Författare Ämne: England-Brexit  (läst 33380 gånger)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: England-Brexit
« Svar #30 skrivet: fredag 24, juni 2016, 13:11:36 »
Hoppas bara att det inte blir en Svexit för då måste vi väl börja betala tull på allt guld och silver som vi köper från Tyskland och Bälgen.

Sorry I´m so off topic. :-)

WTF Birka..  :) Är ju som att säga ..   hoppas det inte börjar regna här i torkan och svältkatastrofen för min Iphone kan bli blöt. Tyvärr är det ett äpple som du inte kan äta. Du har ingen nytta av din Iphone om du svälter!! Dessutom så tror jag inte att EU är enda sättet länder kan handla med varandra. Jag tror snarare att det hämmar handeln. Om ett styrdokument är tusentals sidor så är det inte ett redskap för frihet.
Det där med frihandel var ju bara något som användes för att lura oss frihetsvänner att EU är bra. EU är det mer en kartell för stora företag banker och poltiker som tycker om att leva på andras pengar och få makt över människor.  Man behöver inte byråkratisk koloss för att ha avtal om handel mellan nationer. Vi betalar 30 miljarder till EU netto och de ger oss bara centraliserade pekpinnar som förstör vår suveränitet.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3330
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #31 skrivet: fredag 24, juni 2016, 13:26:02 »
Jag har en Nokia. :-)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #32 skrivet: fredag 24, juni 2016, 14:14:54 »
UM!
Med 30 miljarder netto har du då dragit av alla bidrag som vi får?
Vi får ju inte glömma att EU är en demokratisk organisation med delegater från alla EU-länder som får vara med och bestämma i den demokratiska processen.
Jag vet ju att du älskar att svartmåla allting utom dig själv :-) särskilt när det gäller överheter men någonting bra måste det väl vara med EU.   

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #33 skrivet: fredag 24, juni 2016, 14:45:10 »
UM!

Vi får ju inte glömma att EU är en demokratisk organisation med delegater från alla EU-länder som får vara med och bestämma i den demokratiska processen.

Vadförslag ?

Parlamentet är folkvalda. Men de har ingen lagstiftande funktion. Kommissionen (Som inte är valda) har ensamrätt på lagförslag. Varför finns det fortfarande kunskapsluckor för hur "Demokratin" EU fungerar, vi har varit medlemmar rätt länge nu.

Om du studerar EUÖs  Demokratiska upplägg så finner man att det fungerar precis som i gamla Sovjet. Inklusive med vidhäftande planekonomi. Alltså samma struktur som vi en gång i väst utmålade som diktatoriska.
« Senast ändrad: fredag 24, juni 2016, 14:49:36 av Fiat de Lux »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #34 skrivet: fredag 24, juni 2016, 15:09:29 »
Åh fan!
Kunskapsluckor har jag många och minnesluckor har jag ännu fler sen igår kväll. :-)

Utloggad Pojtir

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #35 skrivet: fredag 24, juni 2016, 15:12:41 »

Vadförslag ?

Parlamentet är folkvalda. Men de har ingen lagstiftande funktion. Kommissionen (Som inte är valda) har ensamrätt på lagförslag. Varför finns det fortfarande kunskapsluckor för hur "Demokratin" EU fungerar, vi har varit medlemmar rätt länge nu.

Även om man kan ha stora invändningar mot hur EU fungerar så stämmer inte det där. EU-parlamentet är de som tillsammans med ministerrådet (där varje lands "hemma"-ministrar deltar) är de som stiftar lagarna. EU-kommissionen är de som lägger fram förslagen till lagar, förslagen kan komma från flera håll bl.a. parlamentet om helhet eller enskilda ledamöter. Att lägga fram lagförslag är inte samma sak som att stifta dem, likadant fungerar det med Sveriges riksdag och regering. EU-parlamentet har dessutom makt att avsätta kommissionen på samma sätt som Sveriges riksdag kan avsätta regeringen genom en votering.

http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/EUs-institutioner/Europaparlamentet/

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #36 skrivet: fredag 24, juni 2016, 15:35:25 »
Tack!
Nu fick jag fylla en lucka! :-)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #37 skrivet: fredag 24, juni 2016, 16:09:49 »

Vadförslag ?

Även om man kan ha stora invändningar mot hur EU fungerar så stämmer inte det där. EU-parlamentet är de som tillsammans med ministerrådet (där varje lands "hemma"-ministrar deltar) är de som stiftar lagarna. EU-kommissionen är de som lägger fram förslagen till lagar, förslagen kan komma från flera håll bl.a. parlamentet om helhet eller enskilda ledamöter. Att lägga fram lagförslag är inte samma sak som att stifta dem, likadant fungerar det med Sveriges riksdag och regering. EU-parlamentet har dessutom makt att avsätta kommissionen på samma sätt som Sveriges riksdag kan avsätta regeringen genom en votering.

http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/EUs-institutioner/Europaparlamentet/

EU-Upplysningen är sig själva närmast. Den infon är förstås starkt partisk.

I själva verket har Kommissionen beslutat att beslutsrundan ska gå ett extra varv genom parlamentet. Men Kommissionen har fortfarande ensamrätt till lagstiftningen. Den konstruktionen har kommit till för att EU har kritiseras för bristande Demokrati. Kejsarens nya kläder

Parlamentet kan inte avsätta Kommisionen med en enkel Majoritet (51%) heller. EU -lagarna kräver 2/3 dels majoritet. 

http://granskning.eu/2014/04/17/eu-parlamentets-inflytande-ar-svaroverskadligt-och/

Utloggad Pojtir

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #38 skrivet: fredag 24, juni 2016, 16:22:35 »
EU-Upplysningen är sig själva närmast. Den infon är förstås starkt partisk.

