Författare Ämne: Egen gjutna Guld & Silver tackor.  (läst 11204 gånger)

Argyros

• Gäst
Egen gjutna Guld & Silver tackor.
« skrivet: fredag 15, april 2016, 18:55:35 »
Jag har sedan några år tillbaka sysslat med utvinning av guld och silver ur elektronikskrot samt affinering. Elektronikskrotet har mest bestått av RAM och andra PCI-korts kontakter.

Jag laddar upp lite bilder så att ni får se hur "slutprodukten" kan se ut. Tackan på bilden uppskattas till .998 rent, den behöver gå igenom en till "process" för att nå .999.

Kommer ladda upp lite bilder på silver tackor lite senare också.

Har ni några frågor, fråga på. Intresserad av att köpa, skicka ett PM. :)

« Senast ändrad: tisdag 26, april 2016, 22:13:50 av Argyros »

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 397
  • Affärsomdömen: 22
SV: Egen gjutna Guld & Silver tackor.
« Svar #1 skrivet: lördag 16, april 2016, 00:10:40 »
Häftigt, en modern variant av guldvaskning. Och renare än jag trodde. Kommer du processa den en vända till eller är du nöjd? Vilken datorkomponent skulle du uppskatta innehåller mest guld i förhållande till storlek? Grafikkort innehåller en del som jag förstått det. Vad menar du med "PCI-korts kontakter"? Är det själva kontaktytorna som sticks ner i expansionssloten som har guldplätering för att motverka oxidering eller menar du elektroniken i expansionskorten?
« Senast ändrad: lördag 16, april 2016, 00:14:32 av glimbert »

Argyros

• Gäst
« Svar #2 skrivet: lördag 16, april 2016, 13:44:00 »
Häftigt, en modern variant av guldvaskning. Och renare än jag trodde. Kommer du processa den en vända till eller är du nöjd? Vilken datorkomponent skulle du uppskatta innehåller mest guld i förhållande till storlek? Grafikkort innehåller en del som jag förstått det. Vad menar du med "PCI-korts kontakter"? Är det själva kontaktytorna som sticks ner i expansionssloten som har guldplätering för att motverka oxidering eller menar du elektroniken i expansionskorten?

Ja, jag är väl kanske inte helt nöjd, kanske slänger in den i en till process senare. Men just nu har jag lite annat guld som jag ska processa några gånger för att nå .999. (Bild bifogad på guldetpulvret jag håller på med nu som ska genomgå fler processer.)

Vilka som innehåller mest guld i förhållande till storlek, vågar jag inte svara på. Det beror också på vad du använder för process och hur noggrann du är. Jag tycker dessa kontakter är lättast att arbeta med, dock kan du behöva några kilo för att få några gram. Jag syftar på kontaktytorna som sticks ner i exansionslotten. Det guldiga. ( https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Intelpromtserverpcixadapter1000mta342.jpg )

Tänk på att man använder olika typer av kemikalier som kan vara hälsoskadliga, vissa kanske till och med kräver tillstånd från Länsstyrelsen.
« Senast ändrad: lördag 16, april 2016, 17:22:28 av Argyros »

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: lördag 16, april 2016, 17:13:16 »

Häftigt :-)

Utloggad vonswartz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 240
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #4 skrivet: måndag 18, april 2016, 01:19:05 »
Spännande!

För tre år sedan satt jag in på en presentation hållen av en forskare på Lunds universitet. Hav visade en fiffig anordning inom nanotech, som i ett elektriskt fält kunde bygga 1 atom tunna guldtrådar, genom att dessa atomer kopplades till varandra en och en... MYCKET imponerande!
Jag gissar att hans teknologi hade kunnat användas för att tillverka 100% rent guld. Kruxet blir dock ändå all skit som fastnar på metallen EFTER tillverkningen. Därtill har jag ingen lösning.

Själv hade jag gärna gjort egna mynt i udda form. Design är klar, men har alltid bävat för kostnaden.

Utloggad OlofN

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #5 skrivet: måndag 18, april 2016, 14:41:11 »
Snyggt!
Det är en speciellt känsla att hålla i en tacka man har framställt själv!  8)

Har en nästan likadan tacka, hälften är affinerat en gång och hälften har jag kört två gånger. Den är lite "oren" just nu men jag borde kunna pricka in 9999 om jag affinerar den en gång till.

Jag började med elektronikskrot men det är ganska mycket jobb för små mängder guld så jag kör mest skrotguld nu. Samlar dock på mig allt elektronikskrot jag kan komma över så kör jag en större batch när jag har tillräckligt.
Den stora fördelen är ju att man kan få tag på råmaterialet gratis eller riktigt billigt, så har man tid och ork så går det ju att få en riktigt bra vinstgrad.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 999
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: måndag 18, april 2016, 20:04:23 »
Den lilla guldtackan ser riktigt fin ut, och glänser som guld skall göra. Den ser större ut än vad vågen visar, på 37gram. Tänk om den hade varit lika stor som den ser ut på första bilden, stor som en limpa.  :)

Argyros

• Gäst
« Svar #7 skrivet: tisdag 19, april 2016, 00:13:37 »
Snyggt!
Det är en speciellt känsla att hålla i en tacka man har framställt själv!  8)

Har en nästan likadan tacka, hälften är affinerat en gång och hälften har jag kört två gånger. Den är lite "oren" just nu men jag borde kunna pricka in 9999 om jag affinerar den en gång till.

Jag började med elektronikskrot men det är ganska mycket jobb för små mängder guld så jag kör mest skrotguld nu. Samlar dock på mig allt elektronikskrot jag kan komma över så kör jag en större batch när jag har tillräckligt.
Den stora fördelen är ju att man kan få tag på råmaterialet gratis eller riktigt billigt, så har man tid och ork så går det ju att få en riktigt bra vinstgrad.

Härliga bilder!

Vet inte om jag behöver en ny och bättre kamera eller om jag bara måste lära mig att ta bilder.

Det är sant att det krävs rätt mycket råmaterial för att få ut en bra mängd guld. Denna lilla tacka har jag haft ett bra tag som har blivit större med tiden. Kan man få det gratis eller köpa det väldigt väldigt billigt så kan man göra sig en slant som du säger, annars är det nog inte värt det.

Argyros

• Gäst
« Svar #8 skrivet: måndag 25, april 2016, 20:32:50 »

Lite bilder.

Vikt 23,75 gram

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 322
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #9 skrivet: tisdag 26, april 2016, 19:43:28 »
Beskriv gärna din process för affinera guld från PCB eller 14%:igt guld. Att bara smälta och slagga bort ökar bara renheten marginellt.
Att lösa upp guld och köra en elektrolyt, kan öka renheten mer.
Men jag är mycket nyfiken på hur exakt du renar guldet. Förklara gärna hela processen i detalj, jag tror vi är många som vill veta.

Argyros

• Gäst
« Svar #10 skrivet: söndag 08, maj 2016, 19:58:42 »
32 gram

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr