Författare Ämne: Långssiktighet Guldcertifikat  (läst 16307 gånger)

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 2
Långssiktighet Guldcertifikat
« skrivet: torsdag 17, mars 2016, 13:03:35 »
Jo det är så att i förra veckan så fick jag lust att pröva och köpa ett guldcertifikat på avanza. Certifikatet är Bull med hävstång X 10.

Det jag undrar är vilket tidsperspektiv som menas med long i sådana certifikat? Är det några dagar, veckor eller månader? Som jag tolkar det är det veckor. I handel med bear har jag förstått att man oftast är mer kortsiktig, stämmer detta?

Jag tycker överlag det är svårt med att särskilja vad folk överlag menar med långsiktighet i allt på börsen. För mig i de aktier jag är långsiktig i så är det 1 år till döddagar jag menar, i kortsiktighet är det någon månad till +- 1 år. Sysslar aldrig med day trading eller swing trading, bortsett från någon gång med valutahandel. Så mitt perspektiv på långsiktighet är kanske lite överdrivet i största allmänhet?

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 407
  • Affärsomdömen: 22
SV: Långssiktighet Guldcertifikat
« Svar #1 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 13:21:53 »
Long är inte vad du tror. Long innebär att certifikatet går upp när den underliggande tillgången ökar i värde. Short innebär att certifikatet går upp när tillgången istället går ner.
http://www.investopedia.com/ask/answers/100314/whats-difference-between-long-and-short-position-market.asp
« Senast ändrad: torsdag 17, mars 2016, 13:36:32 av glimbert »

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #2 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 14:51:24 »
Precis, att gå lång betyder att man tror på en gång (genom att ex köpa Long- eller Bullprodukter). Att gå kort innebär att man tror på en nedgång (att köpa short- eller Bearprodukter). Bull- och Bearprodukter är s.k open ended, dem har ett förfall väldigt långt fram i tiden. Dock ska dessa produkter inte hållas över en längre tid, speciellt inte avseende volatila sådana då dessa gröps ur över tid. Hävstången är daglig. Ponera ett extremexempel för att påvisa risken; underliggande produkt står i en kurs om 100 sek och du har köpt en bull x10 för 100 sek. Dvs att du har en hävstång på 10 x. Går underliggande ner 5% förlorar du 50%. Ditt bullcertifikat står då i 50 sek. Nästa dag går underliggande upp 5% och ditt cert 50%, underliggande är då mer eller mindre tillbaka på 100 sek. Ditt cert går upp 50% igen och står då i 75 sek. Dvs du ligger back 25%. Fortsätter detta flera dagar gröps mer och mer ur. Minifutures däremot har inte en daglig hävstång men däremot en stop loss nivå som medför att när underliggande denna stop loss nivå förlorar du i stort sett allt. Hävstången ändras även utifrån om underliggande går upp eller ner. Det kan liknas med att köpa för lånade pengar. Säg att du har 10 sek och lånar 90 sek för att köpa en minilong. Du har då en hävstång på 10. Går underliggande ner 1% går din minilong ner 10%. Du har då ett lån på 90 sek och EK på 9 vilket resulterar i en hävstång på runt 11. Dvs din hävstång går upp om ditt EK minskar och tvärtom. Så det finns både för- och nackdelar med båda dessa produkter.

Sammanfattningsvis. Minifutures är bättre att hålla under en längre tid, dock är stop loss nivån viktig att känna till. Bull och bears nackdel är den dagliga hävstången som gröper ur värdet. Så vad man väljer beror helt på vilken hävstång man är ute efter. Ju högre hävstång en minifutures har, ju närmare ligger stop loss nivån. Ex köper man en minilong i guld med en stop loss på 800 usd per oz har du kanske en hävstång på ett par X på nuvarande prisnivå. En Stop loss på 1200 usd per oz ger kanske 15 X.
« Senast ändrad: torsdag 17, mars 2016, 15:42:01 av toblov »

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 15:31:06 »
Då missuppfattade jag alltså long i detta sammanhanget. När jag tänker efter så ringer det en klocka någonstans långt in i hjärnan att det där har jag hört förut.

Men frågan vad som menas med kortsiktighet kontra långsiktighet kvarstår, jag tycker det är väldigt individuellt. I det här sammanhanget tycker jag att långsiktigt känns som att gå över nån vecka.

Och då är det alltså inget certifikat jag har köpt då utan en Bull- och Bearprodukt? Jag trodde att det också kallades så.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 15:38:49 »
En bull- och bearprodukt är ett certifikat, och en minifuture är en warrant. Kanske skrev fel någonstans i min text. Men som sagt, hur länge du kan eller ska hålla ett certifikat (bull eller bear) beror på både hävstången och underliggande produkts volatilitet. Ju högre rörelser och hävstång ju kortare ska du hålla denna produkt. Har du köpt X10 på guld skulle jag inte hålla den mycket längre än några dagar max veckor, dock helt beroende på hur mycket du tror guld kommer då upp och ner. För observera, går guldet bara upp varje dag är denna produkt super. Men är det mycket upp och ner gröps värdet snabbt ur.

