Författare Ämne: Nordic Mines  (läst 16472 gånger)

Utloggad Silvernewb

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 1
Nordic Mines
« skrivet: onsdag 25, maj 2016, 18:28:27 »
Vad säger folk om Nordic Mines?

En potentiell operativ kostnad om 890 $ / ounce

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/136068/nordic-mines

Utloggad LongJohnSilver

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 5
SV: Nordic Mines
« Svar #1 skrivet: fredag 27, maj 2016, 01:34:11 »

Det är svårt att svara på. Deras gruva har varit offline sedan 2014 i väntan på extern finansiering enligt deras pressrelease från 2014. Sedan dess har de gjort ett par nyemissioner. Fördelen med gruvbolag med stillastående gruvor är just att de kan omvärderas snabbt om de väl får igång produktionen. Frågan är om det finns på horisonten när de planerar att starta.

En total operativ cash cost på 890$ är inte jättelågt heller. Frågan är vad all in costs är för gruvan. Den har förväntad livslängd på 7 år med 529k oz total produktion. De skriver själv att de knappt har utfört någon prospektering sedan 2013 pga kostnader. Utifrån de projekt de har så verkar det bara vara Tormua som har någon fyndighet.

Kommer nog inte investera i nordic mines i nuläget. Vad tycker du själv om företaget?

Utloggad AC-08

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Affärsomdömen: 17
SV: Nordic Mines
« Svar #2 skrivet: fredag 27, maj 2016, 22:55:55 »
Spring för livet, ett bolag som inte tjänat en krona någonsin och kommer inte göra det heller men har däremot tagit in enorma summor från småsparare i nyemissioner och lockar med låga upptagskostnader ifrån gruvan per oz men om man räknar vad deras totala upptagskostnader är är de enorma då de redan bränt mer den 100 mil typ. Bara de senaste kvartalet är resultatet minus 13,4 miljoner. Och upptagen guld är 0 oz så rent teoretiskt blir upptagskostnaden för första oz 13,4 miljoner detta år och värre lär det bli då de fortsätter gå med förlust just nu.



 "STOCKHOLM (Direkt) Gruvbolaget Nordic Mines redovisar ett resultat efter skatt på -13,4 miljoner kronor för det första kvartalet 2016 (-29,1). Resultatet per aktie uppgick till -0:06 kronor (-0:57)."

Utloggad Silvernewb

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 1
SV: Nordic Mines
« Svar #3 skrivet: söndag 05, juni 2016, 11:12:23 »

Det är svårt att svara på. Deras gruva har varit offline sedan 2014 i väntan på extern finansiering enligt deras pressrelease från 2014. Sedan dess har de gjort ett par nyemissioner. Fördelen med gruvbolag med stillastående gruvor är just att de kan omvärderas snabbt om de väl får igång produktionen. Frågan är om det finns på horisonten när de planerar att starta.

En total operativ cash cost på 890$ är inte jättelågt heller. Frågan är vad all in costs är för gruvan. Den har förväntad livslängd på 7 år med 529k oz total produktion. De skriver själv att de knappt har utfört någon prospektering sedan 2013 pga kostnader. Utifrån de projekt de har så verkar det bara vara Tormua som har någon fyndighet.

Kommer nog inte investera i nordic mines i nuläget. Vad tycker du själv om företaget?

Vet inte faktiskt, det är så svårt att värdesätta en gruva/gruvbolag.

Kopy Goldfields beräknas ha en operativ kostnad kring 500 $, med större mängd beräknat guld i marken. Dock en värdering på knappt en 1/4 av nordic. Nackdelen är att gruvan ligger i Ryssland, men det känns t.ex. som en mycket bättre investering.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Nordic Mines
« Svar #4 skrivet: söndag 05, juni 2016, 21:03:33 »
Keith Neumeyer som är grundare till bla First Majestic Silver har startat upp ett nytt bolag som "billigt" köper på sig andra bolag, First Mining Finance kan vara ett bolag att kolla på.

Utloggad LongJohnSilver

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 5
SV: Nordic Mines
« Svar #5 skrivet: söndag 12, juni 2016, 11:34:14 »
Keith Neumeyer som är grundare till bla First Majestic Silver har startat upp ett nytt bolag som "billigt" köper på sig andra bolag, First Mining Finance kan vara ett bolag att kolla på.

Har sett att det är mycket reklam för olika småbolag så man bör vara försiktig. Just keith neumeyer känns däremot väldigt seriös utifrån både intervjuer, hans resumé och upplägget i FM Finance. Däremot har väl FM Finance gjort ett par nyemissioner för att finansiera sina köp. De säger däremot att Oz/aktie fortfarande är högre nu än innan, så de verkar förstå att de inte bara kan göra nyemissioner hur som helst. Jag la ett par tusen i den aktien. Det är riskfyllt och frågan är om avkastningen avspeglar risken. Finns många gruvbolag att välja mellan.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17