Författare Ämne: Sälja guld i andra länder  (läst 9302 gånger)

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 2
Sälja guld i andra länder
« skrivet: måndag 18, april 2016, 23:20:40 »
Vi ponerar att om någon har guld och går i tankarna att avyttra lite under en utlandsresa för att finansiera resandet,  köp av motorfordon eller fastigheter. Då borde det ju vara smartast att sälja guldet när man är på plats för att då slippa växla från sek till landets egen valuta? För att ta ett land som är en vanligt resmål för svenskar så kan vi se på Thailand som ett bra exempel. Min erfarenhet som bara sträcker sig till att jag kikat på guld i de butiker som finns i princip varenda stad lite här och där. Där är vad jag minns (om jag nu minns rätt) spreaden mellan köp och sälj på smycken ungefär på nivå med spreaden på investeringsguld i Sverige.

Så min fundering är om någon har köpt och framförallt sålt investeringsguld eller vanliga västerländsk guldmynt i landet och om detta kanske är en bättre affär än att sälja det i Sverige?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
SV: Sälja guld i andra länder
« Svar #1 skrivet: tisdag 19, april 2016, 11:16:50 »
Vi ponerar att om någon har guld och går i tankarna att avyttra lite under en utlandsresa för att finansiera resandet,  köp av motorfordon eller fastigheter. Då borde det ju vara smartast att sälja guldet när man är på plats för att då slippa växla från sek till landets egen valuta? För att ta ett land som är en vanligt resmål för svenskar så kan vi se på Thailand som ett bra exempel. Min erfarenhet som bara sträcker sig till att jag kikat på guld i de butiker som finns i princip varenda stad lite här och där. Där är vad jag minns (om jag nu minns rätt) spreaden mellan köp och sälj på smycken ungefär på nivå med spreaden på investeringsguld i Sverige.

Så min fundering är om någon har köpt och framförallt sålt investeringsguld eller vanliga västerländsk guldmynt i landet och om detta kanske är en bättre affär än att sälja det i Sverige?

I Thailand är det Thai-guld som gäller först och främst. Dvs 96.5% rent guld. Detta har ganska liten spread. Du kan sälja till spot. Köpa lite dyrare än spot. Nytillverkade smycken har beroende på hantverket en premie(kanske 5-10%).
Jag har råkat ut för då jag skulle kolla vad de betalade att ett Krugerrandmynt räknades som skrotguld då det endast är 90% rent och jag fick ett skambud på typ 70% av spot. (Detta var dock i en mindre guldshop och möjligheten att blåsa en västerlänning...)

De säljer/köper dock även till en viss del rent guld 99.99% men då är vikten vanligtvis i enheter om Baht dvs typ * 15.2 gram. (Ej säker ifall Baht-vikten räknas per 96.5% rent eller 99.99% rent.)

I Bangkok kan du nog dock även sälja investeringsguld med västerländska vikter och andra mynt också.
Men mitt tips är nog rent guld i tackor (ev mynt) alternativt thai-guld om vi pratar Thailand...

/H

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: tisdag 19, april 2016, 13:23:40 »
Det finns ju stora guldhandelsfirmor som finns över hela landet och i de borde det vara mindre chans att bli blåst, det med Krugerranden låter mera som att de just försökte blåsa en utlänning. De affärer jag var in i Bangkok sålde investeringsguld i form av tackor samt sånna där fru fortuna "droppar" eller vad man ska kalla det, dum som jag var frågade jag inte om pris på något av dem, kollade mig inte så noga omkring heller utan var mest in och vände. De där dropparna tror jag faktiskt hade vikten en bath, men är inte helt säker. Men det låter ju iaf som föregående talar skriver bättre att gå på tackor än mynt, vore dock kul att se ifall franska guldfranc eller brittiska sovereign vore gångbara med bra pris vid försäljning. Har faktiskt för mig att jag sett franc i en guldaffär i Kambodja? Såg iallafall en hel drös med gamla franska silvermynt i en annan gammal koloni i de krokarna en gång, kände inte på dem dock utan utgick från att de var fejkade.

Skulle även vara kul ifall någon vet om det går att sälja guld och inte enbart köpa på den monsteriöst stora guldhandelsstäkket som finns inne på en av terminalerna(kan mycket väl ha varit två olika terminaler) på Dubais flygplats?

Utloggad vonswartz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #3 skrivet: tisdag 19, april 2016, 21:01:12 »

Nu tog du Thailand som exempel. Men i hela Europa och gissningsvis annorstädes också finns det firmor som köper över disk. I Köpenhamn finns ju Tavex. Nära och bra. :)

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: tisdag 19, april 2016, 23:48:55 »
Tavex finns även i Oslo har jag för mig samt i baltstaterna så de är nog bra att använda sig av i Sveriges närområde.

