Författare Ämne: 2x 1oz krugerrand 2016  (läst 19912 gånger)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 55
SV: 2x 1oz krugerrand 2016
« Svar #15 skrivet: måndag 14, mars 2016, 14:22:18 »
För min del får Keyzah gärna sälja sitt guld för under spot, hoppas bara att köparen kräver att de verifieras för äkthet innan han eller hon köper, förslagsvis på tavex.

Erbjuder Tavex en sådan tjänst och vad kostar den ?

Hur funkar det i praktiken, går jag med köparen till Tavex och ber de kontrollera myntens äkthet bara ? De blir inte tjuriga när jag sedan vänder mig till köparen för att sälja mynten istället för direkt till hen som gjort äkthetskontrollen ?

Vad jag vet kostar det inget.
Och tror inte de kommer bry sig eftersom personen du säljer till troligen ändå bara kommer sälja till dem med en gång och tjänar några gratis hundralappar..

Utloggad keyzah

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: måndag 14, mars 2016, 15:02:24 »
Svårt detta, lite moment 22... sätt ett bra pris utan omdömen från tidigare affärer så blir det "misstänkt" och svårt att göra affär. Utan att det görs affärer så får man heller inga omdömen, varför man gärna sätter ett bra pris för att locka köpare och få till en snabbare affär.

Likt ConcernedCitizen säger så finns det flera anledningar till varför man föredrar att göra affär med privatperson, utan att gå in närmare i detalj vad mina anledningar är.

Självklart kan affär göras på pantbank, auktionshus, mynthandlare, Tavex eller någon annan plats där köparen känner sig trygg i att myntens äkthet kan kontrolleras innan betalning erlägges.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
2x 1oz krugerrand 2016
« Svar #17 skrivet: måndag 14, mars 2016, 18:20:36 »
"Tough crowd to please", som det heter på utrikiska.

Jag konstaterar också att forumet är kostnadsmedvetet och priskänsligt, ffa när det gäller guld. Mynt som prissätts någon procent för högt får ligga i dagar eller längre, medan mynt som har bra pris, gärna under spot flyger iväg på ett kick. Inte så konstigt då att keyzah väljer att sätta ett bra pris om han har bråttom.

Det leder till slutsatsen att det är ok när kända forummedlemmar säljer under spot, men "misstänkt" när någon med kortare historia gör det. Det tycker jag i grunden rimmar illa med normal rättspraxis där man är oskyldig tills dess man befunnits skyldig. Och detta ger precis det moment 22 som keyzah pekar på.

Så jag instämmer absolut med CC i att detta med publikt misstänkliggörande av någon som man inte känner, och där man saknar kunskap om bakgrund till försäljningen, är ett dåligt sätt att agera på. Det kommer bara att leda till ett hårdnande tonläge och sämre diskussionsklimat.

august

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #18 skrivet: måndag 14, mars 2016, 18:41:38 »
"Tough crowd to please", som det heter på utrikiska.

Jag konstaterar också att forumet är kostnadsmedvetet och priskänsligt, ffa när det gäller guld. Mynt som prissätts någon procent för högt får ligga i dagar eller längre, medan mynt som har bra pris, gärna under spot flyger iväg på ett kick. Inte så konstigt då att keyzah väljer att sätta ett bra pris om han har bråttom.

Det leder till slutsatsen att det är ok när kända forummedlemmar säljer under spot, men "misstänkt" när någon med kortare historia gör det. Det tycker jag i grunden rimmar illa med normal rättspraxis där man är oskyldig tills dess man befunnits skyldig. Och detta ger precis det moment 22 som keyzah pekar på.

Så jag instämmer absolut med CC i att detta med publikt misstänkliggörande av någon som man inte känner, och där man saknar kunskap om bakgrund till försäljningen, är ett dåligt sätt att agera på. Det kommer bara att leda till ett hårdnande tonläge och sämre diskussionsklimat.

august

Jag vill påstå att vi som blivit lurade tidigare gör rätt i att vara misstänksamma, och att man vill varna andra samtidigt är inget konstigt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
2x 1oz krugerrand 2016
« Svar #19 skrivet: måndag 14, mars 2016, 20:06:40 »

Jag vill påstå att vi som blivit lurade tidigare gör rätt i att vara misstänksamma, och att man vill varna andra samtidigt är inget konstigt.
Jag förstår att du är misstänksam.

