Författare Ämne: Gunnar har 120 pannor guldmynt värt 150k SEK  (läst 4975 gånger)

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 776
  • Affärsomdömen: 3
Gunnar har 120 pannor guldmynt värt 150k SEK
« skrivet: tisdag 12, juli 2016, 23:26:53 »
Dessa tior....

"Gunnar, 61, har samlat ihop 120 kilo – i guldpengar"

Värt hela 150 000 kr enligt aftonblaskan...

Verkar vara en rejäl guldslakt av Bernanke hahah

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23140334.ab

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 327
  • Affärsomdömen: 18
SV: Gunnar har 120 pannor guldmynt värt 150k SEK
« Svar #1 skrivet: onsdag 13, juli 2016, 10:20:51 »
En riktig guldhamster... :o

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: onsdag 13, juli 2016, 16:13:49 »
Nåja, jag tror inte det är så stor risk att bli bestulen. Själv har jag väldigt många enkronor som jag har börjat försöka göra mig av med. Inte för att jag direkt har samlat, men jag har lagt överflödig växel på hög.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 885
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #3 skrivet: onsdag 13, juli 2016, 18:30:39 »
Jag bankade också lite över 100K i tior i Nordeas automat vid 3-4 tillfällen.
Oj-oj-oj-oj-oj....inkallning till bankchefen. Utskällning med bankchefens långfinger i ansiktet....uff då.
Säga sanningen och som det är gillar ingen.
Jag använder bankens tjänster till de föremålen jag har i livet.
Guld, silver och mynt. Att folk kan bli så förbannade för något så skönt som sanningen....mmmm gula pengar, jag gillar gula pengar.

Utloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 288
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: onsdag 13, juli 2016, 20:48:45 »
Nåja, jag tror inte det är så stor risk att bli bestulen. Själv har jag väldigt många enkronor som jag har börjat försöka göra mig av med. Inte för att jag direkt har samlat, men jag har lagt överflödig växel på hög.

Behåll dem från 1968 och tidigare  om du har några ;)

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 13, juli 2016, 20:56:41 »
Jadå, men det finns sannerligen inte många där.

Behåll dem från 1968 och tidigare  om du har några ;)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: onsdag 13, juli 2016, 21:02:55 »
Det säger en hel del när Aftonbladet kallar tiokronor för "guldpengar". Stick fram ett guldmynt till valfri reporter på samma tidning och de kommer antagligen tro att det rör sig om leksakspengar :)

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 776
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #7 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 00:38:18 »
Som väl är så har många matvarubutiker börjat med automater som verkar kunna programmeras att ta alla möjliga mynt inför Riksbankens kommande slakt på alla perfekta och väl fungerande mynt som vi har idag. . Släng i en massa mynt där , överflödet kommer ut igen.  Du slipper räkna o skapa kö bakom...

Försök att använda mynten även i parkeringsautomater också. Härskarna håller ju på att göra Parkerings- foto-   bensinstations- automater mfl till museiföremål.   Bara kort överallt.

Jag bråkade med en Folkpartistkärring om P -automater som hade något slags topp-position (FP-Politruken inte automaterna) , om att detta är diskriminering mot människor som hellre vill använda lagligt betalmedel och riksbankspengar och inte gillar kort eller inte har kort eller inte vill bli registrerade samt att det är ett språng mot övervakningssamhälle. Hon tyckte det var ju bara ett litet obehag och att samhället måste ju utvecklas samt att fler parkeringsplatser bör bli belagda med avgift för att få en bättre trafiksituation som kunna satsa mer på det som politikerna tycker är angeläget.  Hon är så ooooooond. Eller förlåt hon är så liberaaaaaaaal... Vi är vad vi heter sa partiet med en penis som partisymbol. Synd att de hatar män. Det är ju ett skämt i sig bara det.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #8 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 09:54:31 »
Det säger en hel del när Aftonbladet kallar tiokronor för "guldpengar". Stick fram ett guldmynt till valfri reporter på samma tidning och de kommer antagligen tro att det rör sig om leksakspengar :)
Jag var ute och åt middag med en kompis för någon månad sedan och av en ren slump så hade jag en gammal sovereign med mig som jag bytt till mig några dagar tidigare. När vi kom till efterrätten så tog jag fram myntet och frågade om han visste vad det var. Mest på skoj, men också lite som test för att se om någon som, såvitt vag vet, har absolut noll intresse och koll på PM.

