Författare Ämne: Prepping eller if shit hits the fan  (läst 65132 gånger)

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Prepping eller if shit hits the fan
« Svar #30 skrivet: onsdag 13, april 2016, 14:22:17 »
krut, kula, förladdningstuss samt tändhatt. Hur doserar man rätt mängd krut? Vad består förladdningstussen av, och var i herrrans namn kan man inhandla allt detta tändhatten inkluderad? Måste man tillverka krutet själv?

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #31 skrivet: onsdag 13, april 2016, 14:30:51 »
Jag handladdar ammon till min råtta, 0,308 win. Utrustning för det kostar ca 3-4k om man ska ha hyffsade grejer. Krut, patroner och tändhattar kunde förra året vem som helst utan problem köpa på ex XXl eller en jaktbutik. Numera krävs uppvisande licens vid köp av krut och tändhattar. Alla kanske inte är superhårda på det, gick bra för mig att handla utan licens sist, men då var jag inte medveten om dessa nya regler då de var rätt nya. Nu är dem hårdare.
« Senast ändrad: onsdag 13, april 2016, 14:33:30 av toblov »

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #32 skrivet: onsdag 13, april 2016, 14:35:42 »
Ja, i dessa tider kommer nog reglerna framöver att dras åt ytterligare. För att få licens för krutköp blir det nog jägarexamen eller sprängarlicens. Får nog glömma detta med cowboysdrömmarna  :D
« Senast ändrad: onsdag 13, april 2016, 14:38:28 av Condor2ooo »

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #33 skrivet: onsdag 13, april 2016, 14:52:04 »
krut, kula, förladdningstuss samt tändhatt. Hur doserar man rätt mängd krut? Vad består förladdningstussen av, och var i herrrans namn kan man inhandla allt detta tändhatten inkluderad? Måste man tillverka krutet själv?

Förladdningstuss kan vara t.ex. linne eller egentligen vad som helst (cigarettfilter?). Jag brukar köpa mina här: http://licensfritt.se/%C3%B6vrigt/index.html Där kan du också köpa kulor, vårdprodukter för ditt vapen, laddbänk etc. De är också otroligt hjälpsamma med hur mycket du ska ladda med olika "svartkrut".

Tändhattar brukar jag inhandla här: http://www.stockholmsvapenfabrik.se/zencart/index.php?main_page=index&cPath=74_75

Krut för svartkrutsvapen (eller "historiskt skytte" som det brukar kallas inom sportskytterörelsen) kan handlas i princip av alla vapenhandlare som tillhandahåller ammunition. Några kan vara lite kinkiga med att skicka på posten, men jag använder oftast ett slags krut som kallas "pyrodex" som jag tycker fungerar bra utan att slagga igen vapnen för mycket. Det finns bl.a. här http://staffansvapen.se/handladdning/krut/hodgdon/svartkrut/hodgdon-pyrodex-rs/ men jag har aldrig handlat just "svartkrut" från dem - då jag brukar köpa in mig på större mängder tillsammans med andra svartkrutsskyttar i min skytteklubb.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #34 skrivet: onsdag 13, april 2016, 15:06:04 »
Hmm, intressant! Vad anser du om prisnivån på revolvrarna på sidan http://www.mickessvartkrutsvapen.com/  Eller har du andra försäljare som du kan rekommendera?  Tack förresten för att du tagit dig tid med att svara  :)

• Silvermedlem
« Svar #35 skrivet: onsdag 13, april 2016, 17:11:34 »
Jag har ingen direkt synpunkt på priserna på Mickes. Jag tycker att han har en del riktigt bra grejer och för dem är man ju villig att betala. Jag har handlat av honom för ett par år sedan och köpte då dels en gammal husqvarna allmogebössa och dels en brittisk (enfield) "marin" karbin, som jag skjutit med en hel del (husqvarnabössan är ruggigt säker även på kanske uppåt 100 meter - svensk kvalitetshantverk!) Jag har emellertid inte handlat revolver av honom.

