Författare Ämne: Prepping eller if shit hits the fan  (läst 65111 gånger)

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
Prepping eller if shit hits the fan
« skrivet: tisdag 05, april 2016, 15:24:26 »
Nån tyckte det saknades en sida om prepping och jag skapar då en.
Om vi tar ett lite rimligt scenario att bankerna skulle gå ner under 2 veckor medans dom rekonstrueras och ingen kommer åt sina pengar eller att sverige skulle bli strömlöst i 2 veckor och matbutikerna börjar gapa tomma?, vi behöver väl inte gå in på mad max scenariot på engång : ;)
Vad fan behöver  man och vad ska man göra?
Kommer verkligen folk slå ihjäl varann över en burk soppa?
Hur skyddar man sig?

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Prepping eller if shit hits the fan
« Svar #1 skrivet: tisdag 05, april 2016, 22:34:54 »
Har besökt några Preppers genom deras dokumentärer på YT. Företrädesvis allt enligt U.S. modell dvs skapa arsenal av vapen och ammunition först och främst, enligt tankefiguren om en total apokalyps som i sin tur släpper loss en okontrollerad armé av StorstadsZombier som äter upp maten för prepparna och inte ens vill stanna för kaffe och avec. Och då pepprar (prepprar ?) man dessa zombier full av blykulor tills de stupar.

Skämt åsido. Tanken slog mig att dessa till tänderna beväpnade preppers hela tiden talade i ental, dvs, helt allena. Ingen anknytning till familj (Sällan) gemenskap i samma geografiska område (Glöm det) , eller ens minimala ansvarstagande gentemot en större kollektiv (Forget it)

Sådana individer är i regel inte särskilt omtyckta och kommer att bli det FÖRSTA målet för en beslutsam liten liga som bestämmer sig för att robba den ensliga preppern av sina mödosamma ihopskrapade förnödenheter på en eftermiddag.

Det är det allvarliga, som inte ensliga preppers tycks begripa. Oavsett hur mycket eldkraft som man lyckats samla. Du kan aldrig avfyra ett vapen mer än en gång i taget. Ett antal småbanditer kan oskadliggöra dig på en kafferast.

Så det tåls att öppna en tråd om vad riktig preppning egentligen innebär. Verkar finnas många Preppers som mår mindre bra och tror det värsta i allting. Paranoia.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2 skrivet: tisdag 05, april 2016, 22:53:24 »
2 veckor strömlöst och matbutikens hyllor börjar gapa tomma ?

Då hade preppern förstås ordnat en liten vedkamin att ha i bostaden i förväg (Naturligtvis under vintern). Går att ordna i lägenhet också.Solceller, ett litet vindkraftaggregat som ständigt laddar batterier under soltimmar/vindtimmar som kan försörja hushållet med ström som behövs för ljus, radion, och kanske datorer.

2 veckors matransonering är inte så svårt att samla. Däremot kan färskvatten bli en klurig fråga eftersom det behövs vatten till mycket mer än vad man kan tänka sig. Från hygien, dricksvatten, frystorkad mat till manuell betjäning av toaletter genom att hälla spannar med vatten för att spola ner in i systemet. Vatten ,toalettpapper, våtservetter osv. Är högvaluta. Fråga alla som varit med om Balkankriget. Tillägas kan : tvättpulver, handsprit, desinfektionsmedel, första förband... (Utan el fungerar inga till/avlopp av vårt färskvattensytem)

Listan kan göras lång och det är inte dyrt i sig. Men det blir dyrt om man sitter som en enslig ensam prepper med skeva illusioner. Inte på 2 veckor kanske men i längden kostar det livet.

« Senast ändrad: tisdag 05, april 2016, 23:02:08 av Fiat de Lux »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: tisdag 05, april 2016, 23:03:48 »
Jag tror att ganska mycket kommer hända redan inom 2veckor  :o Varför tror jag det ?

Skiten träffar fläkten i det kontantlösa urbana Sverige med staliga låtsasjobb  genusvetare hållbarhetsexperter mångfaldskonsulter klimatskatteutredare byråkrater politiker finansanställda alltså folk som säkert kan vara duktiga o ha en hög IQ men som inte kan någonting eller lärt sig något som efterfrågas på fria marknaden  eller som behövs i det verkliga livet.   Varifrån kommer förnödenheter och mat ? Från Mälardalsrådet eller Tillväxtverket ? Eller från  Magdalenas tomma lada ? 
Vi har inga pengar , ingen kunskap , ingen uppvärming samt långt till maten.   

Vi som har tänkt efter före och skaffat oss gyllene pengar och kanske även förnödenheter kommer ju att bli villebråd när shtf. De stora massorna kommer ju nämligen inte att vara lika väl förberedda.   
 Ensam är inte stark mot en lynchmobb.   Etablissemanget tycker inte om fria oberoende människor som står på egna ben, därför är utrustning för självförsvar tyvärr förbjudet. Det är därför absolut nödvändigt att omge sig med bra människor.

