Författare Ämne: Investeringar vid 55 ? Fritt kapital...hjälp!  (läst 7496 gånger)

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 322
  • Affärsomdömen: 30
Investeringar vid 55 ? Fritt kapital...hjälp!
« skrivet: tisdag 08, mars 2016, 17:46:37 »
Då har det magiska året kommit, året då jag fyller 55 och nu kan jag plocka ut vissa insatta pensionsbesparingar.
Jag har ett x antal 100kkr som jag nu kan lyfta eller låta vara kvar.

Här på forumet finns det ett antal experter och semi experter när det gäller pensioner.
Vad tycker NI att jag skall göra med de slantar som jag nu fått möjligheten att fritt investera?
Köpa Guld, Silver, Aktier, fonder etc.

Jag söker bästa möjliga investering de närmaste 10 åren, då jag kommer att flytta söder ut.
Seriösa förslag och motiveringar emottages tacksamt.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 416
  • Affärsomdömen: 50
SV: Investeringar vid 55 ? Fritt kapital...hjälp!
« Svar #1 skrivet: tisdag 08, mars 2016, 17:56:29 »
Då har det magiska året kommit, året då jag fyller 55 och nu kan jag plocka ut vissa insatta pensionsbesparingar.

Här på forumet finns det ett antal experter och semi experter när det gäller pensioner.
Vad tycker NI att jag skall göra med de slantar som jag nu fått möjligheten att fritt investera?

Jag söker bästa möjliga investering de närmaste 10 åren, då jag kommer att flytta söder ut.

Om man skall investera långsiktigt tycker jag det smartaste är att skaffa sig en diviersifierad utdelningsportfölj med stabila bolag som inte är så konjunkturskänsliga, skaffa även en hörnsten i skinande guld så har du en hedge/försäkring mot finansiella kriser.

Kortsiktigt skall sägas att jag inte tror på aktiemarknaden och har viktat över i ädelmetaller, men historien har visat att börsen är bra att investera i på lång sikt.
« Senast ändrad: tisdag 08, mars 2016, 17:58:12 av jerseph »

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2611
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #2 skrivet: tisdag 08, mars 2016, 19:59:55 »

Var i din sits för 9 år sedan och bestämde då att världen snart "går under" så jag har plockat ut min privata pensionsförsäkring nu under 9 år och har ett år kvar, för dessa har jag var 3-4 månad kompletterings köpt guld.

Detta har gett en högre skatt än om jag väntat till pensionering med uttaget.
Men med tanke på att sparandet har skett vid en marginalskatt på 75% har det trots allt blivit helt ok.
Så det känns faktiskt väldigt bra nu.
Har liksom under dessa är skiftat mitt pensionskapital från Fiat till Guld.

Var och en har ju naturligtvis sin egen situation att bedöma, men detta är hur jag gjorde.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 814
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: onsdag 09, mars 2016, 17:27:26 »
På ett eller annat sätt kommer köpkraften i ditt och andras kapital i form av SEK /andra valutor , besparingar och pensionssparande att absorberas av centralplanerare. Det finns inget annat sätt på vilket framtida välfärdsåtaganden plus redan tagna lån kan betalas.   Dessutom så kommer bubblorna som blåsts upp, tillgångsinflation i bostadspriser och aktier leda till deflation när de spricker och möts säkerligen med kraftiga stimulansåtgärder. Helikopterpengar diskuteras och medierna skickar ut testballonger för att vänja oss vid detta samt även testballonger för avskaffandet av kontanter och så till sist men  inte att förakta; en god portion hjärntvätt.  Syftet är att man ska kunna ha kraftiga minusräntor utan att någon ska kunna ta ut pengar.   
Allt detta är galet inflationärt. 
Så tror jag.   Jag kan ju ha fel, vem vet.  Jag tänker att man därför ska ha oerhört liten andel besparingar i form av centralplanerade valutor tex SEK och fordringar på SEK.

Mycket ädelmetall, lite aktier, fysiska saker, kryptovalutor, jättelite vanlig likvid.

Jag tror inte det räcker med 10% guld vilket många säger är en tillräcklig försäkring. Åtminstone inte i denna speciella tid.

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 248
« Svar #4 skrivet: söndag 20, mars 2016, 19:47:12 »
 Jag är ingen expert, men nästa månad ska vi ändra investeringen till vår dotters pengar, 150.000 kr och vi vill inte spela nåt spel utan vill ha en säker placering.
 Så jag utgår ifrån Sveriges största privata blogg om privatekonomi, sidan heter rikatillsammans och deras portfölj har samma namn.
 Portföljen sjunker som mest vid värsta kraschen 30% och genererar 6 till 8% avkastning per år, oavsett ekonomiskt klimat.
 Allvädersportföljen som Jan Bolmenson skriver om är "The permenant portfolio" av Harry Browne.

Du investerar i indexfonder, guld/silver, långa obligationer, räntebärande varav varje del är 25% för att hantera alla ekonomiska klimat.
 Varje år ombalanserar du portföljen genom att sälja dyrt och köpa billigt, alltså kan du sova lugnt om natten.

