Tavex Oslo köper inte in metall.
Personligen kontaktar jag en mynthandlare som finns i landet/staden dit jag ska resa.
Obs!
Man ringer då man är intresserad, textar om man är sådär intresserad!
Många mynthandlare bryr sig sällan om nya kunder som kommer med några mynt, några tusenlappar och knappt höjer de ögonbrynen för ett par tio tusen heller.
Det förstår jag för det är lite vinst och tiden rusar iväg, kostnaderna likaså.
Så en mail till en mynthandlare kan man knappast förvänta sig svar på vid affärer under 50.000.-
Jag ringer gärna upp och frågar vad det är för typ av guld som köparen allra helst vill köpa in.
Mynthandlare har det som jobb varje dag, köpa och sälja PM och mynt.
Så kommer man överrens och man kan skicka bilder på mail och så låser man pris eller prosent av spot tills den dagen man står där ansikt till ansikt.
Så genomför man handeln och får kontanter i fickan om det nu inte handlar om mer än +10-15-tusingar.
Enkelt när man har gjort det några gånger.
Siktar man på att göra affär flera ggr så har man en kontakt man kan handla mer med.
En mynthandlare i ett annat land har garanterat några svenska kronor liggande som han inte har behov för

Så håller man det muntliga avtalet också

Bryt det muntliga avtalet ett par gånger och snipp snapp snute man är ute.
Mynthandlare är mitt bästa tips. Dem finns överallt.
Droppa de där stora företagen där man antagligen måste vara bosatt i landet med bankkonto i samma land för digital överföring av semesterpengar eller vad tråden nu handlade om

Ett annat motto är:
Vet du inte vad du sysslar med så gör det enkelt och prova dig fram.
Håll dig till 24Karat, alla godkänner det.
Ta hellre med smått än stort och gärna lite olika.
5g och 10g tacka pluss några 1/4, 1/10 och 1/20-mynt som t.ex mapleoch kangaroo eller annat med 24K.
För erfarenhetens skull så ta gärna med konunga-mynt.
Det vi har i Europa med kungahus osv tycker dem är roligt i länder där det knappt har vart en konunga-fot, typ amerika och asien.
Sådana mynt ska tydligvis vara populära, om du hittar köparen/samlaren.
Krugern