Som bekant så håller pengar (riksbankspengar/kontanter) som idag är tillgängliga för allmänheten på att avskaffas .
Istället så vill etablissemanget att vi ska använda bankskulder att betala med via konton (elektroniska "pengar" i folkmun).   
Elektroniska betalmedel kräver en stabil ekonomi.  Inte ens nu fungerar det felfritt. Varje vecka så läser man om problem med bankernas IT-system.  Hur bra kommer det kontantlösa  fungera vid oroliga tider och i bankkris ?
 Hur ska man ska kunna bedriva handel och betala saker när tekniken inte fungerar i vårt kontantlösa samhälle ? Folk har inte kontanter idag.

Det existerar bara några få tusenlappar per skalle i Sverige.   Verkar inte som de nya sedlarna någonsin kommer ut heller. De finns ju fortfarande knappt i bankomaterna. Är bara ca ett år kvar till 500kr o 100kr sedlarna blir ogiltiga.   Vissa kommer ju sluta ta emot de gamla sedlarna  långt innan.   Jag tror att sedelbytet är en del i en strategi mot kontanternas avskaffande.

När samhällsviktiga institutioner polis räddningstjänst sjukvård inte kan finansieras , alltså att löner till personalen inte längre betalas ut så kommer samhället väldigt fort att sluta fungera.    SOS 112 är utslaget... det finns inga brandmän ambulanser poliser. När du har blivit torterad av en desperat person som trodde du hade gömt en skorpa...så finns ingen Florence Nightingale där för att gulla med dig. Det bli kallt när elen o fjärrvärmen stängs av. Vedspisar har du bara sett på film.

De privatägda bankerna har i gåva av politiker och lurade människor som röstat på dem fått privilegiet att vara skapare av vår valuta som är räntebärande till samma banker. Bankerna  har också fått en position där de ansvarar för samhällets grundläggande funktioner. Därmed har bankerna tagit avgörande samhällsfunktioner som gisslan.
Banker och betalsystem är fullständigt fundamentala delar av vår infrastruktur utan vilka samhället förvånansvärt fort brakar ihop. Förutom väldigt många andra faktorer så ger detta bankerna en oerhörd möjligt att utöva påtryckningar och ställa krav på räddningspaket...-räddning från bankskapade kriser-  som betalas av det arbetande folket nu och i framtiden. 

Mitt tips är alltså att med alternativa pengar , kunskap och bra folk runtom sig så kan framtiden vara ljus. Förnödenheter för några månader framåt borde vara var mans egendom. Behöver/vill lära mig mer om prepping!

mrSju

• Gäst
« Svar #4 skrivet: tisdag 05, april 2016, 23:16:26 »
Just buffra mat är något den äldre generationen är bra på. Nästan alla gamlingar jag hälsat på, sitter på oöppnade storpacks och konserver. Dom har vart med förr.

Jag och min familj handlar nog nått 4-5 ggr i veckan. Hade inte klarat oss länge. Ska nog gömma undan en låda konserver på vinden.

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 407
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #5 skrivet: onsdag 06, april 2016, 00:56:32 »
Verkar inte som de nya sedlarna någonsin kommer ut heller. De finns ju fortfarande knappt i bankomaterna. Är bara ca ett år kvar till 500kr o 100kr sedlarna blir ogiltiga.   Vissa kommer ju sluta ta emot de gamla sedlarna  långt innan.   Jag tror att sedelbytet är en del i en strategi mot kontanternas avskaffande.
Det är inte bara jag alltså. Jag har också bekymmer med att komma över nya sedlar, de jag har turen att få av nya modellen är de jag får i växel. Tar jag ut 400 i en bankomat så skickar den ut fyra gamla hundralappar istället för två tvåhundringar. Att bankomaternas kassetter laddas med nya sedlar måste ju vara en primär åtgärd vid sedelutbyte. Tidigare sedelutbyten upplevde jag som mycket smidigare än nuvarande.

Utloggad Micke_13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #6 skrivet: onsdag 06, april 2016, 08:21:14 »
Mycket bra tråd! Som jag ser det så hänger PM och "prepping" ihop i mångt och mycket. Sen tycker jag att de finns en massa olika nivåer på prepping. Är själv inte nån fanatiker, men en oro/misstro till systemet finns ju. :) Om/när nånting fasansfullt händer så kan man nog inte vara nog förberedd.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #7 skrivet: onsdag 06, april 2016, 11:13:20 »
I en global värld så bör man tänka globalt.
Mat för 6 månader är inget märkligt att ha.
Andra førnødenheter som tvättmedel, diskmedel, sköljmedel, toapapper + + kan man ha så att man klarar sig i ett helt år.
Det blev liksom enklare när man först började stacka. Man får ju tid till annat istället för att springa och småhandla hela tiden.
Idag kan jag köpa 30st av ngt i butiken. Något som jag ändå ska ha/förbruka och som håller i 2-3år.
Man byter ganska enkelt ut den äldsta maten och köper nytt som man ställer längst ner eller bakom det som har tidigast utgångsdatum.
Händer det något stort så tar maten slut på tre dagar i städerna och en vecka i hela landet, se Ukraina som exempel. Många människor äter mycket och får dem inte mat på en dag eller två blir de fort desperata, förbannade och moral och etik försvinner ganska snabbt.