Han vrider och vänder på den en lång stund (det är en gammal Young Head Victoria).

Hmm... den är rätt gul... och tung... hmmm... Det kan väl aldrig... vara... [rösten sänks och han lutar sig framåt över bordet]... g.u.l.d?

Jag bekräftar att det är guld, förklarar att det är en sovereign och lite vad sovereigns betytt. Han frågar om saker och jag svarar och förklarar.

Min poäng är att det är så totalt out of the ordinary för andra än oss PM-tokar att komma i kontakt med ett guldmynt att han var tvungen att tänka en bra stund, filtrera tillgängligt data ("alla mynt är av basmetall.... men den är gul... och tung"). Och t.o.m. när hjärnan löser ekvationen och säger "tungt gult mynt = guld" så är det så främmande att han automatiskt sänker rösten till en viskning.

Den stora frågan är givetvis hur lång tid det kommer att ta att för detta att ändra på sig.

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 13:33:02 »
Mja, tror du han inte sänkte rösten för att inte någon skulle störta fram om råna dig om de hörde att du hade guld?

Men det är lustigt med värdeföremål. Finare förlovningsringar som många kvinnor bär till vardags är väl antagligen värda betydligt mer än en vanlig slät vigselring. På 80-talet kom det på tal bland några knappt medelålders kvinnor och de funderade på saken och kom fram till att det inte behövde vara någon märkvärdig sten för att vara värt 20 000. Visserligen var antagligen en del av dem finfruar och smått förmögna men inte folk man skriver i tidningarna om. Jag blev djupt förvånad och kommer ihåg det än i dag.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #10 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 13:57:06 »
Mja, tror du han inte sänkte rösten för att inte någon skulle störta fram om råna dig om de hörde att du hade guld?

Finare förlovningsringar som många kvinnor bär till vardags är väl antagligen värda betydligt mer än en vanlig slät vigselring.
Jag var precis på väg att svara "vigselring"... Jag kollade just, min ring väger 10.71g och är 18k, dvs 8.03g finvikt (hehe, nästan exakt som en 20 krona :-). Det är mer än en sovereign (de är 7.315g finvikt). Ringen sitter på fingret, synlig för hela världen och inte går någon och tror att jag kommer att bli rånad för att de ser en slät guldring. Så jag förstår vad du menar, men jag tror inte att det bara var faran för att jag skulle bli rånad, utan mer att ett guldmynt är så totalt "främmande" för de flesta, medan däremot en guldring inte är det.

Men vad vet jag.

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
« Svar #11 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 14:19:26 »
Och du (som själv identifierar dig som PM-tok) behövde kolla för att veta hur mycket guld du har i vigselringen. Det säger nog också något...

Jag var precis på väg att svara "vigselring"... Jag kollade just, min ring väger 10.71g och är 18k, dvs 8.03g finvikt (hehe, nästan exakt som en 20 krona :-). Det är mer än en sovereign (de är 7.315g finvikt). Ringen sitter på fingret, synlig för hela världen och inte går någon och tror att jag kommer att bli rånad för att de ser en slät guldring. Så jag förstår vad du menar, men jag tror inte att det bara var faran för att jag skulle bli rånad, utan mer att ett guldmynt är så totalt "främmande" för de flesta, medan däremot en guldring inte är det.

Men vad vet jag.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Idag kl. 18:29

Goldmoney (BitGold) : Ett enkelt sätt att spara i guld. by Cash Is King
Idag kl. 04:17

100g Valcambi guld by Morgan
Igår kl. 22:14

[Säljes] Silver & Guld: 2020 Pandor, Sedelbanderoller. by Cyberdyne
Igår kl. 21:23

[AVSLUTAD] Lunar 2 oxe 1 oz:are ag by dmannen74