Författare Ämne: Sköldkörtel!... nej, jag menar sköldtävling!  (läst 13299 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Sköldkörtel!... nej, jag menar sköldtävling!
« skrivet: söndag 15, maj 2016, 12:20:32 »
Nu vet jag inte om det bara är jag som tycker att det är väldigt kul med att olika design på olika mynt. Vissa är vackra, andra är fula. Vissa har en gammal tant på ena sidan, andra har en indian. I det oändliga.

Men en sak som ger en väldigt tydlig historisk koppling är de vapensköldar som ofta sitter på baksidan av mynt som cirkulerat. Jag inbillar mig att jag direkt kan identifiera ganska många mynt om jag ser skölden, men det är svårt att veta om det räcker med skölden, eller om jag omedvetet går på annan info också (text längs randen säger ju väldigt mycket, det vet man ju t ex att om det står "VICTORIA D:G: BRITT:REG:F:D:" så är den en brittisk sovereign med Victoria på, även om det finns många andra varianter). Så om man tar bort avslöjande text och inte får se framsidan alls och inte heller får se storleken på myntet, hur svårt är det då? Vissa mynt är nog fortfarande rätt enkla, men en del andra blir kanske rejält knepiga. Därför följande experiment.

Här har ni tretton olika sköldar, märka "S1" till "S13". Några är uppenbart släkt, men de är inte identiska. Någon kan nog vara lite knepig, men många är väldigt vanliga mynt.

Först hade jag tänkt göra detta till en publik gissningslek. Men om det är mer spännande med ett pris så är jag villig att donera ett silvermynt av någon sort som jag inte bestämt än (måste gå och gräva lite) till den som har flest rätt (dock minst hälften). Tyvärr medför det att det rimligen måste bli dolda gissningar som man skickar med PM till mig.

Gissa på! Poäng för land, poäng för valör, poäng för ungefärligt år (utom när sådant finns kvar fullt synligt naturligtvis). Normalt är "land" entydigt, men i något eller några fall är det en delstat. Ni får givetvis googla och söka hur ni vill, men det vore intressant att veta om ni "kände igen" eller om ni "letade upp", så berätta gärna det.

Öppet till och med nästa söndag, den 22/5 kl 22.05.

Mvh,
august

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
SV: Sköldkörtel!... nej, jag menar sköldtävling!
« Svar #1 skrivet: söndag 15, maj 2016, 12:50:17 »
Fem till
« Senast ändrad: söndag 15, maj 2016, 13:00:32 av august »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #2 skrivet: söndag 15, maj 2016, 12:55:33 »
Sista fyra.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: måndag 23, maj 2016, 12:11:40 »
Men en sak som ger en väldigt tydlig historisk koppling är de vapensköldar som ofta sitter på baksidan av mynt som cirkulerat. Jag inbillar mig att jag direkt kan identifiera ganska många mynt om jag ser skölden, men det är svårt att veta om det räcker med skölden, eller om jag omedvetet går på annan info också. Så om man tar bort avslöjande text och inte får se framsidan alls och inte heller får se storleken på myntet, hur svårt är det då? Därför följande experiment...
Eftersom jag har fått summa noll kommentarer och noll PM så måste jag dra slutsatsen att detta inte funkade. Däremot har jag ingen aning om det beror på att det var för svårt eller för att det bara är jag som intresserar mig för gamla mynt med sköldar på baksidan.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1096
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: måndag 23, maj 2016, 12:21:16 »
Det är roligt med gåtor och tävlingar, men det här var alldeles för svårt för mig, och antalet mynt för många. Jag klarade på sin höjd ett mynt, med en gissning. Men tack ändå för tråden!

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #5 skrivet: måndag 23, maj 2016, 12:28:33 »
Kul initiativ och definitivt inom mitt intresseområde!
Dock svårt och därmed tidskrävande. Jag kom till tre och tänkte sen att jag får fortsätta när jag har mer tid. Sen glömde jag bort det :-(
Jag ska ge det ett gott försök idag (utom tävlan, tävlingen är avslutad!) och återkommer!

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: måndag 23, maj 2016, 14:48:53 »
PM skickat utom tävlan.
Kul att få anledning att titta igenom de scannade bilderna på mina guldmynt! Mynten själva är för små för att mina gammelmansögon ska kunna se några detaljer i den grad som krävs här.
För de mynt jag inte äger själv så tycker jag numista.com funkar bra med i allmänhet mycket bra bilder.

Utloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #7 skrivet: måndag 23, maj 2016, 17:21:39 »
Jag tyckte det var ett kul uppläg *thumbsup* ... själv känner jag bara S8, som jag tyckar är riktig fin - har inte ens något Skandinaviskt kronguld, som jag tror skulle täcka några bilder, liksom mer kännedom om mynt i den latinska union kanske skulle kunna täcka ytterligare några.

