Författare Ämne: Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer  (läst 183846 gånger)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer
« Svar #240 skrivet: måndag 23, maj 2016, 20:11:11 »

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #241 skrivet: måndag 22, maj 2017, 13:57:19 »
Finns det någon dokumentär om myntsamlande som hobby (bullion och/eller numismatiska mynt)? De flesta dokumentärer verkar handla om ekonomier och råvarors uppgång och fall.

Något inslag om myntsamlande i någon nyhetsmorgon, antikrunda etc? Även utländska inslag och dokumentärer är intressanta förstås.

Jag har skummat igenom den här långa tråden utan att hitta något, men jag kan ha missat något förstås.

Inloggad cherokee

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #242 skrivet: tisdag 31, oktober 2017, 17:42:09 »
https://www.youtube.com/watch?v=Dco58M6z1uM

Dokumentär rörande den svenska kreditavregleringen som ägde rum 1985 och dess efterföljder som sen senare skulle bidra till den enorma inflation som Sverige genomled i början av 90-talet..

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #243 skrivet: tisdag 31, oktober 2017, 19:45:53 »
Mycket intressant!! Man kan lätt bli lite cynisk och tro att våra politikers iver all låta invandringen skena är ett sätt att lösa inflationen.....

jumu

• Gäst
« Svar #244 skrivet: tisdag 31, oktober 2017, 22:38:55 »
Mycket intressant. Ni som är yngre kommer troligen i framtiden betrakta en liknande dokumentär där man försöker luska ut vem som egentligen var ansvarig för vad som händer idag...

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #245 skrivet: torsdag 02, november 2017, 05:11:45 »
Finns det någon dokumentär om myntsamlande som hobby (bullion och/eller numismatiska mynt)? De flesta dokumentärer verkar handla om ekonomier och råvarors uppgång och fall.

Något inslag om myntsamlande i någon nyhetsmorgon, antikrunda etc? Även utländska inslag och dokumentärer är intressanta förstås.

Jag har skummat igenom den här långa tråden utan att hitta något, men jag kan ha missat något förstås.
Silverslacker på youtube är spännande att följa med på.
Han är ganska nybörjare egentligen. Han har inte samlat/stackat så många år.

Utloggad coffeshop

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #246 skrivet: lördag 03, februari 2018, 15:46:45 »
Någon som har något tips, är det kanske någon viss person ni följer med intervjuer på youtube? Själv gillar jag GATAs Bill Murphy. Också David Morgan. Guld vs silver.

Inloggad Nils

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 222
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #247 skrivet: lördag 03, februari 2018, 17:27:28 »
Peter schiff, Mike Maloney, roypotterqa

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1178
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #248 skrivet: onsdag 31, oktober 2018, 07:54:44 »
Mike (Baloney) har kommit ut med 2 nya avsnitt i "the hidden secrets of money" som är rätt så sevärda

! No longer available

! No longer available

Utloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 159
« Svar #249 skrivet: onsdag 31, oktober 2018, 16:14:29 »
Mike (Baloney) har kommit ut med 2 nya avsnitt i "the hidden secrets of money" som är rätt så sevärda

! No longer available

! No longer available

Varför det där smeknamnet?  :)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1178
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #250 skrivet: onsdag 31, oktober 2018, 16:32:18 »
För att det rimmar :D

Jag gillar hans hidden secrets of money serie men i övrigt har jag inte mycket till övers för någon som tjänar pengar på att förespråka en ekonomisk kollaps i över ett decennium samtidigt som han tjänar pengar på rädslan han sprider

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 347
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #251 skrivet: onsdag 31, oktober 2018, 18:08:15 »

Jag gillar hans hidden secrets of money serie men i övrigt har jag inte mycket till övers för någon som tjänar pengar på att förespråka en ekonomisk kollaps i över ett decennium samtidigt som han tjänar pengar på rädslan han sprider

Medveten fearmongering är riktigt trist och hjälper inte någon. Särskilt dumt när han faktiskt har kunskap som räcker till ändå.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2573
  • Affärsomdömen: 85
« Svar #252 skrivet: onsdag 31, oktober 2018, 18:35:20 »

För mig får han gärna tjäna lite pengar om han fortsätter att komma med sådana här pricksäkra historiska analyser. Mycket bra.

Utloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 159
« Svar #253 skrivet: onsdag 31, oktober 2018, 19:21:08 »

För mig får han gärna tjäna lite pengar om han fortsätter att komma med sådana här pricksäkra historiska analyser. Mycket bra.

Jag håller med om detta.

