Författare Ämne: Minusränta på banken  (läst 10746 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 711
  • Affärsomdömen: 2
Minusränta på banken
« skrivet: lördag 27, december 2014, 14:40:43 »
Nu är det hög tid att säkra tillgångar på bankkonton, enligt artikel i SvD planerar danska banker införa negativ ränta dvs de kunder som har plus på kontona får betala för det.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/danska-bankkunder-kan-fa-minusranta_4215535.svd

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Minusränta på banken
« Svar #1 skrivet: lördag 27, december 2014, 15:18:18 »
Nu är det hög tid att säkra tillgångar på bankkonton, enligt artikel i SvD planerar danska banker införa negativ ränta dvs de kunder som har plus på kontona får betala för det.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/danska-bankkunder-kan-fa-minusranta_4215535.svd

Vore ju toppen, då är det bara att övertrassera kontot, så får man ju betalt för det. :P

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: lördag 27, december 2014, 16:56:14 »

Vore ju toppen, då är det bara att övertrassera kontot, så får man ju betalt för det. :P

;)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
Minusränta på banken
« Svar #3 skrivet: lördag 27, december 2014, 19:59:27 »
Eftersom jag gillar kontanter och är optimistiskt lagd så hoppas jag att detta kommer att innebära ett uppsving för kontantanvändningen.

Men när mitt pessimistiska jag får en syl i vädret så säger det att OM folk lyckas dra en slutsats och börjar ta ut märkbart mycket mer kontanter så kommer det någon sorts motdrag. Högre avgifter vid bankomatuttag, högre avgift vid betalning med kontanter eller något liknande.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: lördag 07, februari 2015, 00:21:14 »
I vårt grannland Danmark inför FIH Erhvervsbank negativ ränta (-0,5%) på inlåningskonton från och med den 9:e mars 2015.
Vem vill ha sina besparingar i en sådan bank?

http://www.di.se/artiklar/2015/2/6/danska-banken-kommer-ut-med-negativ-ranta/
http://www.fih.dk/fih-indlaan/

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
Minusränta på banken
« Svar #5 skrivet: onsdag 23, mars 2016, 01:17:37 »
SBAB har sedan den 1 mars 2016 infört negativ ränta på behållning överstigande 100 Mkr på SBAB-kontot. Den negativa räntan tas ut som en "avgift" som förnärvarande är 1,5% per år. Det verkar vara hög tid att även företag, bostadsrättföreningar etc. ser över sin hantering av likvida medel som i dagsläget ofta är låst inom bankväsendet. Varför betala banken för att ha sina besparingar där samtidigt som risken är stor att behållningen till stora delar går förlorad vid eventuell framtida bankkollaps?

https://www.sbab.se/1/foretag__bostadsrattsforeningar/spara/sparande/prislista_.html
http://cornucopia.cornubot.se/2016/03/sbab-har-infor-negativ-ranta-pa-15-pa.html
« Senast ändrad: onsdag 23, mars 2016, 01:37:59 av Cash Is King »

mrSju

• Gäst
« Svar #6 skrivet: onsdag 23, mars 2016, 01:28:43 »
Den stora massan är tyvärr så korkad att den ändå inte bryr sej vad för ränta man har på sitt sparkonto.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
Minusränta på banken
« Svar #7 skrivet: onsdag 23, mars 2016, 17:40:56 »

Den stora massan är tyvärr så korkad att den ändå inte bryr sej vad för ränta man har på sitt sparkonto.
Det är inte nödvändigtvis en fråga om att vara korkad, det är i grunden ett rationellt beteende. Man lägger tid på det som har betydelse.

När bostadsräntan var över tio procent var det den helt dominerande utgiftsposten i familjens ekonomi och därför höll jag örnkoll på den. Idag är den strax över 1% (och dessutom är lånen rejält nedamorterade). Idag bryr jag mig därför mycket mindre om räntan (däremot håller jag koll på återstående lånebelopp och prognos för när vi blir skuldfria).

Det väsentliga med negativa räntor är det principiella steget (i fel riktning) och där är "den stora massan" absolut sovande. Men räntan på sparkontot är faktiskt helt irrelevant, oavsett om den är +5kr per år eller -5kr.

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #8 skrivet: onsdag 23, mars 2016, 19:32:27 »

Jag är i högsta grad intresserad av sparräntan, problemet är att det för stunden inte finns så mycket val.
För knappt fem år sen satte jag in 100k på Ikano, låsta på fem år. Fick 5% i ränta, tyckte det var lite knaper avkastning i förhållande till vad en relativt trygg portfölj på börsen borde kunna ge men fegade och valde Ikano. Har inte ångrat det men nu är strax löptiden ute och vad gör man då?? Låser fem år till med nån ynka procent? Nä, tror inte det.

Ett dilemma som för all del är av den godare sorten men ändå...