Men som sagt, kul initiativ och riktigt fina bilder :)
« Senast ändrad: måndag 23, maj 2016, 17:26:04 av HF »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #8 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 10:36:01 »
Som ovanstående, jag tog några med en gång och sen glömde jag bort det.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 13:32:41 »
Det låter som om det trots allt var intressant för flera!

9darter skickade in ett närmast osannolikt komplett svar där han spikade närmare hälften ner på rätt årtal, plockade merparten av resten sånär som på att vara aningen fel på årtal samt missa en enda sköld (Sardinien, skulle vara gammal Italien, men de är extremt lika och Vittorio Emanuele II var kung av Sardinien innan han 1861 tog sig titeln kung av Italien så det är inte givet att man skall klassa det som en miss).

Jag får se om jag lyckas konstruera någon ny tävling med mer lagom svårighetsnivå längre fram.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 15:27:38 »
Tack august, alla har vi våra böjelser...
Ornitologer kan skilja sparvhonor av olika arter på 500 meters avstånd genom att räkna stjärtfjädrar.
En kompis kan identifiera en Buick 1947 från en bild på kanten av sidobackspegeln.
Mynt intresserar mig mer än fåglar så detta var enkelt i jämförelse. Mynten ligger åtminstone stilla när man tittar på dem.

august, jag vill nog trots allt hävda Sardinien, inte Italien. Kolla en gång till på märkena på ömse sidor om årtalet :-)
Och än en gång tack för att du visade det otroligt maffiga S13 som var helt nytt för mig!

Om intresse finns kan jag tänka mig att göra något liknande fast med gamla silvermynt och kanske även sponsra med något litet pris. Litet exempel nedan, de riktiga bilderna skulle förstås vara i högre upplösning.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: tisdag 24, maj 2016, 19:54:04 »
august, jag vill nog trots allt hävda Sardinien, inte Italien. Kolla en gång till på märkena på ömse sidor om årtalet :-)
Hmm. Kors. Efter att ha tillbringat en stor del av eftermiddagen med en spade i trädgården så måste jag ge dig rätt. Det var tre bilder på italienska mynt: S1, S7 och S12, och det visar sig efter noggrannt skärskådande av samtliga möjliga mynt i min ägo att jag har virrat till det. S7 och S12 är samma mynt, men med olika skärpa i bilden och olika mycket bortsuddat. Dessutom är den ena tagen med myntet i sin vita plasthållare medan den andra är tagen med myntet liggande fritt på ett vitt myntkuvert.

Helt otroligt hur man kan vimsa till en sån sak, men det är helt klart att du har bättre koll på dessa mynt än jag själv har :-)
Citera
Om intresse finns kan jag tänka mig att göra något liknande fast med gamla silvermynt och kanske även sponsra med något litet pris. Litet exempel nedan, de riktiga bilderna skulle förstås vara i högre upplösning.
Jag är absolut intresserad! Jag har identifierat fyra i första varvet, men högre upplösning kommer att behövas om man skall klara de svårare.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: torsdag 26, maj 2016, 18:25:59 »

Utloggad Lamalaman

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #13 skrivet: tisdag 29, januari 2019, 00:09:54 »
August jag skickade ett PM till dig!

Lite gammal tävling kanske, men blev sugen på ett försök. Trodde jag skulle behöva lång tid för att få ihop det, men tog nog bara 2 - 3 timmar. (Om det nu är rätta svar) Och då gick säkert 30 min på hitta någon skillnad mellan 7 och 12. skulle läst igenom tråden först :)

Med det sagt så var det ett bra quiz du satt ihop. Roligt och lärorikt för en nybörjare som mig.

Och fina mynt, om du nu har dom i din samling!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: tisdag 29, januari 2019, 09:12:23 »
Lite gammal tävling kanske, men blev sugen på ett försök. Trodde jag skulle behöva lång tid för att få ihop det, men tog nog bara 2 - 3 timmar. (Om det nu är rätta svar) Och då gick säkert 30 min på hitta någon skillnad mellan 7 och 12. skulle läst igenom tråden först :)

Med det sagt så var det ett bra quiz du satt ihop. Roligt och lärorikt för en nybörjare som mig.
Jag fick ditt PM och nu har jag inte längre facit tillhands, men jag tycker att du verkar ha fått det 100% rätt. Bravo!

Jag känner på mig att jag kommer att sätta ihop ett nytt quiz lite senare under våren så får vi se om det blir fler deltagare denna gång.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Egon von Greyerz by gbz
Idag kl. 12:50

Irankriget by gbz
Idag kl. 09:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 20:47

Guldmynt säljs : 2000 kronor by zodiac