Eftersom inte staten längre garanterar befolkningen militär eller(begränsad ) polisiär säkerhet så bör man ha ett säkerhetsnät runt sig i form av upplysta grannar, bekanta, vänner och familj.
De flesta vill inte höra så håll dig till dem som vill tänka säkerhet, trygghet och långsiktighet.
Att idag har tomt kylskåp och skafferi är lika med ren galskap.
Statlig reserv-förnödenheter som t.ex vete och korn är det mycket lite av. Så det är liten chans att staten tar vara på den svenske skattebetalaren framöver.
Välfärd?
Stå på egna ben och tänk själv, samarbeta i det tysta med dem som vill.
Man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt och det kan vara bra att spara upp mat till familj som vill fortsätta leva i ignorans.....det du kan göra om det går galt är att ge bort mat, lite och lite åt gången.
Berättar du för alla, många, fler än 3, hur mycket du har och vart du har det så tar det inte lång tid före allt borta, om något händer.

http://x22report.com/
Min favorit......stack-up, build-up and team-up.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #8 skrivet: onsdag 06, april 2016, 11:56:36 »
Ja att skaffa guld o konserver är ju inte svårt,vi är nog många här som sitter i vår gungstol på altanen med en kniv, hatt, en oz maple leaf i fickan och en bullens pilsnerkorvs burk i andra handen :D
Men vill man gå steget längre så blir det ju så kopiöst dyrt, hur många har råd att köpa solceller, kamin, generator o dyl? Plus att om det är kallt och du har en generator puttrandes så får du ju garanterat besök av någon frusen bandit.
Jag är ingen prepper men lite förnödenheter extra tycker jag man är skyldig att ha, har alltid minst halv tank i bilen och en fylld bensindunk i garaget, lite konserver, extra batterier, första förband o toapapper och ett spritkök från jula men sen tar min fantasi slut. Jag har påpekat detta för vänner och bekanta men vissa tittar på mig som jag vore galen och andra säger, ja men händer det något så kommer jag hem till dig...sjysta vänner man har.
Hur ofta måste man byta ut vattnet i dunkar? 3 månader eller?

Utloggad Cheapjavelin

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: onsdag 06, april 2016, 15:24:48 »
Har du bra och rent vatten och lagrar det rätt ska det hålla något/några år. Men rekommendationen är väl att rotera halvårsvis.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #10 skrivet: onsdag 06, april 2016, 20:04:01 »
Elverk, vedpanna, grävd + borrad brunn, eget avlopp. Har alltid mat för några veckor hemma. Men vid längre än en månads problem blir det till att börja äta barkbröd...

Känns som att jag ligger bättre till än de flesta statsbor i alla fall :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #11 skrivet: onsdag 06, april 2016, 20:12:28 »
Hey Maggan!
Toppar dig med elverk, vedkamin, grävd brunn, eget avlopp och jakträtt.  ;)

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 407
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #12 skrivet: torsdag 07, april 2016, 02:00:59 »
Jag synar och höjer med grotta, regnskyddad eldstad, spjut och verktyg av flintasten, extra kläduppsättningar av djurhudar, egenskapade runristningar samt halvtama vargar för mammutjakt.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #13 skrivet: torsdag 07, april 2016, 07:29:36 »
Citera
Hey Maggan!
Toppar dig med elverk, vedkamin, grävd brunn, eget avlopp och jakträtt.  ;)

Tyvärr ingen jakträtt, är väl det som saknas. Alternativt 20 grisar i garaget.

Strömavbrotten som garanterat kommer med höststormarna är riktigt trevliga. Tittar ut över det svarta grannskapet och tänder ytterbelysningen.  ;D

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #14 skrivet: torsdag 07, april 2016, 19:34:03 »
Den som är förberedd får räkna med att alla icke-förberedda kommer att knacka på dörren när väl krisen är ett faktum. Många med vapen i hand.

Det är som det alltid varit under hela mänsklighetens historia. Folk försöker, med våld om så krävs, ta det som andra arbetat eller samlat ihop.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Idag kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 19:03

Irankriget by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:44:58

Centralbankernas guldhandel by gbz