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 16:39:00 »
Jag tänkte någon vecka som längst, har märkt av att det är ganska snabba rörelser, förra veckans nedgång var inte så kul fast det är mest bara för att pröva jag köpte. Här om året var jag tänkt att köpa pappersguld att hålla i ca 6 månader och då var tur att jag inte gjorde det för då hade jag blivit barskrapad, och sedan när jag inte har så bra koll så var det ett klokt val att avstå.

Så det är warranter man ska köpa ifall man tar en position som är riktigt långsiktig?

Som jag har förstått så har warranter roll over fee/ränta precis som det är i handel med valutapar? Medans certifikat inte har det?
Certifikaten har courtage och spread köp/sälj, har även warranter detta? Handel i valutapar har ju spread men minns inte att det var något courtage, fast den kanske var "inbakad" i spreaden?

Hur kan man få hävstången ifall man handlar för egna pengar med underliggande vara i certifikat får jag inte riktigt ihop?

PS Jag borde kanske inte vara så lat utan använda mig av google istället...

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 16:46:30 »
Ja, precis. Med en väl tilltagen stop loss ;)

Det är i båda typerna av värdepapper både courtage som banken du handlar via tar, samt en form av avgift som tas ut dagligen av kursen. Man kan se det som ränta. Årligen ca 2%. Dvs står underliggande produkt helt still 1 år kommer du backa ca 2%. Läs mer här: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/utbildning/avgifter-mini-futures.html

Emmmitenten lånar upp pengar och köper underliggande för mer än vad du handlar för, beroende på vilken hävstång. Om 2 X köper de för dubbelt så mycket i underliggande som du köper för. Förutsatt att dem hedgar sin position. Emittenten kan ju även välja att själva spekulera och inte hedga.

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 17:00:31 »
Jag får tacka för förklarningarna!

Har letat på avanza själv men tycker att det är svårmanövrerat och svårt att finna information där ibland.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 18:37:15 »
Så lite så. Är du osäker ringa Avanza eller fråga här. Går det fel kan det gå mkt fel. Och det är ju oavsett summa ändå riktiga pengar.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #9 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 18:49:19 »
Nu ska jag vara så där tråkig och förnumstig. Jag tycker att du ska vara ytterst försiktig med hävstångsinstrumenten om du inte har väldigt väldigt god kännedom om den underliggande råvarans/valutans rörelser.

Det är också mycket kostnader kopplade till de där hävstångsprodukterna som tas ut av utställarna vid köp och försäljning.

Några snabba enkla pengar är svåra att göra och för majoriteten av småspararna som håller på med de här instrumenten så slutar det med förluster.

Jag håller mig således borta från den här extrema typen av spekulation och mitt råd, i all välmening, blir att andra också bör göra detsamma.

« Senast ändrad: torsdag 17, mars 2016, 18:59:45 av ManoleteSTHLM »

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 21:49:46 »
Jag kör bara med nån tusenlapp hit och dit(hade supit up det annars och då går man aldrig plus), man lär sig inget om man inte satsar riktiga pengar heller för den delen. Har gott plus minus noll på valutahandel och är väl medveten om risker, körde ofta guld mot dollar pga de fina rörelserna som ofta sker. Jag har det mest som tidsfördriv, man ska aldrig satsa något man inte har råd att förlora. När jag var yngre tog jag stora risker på vanlig aktiehandel som jag aldrig skulle göra idag, man kär sig med tiden.

Men det är självklart bra att man upplyser om riskerna, jag tycker att tex avanza är bra på att göra det när man ska handla.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #11 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 22:26:35 »
Till de ovan skrivna utförliga kommentarerna skall jag bara tillägga att om du vill prova "spela" på bull- och bearcertifikaten hos Avanza så är alla order över 1 000 kr som läggs via deras sajt helt courtagefria för Avanzas egna produkter.

När du är helt ny på detta så tycker jag definitivt att du skall börja med den lägsta hävarmen som är x2, där "spreaden" också är mycket liten.
När du har kommit in i "spelet" och gjort lite vinst kan du sedan gå upp i utväxling, om du känner för det, och tycker att det passar dig.

Som sagt, börja i det lilla och skapa först en liten vinstbuffert, och tänk på att den snabbaste vägen att bli pank är att försöka bli rik fort.

Avanza Markets courtagefria produkter

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 23:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 23:30

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50