MVH

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #5 skrivet: söndag 20, mars 2016, 20:49:27 »
Jag är ingen expert, men nästa månad ska vi ändra investeringen till vår dotters pengar, 150.000 kr och vi vill inte spela nåt spel utan vill ha en säker placering.
 Så jag utgår ifrån Sveriges största privata blogg om privatekonomi, sidan heter rikatillsammans och deras portfölj har samma namn.
 Portföljen sjunker som mest vid värsta kraschen 30% och genererar 6 till 8% avkastning per år, oavsett ekonomiskt klimat.
 Allvädersportföljen som Jan Bolmenson skriver om är "The permenant portfolio" av Harry Browne.

Du investerar i indexfonder, guld/silver, långa obligationer, räntebärande varav varje del är 25% för att hantera alla ekonomiska klimat.
 Varje år ombalanserar du portföljen genom att sälja dyrt och köpa billigt, alltså kan du sova lugnt om natten.

MVH

Varför sjunker portföljen som mest 30% vid värsta kraschen?
« Senast ändrad: söndag 20, mars 2016, 21:13:47 av mrSju »

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 445
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #6 skrivet: söndag 20, mars 2016, 21:58:22 »
Låter för bra för att vara sant, i vart fall i dagen ekonomiska klimat och då är det nog det.

Varför sjunker portföljen som mest 30% vid värsta kraschen?

Ja, det kan man verkligen undra! Bra fråga.

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: måndag 21, mars 2016, 06:47:25 »
 Det kan ju diskuteras hur man ser på saker och ting, eftersom det som varit inte har någonting att göra med vad som komma skall.
 Men i en artikel så har Jan Bolmeson om jag minns rätt gjort ett historiskt test bak i tiden för att se hur portföljen stått sig i bra och dåliga tider, därav siffrorna.
 Och ja det är ett bra resultat och därav väljer vi investera enligt denna modell, även om vissa anser 5 till 8% är låg avkastning över tid.

Detta är ingen get-rich-quick grej. Detta är snarare en don't-lose-all-your-money-when-the-market-crashes grej.

Kort översikt:

Allvädersportföljen.

Iden bygger på att det finns fyra olika ekonomiska klimat:

1.Tillväxt – ekonomiskt tillväxt är enkelt sagt när ekonomin går bra.
 Samhällets produktion ökar och företag och folk i gemen blir rikare.
 Ofta ökande BNP-tillväxt.

2.Inflation – är när värdet på pengar minskar vilket får till följd att priset på varor och tjänster ökar.
 Pengarna blir helt enkelt mindre värda.
 Inträffar då t.ex. pengar konsumeras istället för att de sparas.
 Inflation är inte alltid dåligt, det är bra om lönerna ökar mer än priserna ökar och du har skulder som kan betalas av med ”billigare” pengar – såsom det skedde i Sverige på 70-, 80- och 90-talet.

3.Deflation – är motsatsen till inflation och betyder att värdet på pengar ökar och priset på varor och tjänster minskar.
 Pengarna blir mer värda.
 Deflation anses generellt sätt vara dåligt eftersom priset på varor, tjänster och tillgångar minskar medan skulderna består. Det är det här som hände under finanskrisen och centralbankerna är rädda för.

4.Recession – betyder avmattning i ekonomin och är motsatsen till ekonomisk tillväxt. Det är det som vi brukar kalla för lågkonjunktur.
 Ofta sjunkande BNP-tal.

Och till dessa parar vi ihop de tillgångstyper som trivs bäst i respektive klimat:

a.Aktier och fonder – (ökad tillväxt) – det vill säga andelar i företag som producerar varor och tjänster.
 I tillväxtperioder är ofta inflationsförväntningarna stabila och företagen växer ofta och genererar bra vinster, vilket ofta i sin tur leder till att de lättare får kapital för expansion. Aktier och därmed även aktiefonder tenderar att gå bäst i perioder av ökad tillväxt.

b.Fysiskt guld (ökad inflation) – eftersom värdet på pengar minskar vill man äga något som inte tappar i värde eftersom den fysiska mängden metall är begränsad, till skillnad från t.ex. kontanter som staten kan trycka upp nya av.
 I tider av ökad inflation tenderar reala tillgångar såsom guld och silver eller t.ex. fastigheter att öka i värde.

c.Obligationer – (deflation, minskad inflation) i ett deflationsscenario tenderar priserna och räntor falla.
 Obligationer med längre löptider tenderar att öka i värde.

d.Kontanter – (recession, minskad tilläxt) i en recession faller tillgångar såsom t.ex. aktier i värde vilket gör att kontanter eller korta obligationer eller räntefonder brukar öka i värde eftersom investerare som säljer sina tillgångar behöver lägga pengarna någonstans.
 Ofta är det här bra köptillfälle för t.ex. aktier och aktiefonder.

Den grundläggande idén är att man placerar sina pengar till 25 % i respektive del.
 Därefter ombalanserar man sin portfölj 1-2 gånger per år tillbaka till en fjärdedel per del.
 Det betyder att du tvingas sälja tillgångar som blivit dyra och köpa dem som blivit billiga – precis enligt devisen ”köp billigt och sälj dyrt”.

MVH
« Senast ändrad: måndag 21, mars 2016, 06:57:08 av sputnik »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1414
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #8 skrivet: måndag 21, mars 2016, 07:05:27 »
Vill man skydda sig mot nedgångar eller låsa in vinst är derivat eller optioner enklaste sättet. Egentligen inget avancerat och väldigt väl använt.

En parentes, bara för att någon gått upp i pris behöver det absolut inte vara dyrt.

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: måndag 21, mars 2016, 14:39:30 »
Vill man skydda sig mot nedgångar eller låsa in vinst är derivat eller optioner enklaste sättet. Egentligen inget avancerat och väldigt väl använt.

En parentes, bara för att någon gått upp i pris behöver det absolut inte vara dyrt.

Det är inte så enkelt att diversifiering med två mot poler svart & vitt, du får beskriva mer i detalj hur en sådan portfölj skulle se ut.
Jag kopiera en del från rikatillsammans web sida om allvädersportföljen, för att förtydliga diskussionen.

Hur har det gått för portföljen historiskt?

Även om historisk avkastning inte är en garanti för framtida, så är det intressant att titta på hur det historiska beteendet har sätt ut.
Jag tror nämligen att det kommer att se ungefär likadant ut även i framtiden. Det är inte annorlunda nu.

1971 till 2013

Utifrån ovanstående graf kan man dra några intressanta slutsatser om allvädersportföljen.

Den blå tjocka linjen är allvädersportföljen och den mest oregelbundna linjen är ren aktie portfölj.

- Kurvan är väldigt jämn i jämförelse med de olika komponenterna – väldigt få år då utvecklingen är negativ

- Portföljen är sämre än en ren aktieportfölj – men å andra sidan slipper man de psykologiskt jobba nedgångarna både efter IT-bubblan och finanskrisen 2008.

- Har man pengarna på ett bankkonto med 0 % ränta så äts så förlorar du 80 % av beloppet på 40 % i förlorat penningvärde (inflation)

- Medelavkastningen är 8.9 % med en standardavvikelse på 7,93 %.

- Det sämsta året backade den med 5.17 % och det bästa året gick den upp 39.3 %.
« Senast ändrad: måndag 21, mars 2016, 14:43:09 av sputnik »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 814
« Svar #10 skrivet: måndag 21, mars 2016, 15:48:49 »
Oj vad dåligt det verkar ha gått för tillgångsslagen sedan -71

Iaf om man räknar inflationen enligt ekonomifakta.se. Vet inte deras exakta definition av inflation eller om de är trovärdiga men nog kan jag tänka mig att

100 000 kronor år 1971 motsvarar
705 846

kronor 2013

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/

Jag blir inte klok på grafen från Rika Tillsammans ?

Mars 1971 låg guldet på ca 200 SEK för ett troy uns
2013 föll guldet kraftigt efter toppen.. från ca 11 000 till 8 000SEK

Nu ligger det på ca 10 250kr

51 x pengarna sedan dessa till nu alltså ?  Ej inflationsjusterat.

Prisinflationen  enligt ekonomifakta verkar ju säga att 1SEK 1971 motsvarar ca 7 SEK nu.

Alltså verkar ju köpkraften för guldet 1971 ha ökat till nutid enligt denna formel :  51/7   x 1971 års köpkraft   

Alltså 7,3 gånger större köpkraft för guldet nu jämfört med 1971 ?

Något som bör beaktas är att den tiden som förflutit sedan 1971 guldmyntfot osv är väldigt speciell. Ökande skulder och manipulation kännetecknar denna tid lite extra. Vi befinner oss i en historisk tid. Som alltid :)
Vi har inte sett slutet på detta valutasystem.  Guldet har varit med både före innevarande valutasystem och kommer vara det efteråt också. Så jag blir inte lika imponerad av grafen som jag kanske borde bli  :P. Men allvärdersportföljen verkar ha sina poänger.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #11 skrivet: tisdag 22, mars 2016, 16:25:39 »
Om man vill räkna på vilken fördelning mellan olika placeringar som skulle ha varit bäst givet historiska data så rekommenderar jag att lägga några minuter på dessa två filmer. Jag tror att slutsatsen kommer att förvåna många. Jag vet att den förvånade mig. Samtidigt är det en väldigt pedagogisk presentation som på ett extremt tydligt sätt sätter kniven i teorin att statsobligationer är en nödvändig huvudkomponent i en stabil portfölj.

Gold Allocation:
https://www.youtube.com/watch?v=scT8-SmTHhE

Gold and Silver Allocation:
https://www.youtube.com/watch?v=KWqNTYhGCtU
« Senast ändrad: tisdag 22, mars 2016, 16:28:25 av august »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 21:48

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by cyber
Igår kl. 16:53

JP Morgan by JohanB