Jag köpte min (antika) svartkrutsrevolver genom licensfritt.se (för övrigt en ganska liten pjäs - en Bacon pocketrevolver), som jag - just då - tyckte hade mer tillbehör till revolvern (i det här fallet ett schatull och lite rengöringsgrejer och sådär).

Jag har nog inga preferenser - jag tycker att man kanske ska först välja vad för vapen man vill ha och sedan kontrollera var de finns att köpa. Jag har genom åren också fått en hel del "support" från svartkrutskällaren - och så finns givetvis de olika sportskyttebutikerna - sportec och sådär - så det brukar finnas (rätt gott om) vapen av den typ du väljer att du vill börja skjuta med. Colt och Remington är oftast dyrast. Italienska revolvrar är ofta jättebilliga. En del Amerikanska gamla märken som Bacon, Manhattan osv brukar ligga typ mitt emellan.

För preppersyfte skulle jag emellertid - som jag skrivit tidigare - satsa på ett tvåhandsvapen, för att precisionen givetvis blir bättre med en längre pipa och lättare att träffa det man siktar på, även om det man siktar på sitter en bit bort.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #36 skrivet: onsdag 13, april 2016, 19:51:15 »
Köp en riktig jaktbåge och jaktpilar med rakbladsvassa spetsar istället. Ljudlös och effektiv jakt.
Jag har en till salu, Browning Mirage Hunter. Behöver lite underhåll.
OBS. Ej tillåtet med bågjakt i Sverige.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #37 skrivet: torsdag 14, april 2016, 17:51:58 »
Idag hemkommen från en semester kan jag glädja alla storstadsbor om att det finns hopp.
Råtta är en rätt som speciellt glaserad kan bli ett gott tillskott.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #38 skrivet: torsdag 14, april 2016, 21:46:22 »
Idag hemkommen från en semester kan jag glädja alla storstadsbor om att det finns hopp.

Ser ut som marinerade grisfötter men jag kan ju ha fel...
Det påminner om hur mycket som går att ta tillvara på våra vanliga köttdjur. I forna tider kunde man inte kosta på sig att käka filén och göra djurmat av resten. Därav många klassiska rätter som pölsa, isterband, grisfötter, märgben, blodpudding, ja listan kan göras lång.
När svälten hotar kan man hitta mycket gott till och med på en grävling!  :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #39 skrivet: torsdag 14, april 2016, 22:18:39 »
Apropos grisfötter... senast jag var i Hong Kong blev jag bjuden på kokta ankfötter i svart bönsås.

Jag har ingenting positivt att säga om denna rätt. Ingenting överhuvudtaget.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #40 skrivet: fredag 15, april 2016, 10:33:04 »

Jag har hört att i vissa asiatiska länder så har de både orm och hund på menyn. Men r8 det tar tamejfan priset...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #41 skrivet: fredag 15, april 2016, 11:14:04 »

Jag har hört att i vissa asiatiska länder så har de både orm och hund på menyn. Men r8 det tar tamejfan priset...

Skogsråtta lär vara bra men stadsråtta kanske inte så nyttigt...

/H

• Silvermedlem
« Svar #42 skrivet: fredag 15, april 2016, 13:04:09 »

Skogsråtta lär vara bra men stadsråtta kanske inte så nyttigt...

/H

Känns lite som duvor, då - jag har nog inget emot att jaga och äta skogsduva, men man kanske inte tar en från typ hötorget? (i en urban miljö kanske man skulle vinna på att handla ett par kaniner på zooaffären? Eller något som förökar sig ännu snabbare? Marsvin?)

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #44 skrivet: fredag 15, april 2016, 22:03:41 »
Apropå att "hamstra" förnödenheter...  Kanske inte är så dumt med gnagare på tallriken! Vilken familjemedlem skulle ni äta först ? Vovven eller det gulliga jättemarsvinet  :P

Vad jag har hört så är vissa allätande djur sämre föda för oss människor. Minkar grävling råttor ? Gris är iofs allätare och det äter vi ju gärna.. hmmm    Marsvin är växtätare och folk äter marsvin även jättesvinet på bilden där de lever i mellan- o sydamerika

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Idag kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 19:03

Irankriget by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:44:58

Centralbankernas guldhandel by gbz