Författare Ämne: HJÄLP i värde-/kassakåpsdjungeln!!  (läst 7659 gånger)

Utloggad Numismatikern

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 7
HJÄLP i värde-/kassakåpsdjungeln!!
« skrivet: lördag 26, mars 2016, 14:14:00 »
Som rubriken lyder så tänkte jag se om det är någon som har tips på vad man kan köpa. Jag letar nästan dagligen men det går aldrig att bestämma sig. Jag söker ett mellanstort skåp som gärna har brandskydd. Skåpet kommer bultas i betonggolv i ett rum med betongväggar runt om.

Jag hade tänkt förvara en del av mina finare grejer i det så det får gärna vara säkert och robust men också så billigt som möjligt såklart.. vill ha mycket "pang för pengarna"! eller ska man kanske köpa två och ställa på olika platser? tankar och erfarenheter mottages tacksamt!


Utloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 358
  • Affärsomdömen: 13
SV: HJÄLP i värde-/kassakåpsdjungeln!!
« Svar #1 skrivet: lördag 26, mars 2016, 14:48:33 »

 Är inte säker men intrycket jag fått så är små värdeskåp brandsäkra i 90 minuter med 1000 grader, vilket är mer ovanligt med större skåp.
 Och om du ska ha ett större skåp som klarar av lika mycket så kostar det, kanske det lönar sig köpa två mindre.

Min åsikt ...

Utloggad Bosse68

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
SV: HJÄLP i värde-/kassakåpsdjungeln!!
« Svar #2 skrivet: lördag 26, mars 2016, 15:46:55 »
Håller själv på att kolla på skåp
Glöm inte att kolla med ditt försäkringsbolag vilken klassning du behöver (Grade 0-7)
Hittade dessa som jag funderar på
http://habeco.com/produkter/vardeskap-grade-0-7/euro-plus-grade-0-3/

Utloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 358
  • Affärsomdömen: 13
SV: HJÄLP i värde-/kassakåpsdjungeln!!
« Svar #3 skrivet: lördag 26, mars 2016, 17:22:20 »

 Visst kolla med din hemförsäkring, du behöver förmodligen inte säkerhetsdörr eller värdeskåp, du är försäkrad ändå.
 Så är det i alla fall med Trygg-Hansa.
 Min hemförsäkring täcker 1 miljon i lösöre och täcker investeringsguld, har ringt och frågat.
 Är försäkrad mot brand och stöld.

 Ska även nämna om du ska ta guldet med dig ut så är du bara försäkrad upp till 50.000 kr.
 Så kolla med ditt försäkringbolag.

 MVH

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
HJÄLP i värde-/kassakåpsdjungeln!!
« Svar #4 skrivet: lördag 26, mars 2016, 18:43:39 »
Visst kolla med din hemförsäkring, du behöver förmodligen inte säkerhetsdörr eller värdeskåp, du är försäkrad ändå.
Min syn är att man har ett värdeskåp för att värdesakerna skall finnas kvar efter inbrottet snarare än för att försäkringsbolaget skall tvingas ersätta sakerna.

Min rekommendation till TS är att satsa på ett begagnat skåp. En tung klump på 600+ kg skyddar lika bra om den har några år på nacken som om det är nytt, skillnaden är att det är billigare.

Utloggad Numismatikern

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 7
SV: HJÄLP i värde-/kassakåpsdjungeln!!
« Svar #5 skrivet: söndag 27, mars 2016, 11:06:54 »
Visst kolla med din hemförsäkring, du behöver förmodligen inte säkerhetsdörr eller värdeskåp, du är försäkrad ändå.
Min syn är att man har ett värdeskåp för att värdesakerna skall finnas kvar efter inbrottet snarare än för att försäkringsbolaget skall tvingas ersätta sakerna.

Min rekommendation till TS är att satsa på ett begagnat skåp. En tung klump på 600+ kg skyddar lika bra om den har några år på nacken som om det är nytt, skillnaden är att det är billigare.

det är min syn också, visst det är jättebra om man får ersättning från försäkringen om man blir av med sina saker men många saker är ovärderliga och då gör det inte mig gladare att jag får lite siffror på mitt bankkonto.

har kollat på begagnade bjässar men vet inte om jag har plats för det där jag hade tänkt ställa det utan att behöva göra vissa modifikationer på utrymmet. går det bra att ha ett skåp i ett utrymme som inte är uppvärmt annars?

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: HJÄLP i värde-/kassakåpsdjungeln!!
« Svar #6 skrivet: söndag 27, mars 2016, 11:45:50 »
Visst kolla med din hemförsäkring, du behöver förmodligen inte säkerhetsdörr eller värdeskåp, du är försäkrad ändå.
Min syn är att man har ett värdeskåp för att värdesakerna skall finnas kvar efter inbrottet snarare än för att försäkringsbolaget skall tvingas ersätta sakerna.

Min rekommendation till TS är att satsa på ett begagnat skåp. En tung klump på 600+ kg skyddar lika bra om den har några år på nacken som om det är nytt, skillnaden är att det är billigare.
Går det bra att ha ett skåp i ett utrymme som inte är uppvärmt annars?
Silver är lite känsligt för temperatur-skillnader.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
fredag 12, juni 2026, 19:03:03

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
torsdag 11, juni 2026, 21:33:32

Pausad. Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
torsdag 11, juni 2026, 21:32:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28