Det jag mer var ute efter var att det borde vara smartare att sälja på plats och få den lokala valutan, än att sälja i Sverige för att sedan ha pengar på konto(ofta dålig kurs vid uttag samt smådyra uttagsutgifter) eller växla dyrt här hemma till de eventuella inköpen. Vore även intressant att höra om någon har sålt i utlandet och har erfarenhet av om spreaden är sämre någon annanstans än i Sverige?

Utloggad vonswartz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #5 skrivet: onsdag 20, april 2016, 19:35:18 »
Tavex finns även i Oslo har jag för mig samt i baltstaterna så de är nog bra att använda sig av i Sveriges närområde.

Det jag mer var ute efter var att det borde vara smartare att sälja på plats och få den lokala valutan, än att sälja i Sverige för att sedan ha pengar på konto(ofta dålig kurs vid uttag samt smådyra uttagsutgifter) eller växla dyrt här hemma till de eventuella inköpen. Vore även intressant att höra om någon har sålt i utlandet och har erfarenhet av om spreaden är sämre någon annanstans än i Sverige?

Det beror på. Om du har köpt PM vid låg kurs, gör du i vilket fall en bra affär. Men så är fallet med vilken valuta som helst. Om du hade köpt Schweizerfranc för nåt år sedan och sålt det efter deras uppskrivningsbeslut, hade du gjort en vinst på 20% jämfört med andra valutor. Om du har suttit med guldmynt köpta 2014 och säljer nu, gör du en mycket bra affär. Tycker inte vi har sett nån allvarlig guldrus än. Det kommer dock...

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 21, april 2016, 08:37:44 »

Det beror på. Om du har köpt PM vid låg kurs, gör du i vilket fall en bra affär. Men så är fallet med vilken valuta som helst. Om du hade köpt Schweizerfranc för nåt år sedan och sålt det efter deras uppskrivningsbeslut, hade du gjort en vinst på 20% jämfört med andra valutor. Om du har suttit med guldmynt köpta 2014 och säljer nu, gör du en mycket bra affär. Tycker inte vi har sett nån allvarlig guldrus än. Det kommer dock...

Har man gjort en god vinst så tänker i varje fall jag att det skulle kännas bättre att göra vinsten 1-2 % bättre om det går.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #7 skrivet: fredag 22, april 2016, 08:17:37 »
Tavex Oslo köper inte in metall.
Personligen kontaktar jag en mynthandlare som finns i landet/staden dit jag ska resa.
Obs!
Man ringer då man är intresserad, textar om man är sådär intresserad!

Många mynthandlare bryr sig sällan om nya kunder som kommer med några mynt, några tusenlappar och knappt höjer de ögonbrynen för ett par tio tusen heller.
Det förstår jag för det är lite vinst och tiden rusar iväg, kostnaderna likaså.
Så en mail till en mynthandlare kan man knappast förvänta sig svar på vid affärer under 50.000.-
Jag ringer gärna upp och frågar vad det är för typ av guld som köparen allra helst vill köpa in.
Mynthandlare har det som jobb varje dag, köpa och sälja PM och mynt.
Så kommer man överrens och man kan skicka bilder på mail och så låser man pris eller prosent av spot tills den dagen man står där ansikt till ansikt.
Så genomför man handeln och får kontanter i fickan om det nu inte handlar om mer än +10-15-tusingar.
Enkelt när man har gjort det några gånger.
Siktar man på att göra affär flera ggr så har man en kontakt man kan handla mer med.
En mynthandlare i ett annat land har garanterat några svenska kronor liggande som han inte har behov för :)

Så håller man det muntliga avtalet också :)
Bryt det muntliga avtalet ett par gånger och snipp snapp snute man är ute.
Mynthandlare är mitt bästa tips. Dem finns överallt.
Droppa de där stora företagen där man antagligen måste vara bosatt i landet med bankkonto i samma land för digital överföring av semesterpengar eller vad tråden nu handlade om :)

Ett annat motto är:
Vet du inte vad du sysslar med så gör det enkelt och prova dig fram.
Håll dig till 24Karat, alla godkänner det.
Ta hellre med smått än stort och gärna lite olika.
5g och 10g tacka pluss några 1/4, 1/10 och 1/20-mynt som t.ex mapleoch kangaroo eller annat med 24K.

För erfarenhetens skull så ta gärna med konunga-mynt.
Det vi har i Europa med kungahus osv tycker dem är roligt i länder där det knappt har vart en konunga-fot, typ amerika och asien.
Sådana mynt ska tydligvis vara populära, om du hittar köparen/samlaren.

Krugern
« Senast ändrad: fredag 22, april 2016, 08:44:42 av Krugerangel »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda