Författare Ämne: En annorlunda fråga om att köpa utomlands och få det hemskickat - Tullavgift?  (läst 8267 gånger)

Utloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
Jag har funderat på följande, låt oss säga att jag tar med mig runt 80 tusen i kontanter och spelar på Kasinon runt om i Europa.
 Alltså bankrulle och i kontanter.

 Har läst att du får föra över 100.000 eller mindre utan att redovisa mellan länderna.
 Men låt oss säga du vinner 30 till 50 tusen, hur ska du då föra in dom pengarna till Sverige.

 Tänker på penningtvätt och terrorism, man vill ju inte bli fängslad.
 Läste någonstans att man kan köpa Guld och få det hemskickat men att det då blir en tullavgift på 20% av värdet, stämmer det?
 Jag menar om jag beställer hemifrån så betalar jag ju bara för Guldet och frakt.

 Andra alternativ jag tänkt på är att köpa begagnade guldsmycken och bära dom på sig eller köpa en dyr klocka begagnad, vilket man sen kan sälja.
 Eller typ satsa på samlar objekt som äldre omega klocka, då kan man ju spara dom och pantsätta/låna för kapital eller sälja vid ett senare tillfälle.
 Måste ju finnas pantbanker utomlands som säljer dessa för förmånligt pris.

 Finns det fler alternativ, vet att det är skattefritt med vinster från spel inom Europa, men du får ju knappast kvitto från Kasinot på spelvinsten.
« Senast ändrad: måndag 25, juli 2016, 20:47:54 av sputnik »

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: En annorlunda fråga om att köpa utomlands och få det hemskickat - Tullavgift?
« Svar #1 skrivet: måndag 25, juli 2016, 21:12:22 »
Ingen tullavgift inom EU. Ingen moms på guld.
Köp ett lämpligt antal guldtackor lägg dom i fickorna och ta färjan hem.

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: En annorlunda fråga om att köpa utomlands och få det hemskickat - Tullavgift?
« Svar #2 skrivet: måndag 25, juli 2016, 23:55:02 »
Ingen tullavgift inom EU. Ingen moms på guld.
Köp ett lämpligt antal guldtackor lägg dom i fickorna och ta färjan hem.
Jag stod en gång i säkerhetskontrollen på en flygplats någonstans i Afrika. Den kraftige gentlemannen framför mig lade väskorna på bandet och gick igenom metalldetektorn. Den lyste upp som en julgran och det tutade och hade sig. Efter en massa palaver på ett språk jag inte förstod någonting av så plockade mannen upp fyra st enkilos guldtackor ur diverse fickor och lade dem på bandet. Enastående nog hade han inte ens några tygpåsar runt tackorna utan det blänkte gult och fint åt alla håll. Allting gick bra och han stoppade på sig lika många tackor efteråt. Men jag kände väldigt tydligt att det inte var läge att trängas med honom eller sträcka sig för nära för att få tag i sina egna prylar. Hade man kommit för nära hans tackor med fingrarna kunde det nog gått illa.

Men jag fattar fortfarande inte varför han inte bara lät dem ligga djupt nere i portföljen eller nåt. Och inte heller fattar jag hur man kan gå runt med guld för nån dryg mille utan att det ligger lite skyddat i stängda påsar. Inte för reprisken utan för att det inte skall glida runt eller studsa upp ett hål i fodret eller nåt. Men vad vet jag, har man rätt skräddare så kanske kostymen har specialfickor som håller väsentligheter på plats.

Det sagt så har jag gått igenom säkerhetskontrollen med flera rör med mynt i väskorna (ingen reaktion) men också motsatsen där jag bara haft några enstaka mynt (typ ett par 1oz silvermynt) och då har det blivit totalt tvärstopp (det var i Kina).

Inloggad glimbert

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 22
SV: En annorlunda fråga om att köpa utomlands och få det hemskickat - Tullavgift?
« Svar #3 skrivet: tisdag 26, juli 2016, 00:25:22 »
Det sagt så har jag gått igenom säkerhetskontrollen med flera rör med mynt i väskorna (ingen reaktion) men också motsatsen där jag bara haft några enstaka mynt (typ ett par 1oz silvermynt) och då har det blivit totalt tvärstopp (det var i Kina).
Vad hände sen? Fick du med dig mynten efter lite dividerande eller gick de till personalens fredagsfika?

