Författare Ämne: Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.  (läst 11277 gånger)

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« skrivet: fredag 27, maj 2011, 20:57:50 »
Mycket intressant tacka måste jag säga.

Har ingen prisuppgift men kan tänka mig att den har en lite högre premie än vanliga 50 grams tackor.

http://www.goldbarsworldwide.com/PDF/NBA_54_CombiBar_Gold.pdf

EDIT, jag har visst en prisuppgift :) och mycket riktigt så är den här tackan dyrare.

T ex tar Silber-Corner.de i skrivande stund €1830 att jämföra med t ex en 50 grams Perth Mint tacka för €1766.

http://www.silber-corner.de/de/Goldtafel-50-x-1-Gramm

Utloggad Bergstrollet

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #1 skrivet: tisdag 07, juni 2011, 19:26:33 »
Frågan är om den verkligen är praktisk eller bara en kul kuriosa? Små guldmynt kanske är bättre?

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #2 skrivet: tisdag 07, juni 2011, 19:32:00 »
Det är en kul idé och mer praktiskt än en 50 gramstacka i mitt tycke. Jag gissar att en del av tanken med den delbara tackan är om man använder guld som betalningsmedel, då är det väldigt smidigt att kunna dela upp i mindre delar. Jag hade dock föredragit en näve små mynt i stället :)

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #3 skrivet: tisdag 07, juni 2011, 19:35:28 »
Lär bli intressant i survivalistkretsar. En sådan tacka borde väl ingå i standardutrustningen hos den hyffsat välbeställde undergångsfanatikern.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #4 skrivet: tisdag 07, juni 2011, 23:23:33 »
Som lite \"växelmynt\" för mindre inköp så gillar jag bättre svenska/europeiska mynt med
sådär 4-10gr guld.
delbar tacka verkar lite overkill

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #5 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 01:15:40 »
Citat från: Baltikinkasso
Lär bli intressant i survivalistkretsar. En sådan tacka borde väl ingå i standardutrustningen hos den hyffsat välbeställde undergångsfanatikern.

Det var faktiskt lite samma tanke som slog mig. Survivalister gissar jag gärna vill ha en egen liten guldreserv av neutral typ, små enheter och enkelt delbara för handel. Själv är jag ingen survivalist, men jag kan se fördelarna med konceptet :)

Utloggad Grimjaur

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
SV: Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #6 skrivet: tisdag 18, december 2012, 09:31:51 »
Jag tycker att de är väldigt intressanta men jag förmodar att jag skulle räknas som "survivalist" i de här sammanhangen. Hade jag bara sett ädelmetaller som "vanlig" investering så hade jag sett annorlunda på det.

Om man jämför med vanliga små tackor (2,5g) så har ju 50x1 ändå helt ok pris/gram. Jag intalar mig att det även är mindre chans att råka ut för förfalskning med 50x1 än med en 50g-tacka, men jag kanske har fel?

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #7 skrivet: tisdag 18, december 2012, 09:58:31 »
Jag tycker att de är väldigt intressanta men jag förmodar att jag skulle räknas som "survivalist" i de här sammanhangen. Hade jag bara sett ädelmetaller som "vanlig" investering så hade jag sett annorlunda på det.

Om man jämför med vanliga små tackor (2,5g) så har ju 50x1 ändå helt ok pris/gram. Jag intalar mig att det även är mindre chans att råka ut för förfalskning med 50x1 än med en 50g-tacka, men jag kanske har fel?

Jag tycker du kan känna dig säker, särskilt om du köpt en kombitacka från en seriös aktör. Jag tror det är svårare att förfalska 50x1 gram jämfört med 1x50 gram, och om någon gör det så hittar tackorna troligen inte hem till de stora företagen ändå. Dessutom vore det ganska enkelt att kontrollera en kombitackas äkthet.

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #8 skrivet: söndag 23, december 2012, 16:11:53 »
Dessa Combibars har ju funnits ett tag men uppmärksammas nu i USA.

Några artiklar om combibars :

Reuters:
http://www.reuters.com/article/2012/12/21/swiss-gold-idUSL5E8NL4N820121221

Max Keiser uppmärksammar även dem:
http://maxkeiser.com/2012/12/22/gold-bars-the-size-of-a-credit-card-that-can-easily-be-broken-into-one-gram-pieces-and-used-as-payment/

Lite kul dock att en av de två youtube videoklippen som Max Keiser lagt med har jag gjort :-)
2000 hits på bara någon dag :-)
splitting a 100x1g silver combibar.


/H (mega_n)
« Senast ändrad: söndag 23, december 2012, 16:14:25 av mega_n »

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #9 skrivet: söndag 23, december 2012, 16:15:27 »

Lite kul dock att en av de två youtube videoklippen som Max Keiser lagt med har jag gjort :-)
2000 hits på bara någon dag :-)

/H (mega_n)

Släng upp en länk till forumet i videobeskrivningen för fasen! ;)

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #10 skrivet: söndag 23, december 2012, 16:46:04 »

Lite kul dock att en av de två youtube videoklippen som Max Keiser lagt med har jag gjort :-)
2000 hits på bara någon dag :-)

/H (mega_n)

Släng upp en länk till forumet i videobeskrivningen för fasen! ;)

OK. Lade in lite reklam för forumet  :D I titeln samt i info-fältet. (Fick dock inte till en länk i beskrivningsfältet.)

/H

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Valcambi släpper combitacka, delbar i 50x1 gram.
« Svar #11 skrivet: söndag 23, december 2012, 17:33:51 »
Finemang Mega_N :)

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23