Författare Ämne: Endomines  (läst 26023 gånger)

Utloggad Cash Is King

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 729
  • Affärsomdömen: 2
Endomines
« skrivet: onsdag 29, juni 2016, 14:48:35 »
Boliden Harjavalta i Finland köper hela Endomines produktion av guldkoncentrat från Pampalo guldgruva. Bolagen har kommit överens om villkoren för försäljning och leverans för ett år framåt.

http://www.endomines.com/index.php/release-se/?releaseID=2246486
http://www.svd.se/boliden-koper-guld-av-endomines

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Endomines
« Svar #1 skrivet: onsdag 29, juni 2016, 15:00:54 »
Ja nu börjar det röra på sig både här och där.

Utloggad Cash Is King

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 729
  • Affärsomdömen: 2
Endomines
« Svar #2 skrivet: måndag 22, januari 2018, 16:28:31 »
Endomines planerar köpa TVL gold i USA. För att finansiera detta samt framtida prospektering och utvinning av guld utförs en nyemission med teckningstid 12-26 januari 2018, sista dag för handel med teckningsrätter på Stockholmsbörsen är idag (2018-01-22).

Teckningskursen för en aktie är 9 SEK i Sverige och 0,92 EUR i Finland.

Länk till emissionsprospekt.
http://www.endomines.com/images/pdf/share-issue-2018/Infofolder_Endomines_SWE-2018.pdf

Utloggad Hodja

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 26
SV: Endomines
« Svar #3 skrivet: fredag 01, februari 2019, 17:14:01 »
endomines prisutveckling, 1000 till 7kr, beror det bara på guldets prisutveckling eller..?

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Endomines
« Svar #4 skrivet: fredag 01, februari 2019, 20:04:57 »
Nu tänker jag svära lite i kyrkan. Min syn är att den klassiska observationen att minst 90% av juniorerna inte kommer att leda till någon gruva säkert stämmer. Det gör att det är livsfarligt att blunda och kasta pil när man väljer bolag. Problemet med svenska juniorer som Endomines, Sotokamo, Northland, etc, är att det är så väldigt få att de får oproportionerligt med mediaexponering och därmed riskerar att haussas upp. Jämför man med Kanada där det finns flera tusen juniorer som konkurrerar om mediautrymmet (och pengarna) så skulle man sannolikt inte ens hört talas om Endomines om de varit där istället för i Sverige. Vidare är analytikerna som kammar igenom Kanada specialiserade på råvaror i allmänhet och gruvjuniorer i synnerhet, eftersom Kanada är en råvarubörs. Med all respekt för svenska analytiker så är de kanske inte lika fokuserade på PM juniorer?

Vill man ha bäst utsikter att hitta bolag bland de få procent som det kommer att bli något av så verkar det bäst att leta där urvalet är störst. Det betyder Kanada. Och det är ju inte heller så att det är svårt att handla i Kanada, alla kända nätmäklare erbjuder detta och numera är ju även courtagen rimliga (courtaget var väldigt jobbigt för tio år sedan). Det sagt så har jag inte kollat på Endomines på ett antal år så jag vet ingenting om bolaget idag, utan detta är bara en statistisk observation.

Det är lite som att leta efter den bästa whiskyn. Vad är mest sannolikt: att den finns i Skottland med dussintals och åter dussintals destillerier (för att inte tala om alla gyllene droppar som ligger och åldras i fat över hela Skottland) eller att den finns i Sverige där vi med massiv marknadsföring försöker haussa upp ett par tre destillerier? Ren statistik säger att det nog är i Skottland. (Men samtidigt skall erkännas att det tillverkas en del fanstastisk whisky i Japan, så osvuret är bäst.)

(Nu får vi väl se om jag retat gallfeber på någon Mackmyrafantast :-)

Utloggad Plutarchos

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • Affärsomdömen: 3
SV: Endomines
« Svar #5 skrivet: måndag 18, januari 2021, 11:36:04 »
Endomines är på väg att starta upp gruvan i Finland igen eftersom guldpriset stigit och gör nyemission för att finansiera det. Aktien har fallit tillbaka rejält och jag tror det kan vara ett bra ingångsläge.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17