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: En annorlunda fråga om att köpa utomlands och få det hemskickat - Tullavgift?
« Svar #4 skrivet: tisdag 26, juli 2016, 10:29:47 »
Det sagt så har jag gått igenom säkerhetskontrollen med flera rör med mynt i väskorna (ingen reaktion) men också motsatsen där jag bara haft några enstaka mynt (typ ett par 1oz silvermynt) och då har det blivit totalt tvärstopp (det var i Kina).
Vad hände sen? Fick du med dig mynten efter lite dividerande eller gick de till personalens fredagsfika?
Det var inga problem när jag väl begrep vad de letade efter och de fått titta på dem. Mitt handbagage innehåller ofta kilovis med metall, multipla laptops, extra hårddiskar, kablar av alla de slag, etc. Jag har alltid med mig ett par mynt (min första Eagle, etc) och de ligger längst ner under allt annat. Dessa mynt har åkt igenom säkerhetskontrollen i dussintals länder utan att någon sagt flasklock, men i Kina var det stopp, och jag kom inte ur fläcken förrän de undersökt mynten. Jag har fortfarande inte listat ut vad som triggade dem på ett par guld och silvermynt medan de inte reagerade på de "vanliga" basmetallmynt som låg i en annan korg.

Utloggad machom

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
SV: En annorlunda fråga om att köpa utomlands och få det hemskickat - Tullavgift?
« Svar #5 skrivet: måndag 09, januari 2017, 23:19:16 »
Om man nu rent hypotetiskt åker till kasinot med 80' och mot förmodan cashar in en massa pengar borde det väl gå att få ett kvitto på det? Eller rent utav få dem elektroniskt? Eller sätta in dem på en bank innan man åker?

Utloggad Asrael

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: En annorlunda fråga om att köpa utomlands och få det hemskickat - Tullavgift?
« Svar #6 skrivet: måndag 09, januari 2017, 23:44:15 »
Om man nu rent hypotetiskt åker till kasinot med 80' och mot förmodan cashar in en massa pengar borde det väl gå att få ett kvitto på det? Eller rent utav få dem elektroniskt? Eller sätta in dem på en bank innan man åker?


Google is (not) your "friend" men där finns svaren på dina frågor.

Citera
Casino Cosmopol utställer aldrig skriftliga verifikat, såsom vinstkvitto eller vinstbevis. Detta mot bakgrund av risken för att en svart handel i penningtvättsyfte skulle kunna uppstå. Casino Cosmopol rapporterar samtliga transaktioner som kasinot misstänker kan utgöra ett led i penningtvätt eller finansiering av terrorism till Finanspolisen.


Citera
Det är möjligt via oss göra bankinsättning, under förutsättning att vi kan verifiera att det är en vinst, det vill säga vunna belopp efter avdrag av satsade belopp, som vi med säkerhet har kunnat verifiera. Insättning sker endast till gästens privata konto. Insättning sker ej till företagskonton. Minsta belopp för bankinsättning är 40 000 kronor. Vunna medel från pokerturneringar kan kontrolleras. I dessa fall kan Casino Cosmopol verifiera vinsterna som därmed kan sättas in på konto.


https://www.casinocosmopol.se/om-casino-cosmopol/fragor-svar

Samma regler gäller som för banker, men det finns ett dilemma:

Citera
Växlar vi inte tillbaka sitter du där med markerna. Och sätter vi in det på ditt konto kan det vara brottspengar som kommer in i systemet.



Att komma med kontanter utan att kunna visa varifrån de kommer går alltså inte. Att sätta in pengarna på konto utan att ha spelat går inte heller. Det omvända - att "ta ut pengar" - går alltså utmärkt som artikeln nedan beskriver.

http://www.svt.se/ug/penningtvatt-pa-statens-egna-kasinon

Artikeln är från 2010 och det kan ha hänt saker men jag betvivlar det då det ligger i kasinots natur att hantera stora kontanta belopp.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53