Författare Ämne: Hur gör ni??  (läst 14182 gånger)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Hur gör ni??
« Svar #15 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 20:30:17 »
Kolla silvret vänner. BOOM! Högsta nivån sedan september 2014. Mycket njutbart.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #16 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 20:33:21 »
Citera
Kolla silvret vänner. BOOM! Högsta nivån sedan september 2014. Mycket njutbart

2013 skall det väl vara?  :) dvs.i kronor räknat!
« Senast ändrad: torsdag 30, juni 2016, 20:35:30 av Condor2ooo »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #17 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 20:41:13 »
Citera
Kolla silvret vänner. BOOM! Högsta nivån sedan september 2014. Mycket njutbart

2013 skall det väl vara?  :) dvs.i kronor räknat!

Ännu bättre. Jag kollade dollarcharten på Bullionvault. Helt otrolig styrka i silvret idag. 18.71 nu.

Upp 35% sedan årsskiftet. Inte illa.
« Senast ändrad: torsdag 30, juni 2016, 21:09:47 av ManoleteSTHLM »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #18 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 21:48:14 »
Vad jag kan se (före min tid) peakade det 20110830 med ca.12300 sek/oz
så det är en tusing / oz kvar, men det kan gå fort.

Vill minnas att Guldet toppade strax under 400kr/gr (395?) och står idag i 360kr/gr.
Detta ger att vi idag står på dryga 90% av den tidigare toppen, då mätt i SEK.

I USdollar står det ca, i 2/3 av den tidigare toppen.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #19 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 22:51:57 »
Såg en tabell hos Goldsiver.com som visar utvecklingen av Guld och Silverpriser vid de senaste börsfallen.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #20 skrivet: fredag 01, juli 2016, 17:39:02 »
det bästa är att köpa kontinuerligt och ibland vara lite taktisk och köpa lite mer på dippar
Detta är även min rekommendation. Enda problemet nu är att årets bästa köptillfälle ofta är under Summer Doldrums när priset brukar trenda nedåt under juni-juli. Så har det inte varit i år, redan innan Brexit var juni starkt atypisk med en större uppgång i guldpriset än någon gång under 2000-talet. Detta talade för korrektion nedåt efter midsommar och min gissning låg på Bremain som trigger. Så blev det inte, så nu är frågan vad som kommer att hända de närmaste fem veckorna. Jag tror att det måste trenda nedåt efter allt som hänt, så jag skall försöka undvika större köp den närmaste månaden.

Men jag tror även att hösten har alla förutsättningar att bli spännande (på ett för PM positivt sätt)... så det kan vara att trots detta med kontinuerliga köp så kommer det att bli än viktigare att ta chansen i dipparna.

Jag gjorde samma bedömningar fram till i fredags. Om vi fokuserar på den kommande veckan - jag sitter nu här i skrivande stund och funderar på om jag ska skicka iväg en liten beställning eller inte. Det borde bli fortsatt marknadsoro i veckan oavsett vilka metoder som "eliten" plockar fram för att verka för att Brexit aldrig hände eller att det är dags för den sedvanliga nedkörningen av guldet vid månadskontraktsavslutningen på Comex som är nu i veckan. Lägg därtill att det rapporteras om köprush i guldet från främst Storbritannien och det är inte omöjligt att asiaterna vaknar till liv igen och börjar köpa guld när priset nu verkar rusa. Spännande vecka.
Så här långt verkar du ju uppenbart få rätt :-)

Vad sedan gäller detta med Summer Doldrums och periodiska korrektioner så kan det vara värt att peka på Jordan Roy-Byrne på TheDailyGold. Han menar, baserat på massvis med historiskt data, att efter en så här lång och svår Bear är det sannolikt att "the young bull" kommer att köra utan märkbara korrektioner i upp till ett helt år. Orsaken är rimligtvis att det är så nedkört och undervärderat att varje dipp kommer att köpas så aggressivt... att det inte blir mycket till dipp.

