Författare Ämne: Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer  (läst 295659 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer
« Svar #150 skrivet: torsdag 30, januari 2014, 02:48:01 »
Ang varför Tyskland inte får sitt guld.
http://youtu.be/7RLhpkaIC7g

Frågan som jag ställer mig själv är.
Kommer verkligen andra länder utöver Tyskland våga ta steget och begära att få se deras guld?
Eller kommer dom istället vilja sopa hela historien under mattan?

Man får ju nämligen tänka på att OM dessa länder inte har kvar något guld som backar upp valutan. Så kommer såklart inte bara usa drabbas något ofantligt utan även dom själva!

Eller vad tror ni, är jag helt ute och cyklar?

Hade jag varit Tyskland eller Sverige för den delen och inte guldet fanns tillgängligt för omedelbar leverans, då hade jag begärt "cash settlement" alltså kontantavräkning för att sedan gått ut på marknaden och köpt guld.
Tyskland hade je en hel del, men Sverige skulle absolut kunna fixa det den vägen.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #151 skrivet: torsdag 30, januari 2014, 11:21:41 »
Genomförde inte Sverige en något märklig manöver för en tid sedan, genom att sälja av några ton guld för att kort därpå balansera upp volymen på nytt?

Det lyftes på en del ögonbryn över den manövern, och det kom en något krystad förklaring har jag för mig.

Kan det finnas något samband?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #152 skrivet: torsdag 30, januari 2014, 12:41:22 »
Genomförde inte Sverige en något märklig manöver för en tid sedan, genom att sälja av några ton guld för att kort därpå balansera upp volymen på nytt?

Det lyftes på en del ögonbryn över den manövern, och det kom en något krystad förklaring har jag för mig.

Kan det finnas något samband?

Vill minnas att vi sålde 50 ton guld under finanskrisen för att låna ut dollar till våra banker och att bankerna sedan återbetalade och vi köpte tillbaka guldet igen.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #153 skrivet: torsdag 30, januari 2014, 12:55:54 »
Jag har för mig att det inte var så länge sedan, och av någon anledning så kommer siffran 37 ton upp i huvudet.
Det hela skedde inom ett kort tidsspann.
Jag får kolla upp detta lite senare.

Oavsett vilket så skulle liknande manövrar kunna tjäna till att "förklara" varför inte det är samma guld som kvitteras ut som lämnades in.

Problemet med Tyskland var väl att deras tackor har legat orörda. Därför var det tvunget att smälta om dessa "av transporttekniska skäl".

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #154 skrivet: lördag 01, februari 2014, 14:20:06 »
Den som tycker om att höra på Jim Willie. Här intervjuas "the Golden Jackass" av the Doc.

Jim Willie Reveals the SMOKING GUN On US Gold Rehypothecation!

Intressant. 
« Senast ändrad: fredag 27, maj 2016, 21:27:09 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #155 skrivet: fredag 14, februari 2014, 08:28:38 »
She`s back! Denna formidabla slägghammare till kvinna, Karen Hudes.  Här ger hon svar på  på en rad frågor: What the heck is going on? Guldmanipulationen.  Det Tyska guldet.  Den ultimata finansiella  kraschen. Guldreserven och mycket annat..

“Either We Take Back Our Gold, Or We'll Have WWIII”

Greg Hunter w/ Karen Hudes: Take Back Our Gold, Or We'll Have WWIII

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #156 skrivet: fredag 14, februari 2014, 15:11:08 »
Intressant intervju! Även intressant att hon nu plötsligt säger att bara guldcertifikaten är i Hawaii och inget fysiskt, för det fysiska är gömt på säkra "ställen". Intressant när det har varit så mycket diskussion om hur någon kan lyckas gömma en så pass stor mängd..