Däremot ska man vara klar med att vad han har studerat är monetär ekonomisk historia, såsom många andra inom dessa cirklar. Dessa vill påpeka ohållbarheten med ökad penningmängd utan motsvarande efterfrågan på densamma (inflation). Emedan historia varken säger eller ger oss någon information om framtiden, ger den insikt i vad som har fungerat förr och vad som inte gjort det. Om man tycker att det är önskvärt med att saker och tjänster blir nominellt dyrare utan att siffrorna på banken eller sedlar tar hänsyn till detta, eller att levnandsstandard ökar successivt långsammare och långsammare, eller att konjukturcykler blir onödigt stora, eller att inflation är ett asymmetrisk fenomen som omfördelar från mindre förmögna till mer förmögna människor, så är detta ett monetärt ekonomiskt system som till varje pris bibehållas. Varför frågar sig inte människor som förespråkar inflation hur någonting blir bättre av att saker och tjänster blir dyrare?

Nu säger jag emellertid inte att det är vad någon här önskar, men det är emot denna syn jag tror Maloney försöker (desperat) upplysa människor om. Att han har "förutsagt en ekonomisk kris i över ett decennium" är förvisso sant, men det missar egentligen hans poäng. Hans poäng är att systemet som sådant är ohållbart. Hans poäng är inte att det kommer en monetär ekonomsik kollaps år 20XX eller 20XY. Precis av detta faktum fultolkar de honom, och andra, och påpekar vilket nonsens han sprider.

Vi behöver marknaden till att bestämma vad pengar är. Vi behöver marknaden till att sätta räntor. Det ser jag egentligen som Maloneys grundläggande budskap. Sedan ser jag ärligt talat ingen solklar anledning till varför guld och silver skulle vara pengar, mer än historisk data. Marknaden skulle kunna välja något annat. Historiska data talar för guld och silver, och inte för papper och siffror. Men det säger heller ingenting om framtiden.

Folk ser inte sparande i en bank som spekulation i exempelvis kronan, men de sysslar de facto med spekulation. De räknar, numera omedvetet, med att kronan bibehåller sin köpkraft. De flesta beaktar inte inflation överhuvudtaget i sina kalkyler. Jag har roligt varje gång hyresvärden ska höja hyran och justera för prisinflation. De kompenserar enbart för detta, men andra i fastigheten klagar hejdlöst. De förstår inte vad som försiggår. Likaså med rekordår inom julhandeln. Detta är med nominella siffror och sedvanliga journalister rapporterar om detta, men beaktar naturligtvis inte inflation.

Folk i gemen förstår inte inflation, och än värre, riksbankirer tycker det är önskvärt med inflation. Men de kan fortfarande inte svara på den fundamentala fråga jag ställde tidigare: Hur ska att saker och tjänster blir dyrare göra någonting bättre?
« Senast ändrad: onsdag 31, oktober 2018, 19:23:56 av Lu »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2573
  • Affärsomdömen: 85
« Svar #254 skrivet: onsdag 31, oktober 2018, 19:50:25 »
Angående värdesäkring med guld och silver så finns det de som hellre investerar i koppar pga större användningsområde. Själv kompletterar jag med några 5-kilostackor per år. De är jävligt snygga.  :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Behöver er hjälp att välja namn till Youtube kanal by cyber
Igår kl. 16:19

SÄNKT PRIS! [Säljes] Silver. Lunar 2. Orm 5 oz och get 5 oz. by Birka
torsdag 02, juli 2020, 14:46:14

Gigantisk guld förfalsknings skandal China. by maggan
torsdag 02, juli 2020, 13:11:28

Corbettreport och Technocracy News och SolariReport. by RuttenFisk
onsdag 01, juli 2020, 23:53:53

[Köpes] 10 gram Guldtackor by Fantom
onsdag 01, juli 2020, 22:40:45

COMEX leveranser by JL_GBG
onsdag 01, juli 2020, 18:34:45

Avslutad. [Säljes] Silver. Samlarmynt från Perth Mint. Svanar. SÄNKT PRIS! by Birka
onsdag 01, juli 2020, 18:21:25

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:32:18

Peter Schiff by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:08:30

Säljes för Spot, 20 Franc - Marianne och Tuppen - 5,8g Guld by Cyberdyne
onsdag 01, juli 2020, 16:35:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 01, juli 2020, 15:26:58

Dragon bar 2020 dubbel dragon 1 oz ag by dmannen74
onsdag 01, juli 2020, 13:19:11

Säljes Blandade Silvermynt. Tillagt samt prisändringar. by T