrad: onsdag 28, maj 2025, 16:14:49 av mega_n »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #2379 skrivet: onsdag 28, maj 2025, 16:52:15 »
När jag tittar på megan-n:s bilder på de två olika designerna på Pampen så är det fortfarande tydlig skillnad på HÖRNEN på de tackorna och de som varit utlagda på Tradera. Hörnen på äkta Pampen är klart mer runda än på de falska. Det är bara att ställa dem bredvid varandra och jämföra.

Nu har Trader stängt av guben som har haft de falska Pampen ute på auktion.
Han kan ju prova med att försöka sälja dem till Tavex i stället så får han höra...

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
« Svar #2380 skrivet: onsdag 28, maj 2025, 23:07:25 »
När jag tittar på megan-n:s bilder på de två olika designerna på Pampen så är det fortfarande tydlig skillnad på HÖRNEN på de tackorna och de som varit utlagda på Tradera. Hörnen på äkta Pampen är klart mer runda än på de falska. Det är bara att ställa dem bredvid varandra och jämföra.

Nu har Trader stängt av guben som har haft de falska Pampen ute på auktion.
Han kan ju prova med att försöka sälja dem till Tavex i stället så får han höra...

Skönt att dem äntligen stängde av honom. Bra jobbat

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #2381 skrivet: fredag 30, maj 2025, 03:46:37 »
Mängder av Falska Pamp Fortuna i alla storlekar har tillverkats i Kina genom tiderna. Pamp själva har ändrat utförande och design någon/någa gångr UTAN att redvisa detta på in hemsida.

Mit tips är fortfarande att GE FAN i alla de där inplastade tackorna, om du inte är extremt kunnig!
Ta en titt på Aliexpress! Sida upp & sida ner med falska inplastade tackor.

Köp inesteringsmynt mynt i stället. T.ex Maples ( Jag ha inte sett en bra gjord förfalskning på dom hittils ) Dom finns även i mindre valörer ne till 1/10oz & 1g.. Dom kan du enkelt validera själv! med mått, specfik vikt och klang och helst köpa från en reputabel handlare.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #2382 skrivet: fredag 30, maj 2025, 03:55:03 »
Kan även lägga till ett t.ex. Heraeus har minst 3 olika varianter och spridning på bokstävernai i sina logos på tackor.
Ingen redovsing av varianterna på deras hemsida heller.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2214
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2383 skrivet: lördag 31, maj 2025, 23:01:23 »
Mit tips är fortfarande att GE FAN i alla de där inplastade tackorna, om du inte är extremt kunnig!

Köp inesteringsmynt mynt i stället. T.ex Maples ( Jag ha inte sett en bra gjord förfalskning på dom hittils ) Dom finns även i mindre valörer ne till 1/10oz & 1g.. Dom kan du enkelt validera själv! med mått, specfik vikt och klang och helst köpa från en reputabel handlare.
Jag undrar lite lakoniskt om inte denna fas med att gjuta in bullion i plast och därmed låtsas att det skulle vara svårare att förfalska… bara är en fas. Dvs jag undrar om inte kunderna förr eller senare kommer att inse att de är offer för marknadsföring som gör att de tror att produkten är säkrare medan det i själva verket är tvärtom. Bara en sådan sak som att handlare som Tavex klipper upp alla förpackningar på guld de köper in från privatpersoner tycker man borde vara en rätt tydlig indikation.

Naaa, det är nog att hoppas på för mycket. Kommer aldrig att hända.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 515
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2384 skrivet: söndag 01, juni 2025, 16:00:36 »

Jag undrar lite lakoniskt om inte denna fas med att gjuta in bullion i plast och därmed låtsas att det skulle vara svårare att förfalska… bara är en fas. Dvs jag undrar om inte kunderna förr eller senare kommer att inse att de är offer för marknadsföring som gör att de tror att produkten är säkrare medan det i själva verket är tvärtom. Bara en sådan sak som att handlare som Tavex klipper upp alla förpackningar på guld de köper in från privatpersoner tycker man borde vara en rätt tydlig indikation.

Naaa, det är nog att hoppas på för mycket. Kommer aldrig att hända.

Tänker att det bara kommer bli värre med förfalskningar när guld går upp i pris och blir mer efterfrågat.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 18:02

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Ny medlem by Maestro