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
« Svar #157 skrivet: fredag 14, februari 2014, 15:59:09 »
Skulle det finnas 170.000 ton guld på Hawaii betyder det att det inte finns något guld någon annan stanns eftersom det genom all årtusenden är nästan exakt vad som brutits.
Det  betyder då att det inte skulle finnas något guld i privat ägo någonstans på jorden, centralbankerna skulle ha nada guld. Tillåt mig tvivla på denna siffra. I vart fall jag har guld. Inte så många ton men jag tror att rätt många jordinvånare har lika mycket som jag har och då går ekvationen helt enkelt inte ihop.
Man frågar sig då om Karen har en dold agenda. Är hon kanske inte den visselblåsaren som hon utger sig vara. Skulle det visa sig att det finns dubbelt så mycket guld i världen som man tidigare trott torde guldpriset halveras.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #158 skrivet: fredag 14, februari 2014, 16:40:42 »
Skulle det finnas 170.000 ton guld på Hawaii betyder det att det inte finns något guld någon annan stanns eftersom det genom all årtusenden är nästan exakt vad som brutits.
Det  betyder då att det inte skulle finnas något guld i privat ägo någonstans på jorden, centralbankerna skulle ha nada guld. Tillåt mig tvivla på denna siffra. I vart fall jag har guld. Inte så många ton men jag tror att rätt många jordinvånare har lika mycket som jag har och då går ekvationen helt enkelt inte ihop.
Man frågar sig då om Karen har en dold agenda. Är hon kanske inte den visselblåsaren som hon utger sig vara. Skulle det visa sig att det finns dubbelt så mycket guld i världen som man tidigare trott torde guldpriset halveras.

Nej. Jag tror inte riktigt på hennes siffror.

Ang. de 170.000 ton som uppskattats utgick alla från *en* uppskattning som gjordes på 1960-talet av en person från DeBeers(diamantmonopolet). Om hans siffror var riktiga kan diskuteras. Sedan dess har det adderats på de kända årsproduktionerna. Hans siffror kan mycket väl vara "off" med 100%. Inget konstigt då det inte funnits några pålitliga siffror från begynnelsen till nu.

Priset skulle nog dock inte halveras om uppskattade siffrorna fördubblades. Därför att de som sitter på sitt guld "inte räknas". Det är bara den float som finns som räknas (Dvs den flow med supply och demand). Och supply nu är det som bryts(och återvinns) och inte så mycket mer.

Om mängden tillgängligt "guld" har 10-dubblats av papperskontrakt på senare tid så skulle då priset bara vara en tiondel av det verkliga värdet. Ja. Det är ju så det är. Det verkliga priset borde vara 10ggr högre!? ;-)

/H

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
« Svar #159 skrivet: fredag 14, februari 2014, 17:25:22 »
Man pratar här om att det producerats  174,100 ton t.o.m. år 2012.

http://www.gold.org/investment/why_and_how/faqs/

"How much gold has been mined?

The best estimates available suggest that the total volume of gold ever mined up to the end of 2012 was approximately 174,100 tonnes, of which around 60% has been mined since 1950."

Till detta kommer 1 års produktion om ca 1500 ton.

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer
« Svar #160 skrivet: fredag 14, februari 2014, 21:16:09 »
Klart att hon har nån form av agenda, det har vi väl allihopa. Det jag funderar över är hur sannolikt det skulle vara att hon medvetet begår yrkesmässigt självmord? Siffrorna kan vara fel och detaljer kanske är lite "förbättrade" men det finns också det gamla talesättet "ingen rök utan eld".
Det får mig att känna att nåt inte stämmer även om hon förmodligen inte har 100% rätt i allt hon säger. Även om hon bara har delvis rätt så är det skäl  till oro. Och hur säker kan man vara på gammal statistik, speciellt tillsammans med påhittade formler baserade på uppskattningar?

Utloggad QBe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 107
« Svar #161 skrivet: måndag 17, februari 2014, 16:00:26 »
Peter Schiff - Market Crash 2014 | London Real

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #162 skrivet: tisdag 18, februari 2014, 14:39:52 »
Peter Schiff - Market Crash 2014 | London Real

Men vad f-n sitter dem och säger?

c:a 49 min
"There is an increase in supply. People say there is no increase in supply. Yes, there is because you can take the bitcoin and you can break each one up into little teeny fractions"
"I totally agree. I think the whole idea that there is a finite supply of bitcoins is totally bogus"

De tror på allvar att tillgången av bitcoins ökar för att man delar upp dem i små bitar. Om jag växlar en dollar sedel i 20 nickels. Har tillgången av dollar ökat då?

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #163 skrivet: tisdag 18, februari 2014, 18:43:21 »
Peter Schiffs framträdande den 16 feb 2014 på USA watchdog

Peter Schiff: Gold Update, The Dollar Will Collapse First, Janet Yellen Wants More Inflation & More

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #164 skrivet: tisdag 04, mars 2014, 10:48:45 »
A Warning For Americans - Is Money The Root Of All Evil? Mike Maloney

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg