Författare Ämne: företag som köper och säljer ädelmetaller  (läst 6030 gånger)

Utloggad Numismatikern

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 7
företag som köper och säljer ädelmetaller
« skrivet: måndag 21, mars 2016, 18:14:18 »
om man får drömma iväg lite såhär på måndagskvällen.. om man skulle vilja starta ett företag som köper och säljer ädelmetaller, vad krävs? vilken utrustning behöver man? hur mycket kapital behöver man för att det ens ska vara möjligt att börja? etc etc.. hoppas att det kanske finns någon på forumet som har lite kunskap om detta  ::) tack på förhand!

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 62
« Svar #1 skrivet: måndag 21, mars 2016, 18:59:55 »
Helt OT men jag måste berömma dina avatar!

På dina frågor kan jag ge vissa tips/råd/erfarneheter. Skicka mig pm.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
SV: företag som köper och säljer ädelmetaller
« Svar #2 skrivet: måndag 21, mars 2016, 19:51:47 »
Nummer ett är know how.
Köp och sälj privat, skattefritt och leder till kontakter.
Nummer två är förtroende.
Äh...gå all-in :)

Utloggad Numismatikern

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: måndag 21, mars 2016, 20:27:54 »
Nummer ett är know how.
Köp och sälj privat, skattefritt och leder till kontakter.
Nummer två är förtroende.
Äh...gå all-in :)

jag tycker att jag kan en del iallafall..  ::) försöker också lära mig något varje dag. visst vore det väl ultimat att göra det som privatperson och jag säljer en del mynt i oädlare metaller på tradera för att kunna köpa mer silver men vill ta det till nästa nivå eller hur man ska förklara det. tycker det är så kul och intressant så det är något som jag skulle kunna göra på heltid  ;D

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #4 skrivet: måndag 21, mars 2016, 21:09:02 »
Det lär bli svårt att få lönsamhet eftersom marknaden är liten och motarbetad av staten. Momsen på silvret hindrar seriös svensk bullionhandel. Alla stackers på det här forumet, och en majoritet av samlarna, köper sitt silver från utlandet. Liberty Silver Sverige, som är ett etablerat företag, har 3 anställda och har svårt med lönsamheten och gick 70.000 back ifjol. Det görs inte några större pengar på ädelmetallhandeln i Sverige.

Idén med ädelmetallhandel som sidoverksamhet, till ett vanligt jobb, kan vara en bra början.
« Senast ändrad: måndag 21, mars 2016, 21:16:33 av ManoleteSTHLM »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #5 skrivet: tisdag 22, mars 2016, 01:36:59 »
Titta på spread på några typiska mynt hos dina potentiella konkurrenter så kan du enkelt räkna ut hur många mynt du måste vända på varje månad, vecka och dag. Var pessimistisk och acceptera att din spread måste vara märkbart mindre. Verkar det rimligt?

"Don't quit you day job", som det brukar heta.

Utloggad Numismatikern

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: tisdag 22, mars 2016, 10:28:56 »
Det lär bli svårt att få lönsamhet eftersom marknaden är liten och motarbetad av staten. Momsen på silvret hindrar seriös svensk bullionhandel. Alla stackers på det här forumet, och en majoritet av samlarna, köper sitt silver från utlandet. Liberty Silver Sverige, som är ett etablerat företag, har 3 anställda och har svårt med lönsamheten och gick 70.000 back ifjol. Det görs inte några större pengar på ädelmetallhandeln i Sverige.

Idén med ädelmetallhandel som sidoverksamhet, till ett vanligt jobb, kan vara en bra början.

då får man väl helt enkelt göra det utan att blanda in pappa staten..  ::) rent hypotetiskt så skulle man ju kunna göra det "på sidan av" och använda kontanter och andra medel som staten inte har kontroll på. kanske inte alla som gillar det men jag tycker iallafall inte det är fel  8)

Utloggad Numismatikern

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: tisdag 22, mars 2016, 10:31:09 »
Titta på spread på några typiska mynt hos dina potentiella konkurrenter så kan du enkelt räkna ut hur många mynt du måste vända på varje månad, vecka och dag. Var pessimistisk och acceptera att din spread måste vara märkbart mindre. Verkar det rimligt?

jag är glad att det finns så många kloka människor på det här forumet som har realistiska och vettiga tankar så att man som ung och kanske lite naiv tänker en extra gång  ;D men om man inte har något "day job" då?  ::)

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1422
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #8 skrivet: tisdag 22, mars 2016, 10:48:44 »
Hör med fantomen som är en rätt stor aktör när det kommer till att sälja mynt på både forumet och tradera. Har själv sålt en del via forumet/tradera och det tar faktiskt rätt mycket tid. Och med tanke på den lilla möjlighet till vinst per mynt är marginalerna väldigt små. Det jag tror är det lönsammaste är att sälja tuber och kilosmynt. Där kan man nog göra några hundralappar genom att själv beställa större volymer från tyskland och sedan sälja på förumet/tradera. Men nog inget man blir rik på, men lite extra i kaffekassan får man nog.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: tisdag 22, mars 2016, 11:03:17 »

jag är glad att det finns så många kloka människor på det här forumet som har realistiska och vettiga tankar så att man som ung och kanske lite naiv tänker en extra gång  ;D men om man inte har något "day job" då?  ::)
Då kommer saken i ett annat läge :-)

Låt mig modifiera mitt svar en aning. Låt oss initialt ignorera detta med att starta bolag och bara titta på själva affärsidén, oavsett om det sedan görs privat eller i bolag. För att kunna tjäna pengar på att köpa och sälja någonting så måste du ha en spread, det är självklart. Den kommer att vara mindre för dig än vad de mer välrenommerade handlarna kan ta ut. Detta gör att det kommer att vara begränsad intäkt per mynt om priset ligger stilla, det kan man räkna på och komma fram till vilken volym du måste uppnå. Men även så, så kommer det att bli svårt om du inte tillför någonting. Att vara minst i branschen och bara konkurrera med pris är inte en vinnande strategi. Så vad kan du tillföra? Svaret är givetvis kunskap, må det vara om PM allmänt, numismatiska mynt, kunskap om hur man minskar sin risk genom diversifiering med PM, etc.

Dessutom så ligger priset inte stilla, det går upp och det går ner. Samtidigt så är många trendföljande i sitt agerande, dvs köper när det går upp och säljer när det går ner. Detta kan givetvis någon som är mer "professionell" utnyttja genom att handla mot trenden. Problemet med det är att det kräver tillräckligt buffertkapital eftersom du kan bli tvungen att ligga på mynt du köpt i en nedåttrend ett bra tag innan de ger dig en vinst. Det betyder inte att jag säger att du skall sitta på ett mynt tills dess du kan sälja det med vinst (om du handlar så skall du alltid köpa och sälja alla mynt och leva på din spread, detta med att handla mot trenden är bara ett sätt att öka marginalen när du får rätt och att riskera ruin när du har fel).

Ok, när du då räknat på spread och behov av buffertkapital så kommer frågan om bolagsform. Där finns det flera alternativ med olika pros and cons (AB, enskild firma, mfl). Här är inte jag rätt person att ge råd (även om jag driver flera bolag i olika former själv). Orsaken är att valet handlar mindre om affärsiden PM än det handlar om traditionella avväganden som begränsning av risk, storlek på fasta kostnader, förväntad omsättning, etc. Men generellt rekommenderar jag absolut att starta så smått som möjligt, med så låga kostnader som går att uppnå. Man blir aldrig rik på att betala avgifter till andra, må det vara Staten, banken eller revisorn.

Till slut, apropos vad Manolete sade om att vara motarbetad av Staten och att momsen dödar seriös bullionhandel. Givetvis är momsen på silver ett problem om man skall handla i silver, eftersom man måste konkurrera med andra som har bättre förutsättningar (lägre eller ingen moms). Men så gör inte det då. Satsa på guldmynt, ffa små guldmynt (jag gissar att det nog är svårt att bygga upp ett intressant sortiment av 1oz mynt för drygt 10.000kr st). Och, för att ytterligare slå lite på trumman för små guldmynt, så är detta i mina ögon ett utmärkt fält för någon som valt namnet "Numismatikern".

Lycka till.

Utloggad Numismatikern

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: tisdag 22, mars 2016, 11:24:36 »

Då kommer saken i ett annat läge :-)

Låt mig modifiera mitt svar en aning. Låt oss initialt ignorera detta med att starta bolag och bara titta på själva affärsidén, oavsett om det sedan görs privat eller i bolag. För att kunna tjäna pengar på att köpa och sälja någonting så måste du ha en spread, det är självklart. Den kommer att vara mindre för dig än vad de mer välrenommerade handlarna kan ta ut. Detta gör att det kommer att vara begränsad intäkt per mynt om priset ligger stilla, det kan man räkna på och komma fram till vilken volym du måste uppnå. Men även så, så kommer det att bli svårt om du inte tillför någonting. Att vara minst i branschen och bara konkurrera med pris är inte en vinnande strategi. Så vad kan du tillföra? Svaret är givetvis kunskap, må det vara om PM allmänt, numismatiska mynt, kunskap om hur man minskar sin risk genom diversifiering med PM, etc.

Dessutom så ligger priset inte stilla, det går upp och det går ner. Samtidigt så är många trendföljande i sitt agerande, dvs köper när det går upp och säljer när det går ner. Detta kan givetvis någon som är mer "professionell" utnyttja genom att handla mot trenden. Problemet med det är att det kräver tillräckligt buffertkapital eftersom du kan bli tvungen att ligga på mynt du köpt i en nedåttrend ett bra tag innan de ger dig en vinst. Det betyder inte att jag säger att du skall sitta på ett mynt tills dess du kan sälja det med vinst (om du handlar så skall du alltid köpa och sälja alla mynt och leva på din spread, detta med att handla mot trenden är bara ett sätt att öka marginalen när du får rätt och att riskera ruin när du har fel).

Ok, när du då räknat på spread och behov av buffertkapital så kommer frågan om bolagsform. Där finns det flera alternativ med olika pros and cons (AB, enskild firma, mfl). Här är inte jag rätt person att ge råd (även om jag driver flera bolag i olika former själv). Orsaken är att valet handlar mindre om affärsiden PM än det handlar om traditionella avväganden som begränsning av risk, storlek på fasta kostnader, förväntad omsättning, etc. Men generellt rekommenderar jag absolut att starta så smått som möjligt, med så låga kostnader som går att uppnå. Man blir aldrig rik på att betala avgifter till andra, må det vara Staten, banken eller revisorn.

Till slut, apropos vad Manolete sade om att vara motarbetad av Staten och att momsen dödar seriös bullionhandel. Givetvis är momsen på silver ett problem om man skall handla i silver, eftersom man måste konkurrera med andra som har bättre förutsättningar (lägre eller ingen moms). Men så gör inte det då. Satsa på guldmynt, ffa små guldmynt (jag gissar att det nog är svårt att bygga upp ett intressant sortiment av 1oz mynt för drygt 10.000kr st). Och, för att ytterligare slå lite på trumman för små guldmynt, så är detta i mina ögon ett utmärkt fält för någon som valt namnet "Numismatikern".

Lycka till.

små guldmynt låter väldigt intressant. jag har inte tänkt på det alls då jag bara handlat silver än så länge pga min ekonomiska situation. men jag skulle gärna själv köpa äldre guldmynt för jag tycker att de är väldigt tilltalande. sen kan man ju kanske även ha 1/10-1/4 OZ mynt. frågan är bara hur man ska få tag på de till ett bra pris så att man kan tjäna några kronor när man säljer.  :)

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1422
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #11 skrivet: tisdag 22, mars 2016, 11:34:46 »
Nja det här här med att man ska behöva sitta på mynt man köpt vig ett högre pris är väl inte helt sant. Om priset gått ner kan du ju isf köpa nya mynt billigare. Dvs har du köpt ett mynt för 200kr som du säljer för 180 kan du ju troligen köpa ett nytt för lite under 180kr. Skall man köpa/sälja mynt tjänar man ju spreaden mellan vad man kan köpa in mynten för och vad man kan sälja för. Inte vad man en gång har köpt för. Förutsatt att man ersätter sålda mynt med nya, vilket man kanske inte gör för varje sålt mynt dock. Men själva prinicipen att man måste vänta ut en uppgång efter en nedgång anser jag vara felaktig just pga att inköpspriset sjunker om spot går ner.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: tisdag 22, mars 2016, 13:40:41 »
Nja det här här med att man ska behöva sitta på mynt man köpt vig ett högre pris är väl inte helt sant. Om priset gått ner kan du ju isf köpa nya mynt billigare. Dvs har du köpt ett mynt för 200kr som du säljer för 180 kan du ju troligen köpa ett nytt för lite under 180kr. Skall man köpa/sälja mynt tjänar man ju spreaden mellan vad man kan köpa in mynten för och vad man kan sälja för. Inte vad man en gång har köpt för. Förutsatt att man ersätter sålda mynt med nya, vilket man kanske inte gör för varje sålt mynt dock. Men själva prinicipen att man måste vänta ut en uppgång efter en nedgång anser jag vara felaktig just pga att inköpspriset sjunker om spot går ner.
Vi är överens. Jag uttryckte mig uppenbarligen dåligt. Självklart måste man som handlare leva på sin spread, dvs vara beredd att både köpa och sälja vid varje tillfälle. Det som tillkommer utöver detta är att man för att kunna sälja måste ha ett utbud av mynt att sälja. Det kräver buffertkapital. Dessutom är det (sett över tid) sannolikt bättre att bygga upp sitt sortiment när priserna viker och sälja av mer när priserna stiger. Detta kräver dock mer buffertkapital.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

#silversqueeze by mega_n
Idag kl. 10:35

JP Morgan har gjort det igen by TraderRoark
Idag kl. 09:51

Pausad.[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Igår kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
tisdag 20, april 2021, 21:33:42