I själva verket har Kommissionen beslutat att beslutsrundan ska gå ett extra varv genom parlamentet. Men Kommissionen har fortfarande ensamrätt till lagstiftningen. Den konstruktionen har kommit till för att EU har kritiseras för bristande Demokrati. Kejsarens nya kläder

Parlamentet kan inte avsätta Kommisionen med en enkel Majoritet (51%) heller. EU -lagarna kräver 2/3 dels majoritet. 

http://granskning.eu/2014/04/17/eu-parlamentets-inflytande-ar-svaroverskadligt-och/

Så granskning.eu är inte sig själv närmast? Det är ju en del av ett EU-kritiskt nätverk. Som jag skrev tidigare så är det EU-parlamentet som stiftar lagarna tillsammans med ministerrådet, kommissionen föreslår dem och det är en jäkla skillnad. Att sen EU system med att lagförslag ska valsas fram och tillbaka i evighet inte fungerar optimalt är en helt annan femma. Men de EU-kritiska skulle knappast tycka om att förfarandet gick snabbare, då hade de säkert klagat över att lagar förs fram utan att någon hinner granska dem.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #39 skrivet: fredag 24, juni 2016, 16:36:44 »
Netto skrev jag och syftar inte på butiken på hörnet. Plus och minus ihopräknade. Vi degar 40 o får tbx 10 villkorade miljarder.

Typ; du ger mig tusen spänn helt utan anledning. Jag använder de till min egen lön samt lite progaganda och broshyrer i kolorerat glättat papper och för goda syften tex ett sluta-röka projekt. Jag ger dig tillbaka 250 spänn. Men bara om du är snäll. De är villkorade du kan endast söka bidraget att använda för att gynna överproduktionen av tex cigaretter genom att röka upp dem. Därefter stimulerar du ekonomin och ökar tillväxten genom all sjukvård som du behöver sedan du förstört dina lungor. Får detta inte upp tillväxten så hjälper jag Obama o krigar lite. 
Då går vi back iofs men då ringer jag Mario Draghi så dränerar han bara värdet på pensionsparandet , trycker pengar och lånar lite från sin förra arbetsgivare Goldman Sachs sen så tickar ekonomin på helt fantastisk. Allt går som tåget. Börsen skenar huspriserna skenar, flyktingarna skenar.. allt är underbart.  Ända tills det kommer någon högerpopulist isolationonist protektionist nazist fascist rasist som Nigel Farage och förstör allt det fina som jag har byggt upp.
Sen går allting åt h-e  och allt var de dumma lågutbildade lantisarnas fel. Sådana dumma lågt stående varelser som producerar mat och saker som människor behöver.   Vi måste göra som den ovalde Juncker vill och isolera dessa farliga element som röstar fel och säger fel saker.  Argument och sådant är förlegat.  Självklart tar onda krafter över om yttrandefrihet får råda...

Men vi tjänar ju massor på öppenheten ? Säkert mer än 30 miljarder ?  Det gör vi nog men vi skulle ju kunna tjäna mer utan EU som bara innebär mer friktion och mer centralisering för att uppnå tex frihandel.   Politkers och byråkraters mål är att skapa fler låtsatsjobb åt sig själva samt sätta sina egna löner.
Handel bygger på möjligheten att sluta avtal. Du sluter bara avtal som du tjänar på jämfört med att vara utan.  Varje avtal bygger på en möjlig vinst och avtalet måste bära sina egna kostnader.    För att möjliggöra dessa avtal mellan fria parter så sker allt så effektivt som möjligt.   EU och effektivitet är varandras motsats.  En istitution som är centralstyrd är långsam ineffektiv och dyr.

Jag svartmålar inte alltid.  Idag är jag glad. Har suttit och asgarvat åt eliten som gråter och utropar salut till dessa glada bröder på bilderna heheheheh

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #41 skrivet: fredag 24, juni 2016, 17:16:45 »
Tack för ett "adekvat" svar och det här med att "svartmåla" var väl lite under/överdrivet (välj själv). :-)
Nej men du är verkligen vår svulstigaste krönikör här på forumet och det ger jag dig all "credit" för. Om du är nykter nu så undrar jag hur du blir när du är packad. :-)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #42 skrivet: fredag 24, juni 2016, 18:43:40 »
Grattis till Storbritannien som vågade säga att "kejsaren är naken".

Från denna dag kommer nog inte världen vara sig lik, bla kommer dom att få skulden för allt elände som händer överallt.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #43 skrivet: fredag 24, juni 2016, 20:22:54 »
La min största guldbeställning någonsin nu. Hoppas man inte köpte på toppen, vet att det är en risk. Räknar med att avyttra om ca 4 år. Oavsett är jag glad för omröstningen.

Utloggad Dealer67

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #44 skrivet: fredag 24, juni 2016, 22:03:38 »
Jag gillar långa och uttömmande svar, men en kväll som denna så kanske vi ska hålla det enkelt så
att alla knivarna i lådan hänger med.

Brutto= Burken/Flaskan inklusive innehållet.
Netto= Endast innehållet i Flaskan/Burken

Gripen: Som du säkert har sett tidigare så överreagerar marknaden så fort det gungar till någonstans i världen,
och det brukar lägga sig en aning inom kort. Men du tänker ju någorlunda långsiktigt så det ska nog löna sig ändå, men personligen så köper jag antingen före eller en stund efter en sån här händelse som jag förutspådde.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KINA by Hodja
Idag kl. 00:48

32 stk postfriska frimärken by zodiac
Igår kl. 18:05

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by JL_GBG
Igår kl. 14:23

Swedbank krasch by pennypacker
Igår kl. 00:46

USA - hur har dom det by zodiac
torsdag 24, april 2025, 17:32:19