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 316
  • Affärsomdömen: 70
Minusränta på banken
« Svar #9 skrivet: torsdag 24, mars 2016, 17:53:10 »
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20500116.ab

spararen får betala, låntagaren får betalt...

Men det kommer inte hända här ju för vi har större efterfrågan på bostäder.
Och den efterfrågan är ju evig.
Och Sverige är ju ett isolerat land dit ekonomiska svallningar aldrig når...

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
Minusränta på banken
« Svar #10 skrivet: fredag 12, augusti 2016, 18:22:57 »
Allt fler banker i Europa inför negativ ränta på privatpersoners konton vilket innebär att det kostar att spara i bankernas skuldvaluta, dvs sparande med negativ avkastning. Obegripligt att så många tar stora risker genom att placera sina besparingar hos banker och dessutom betalar för det när det går att placera besparingar i riktiga pengar såsom fysiskt guld och silver. Allt för många tycks ha för stor tilltro till statliga insättningsgarantier vilket "lurar" befolkningen att ha kvar sina besparingar på banken även då det innebär att besparingarnas köpkraft med tiden till stora delar går förlorad.

http://www.di.se/artiklar/2016/8/12/banken-dar-du-far-betala-for-att-spara/

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #11 skrivet: fredag 12, augusti 2016, 19:12:31 »
Allt fler banker i Europa inför negativ ränta på privatpersoners konton vilket innebär att det kostar att spara i bankernas skuldvaluta, dvs sparande med negativ avkastning. Obegripligt att så många tar stora risker genom att placera sina besparingar hos banker och dessutom betalar för det när det går att placera besparingar i riktiga pengar såsom fysiskt guld och silver. Allt för många tycks ha för stor tilltro till statliga insättningsgarantier vilket "lurar" befolkningen att ha kvar sina besparingar på banken även då det innebär att besparingarnas köpkraft med tiden till stora delar går förlorad.

http://www.di.se/artiklar/2016/8/12/banken-dar-du-far-betala-for-att-spara/

Jag tänkte öppna ett kort-konto i Finland men insåg sedan att det var negativränta så ansökningsblanketten åkte i papperkorgen. Kommer inte ihåg exakt vad det stod men det var något i stil med "Förmånlig ränta belastar kontot en gång per år".

Insättningsgarantin känns också som ett stort skämt. Har för mig att dom har 35miljarder i en fond för detta och det kommer inte räcka långt om det kraschar på bred front. Staten lånar pengar nu för att få den löpande verksamheten att gå ihop. Ända chansen blir hyperinflation och då var inte garantin värd mycket ändå.   

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #12 skrivet: fredag 12, augusti 2016, 23:36:03 »
Javisst självklart. Ett naturligt steg i utvecklingen! Det visar att det är på väg att gå åt h-e.
Det positiva är att vi , de flesta här på forumet har ganska bra koll på läget och händelseutvecklingen vilken vi därmed möter relativt väl förberedda.

Jag hade ganska bra avkastning på mitt kapital förut.
Det var ett stort steg att omvandla en väldigt stor del till ädelmetall med noll ränta och avkastning.  Hitills har jag aldrig ångrat mig eller tvekat över mina val.   Ligger plus något otroligt  just nu på mitt innehav nu mätt i SEK. Men det tar jag lätt på. Går ju upp o ned kortsiktigt...

Ju mer jag läste desto mer förstod jag att man levt i okunskap om det ekonomiska systemet. Jag sökte information från olika håll och kunde lägga pusslet mer och mer komplett.
Sparande av bankfordringar (sparkonto på bank) kan inte annat än göra en väldigt väldigt besviken.
Har även gjort en del långsiktiga köp.  Jag gör "allt" för att komma bort från regimkontrollerade valutor.

Det har hänt ganska mycket nationalekonomiskt bara sedan förra våren när jag började köpa ädelmetall.  I stort sett så går det som jag /vi pratar om här på forumet... och som folk som James Rickards David Stockman Marc Faber Peter Shiff Ron Paul Mike Maloney osv pratar om...

Riksgäldskontoret ansvarar för insättningsgarantin. Svårt för Riksgälden att möta upp insättningsgarantin med monetär bas ?  Hur kommer det att fungera egentligen?  Vårt betalmedel utgörs mest av cirkulerande skulder och våra konton är bara fordringar på riksbankspengar.   Hur ska riksgälden ersätta dessa?      Kommer mer riksbankspengar pumpas ut ?

Ett konto på en bank kan inte innehålla riksbankspengar. Det kan bara innehålla fordringar. Ska  då riksgälden när banken kraschar betala ut kontanter till folk eller ?

Eller ska en privat bank få den monetära basen o så får kunden från den bank som tidagre kraschat och nu ska ska nyttja insättningsgarantin gå till denna bank sedan ?     Och med den påfyllda reserven kan ju banken sedan blåsa upp det till ännu mer utlåning ?

Om mer monetär bas pumpas ut borde det bli väldigt inflationärt ?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14