Men då måste jag fråga: har du alltså blivit lurad vid affär här på forumet? Det är i såfall en nyhet för mig, för jag har aldrig hört talas om ett enda fall av bedrägeri här. Men där kan jag givetvis ha fel...

Om det å andra sidan är så att du blivit lurad någon annanstans, t ex Tradera där bedragarna som bekant står på kö för att ta dina pengar, aldrig träffas personligen och inte erbjuda kontroll av varan före köp, så måste jag säga att jag ser problem.

Om det är så (tradera, ebay, guldstoft via postorder från Nigeria, eller liknande) så låter din varning mer som min egen upplevelse från en gång då jag var på en bar i Marseilles hamn. Där fick jag en spikad drink och när jag vaknade dan därpå var pengarna borta. Detta gör att jag numera är mer försiktig, även när jag beställer drinkar i baren på Sheraton i Fjollträsk. Men detta till trots ser jag det inte som min uppgift att stå på gatan utanför Sheraton och varna folk rent generellt.

Det här med självpåtagna vaktmandat är känsliga saker. T ex tycker jag att de forummedlemmar som jagar bedragare på Tradera gör en lysande insats. Men innan man anmäler en auktion där så behöver man betydligt torrare på fötterna än att "priset var för lågt".

Jag tror inte vi når samsyn i denna fråga så jag föreslår att vi lägger ner.

Mvh,
august

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #20 skrivet: tisdag 15, mars 2016, 07:45:56 »
Tråden bör snarast gå tillbaka till vad den är, säljpost från keyzah.

Visst kan man ha sina synpunkter på priset men var och en sätter ju sina egna priser, hade t ex jag eller någon annan räv slängt upp 2 oz guld för under spot så hade den här affären varit avslutad på 2 röda.

Här gäller ju helt enkelt att vill man köpa, så köper man och vidtar de åtgärder man kan för att få igenom affären, kanske träffas på bank för att väga, gå igenom, testa mynten etc etc.

ELLER....

Så köper man inte mynten för att man inte vill göra en sån affär.

Med det så är det här en säljannons för 2 Krugs.
« Senast ändrad: tisdag 15, mars 2016, 07:47:27 av MrLibertad »

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #21 skrivet: tisdag 15, mars 2016, 11:25:46 »
Jag är intresserad av ditt 2016 mynt (myntet till höger)...
--cut by moderator--

Skicka PM till varandra och diskutera villkor för ev. köp.
/mod
« Senast ändrad: tisdag 15, mars 2016, 11:49:29 av mega_n »

Utloggad keyzah

• Medlem
  • *
« Svar #22 skrivet: tisdag 15, mars 2016, 16:46:22 »
Jag är intresserad av ditt 2016 mynt (myntet till höger)...

Båda mynt är 2016, har bara vänt dom med olika sidor upp för att visa båda sidor.

Mail eller PM för att göra upp detaljer.

Mvh

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #23 skrivet: tisdag 15, mars 2016, 18:35:53 »
Du har pm

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #24 skrivet: lördag 19, mars 2016, 20:00:13 »
Har du mynten kvar på Onsdag-Torsdag har jag cash.

Utloggad keyzah

• Medlem
  • *
« Svar #25 skrivet: söndag 20, mars 2016, 07:05:04 »
Har du mynten kvar på Onsdag-Torsdag har jag cash.

Jag åker på en veckas semester idag och mynten finns kvar så mest troligt finns de kvar när jag kommer hem nästa Söndag. Jag hör av mig då för att se om vi kan få till nåt...

Utloggad keyzah

• Medlem
  • *
« Svar #26 skrivet: tisdag 19, april 2016, 18:41:07 »
Väcker denna igen,

då jag kommit tillbaka och allt annat lagt sig till ro. Tavex säljer dessa just nu för spot +3,9% och jag förstår att man som ny användare på detta forum utan köp/sälj-historik behöver "locka" med något...

så 10 000 kr /st känns fortfarande rimligt, samma förutsättningar som tidigare - kontant affär mellan 4 ögon föredras och affär kan självklart göras hos pantbank, mynthandlare, Tavex eller annan som kan garantera myntens äkthet.

Mynten finns kvar tills annat meddelas i tråden.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by AndrewJackson72
Igår kl. 18:42

Varför köpa silver? by Sarek
Igår kl. 12:28

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
fredag 13, juni 2025, 20:54:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 13, juni 2025, 16:48:40

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
fredag 13, juni 2025, 13:22:24