Det är ju en möjlig förklaring till att det t ex aldrig kom någon dipp i miningaktierna under feb-mars (trots att jag var så himla redo att stoppa in lite kapital om den kommit :-) ). Och nu efter Brexits initiala overshoot så har det trendat sidledes en knapp vecka innan det börjat dra uppåt igen, precis när det normalt inte borde gjort det (pga konsolidering efter Brexit, end-of-month nedkörning och ffa mitt i doldrums).

Så jag byter teori och kör på din istället: Doldrums i år kommer att vara relativt sett tandlösa och ffa kortvariga. Man bör köpa när man kan snarare än att vänta på lägre priser. Och kanske lägga en slant på några gruvor också som komplettering? Mina FR.T (silver major) har gått upp 289%(!) i år och mina EDV.T (gold mid tier) ca 187%. Det är inte fysiskt i handen, men hävstången i kvalitetsgruvorna i en bull market är så stor att det ser ut som om den fysiska metallen närmast står still i jämförelse.

Det sagt, närhelst man sticker ut halsen riskerar man givetvis att få den avhuggen, så bara för det så vänder det väl på måndag... men just nu är det kul :-)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #21 skrivet: fredag 01, juli 2016, 21:23:39 »
det bästa är att köpa kontinuerligt och ibland vara lite taktisk och köpa lite mer på dippar
Detta är även min rekommendation. Enda problemet nu är att årets bästa köptillfälle ofta är under Summer Doldrums när priset brukar trenda nedåt under juni-juli. Så har det inte varit i år, redan innan Brexit var juni starkt atypisk med en större uppgång i guldpriset än någon gång under 2000-talet. Detta talade för korrektion nedåt efter midsommar och min gissning låg på Bremain som trigger. Så blev det inte, så nu är frågan vad som kommer att hända de närmaste fem veckorna. Jag tror att det måste trenda nedåt efter allt som hänt, så jag skall försöka undvika större köp den närmaste månaden.

Men jag tror även att hösten har alla förutsättningar att bli spännande (på ett för PM positivt sätt)... så det kan vara att trots detta med kontinuerliga köp så kommer det att bli än viktigare att ta chansen i dipparna.

Jag gjorde samma bedömningar fram till i fredags. Om vi fokuserar på den kommande veckan - jag sitter nu här i skrivande stund och funderar på om jag ska skicka iväg en liten beställning eller inte. Det borde bli fortsatt marknadsoro i veckan oavsett vilka metoder som "eliten" plockar fram för att verka för att Brexit aldrig hände eller att det är dags för den sedvanliga nedkörningen av guldet vid månadskontraktsavslutningen på Comex som är nu i veckan. Lägg därtill att det rapporteras om köprush i guldet från främst Storbritannien och det är inte omöjligt att asiaterna vaknar till liv igen och börjar köpa guld när priset nu verkar rusa. Spännande vecka.
Så här långt verkar du ju uppenbart få rätt :-)

Vad sedan gäller detta med Summer Doldrums och periodiska korrektioner så kan det vara värt att peka på Jordan Roy-Byrne på TheDailyGold. Han menar, baserat på massvis med historiskt data, att efter en så här lång och svår Bear är det sannolikt att "the young bull" kommer att köra utan märkbara korrektioner i upp till ett helt år. Orsaken är rimligtvis att det är så nedkört och undervärderat att varje dipp kommer att köpas så aggressivt... att det inte blir mycket till dipp.

Det är ju en möjlig förklaring till att det t ex aldrig kom någon dipp i miningaktierna under feb-mars (trots att jag var så himla redo att stoppa in lite kapital om den kommit :-) ). Och nu efter Brexits initiala overshoot så har det trendat sidledes en knapp vecka innan det börjat dra uppåt igen, precis när det normalt inte borde gjort det (pga konsolidering efter Brexit, end-of-month nedkörning och ffa mitt i doldrums).

