Författare Ämne: Varning för For * ex och Han del s ban*ken  (läst 8121 gånger)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
Varning för For * ex och Han del s ban*ken
« skrivet: måndag 23, maj 2016, 23:58:58 »
Ni kanske tröttnat på mina kontanthistorier men ska man bygga upp en kontantbuffert  med de nya sedlarna så är det inte längre en historia som följer raka spår i Sverige.  Låt historien tjäna som en varning för de som tror att det går bra att vänta. Nya 200kr och nya Tusingar finns. Bara att gå o ta ut dem NUUUU.  Ska man bygga upp en kontantbuffert så lär man skynda på även om det kanske inte är så mysigt att istället för Gustav Vasa så  får man en Globalist Keynesianist finanselit-Sosse Dag Hammarskjöld på tusenlappen :(

Eftersom jag vet att bankerna agerar som s*tan själv mot folk som tar ut kontanter så tar jag bara ut enligt mig mindre belopp och har flera konton.
Är väldigt försiktig att föra över mellan kontona osv men trots det så får man smäll på fingrarna av F-ex.  Allt du gör syns och ifrågasätts.

Skulle ta ut en inte farligt stor summa.. Under 30k.
Fick frågor vad jag ska ha pengarna till.
Jag sa att jag ska ha pengar dels för löpande utgifter och sedan spara lite. Jag sa lite dumsnällt att det är bra att ha kontanter om det blir nåt strul med tekniken och korten inte funkar.
Trots att jag varit tydlig svamlade han på  om att han måste förstå mina syften och han frågade varför jag inte använder mina kort som jag har, "de fungerar ju överallt i Sverige".
Jag sa att jag vill ta ut eftersom det är bra att ha lite pengar i reserv och att det är mina pengar som jag har rätt att ta ut när jag känner för det samt att jag har inte lust att svara på frågor hela dagen. Jag frågade om han tänkte vägra ge mig mina pengar. Jag nämnde att det finns länder som har kapitalkontroller och uttagsgränser m.m. såsom Italien Grekland Spanien, jag vill ta ut medan chansen finns kvar.

Han svamlade lite till och ställde frågan vad jag jobbar med. Jag blev förstås med rätta irriterad och frågade om han var seriös. Jag tog upp mobilen för att filma honom, han fick panik och sa att man får inte ha kameror/mobiler där (trots att de själva filmar sina kunder).
Ha sa ta bort den! Vaddå ta bort ? sa jag. Ska jag förinta den eller sa jag ? Är det tillåtet att ha den i fickan ? . Han sa att de var OK. Snällt av F-ex att jag får ha mobilen i fickan.hmmm
Vidare ang. jobb så nämnde att jag sanningsenligt att jag har en position (som låter bra)  som kräver att man går igenom diverse säkerhetsfilter.
Vet inte om han blev nervös? Han hämtade en kollega de stod och tisslade en stund.
Kollegan drog samma svammel för mig en gång till. Han sa att de får inte neka mig pengarna och att jag kommer få dem. Rappa på sa jag. Tid är pengar.  När han svamlat klart kom den första personen tillbaka.
Han hotade mig med att stänga ner mitt konto om jag kom en gång till och ville ta ut kontanter. Han sa att då måste jag ha kvitton på att jag hade handlat upp pengar för att visa vad jag hade köpt. Annars skulle de avsluta mina konton.
Sedan fick jag mina pengar.

Sen tog jag mig till Handels -nken.   

Den värdelösa banken har inte ens nya sedlar.   Jag frågade vilket bankkontor jag kunde vända mig till som har 200kr sedlar eller nya 1000kr sedlar.  Hon sa att ALLA har endast GAMLA 500kr sedlar.
Gjorde en sökning på nätet och hittade något gammalt cachat material som tyder på att det är sant.
Hon ljög däremot och sa att jag måste gå till Riksbanken för att få ut nya sedlar eller bankomat. Hon sa inte ens att andra banker har dem.

Nya hunkor och fem-hunkor kommer 3:e oktober.
Vid den tiden kan ju vad som helst ha hänt. Bostadsbubblan spruckit i Sverige. President Killary Clinton initierat diverse agressioner mot Ryssland via NATOS värdland Sverige och vårt territorium. Kapitalkontroller , helikopterpengar valutainterventioner osv.
Vem vet??
Lyckats med framgång beställa uttag från PK -banken och sen bär det av till Wallenbergs bank.

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
  • Affärsomdömen: 38
SV: Varning för For * ex och Han del s ban*ken
« Svar #1 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 08:39:00 »
Nej då, dom här historierna tröttnar man aldrig på. Var ett tag sedan jag tog ut kontanter men har haft liknande erfarenheter som du. Massa frågor och väntetid. Man vågar inte reta dom för mycket heller då vår familj fortfarande har bolån i banken.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1463
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #2 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 10:44:04 »
Håller med. Intressant att följa historien.

Inloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #3 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 20:37:46 »
Nej vi blir inte less på dina kontanthistorier, dom är obetalbara :D
Det är bra att några håller kontanterna vid liv, själv får jag gå till konsum med jämna mellanrum o fråga om dom fått in nya sedlar och växla till mig dom då man inte kan få ut nya sedlar i bankomaterna i min stad >:(
Rena stasi fasoner att kräva kvitton att du har handlat upp dina egna pengar för att få ta ut mer av dina egna pengar... orwell rullar i sin grav.

Utloggad Stol81

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #4 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 21:18:23 »
Hur kan någon vara så puckad att säga "kort fungerar ju överallt i Sverige"??!!
Jag har de senaste tre dagarna handlat på två försäljningsställen som endast tog kontanter. Vid det första stället var det en kollega som inte hade kontanter och frågade om han kunde låna av mig...... jag gav han en tjuga (av gamla sorten) och sa att han borde alltid ha lite kontanter med sig i fortsättningen. Själv lämnar jag knappt bostaden med mindre än en 1000-ing i plånboken.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 82
« Svar #5 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 21:47:39 »
Håller också med, bank/kontanthistorierna kan vara ganska underhållande.
Har själv haft problem med Handelsbanken, vårt närmaste kontor slutade
nyligen med både bankfack och kontanter. Vi blev ganska förvånade då Handelsbanken
tidigare varit för kontanter. Vi ville ta ut lite nya sedlar i vintras medans dom fortfarande
hade lite kontanter men dom sa att vi kunde inte få nya sedlar där, och att vi skulle prova
i nån matvaruaffär. Man fick känslan av att vi var jobbiga som ens frågade. :)

Nu har dom ställt upp en skylt nära ingången där det bl.a. står "Uttagsautomat finns i centrum". Vi kommer att använda Forex mer i framtiden. De Forex kontor som ligger närmast oss är riktigt bra, personalen är trevliga också.

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 394
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #6 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 22:12:55 »
En sak som slog mig nu är att det faktiskt låter lite som om personalen vill ha en liten muta under bordet för att inte ställa frågor.

Utloggad Tukan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: fredag 03, juni 2016, 16:12:34 »
Intressant historia... Jag har själv funderat lite på det, under vilka omständigheter kan bankerna neka någon att ta ut pengar? Säg att jag går ner till ett av de få bankkontor som ännu har kontanter och vill ta ut 50000 kr. Jag lär få frågor om vad jag skall använda pengarna till. Om jag säger att jag helt enkelt föredrar att använda kontanter hellre än olika former av elektroniska betalningsmedel, är detta ett acceptabelt skäl? Vad kan – ur bankens synvinkel – vara "godtagbar" respektive "icke-godtagbara" skäl att vilja ta ut en större mängd kontanter?

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #8 skrivet: fredag 03, juni 2016, 16:39:48 »
Så vitt jag förstår måste de enligt lag fråga. Såvida du inte tänker göra något som är uppenbart skumt borde de inte protestera. Fast du får nog inte 50 000 i handen utan att ha beställt i förväg. Det är flera år sedan jag såg en gräns på 30 000 på en bankdörr, för rånriskens skull.

I mitt tycke fullt legitima orsaker till stora penninguttag. Exempelvis: Köpa bil, båt, renoveringsprylar, möbler, smycken, konst etc, bröllop, 50-årskalas och andra dyra tillställningar, dela ut till barn och barnbarn eller blandad välgörenhet. Du borde nog kunna säga att du ska ha dem i madrassen också, men det kan tänkas de tycker det är misstänkt. Å andra sidan, de ger ju ingen ränta längre, så bortsett från risk för rån, stöld och brand (bra orsaker) är det väl egentligen inget konstigt med att ha en hel del pengar i kontanter.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: fredag 03, juni 2016, 20:20:14 »
Har tagit ut pengar på de flesta storbanker.   F-rex är värst av de alla.
Enskilda var helt smärtfri.. enda frågan var om jag ville ha en plastficka.  var dock bara ca 15k.

Tog ut jätte mkt på nord b.  nyligen och det var inga problem i kassan alls. Var bara telefonbeställningen som var ganska obehaglig.

Den första personen i kassan blev så nervös att han skickade fram någon tyngre person som skulle förklara för mig vad som gäller. Han sa att det ej har rätt att neka mig uttag och att jag ska få mina pengar.  När den första personen kom tillbaka hotade han mig med att avsluta kontot om jag kommer in och tar ut pengar igen. I så fall så måste jag ha med mig kvitton som visar vad jag gjort med pengarna som jag tog ut sist.
Bland annat det hotet väcker misstanken  att F-X har en akt på mig. .. Får de ha det enligt datainspektionen fi osv ?  Inte första gången vi har ett "gräl".  ;). Hur ska de annars kunna ha den särskilda behandlingen "nästa gång jag kommer och vill ta ut pengar " ?
  Jag hade sagt precis som det var att jag ska spara pengarna och vill därför ha pengar som inte bli ogiltiga 2017. Vidare så sa jag att en vacker dag så ska jag ju handla för dem så då vill jag inte ha höga valörer och endast 200kr sedlar kan komma på fråga.  Av någon anledning så var inte mitt svar godkänt.   Tydligen så är det helt sinnesjukt och exeptionellt att ta ut pengar på en bank vilkas härkomst på kontot är  vanlig lön. De tyckte det var så märkligt att en människa kommer och vill ta ut 20-30k på en bank.   Kanske gjorde jag något historiskt  ? Suck..  Och så hade jag gjort massa bankomatuttag ett halvår tidigare och det är ju fullständigt onormalt att ta ut pengar ur bankomaten eller hur ?  Jag tycker  det är så motbjudande att de ska kunna se allting man gör med sina pengar. 