Så jag byter teori och kör på din istället: Doldrums i år kommer att vara relativt sett tandlösa och ffa kortvariga. Man bör köpa när man kan snarare än att vänta på lägre priser. Och kanske lägga en slant på några gruvor också som komplettering? Mina FR.T (silver major) har gått upp 289%(!) i år och mina EDV.T (gold mid tier) ca 187%. Det är inte fysiskt i handen, men hävstången i kvalitetsgruvorna i en bull market är så stor att det ser ut som om den fysiska metallen närmast står still i jämförelse.

Det sagt, närhelst man sticker ut halsen riskerar man givetvis att få den avhuggen, så bara för det så vänder det väl på måndag... men just nu är det kul :-)

Iallafall när det gäller silvret - ett otroligt nästan osannolikt uppställ 11.3% i USD i veckan i skrivande stund. Det blir ett kortare inlägg eftersom jag har kort om tid och det finns mycket att diskutera. Som väntat har veckan kantats av Brexit ursäkter till att Sveriges- och Danmarks riksbank inte kan höja räntan (en räntebana som sjunkit sedan 90-talet). Vidare så försökte Fed och ECB dölja hur rutten situationen är genom "Brexit-paniken" genom att baila ut Puerto Rico och italienska banker - samt att BOE annonserade lättnader. Dessa blir prejudikat för resten av det finansiella systemet. Något som genomskådades av marknaden till följd att börserna steg och framförallt de ädla. Härlig vecka för oss här på forumet.
« Senast ändrad: fredag 01, juli 2016, 21:26:12 av ManoleteSTHLM »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: söndag 03, juli 2016, 23:45:40 »
Semestern börjar imorgon och nu finns det mer tid för att läsa och förkovra sig kring det som man har lust till. Och varför inte försöka begrunda hur metallerna kan röra sig nästa vecka. USA börserna har stängt måndag och jag tror att de har stängt även på tisdag. Silver blir intressant att följa efter den senaste tidens uppgångar. Silvret hade sin bästa dag på flera år i fredags och jag tror vi landade på 6% upp.  Silvret är den råvara som gått bäst under första halvan av 2016 (se graf) och är upp 38% i USD och sanslösa 58% i brittiska pund.

Nu tradar inte jag och teknisk analys är jag egentligen inte förtjust i, fundamenta gällande makro och den underliggande tillgången gillar jag, men många följer det och därför får det betydelse. Och för silvret så hägrar ett uppbrott från 50 dagars glidande medelvärde runt 20.50 och det skulle innebära en köpsignal. Silvret är dock överköpt enligt RSI (14) och slår nästan i höga 80.

http://www.investing.com/commodities/silver-technical

Frågan är om vi får se tillbakagång eller fortsatt momentum uppåt - det rationella säger återhämtning i veckan men den intuitive statistikern säger upp. Det rationella säger att vi såg en short squeeze i fredags och att vi får en återhämtning i veckan samt att vi inte kommer att få se samma aggressiva stimulansutspel den här veckan då börserna har lugnat ner sig. Intuitionen säger att den holistiska oroskänslan från de två senaste veckorna består och att de stimulanser som presenterades av BOE och ECB fortsatt kan trigga köp, allt ska upp (och det pga av rädsla för framtida inflation), och att vi inte såg slutet av uppgången i fredags och att det möjligtvis håller på att uppstå en oro hos industrialister och investerare att ett silverunderskott kan tillkomma - fortsatt upp.

Intuitionen vinner. Jag tror på fortsatt uppgång i veckan för både silver och guld.

Köpa eller inte köpa. De som inte tradar tycker jag kan köpa hursom, visst, köper man 50 oz och får 10 kr rabatt per oz så är det en femhundring men i det långa loppet så spelar det mindre roll. Det är bättre att vara för tidig än för sen. Fundamenta med ändlösa stimulanser och permalåga räntor från centralbankerna är skäl nog att alltid köpa.

« Senast ändrad: söndag 03, juli 2016, 23:50:33 av ManoleteSTHLM »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by fåtöljpanda
Idag kl. 17:22

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72
Idag kl. 15:15

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
fredag 24, april 2026, 11:00:09