Kanske ska säga något som inte får kritiseras enligt pk normen.   "Jag ska gå på bastuklubbar" eller "jag tillhör en förföljd minoritet" och vill inte att mina vanor  ska synas på kontoutdraget..   Då kan de ju inte kritisera mig haha.   

Sammanfattningsvis. De får nog inte neka uttag men de får avsluta ditt konto.  Dock så lär de ha fötterna då eftersom de inte får neka kunderna att vara kunder enligt lagen om insättningsgaranti.  Kort o internetbank är de ej skyldiga att erbjuda.

Jag tycker det känns jättejobbigt.  Jag vill helst inte ha en endaste krona.  Varför accepterar inte alla människor guld eller bitcoin ? tänk vad lätt livet skulle vara om man slapp hålla på med en valuta som man inte vet när den tappar sitt värde och som bankerna vägrar hantera alternativt måste gå genom deras datorer och medföljande kontrollapparat.

Det är så fruktansvärt jobbigt att ta ut 200kr sedlar i bankomaten.  Blir alltid en jäkla kö bakom, för det går bara o ta ut 400kr per uttag. Annars får man gamla sedlar. 

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #10 skrivet: fredag 03, juni 2016, 21:11:00 »
Frågan är hur man ska bära sig åt om man skulle bli tvungen att betala en lösensumma. "Jag behöver ett större lån omedelbart. En miljon i använda hundrakronorssedlar. Inom en timme." (Helst gamla sedlar om det finns något val och ifall kidnapparna inte tänkte på att specificera det. ;-))
« Senast ändrad: fredag 03, juni 2016, 21:14:27 av Gollum »

Inloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #11 skrivet: måndag 06, juni 2016, 12:48:01 »
Unmanipulatable: en fundering, om banken hotar att avsluta ditt konto och även gör det...blir dom inte tvugna att betala ut saldot kontant ;D
Eller ska dom öppna ett nytt konto dit dom överför ditt saldo hehe, du har dom i shack!

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: måndag 06, juni 2016, 14:31:05 »
Haha det har jag inte tänkt på!   Säkerligen så blir det väl nån postväxel eller så ? Vad finns det för möjligheter ?

Jag har däremot tänkt på vad som händer om man inte har något konto anmält tex till tex arbetsgivare försäkringskassa pensionsmyndighet , för utbetalning av lön bidrag pension osv ?

Skulle var cool o få en blanket i brevlådan för lönen bara o hämta ut kontanter i kassan..  Kan ha autogiron för räkningar o sånt på nån annan bank.

Undar om de verkligen vågar ? Avsluta kontot ?    Å andra sidan så är man ganska rättslös mot bankerna. Om jag säger att jag vill spara i kontanter så borde det inte räcka för att de ska få släcka mitt konto.

Tyvärr har jag tillgångar kvar  "on grid" Man har ju ett liv som stör projekt inflationsskydd :)
Har iaf massor med gröna Ingemar Bergman nu...hahah.
Hatar att inte ha kontroll. Ogillar att jag måste vara trevlig mot banken när de försöker hindra mig att komma åt mina tillgångar och att man måste tänka många steg framåt. Jag ogillar verkligen detta otrevliga bemötande man får och att de kan förstöra så mycket för mig och att jag nästan inte har något att säga till om gällande mina egna pengar.  Det kostar energi.
 Hur ska jag föra över ?..Var är det lättast att ta ut? Vad händer om jag behöver sätta in pengar framöver? ...   Hur ser de digitala spåren ut. Hur ser det  ut på listan över mina transaktioner ? Vad ska jag säga för att lyckas med det eller det? Och hur påverkar det mig senare?   Hur många kort måste jag ha kvar som kostar?  Hur många kg papper blir det om jag måste dokumentera uttag och överföringar hit o dot osv..  Dessutom är det inte bra med för mkt sedlar, Man ska ju göra slut på dem medan värdet finns kvar också.

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 337
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #13 skrivet: onsdag 08, juni 2016, 20:05:34 »
Här har ni en bank som inte säger nej till de större uttagen :D

Kodstycke: [Välj]
http://www.liveleak.com/view?i=e58_1465368627

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

silvermynt köpes by Spade
Idag kl. 15:15

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Idag kl. 14:20

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09